AZ - PSV | Zaterdag 11 september | Eindstand: 0-3

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ik denk dat het in het midden ligt wat betreft de invloed van de trainer. Als trainer kun je het verschil maken met o.a.:

- de tactiek: opstelling, rollen van de spelers, soort spel dat je speelt, hoe je je aanpast aan tegenstanders en algehele voetbalkennis.
- Hoe je het team laat trainen.
- Hoe je people skills zijn. Kun je omgaan met vedettes, (opstandige) jeugd, teleurgestelde spelers etc.

Maar er zijn ook situaties waarin de coach niet zoveel invloed heeft. Eenmaal op het veld moeten spelers het zelf doen en sommige selecties zijn zo slecht of sterk dat je als coach weinig invloed hebt op het falen of slagen. Daarom ben ik ook niet onder de indruk van coaches als Guardiola, die alleen maar voor de grote clubs staat die al topelftallen hebben of er anders nog wel een miljoenenpot voor hebben liggen.
Voetbal wordt te vaak onnodig een semi-wetenschap gemaakt. Over het algemeen winnen de beste selecties de meeste titels. Dat was 60 jaar geleden zo en dat is nu niet anders.

Ja, een extreem povere trainer (FdB) kan het mogelijke contrast laten zien wanneer hij wordt opgevolgd door een van de beste Nederlandse trainers ooit (LvG), maar dat zijn slechts extremen. De extremen daargelaten is het allemaal simpel.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het gaat er niet om dat Zahavi te weinig scorend vermogen heeft. Als-ie op de goede manier wordt aangespeeld in of bij de 16, is-ie dodelijk.

Maar hij heeft te weinig voetballend vermogen, zeker in een 4-3-3 systeem moet de spits deel uitmaken van de combinaties. Hij is het voorste aanspeelpunt.
Zoals thuis tegen Benfica bijvoorbeeld...:bandage:
 
Zoals thuis tegen Benfica bijvoorbeeld...:bandage:
Iemand op eén enkele gemiste kans beoordelen is m.i. per definitie onjuist.
Dat geldt dus ook voor de nogal eens onderschatte Zahavi.

Bij zijn debuut thuis (tegen Twente?) miste een zekere Romario zijn allereerste
-niet te missen, oh ironie- kans voor open goal.
Toch was hij van voldoende niveau voor PSV, vond ik.:)
 
Iemand op eén enkele gemiste kans beoordelen is m.i. per definitie onjuist.
Dat geldt dus ook voor de nogal eens onderschatte Zahavi.

Bij zijn debuut thuis (tegen Twente?) miste een zekere Romario zijn allereerste
-niet te missen, oh ironie- kans voor open goal.
Toch was hij van voldoende niveau voor PSV, vond ik.:)
Die kerel die altijd moe was😉? We hebben sinds zijn komst nooit meer een Europese prijs gewonnen😆. Je zou bijna aan een Romario-jinx gaan denken😂.
 
Iemand op eén enkele gemiste kans beoordelen is m.i. per definitie onjuist.
Dat geldt dus ook voor de nogal eens onderschatte Zahavi.

Bij zijn debuut thuis (tegen Twente?) miste een zekere Romario zijn allereerste
-niet te missen, oh ironie- kans voor open goal.
Toch was hij van voldoende niveau voor PSV, vond ik.:)
Oh, maar Zahavi heeft wel meer momenten, zoals die halve schoten die hij recht tegen de keeper schiet. Voor iemand wiens 'beste' kwaliteit afmaken is, is het bijzonder matig.
 
Iemand op eén enkele gemiste kans beoordelen is m.i. per definitie onjuist.
Dat geldt dus ook voor de nogal eens onderschatte Zahavi.

Bij zijn debuut thuis (tegen Twente?) miste een zekere Romario zijn allereerste
-niet te missen, oh ironie- kans voor open goal.
Toch was hij van voldoende niveau voor PSV, vond ik.:)
Wat Nep Scout al zegt, niet gebaseerd op dat ene moment, maar dat ene moment was wel het allerbelangrijkste moment; vandaar. Gisteren zag je hem ook niet; terecht gewisseld. Het is gewoon niks bijzonders, of eigenlijk, precies het niveau wat je zou verwachten van een speler op leeftijd die in China aan het afbouwen was.
 
Oh, maar Zahavi heeft wel meer momenten, zoals die halve schoten die hij recht tegen de keeper schiet. Voor iemand wiens 'beste' kwaliteit afmaken is, is het bijzonder matig.

Zahavi zorgt volgens mij uitstekend voor zijn lichaam, maar hij is niet meer de jongste. Het feit dat hij dus zoveel moet spelen kan hier ook aan bijdragen. Of Vinicius hem nou echt uit de basis gaat houden of niet, het is alleen maar goed als hij niet alles hoeft te spelen. Ik denk dat we ook een betere Zahavi zullen zien dan. Je kunt niet een heel seizoen teren op Zahavi als eerste spits, zeker niet met de hoeveelheid wedstrijden die we gaan spelen. Hij gaat echter nog wel zijn wedstrijden en momenten krijgen, Na dit seizoen lekker laten gaan, zodat het ongetwijfeld hoge salaris dat hij verdient ook weer vrijkomt.
 
Ik ga me hier ook even mee bemoeien, want ik vind het dan een gerechtvaardigde vraag wat je precies verwacht van een spits bij PSV? Was Kezman dan zo'n fantastisch meevoetballende spits? Was Luuk de Jong zo'n kille afmaker? Ik vind Zahavi juist een mix van die twee, weliswaar niet zo goed in afmaken als Kezman en ook niet zo geschikt om het spel aan op te hangen als de Jong, maar voor dit PSV vind ik hem een prima spits. Natuurlijk hoop ik ook dat Vinicius onze harten gaat veroveren, maar ik vind het ook een hele geruststellende gedachte dat we dan een klasbak als Zahavi achter de hand hebben, mocht dat niet gebeuren. Wat betreft Malen, die heeft absoluut meer potentie dan Zahavi, maar vorig seizoen vond ik vooral naar het einde toe dat hij wel erg voor de BV Donyell ging spelen.
Maar de BV Donyell scoorde 27 goals, en Zahavi een zeer matig aantal van 17
 
Maar de BV Donyell scoorde 27 goals, en Zahavi een zeer matig aantal van 17
Accoord, maar het zegt niet alles.
Want die cijfers tonen niet aan hoeveel kansen - juist op belangrijke momenten - de BV miste en hoeveel
meer goals Zahavi had kunnen scoren als de BV hem in vrije positie wel de bal had gegund.
Nogmaals; ik verklaar Zahavi niet heilig en zeker is er meer dan eén scorende spits nodig bij een topclub.
Maar als je de wel of niet gemaakte "vuile meters" per wedstrijd telde scoort Zahavi veel en veel beter
dan de BV.
Ik kijk liever naar het totale team dan naar een individu als ik "mijn club" beoordeel.
Voetbal is een teamsport en de schaal wordt gepakt door de hele selectie, niet door een speler.
 
Pröpper werd altijd gezien als box to box middenvelder maar daar heb ik weinig van gezien sinds zijn terugkeer. De krachthonk zou hem statischer gemaakt kunnen hebben. Boscagli vind ik aan de bal sterker dan Van Ginkel en Sangare een betere balafpakker. Mijn middenveld zou op dit moment dan ook Götze op 10 zijn en Sangare en Boscagli erachter. Dan heb je drie specifieke wapens: creativiteit, passing en ballen veroveren. Met alle respect voor Pröpper en Van Ginkel. Zij blinken nergens in uit. Zo bezien was een van de twee eigenlijk voldoende geweest. Had liever een balveroveraar ervoor in de plaats gehad.
Ik heb Pröpper nooit een box to box speler gevonden. Technische middenvelder, eigenlijk vind ik hem nog het meeste een 10.
 
Accoord, maar het zegt niet alles.
Want die cijfers tonen niet aan hoeveel kansen - juist op belangrijke momenten - de BV miste en hoeveel
meer goals Zahavi had kunnen scoren als de BV hem in vrije positie wel de bal had gegund.
Nogmaals; ik verklaar Zahavi niet heilig en zeker is er meer dan eén scorende spits nodig bij een topclub.
Maar als je de wel of niet gemaakte "vuile meters" per wedstrijd telde scoort Zahavi veel en veel beter
dan de BV.
Ik kijk liever naar het totale team dan naar een individu als ik "mijn club" beoordeel.
Voetbal is een teamsport en de schaal wordt gepakt door de hele selectie, niet door een speler.

Gaan we spelers nu echt aanspreken als niet natuurlijke rechtspersonen? Noem 'm gewoon bij zijn naam.
 
Ik heb Pröpper nooit een box to box speler gevonden. Technische middenvelder, eigenlijk vind ik hem nog het meeste een 10.

Daarvoor heeft hij onvoldoende rendement. Verder is hij wel technisch in bepaalde facetten maar niet per se in aanvallend opzicht om iets verrassends te creëeren in de buurt van de 16 van de tegenstander. In 400 wedstrijden is hij hij tot 50 goals en 50 assists gekomen (afgerond). Götze (grotendeels in zwaardere competities zoals CL en bundesliga) is in 420 wedstrijden tot 115 goals en 110 assists gekomen. En ook als je de stats van Pröpper isoleert als aanvallende middenvelder praat je over andere verhoudingen: 57 wedstrijden, 10 goals en 9 assists.

Laten we vooral hopen dat Götze fit blijft dit seizoen. Hij is in principe onvervangbaar bij psv. Ik zou Doan op 10 proberen bij een blessure van Götze, al ben ik nooit zo kapot van hem geweest bij Groningen, maar hij heeft zich kennelijk ontwikkeld in Duitsland en heeft met dat doelpunt tegen AZ in elk geval laten zien dat ie kan scoren.
 
Daarvoor heeft hij onvoldoende rendement. Verder is hij wel technisch in bepaalde facetten maar niet per se in aanvallend opzicht om iets verrassends te creëeren in de buurt van de 16 van de tegenstander. In 400 wedstrijden is hij hij tot 50 goals en 50 assists gekomen (afgerond). Götze (grotendeels in zwaardere competities zoals CL en bundesliga) is in 420 wedstrijden tot 115 goals en 110 assists gekomen. En ook als je de stats van Pröpper isoleert als aanvallende middenvelder praat je over andere verhoudingen: 57 wedstrijden, 10 goals en 9 assists.

Laten we vooral hopen dat Götze fit blijft dit seizoen. Hij is in principe onvervangbaar bij psv. Ik zou Doan op 10 proberen bij een blessure van Götze, al ben ik nooit zo kapot van hem geweest bij Groningen, maar hij heeft zich kennelijk ontwikkeld in Duitsland en heeft met dat doelpunt tegen AZ in elk geval laten zien dat ie kan scoren.

Ik weet niet hoe 'aanvallende middenvelder' wordt gedefinieerd, maar ik vind betrokkenheid bij 19 doelpunten in 57 wedstrijden misschien voor een 10 wat mager, maar bijvoorbeeld in een systeem met twee offensieve middenvelders nog niet verkeerd.
 
Maar de BV Donyell scoorde 27 goals, en Zahavi een zeer matig aantal van 17
Malen speelde 45 westrijden voor 27 goals en zahavi speelde 33 wedstrijden voor 17 goals.

Vorig seizoen was Malen zeker sterker maar wel goed om het aantal wedstrijden te vermelden. Omdat het gat bij een even aantal wellicht iets kleiner zou zijn.
Ik heb Pröpper nooit een box to box speler gevonden. Technische middenvelder, eigenlijk vind ik hem nog het meeste een 10.
Is propper niet gewoon het beste als een 6? Zoals een frankie de jong. Dus die zorgt dat spel versneld word. De ballen bij de juiste spelers terecht komen etc.
 
Ik heb Pröpper nooit een box to box speler gevonden. Technische middenvelder, eigenlijk vind ik hem nog het meeste een 10.
Niet? Hij was (is?) wel een kilometervreter:

Toch een van de grote kenmerken van een box to box speler.

En bij Oranje vond ik hem ook goed destijds. Kan hem altijd wel waarderen, inderdaad een technische voetballer met een goede pass in de benen.
 
Malen speelde 45 westrijden voor 27 goals en zahavi speelde 33 wedstrijden voor 17 goals.

Vorig seizoen was Malen zeker sterker maar wel goed om het aantal wedstrijden te vermelden. Omdat het gat bij een even aantal wellicht iets kleiner zou zijn.

Is propper niet gewoon het beste als een 6? Zoals een frankie de jong. Dus die zorgt dat spel versneld word. De ballen bij de juiste spelers terecht komen etc.

Ik ben het even kwijt... Was hij in zijn eerste periode bij PSV niet met Maher aan het strijden om de 10? Ik zie hem echt in mijn herinnering op 10 spelen... In Oranje, niet overigens...
 
Gaan we spelers nu echt aanspreken als niet natuurlijke rechtspersonen? Noem 'm gewoon bij zijn naam.
Doe ik normaal ook altijd, maar hier reageerde ik op een post waarin hij BV Donyell genoemd werd.
Overigens gun ik Malen elders alle goeds maar constateer ik dat ons team thans gelukkig productiever is geworden.
De statistieken zijn na de victorie in Alkmaar uitstekend.
 
Ik ben het even kwijt... Was hij in zijn eerste periode bij PSV niet met Maher aan het strijden om de 10? Ik zie hem echt in mijn herinnering op 10 spelen... In Oranje, niet overigens...
Ik dacht dat hij centraal het middenveld vormde met Guardado. Maar ik weet niet echt of we dat seizoen(en) echt met een 10 speelde. Maher speelde namelijk ook best ver terug voor zijn doen. Volgensmij speelde we toen meer met een punt naar achteren (CVM en dan twee cm's).

Transfermarkt geeft aan dat hij 3x aanvallend middevelder speelde en de rest centraal in zijn eerste seizoen. (maar dat is ook niet altijd waarheid)

Hij speelde wel flink naar voren. Maar goed dat doet een Frenkie de Jong ook vaak.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan