AZ - PSV | Zaterdag 11 september | Eindstand: 0-3

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ik ga me hier ook even mee bemoeien, want ik vind het dan een gerechtvaardigde vraag wat je precies verwacht van een spits bij PSV? Was Kezman dan zo'n fantastisch meevoetballende spits? Was Luuk de Jong zo'n kille afmaker? Ik vind Zahavi juist een mix van die twee, weliswaar niet zo goed in afmaken als Kezman en ook niet zo geschikt om het spel aan op te hangen als de Jong, maar voor dit PSV vind ik hem een prima spits. Natuurlijk hoop ik ook dat Vinicius onze harten gaat veroveren, maar ik vind het ook een hele geruststellende gedachte dat we dan een klasbak als Zahavi achter de hand hebben, mocht dat niet gebeuren. Wat betreft Malen, die heeft absoluut meer potentie dan Zahavi, maar vorig seizoen vond ik vooral naar het einde toe dat hij wel erg voor de BV Donyell ging spelen.

In een 4-4-2-systeem zou ik me Zahavi prima kunnen voorstellen. Dan hoeft-ie niet per se een aanspeelpunt te zijn, en kan-ie doen waar hij goed in is: de ruimte opzoeken. Nu moet hij deel uitmaken van het combinatiespel, en daar komt hij gewoon tekort.
 
Maar een balafpakker is maar één manier, en niet de meest creatieve, om aanvallende intenties van een tegenpartij onschadelijk te maken. Kijk naar Oranje tegen Turkije: een regisseur (Frenkie) die net vóór de CV's speelt, een lopende controleur (Gini) en een aanvallende middenvelder (Klaassen). Prachtig, toch? Met een goede pass ben je in principe toch veel dwingender dan met een balafpakker die verder niets met een bal kan.
Ik vind Van Ginkel en Boscagli in principe een prima combinatie, een man met een pass en spelinzicht naast een loper. Maar dan moet Van Ginkel het wel kunnen opbrengen, natuurlijk. Nu is die Midtsjö wel een heel goede speler, zeg. Toch bizar dat-ie nog steeds bij AZ zit. Mag van mij zo komen.
En wie is die regisseur bij ons dan? Van Ginkel? Mist ie daar de fijne techniek en motoriek voor. Boscagli ook niet. Dan kom je uit bij Götze, de enige die ik een beetje kan vergelijken met Frenkie. Zou kunnen maar hij mist de bouw en fysieke kracht van zo een regisseur en is te kwetsbaar voor zo’n plek.
 
En wie is die regisseur bij ons dan? Van Ginkel? Mist ie daar de fijne techniek en motoriek voor. Boscagli ook niet. Dan kom je uit bij Götze, de enige die ik een beetje kan vergelijken met Frenkie. Zou kunnen maar hij mist de bouw en fysieke kracht van zo een regisseur en is te kwetsbaar voor zo’n plek.

Waarom Boscagli niet? Natuurlijk niet niveau-Frenkie, maar gisteren MOTM (en niet allen door die wondergoal). Ik zie het wel voor me: Boscagli in de punt naar achteren, Götze gewoon op de plek waar hij nu staat, Van Ginkel en Pröpper mogen het onderling uitvechten.
 
Zijn we ook niet te kritisch op een speler als Zahavi?

Vorig seizoen scoorde hij in de eredivisie maar 11 goals in 25 wedstrijden. Dit had meer kunnen zijn. Maar hij (en psv) hadden ook wel een rot seizoen. Een Malen scoorde ook alleen meer dan 11 goals (19) in zijn laatste seizoen bij PSV. Een LDJ heeft top seizoenen gehad bij PSV maar heeft ook twee seizoenen gehad waarbij hij ook rond de 11 goals haalde.

Zahavi heeft dit seizoen al 3 goals in Europa gemaakt, 3 assists in Europa en in de eredivisie heeft hij ookal 2 goals in 4 wedstrijden gemaakt. Met name in de eredivisie heeft hij weinig 90 min volgemaakt (waarschijnlijk door het drukke programma). Dus ik vind hem als afmaker zeker geschikt en een sterk schot. Ja tegen AZ was het niet veel. Maar goed ik denk ook dat zo een spits minimaal 3 goede voorzetten moet krijgen. Dat was ook zeker niet het geval.

Ik denk dat de aankoop van Vinicius goed is. Want dat zorgt voor meer aanvallende opties (hoewel petje af voor Vertessen tegen AZ). Maar Zahavi is volgensmij echt wel van het niveau PSV. Ben ook zeker benieuwd hoe hij dit jaar gaat presteren.
 
Zijn we ook niet te kritisch op een speler als Zahavi?

Vorig seizoen scoorde hij in de eredivisie maar 11 goals in 25 wedstrijden. Dit had meer kunnen zijn. Maar hij (en psv) hadden ook wel een rot seizoen. Een Malen scoorde ook alleen meer dan 11 goals (19) in zijn laatste seizoen bij PSV. Een LDJ heeft top seizoenen gehad bij PSV maar heeft ook twee seizoenen gehad waarbij hij ook rond de 11 goals haalde.

Zahavi heeft dit seizoen al 3 goals in Europa gemaakt, 3 assists in Europa en in de eredivisie heeft hij ookal 2 goals in 4 wedstrijden gemaakt. Met name in de eredivisie heeft hij weinig 90 min volgemaakt (waarschijnlijk door het drukke programma). Dus ik vind hem als afmaker zeker geschikt en een sterk schot. Ja tegen AZ was het niet veel. Maar goed ik denk ook dat zo een spits minimaal 3 goede voorzetten moet krijgen. Dat was ook zeker niet het geval.

Ik denk dat de aankoop van Vinicius goed is. Want dat zorgt voor meer aanvallende opties (hoewel petje af voor Vertessen tegen AZ). Maar Zahavi is volgensmij echt wel van het niveau PSV. Ben ook zeker benieuwd hoe hij dit jaar gaat presteren.
Probleem met Zahavi dat ie nog geen drol voorbij komt. Vertessen, maar ook Malen konden/kunnen dat wel. Luuk bijvoorbeeld was aan de bal ook een houten klaas, maar die had andere bovenmatige kwaliteiten en zorgde er in ieder geval voor dat als een wedstrijd voor hem niet liep dat ie aan de bal in ieder geval opbouwend e.e.a. toevoegde. Zahavi lijkt vooralsnog te kort te komen m.i. Hij is erg traag, en aan de bal kan ie dus niet zo heel veel. Als je dan de weinige kansen die je krijgt niet af rondt (bijvoorbeeld tegen Benfica) dan blijft er niet zo heel veel meer over..
 
Probleem met Zahavi dat ie nog geen drol voorbij komt.
Dat is wat overdreven. Dat is idd niet zijn sterkste kant. Maar als die alles goed zou kunnen dan speelde hij ook een niveau hoger.
Vertessen, maar ook Malen konden/kunnen dat wel. Luuk bijvoorbeeld was aan de bal ook een houten klaas, maar die had andere bovenmatige kwaliteiten en zorgde er in ieder geval voor dat als een wedstrijd voor hem niet liep dat ie aan de bal in ieder geval opbouwend e.e.a. toevoegde.
Soms wel. Maar waren ook genoeg wedstrijden Dat LDJ weinig toevoegde als hij niet scoorde .
Zahavi lijkt vooralsnog te kort te komen m.i. Hij is erg traag, en aan de bal kan ie dus niet zo heel veel. Als je dan de weinige kansen die je krijgt niet af rondt (bijvoorbeeld tegen Benfica) dan blijft er niet zo heel veel meer over..
Ik zeg net dat hij al 3 goals Europees heeft gemaakt en 3 assists Europees (dit seizoen. Met vorig seizoen erbij is dat meer). Verder scoorde hij er in de eredivisie al 2 in 4 wedstrijden (in geringe minuten). Nu moeten we ook niet doen alsof hij 1 kans mist tegen Benfica hij opeens niks meer raak schiet. Geen enkele spits die ik ken schiet 100% al zijn kansen erin. Zelfs een van Nisterooij mist welleens.
 
Dat is wat overdreven. Dat is idd niet zijn sterkste kant. Maar als die alles goed zou kunnen dan speelde hij ook een niveau hoger.

Soms wel. Maar waren ook genoeg wedstrijden Dat LDJ weinig toevoegde als hij niet scoorde .

Ik zeg net dat hij al 3 goals Europees heeft gemaakt en 3 assists Europees (dit seizoen. Met vorig seizoen erbij is dat meer). Verder scoorde hij er in de eredivisie al 2 in 4 wedstrijden (in geringe minuten). Nu moeten we ook niet doen alsof hij 1 kans mist tegen Benfica hij opeens niks meer raak schiet. Geen enkele spits die ik ken schiet 100% al zijn kansen erin. Zelfs een van Nisterooij mist welleens.

Ik snap de kritiek ook niet zo. Een spits moet het ook hebben van aanvoer. Madueke en Gakpo worden tegenwoordig dubbel of 3-dubbel gedekt. Dan krijgt een Zahavi logischerwijs ook veel minder de bal. Als Gotze en Van Ginkel dan ook nog niet top zijn, wordt het nog minder. Dat kan je Zahavi niet aanrekenen. over het algemeen Is hij een vrij koele spits die niet vaak mist (behalve die ene belangrijke). Wat me verder opvalt is dat de backs veel minder opkomen. Max is nu meer verdediger dan vorig jaar. Hij had in het begin vorig jaar al veel assists en ook een paar goals. Nu volgens mij niet. Zal ook door het systeem komen...en eigenlijk ben ik er wel blij mee. Dan ligt het ook niet constant open achterin.
 
Ik zeg net dat hij al 3 goals Europees heeft gemaakt en 3 assists Europees (dit seizoen.
Steeds maar weer verwijzen naar die 3 goals alsof je het niet wilt zien.. Kom op zeg, die 3 goals waren allemaal in de eerste wedstrijd tegen een Galatasaray! Als je in één topwedstrijd waarin tegelijkertijd ook iedereen in uitstekende doen was gelijk 3 doelpunten maakt en het daarbij blijft na 5 wedstrijden, moeten we dan nog steeds blij zijn met zahavi om die 3 goals?
 
Steeds maar weer verwijzen naar die 3 goals alsof je het niet wilt zien.. Kom op zeg, die 3 goals waren allemaal in de eerste wedstrijd tegen een Galatasaray! Als je in één topwedstrijd waarin tegelijkertijd ook iedereen in uitstekende doen was gelijk 3 doelpunten maakt en het daarbij blijft na 5 wedstrijden, moeten we dan nog steeds blij zijn met zahavi om die 3 goals?
Oke ik zal wel verwijzen naar de goal tegen Rosenberg, tegen Paok en de 4 tegen Olympiakos. Of zal ik verwijzen naar de 3 goals tegen Ajax? Of de andere 11 goals?


Ik had het trouwens over de goals en assists. Want ook assists vertellen iets over zijn bijdrage. Daardoor vind ik het een beetje makkelijk om te zeggen dat Zahavi niks bijdraagt en niks toevoegt.

De kritiek is gedeeltelijk terecht. Zahavi moet in sommige wedstrijden beter. Ook tegen AZ. Maar tegen AZ was de aanvoer ook bedroevend. Als dat slecht is dan kun je van Zahavi ook niet veel meer verwachten.

Daarom vind ik ons soms te kritisch over een spits. Die gewoon statistisch een prima start van het seizoen heeft in weinig minuten.
 
Oke ik zal wel verwijzen naar de goal tegen Rosenberg, tegen Paok en de 4 tegen Olympiakos. Of zal ik verwijzen naar de 3 goals tegen Ajax? Of de andere 11 goals?


Ik had het trouwens over de goals en assists. Want ook assists vertellen iets over zijn bijdrage. Daardoor vind ik het een beetje makkelijk om te zeggen dat Zahavi niks bijdraagt en niks toevoegt.

De kritiek is gedeeltelijk terecht. Zahavi moet in sommige wedstrijden beter. Ook tegen AZ. Maar tegen AZ was de aanvoer ook bedroevend. Als dat slecht is dan kun je van Zahavi ook niet veel meer verwachten.

Daarom vind ik ons soms te kritisch over een spits. Die gewoon statistisch een prima start van het seizoen heeft in weinig minuten.
Ik citeer letterlijk dat stukje waarin je verwijst naar dit seizoen. En nu hierin wissel je in je woorden lekker makkelijk van seizoen, spreek je eerst over wedstrijden van vorig seizoen en je conclusie is dat hij een prima start heeft dit seizoen. Nogmaals, hij heeft als spits 5 goals in 11 wedstrijden, sowieso niet bijzonder veel voor een spits, maar als 3 daarvan maar in één wedstrijd zijn gemaakt waarin iedereen, vanaf keeper tot backs tot spits uitstekend speelde, dan is dat wel lekker slapen voor Zahavi. Hoef je niet te vrezen voor kritiek.. Als je nog de makkelijke schoten meerekent die hij had moeten maken als de 'killer' waarvoor hij gezien wordt, dan vind ik de kritiek niet gedeeltelijk maar geheel terecht.
 
Ik citeer letterlijk dat stukje waarin je verwijst naar dit seizoen. En nu hierin wissel je in je woorden lekker makkelijk van seizoen, spreek je eerst over wedstrijden van vorig seizoen en je conclusie is dat hij een prima start heeft dit seizoen.
ja als dat niet genoeg is kan ik ook vorig seizoen benoemen. Lekker makkelijk om 1 stukje uit context te benoemen. Zonder de eredivisie goals en assists.
Nogmaals, hij heeft als spits 5 goals in 11 wedstrijden, sowieso niet bijzonder veel voor een spits, maar als 3 daarvan maar in één wedstrijd zijn gemaakt waarin iedereen, vanaf keeper tot backs tot spits uitstekend speelde, dan is dat wel lekker slapen voor Zahavi. Hoef je niet te vrezen voor kritiek..
ik zeg toch ook niet dat er geen kritiek op hem mag komen? Vind alleen niets scoren, niks beslissends doet en komt geen drol voorbij een beetje overdreven kritiek. Psv niveau kan hij volgensmij prima aan. Wel niet zeggen dat het niet beter kan.
Als je nog de makkelijke schoten meerekent die hij had moeten maken als de 'killer' waarvoor hij gezien wordt, dan vind ik de kritiek niet gedeeltelijk maar geheel terecht.
Oke dat mag.
 
Het gaat er niet om dat Zahavi te weinig scorend vermogen heeft. Als-ie op de goede manier wordt aangespeeld in of bij de 16, is-ie dodelijk.

Maar hij heeft te weinig voetballend vermogen, zeker in een 4-3-3 systeem moet de spits deel uitmaken van de combinaties. Hij is het voorste aanspeelpunt.
 
Weet het niet hoor, maar de gehele voorhoede was niet in goede doen gisteren. Dat kan en mag, zeker als de invallers wel iets extra's kunnen brengen en we heden ten dage 5 mogen wisselen.
 
Is weinig meer over van de nummer 3 van vorig jaar en ze hebben maar 3 punten tot nu toe. Zo eerlijk moeten we wel zij al zijn de goals allemaal erg mooi en de overwinning erg zoet voor ons.
Ze hadden ook pas 2 wedstrijden gespeeld, dus dat vertekent enorm en zegt helemaal niets.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het gaat er niet om dat Zahavi te weinig scorend vermogen heeft. Als-ie op de goede manier wordt aangespeeld in of bij de 16, is-ie dodelijk.

Maar hij heeft te weinig voetballend vermogen, zeker in een 4-3-3 systeem moet de spits deel uitmaken van de combinaties. Hij is het voorste aanspeelpunt.
Gedeeltelijk eens. Zo probeerde we tegen az wel te spelen. Maar normaal spelen we ook vaak in een 4 2 3 1 opstelling volgensmij. Daarin combineren Gotze Madueke en Gakpo vaak en dan als eindpunt de spits. Dat zou prima moeten lukken als die drie goed spelen. De combinatie in de 16 gaan meestal wel oké met zahavi (denk aan de ballen op Gotze).

Maar mee eens dat de manier van spelen tegen AZ niet geschikt was voor een spits als Zahavi.
 
Pröpper werd altijd gezien als box to box middenvelder maar daar heb ik weinig van gezien sinds zijn terugkeer. De krachthonk zou hem statischer gemaakt kunnen hebben. Boscagli vind ik aan de bal sterker dan Van Ginkel en Sangare een betere balafpakker. Mijn middenveld zou op dit moment dan ook Götze op 10 zijn en Sangare en Boscagli erachter. Dan heb je drie specifieke wapens: creativiteit, passing en ballen veroveren. Met alle respect voor Pröpper en Van Ginkel. Zij blinken nergens in uit. Zo bezien was een van de twee eigenlijk voldoende geweest. Had liever een balveroveraar ervoor in de plaats gehad.
 
Ik denk dat als je Koopmeiners, Stengs en Boadu mist en je geen waardige vervangers hebt aangetrokken, je als AZ zijnde 2 jasjes hebt uitgedaan. De trainer is vaak net zo goed of met zo slecht als zijn materiaal tenzij behoort tot de zeer speciale toptrainers van de geschiedenis. Er zijn maar weinig trainers die echt het verschil kunnen maken.

Ik denk dat het in het midden ligt wat betreft de invloed van de trainer. Als trainer kun je het verschil maken met o.a.:

- de tactiek: opstelling, rollen van de spelers, soort spel dat je speelt, hoe je je aanpast aan tegenstanders en algehele voetbalkennis.
- Hoe je het team laat trainen.
- Hoe je people skills zijn. Kun je omgaan met vedettes, (opstandige) jeugd, teleurgestelde spelers etc.

Maar er zijn ook situaties waarin de coach niet zoveel invloed heeft. Eenmaal op het veld moeten spelers het zelf doen en sommige selecties zijn zo slecht of sterk dat je als coach weinig invloed hebt op het falen of slagen. Daarom ben ik ook niet onder de indruk van coaches als Guardiola, die alleen maar voor de grote clubs staat die al topelftallen hebben of er anders nog wel een miljoenenpot voor hebben liggen.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan