In Engeland wordt de VAR iets aangepast na alle kritiek.
De belangrijkste wijziging is behoorlijk simpel edoch tamelijk briljant:

Om de grote hoeveelheid discutabele momenten over een milimeter buitenspel tegen te gaan worden er vanaf dit seizoen dikkere digitale lijnen getrokken.
Sta je net buitenspel, dan zit je nog op de lijn en dus geen buitenspel.

KNVB, ideetje voor de eredivisie?
 
In Engeland wordt de VAR iets aangepast na alle kritiek.
De belangrijkste wijziging is behoorlijk simpel edoch tamelijk briljant:

Om de grote hoeveelheid discutabele momenten over een milimeter buitenspel tegen te gaan worden er vanaf dit seizoen dikkere digitale lijnen getrokken.
Sta je net buitenspel, dan zit je nog op de lijn en dus geen buitenspel.

KNVB, ideetje voor de eredivisie?
Maar die dikkere lijn houdt toch ook ergens op? Ze zouden gewoon een 30 seconden regel moeten invoeren. Kun je het niet binnen die tijd goed bepalen dan is het geen buitenspel.
 
Maar die dikkere lijn houdt toch ook ergens op? Ze zouden gewoon een 30 seconden regel moeten invoeren. Kun je het niet binnen die tijd goed bepalen dan is het geen buitenspel.
Jawel, maar de gevallen dat je wel buitenspel staat zijn dan duidelijker en dus sneller te zien lijkt me?
 
Maar goed, zijn er nog aanstormende talenten op het gebied van scheidsrechters waar we komend seizoen op moeten letten?
 
Hij had het spel mogen/moeten stilleggen voor een hoofdblessure, maar ik vind dit ook geen 100% overtreding eigenlijk. Speelt de bal gewoon en daarna is er een botsing, zonder dat die intentie er volgens mij is.

Dat Bas een gigantisch nare vent en bedroevende scheids is moge duidelijk zijn, maar hier vind ik qua overtreding niet echt iets spannends gaande.
9 van de 10 fluit hem af voor gevaarlijk spel/hoog been. Ik vind het ook niet ernstig zolang je eerst de bal speelt.
 
Hij had het spel mogen/moeten stilleggen voor een hoofdblessure, maar ik vind dit ook geen 100% overtreding eigenlijk. Speelt de bal gewoon en daarna is er een botsing, zonder dat die intentie er volgens mij is.

Dat Bas een gigantisch nare vent en bedroevende scheids is moge duidelijk zijn, maar hier vind ik qua overtreding niet echt iets spannends gaande.
Er is geen intentie idd, en hij speelt ook eerst de bal maar de beweging/botsing daarna ziet er erg ongelukkig uit. Hoeft ook geen geel te zijn, maar leg het spel op z’n minst stil.
 
Er is geen intentie idd, en hij speelt ook eerst de bal maar de beweging/botsing daarna ziet er erg ongelukkig uit. Hoeft ook geen geel te zijn, maar leg het spel op z’n minst stil.

Als ik de beelden hier bekijk (2:50) dan lijkt het mij dat de speler van NEC de bal raakt.
 
Ik dacht dat je niet je been te hoog mocht houden als er andere spelers bij staan. In verband met gevaar voor een speler.

Als dit niet de regel is dan heeft Bas, vreemd genoeg, gelijk (ik zou wel direct de regels aanpassen). Maar als dat wel zo is dan is het gewoon een prutsfout. Die speler van NEC staat zo dichtbij en de speler van Ajax neemt zoveel risico door op deze manier naar de bal te gaan. Notabene een NEC speler speelt de bal naar een NEC'er. Dus je weet dat er een andere speler is. Door dan met een karatebal de bal te onderscheppen neem je veel risico. Er was nul procent kans dat je de NEC speler niet rondom het hoofd ging raken (of die speler moet stoppen en Ajax de bal te gunnen. Wat gek is gezien dit een NEC aanval is). Hierdoor vind ik het, persoonlijk, 100 procent een overtreding. Dat hier de 5-0 uitkomt is extra zuur voor NEC.
 
Ik dacht dat je niet je been te hoog mocht houden als er andere spelers bij staan. In verband met gevaar voor een speler.

Als dit niet de regel is dan heeft Bas, vreemd genoeg, gelijk (ik zou wel direct de regels aanpassen). Maar als dat wel zo is dan is het gewoon een prutsfout. Die speler van NEC staat zo dichtbij en de speler van Ajax neemt zoveel risico door op deze manier naar de bal te gaan. Notabene een NEC speler speelt de bal naar een NEC'er. Dus je weet dat er een andere speler is. Door dan met een karatebal de bal te onderscheppen neem je veel risico. Er was nul procent kans dat je de NEC speler niet rondom het hoofd ging raken (of die speler moet stoppen en Ajax de bal te gunnen. Wat gek is gezien dit een NEC aanval is). Hierdoor vind ik het, persoonlijk, 100 procent een overtreding. Dat hier de 5-0 uitkomt is extra zuur voor NEC.
Hier hoef je toch nog geen seconde over na te denken. Gewoon een gevaarlijke actie. Dat die Nijhuis nu nog steeds niet ontslagen is.
 
Ik dacht dat je niet je been te hoog mocht houden als er andere spelers bij staan. In verband met gevaar voor een speler.

Als dit niet de regel is dan heeft Bas, vreemd genoeg, gelijk (ik zou wel direct de regels aanpassen). Maar als dat wel zo is dan is het gewoon een prutsfout. Die speler van NEC staat zo dichtbij en de speler van Ajax neemt zoveel risico door op deze manier naar de bal te gaan. Notabene een NEC speler speelt de bal naar een NEC'er. Dus je weet dat er een andere speler is. Door dan met een karatebal de bal te onderscheppen neem je veel risico. Er was nul procent kans dat je de NEC speler niet rondom het hoofd ging raken (of die speler moet stoppen en Ajax de bal te gunnen. Wat gek is gezien dit een NEC aanval is). Hierdoor vind ik het, persoonlijk, 100 procent een overtreding. Dat hier de 5-0 uitkomt is extra zuur voor NEC.
Ik vind het ook een overtreding hoor, maar zou dan de 1-2 van Groningen niet ook afgekeurd moeten worden? Daar is z'n voet ook dicht bij een hoofd.
 
Ik vind het ook een overtreding hoor, maar zou dan de 1-2 van Groningen niet ook afgekeurd moeten worden? Daar is z'n voet ook dicht bij een hoofd.
Nee, vind ik niet. Het is een aanval van Groningen waarbij je niet met je been naar voren inkomt. Tevens is de bal bij de Groninger. Wellicht heb je gelijk en moet je ze allebei afkeuren. Vond de situatie en het gevaar wel anders.

Hierbij is de situatie dat een NEC speler speelt de bal naar een NEC speler (valt tussen twee in). De Ajax speler springt de lucht in met been naar voren. Met deze snelheid en situatie creëer je gewoon gevaarlijk spel. Het is trouwens geen rood en misschien ook geen geel. Maar ik vond het toch wel een overtreding.

Moest trouwens beide situaties terug kijken. Heb alleen PSV gezien.
 
Ik vind het ook een overtreding hoor, maar zou dan de 1-2 van Groningen niet ook afgekeurd moeten worden? Daar is z'n voet ook dicht bij een hoofd.
Gaat niet of het wel/niet een overtreding is. De regel is dat bij zaken rondom het hoofd het spel direct stilgelegd zou moeten worden.
 
Gaat niet of het wel/niet een overtreding is. De regel is dat bij zaken rondom het hoofd het spel direct stilgelegd zou moeten worden.
Maar ook daar zit nuance in. Je moet als scheidsrechter wel het idee hebben dat er écht wat aan de hand is, want anders grijpt iedereen naar zijn hoofd op het moment dat de tegenstander gevaarlijk wordt. Als Nijhuis dacht dat er niks aan de hand was, dan snap ik dat hij door liet spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan