Binnenlandse Politiek

Explosief memo Omtzigt: ‘Ik zou lijsttrekker worden als Hugo opstapte’

link

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vindt dat de partijtop hem moedwillig heeft tegengewerkt in zijn poging om lijsttrekker te worden. In een intern memo haalt het stemmenkanon hard uit naar partijgenoten. Ook zet hij vraagtekens bij de lijsttrekkersverkiezing, de partijfinanciën en de CDA-cultuur. De onthulling legt opnieuw een bom onder het CDA én de formatie.

Ai Ai ... Dat wordt weer een hele heisa. :cautious:
Yups daarnaast n niet gemelde donatie van een aanzienlijk bedrag. Aardige pleurisbende bij t CDA.
 
Als t CDA splitst wordt een linkse en een rechtse tak, Rutte wil niet met die linkse tak, die zit liever op schoot bij fascisten.
Die linkse partijen zitten alleen maar moeilijk te doen over zijn cadeautjes van de belastingbetaler aan het bedrijfsleven en die linkse actievoerders vereisen dat de staat zich aan de wetten houdt. Uiterst vervelend. En toeslagenaffaires en liegen vinden ze ook al niet kunnen.
 
Nou, de notitie van Omtzigt liegt er niet om.

De Rutte doctrine komt er weer duidelijk in naar voren.
En maar massaal op die vriendelijk lachende teflon Mark blijven stemmen met miljoenen tegelijk :FP:


"De politieke omgeving onder Rutte-2 en Rutte-3: besluiten nemen waar ze niet genomen moeten worden. Het is van alle tijden dat er informeel overleg is, torentjesoverleg en een belcircuit. Voor een partij als het CDA is dat geen probleem. Maar tijdens Rutte-3 doet een aantal overleggen zijn intrede die ingaan tegen de grondwettelijke ordening van Nederland.
Een nieuw overleg gremium, het maandagmorgen coalitie overleg doet zijn intrede met de premier, de vicepremiers, de vier fractieleiders en af en toe de minister van financiën doet zijn intrede. Centrale besluiten worden daar genomen, dus niet meer binnen de gehele ministerraad.
Ook het Catshuisoverleg wordt in de Coronacrisis steeds belangrijker en in het kinderopvangtoeslagenschandaal worden daar cruciale besluiten genomen.
Ten derde is er bijna een fabriek van akkoorden, het preventie-akkoord, het klimaatakkoord en het pensioenakkoord. Vooral bij de eerste twee worden ultiem politieke besluiten uitbesteed aan lobbygroepen. Het pensioenakkoord is in die zin een uitzondering,omdat de sociale partners daar ook echt mandaat hebben. Vervolgens is vaak niet eens te achterhalen wie wanneer welke positie innam bij de akkoorden.
Ten vierde gebeurt er veel in de Europese Raden waar de Kamer te weinig invloed op heeft. Het grootste besluit, het Eigen Middelen Besluit, wordt eigenlijk maar beperkt besproken. In tegenstelling tot de ministerraad en de Staten-Generaal, staan het coalitie-overleg, het Catshuisoverleg en de akkoordenfabriek niet in de grondwet. De Kamers (en dan vooral de coalitiepartijen) worden voor het blok gezet. Want in de vooroverleggen –zoals op maandag -worden afspraken gemaakt over ‘landingsrechten’ van wetsvoorstellen. De Kamer reageert met het houden van veel spoeddebatten over krantenberichten."


Trieste bestuurscultuur.

En oh, wat is het toch geloofwaardig dat de persoon/personen verantwoordelijk voor die cultuur, nu hun "uiterste best" gaan doen om het helemaal anders te doen! :FP:
 
Die twee ambtenaren die waarschijnlijk meineed hebben gepleegd over de memo kunnen natuurlijk gewoon stellen dat ze er tijdens het gesprek geen actieve herinnering aan hadden. Dan komt het goed.
 
Als t CDA splitst wordt een linkse en een rechtse tak, Rutte wil niet met die linkse tak, die zit liever op schoot bij fascisten.

Ik denk dat het CDA ten dode opgeschreven is als men splitst. Eigenlijk is het CDA dat sowieso wel. Denk dat de partij voor een groot deel leunt op oudere gewoontestemmers. En sowieso zijn middenpartijen uit de mode. Mensen stemmen liever op 'n partij die uitgesproken is op voor hen belangrijke punten. Zoals bv. D'66 op het gebied van Europa en ethische kwesties, PVV op het gebied van immigratiegebied, 50+ voor de oudjes, etc.

Het CDA is op al deze punten relatief onzichtbaar en probeert overal een beetje mee te doen. Ideaal als smeerolie in een coalitie, maar omdat het allemaal weinig opvalt, wordt de partij langs alle kanten leeggegeten. Verder zit het demografisch tegen voor het CDA. Elk jaar gaan er meer CDA-stemmers dood dan dat er 18-jarige CDA-stemmers bij komen.

Ook weinig aansprekende gezichten. Hoekstra maakte er 'n boeltje van in de campagne, Hugo de Jonge maakte er als minister een boeltje van...
 
Ik denk dat het CDA ten dode opgeschreven is als men splitst. Eigenlijk is het CDA dat sowieso wel. Denk dat de partij voor een groot deel leunt op oudere gewoontestemmers. En sowieso zijn middenpartijen uit de mode. Mensen stemmen liever op 'n partij die uitgesproken is op voor hen belangrijke punten. Zoals bv. D'66 op het gebied van Europa en ethische kwesties, PVV op het gebied van immigratiegebied, 50+ voor de oudjes, etc.
Hier zie ik niet echt direct bewijzen voor behalve aannames. Het CDA is een stuk gekrimpt ten opzicht van een stuk vroeger. Dat wel. Maar haalt eigenlijk vaak meer dan 10 zetels. Wat niet alle andere partijen kunnen zeggen. Zeker dat het CDA, zoals de PVDA, een partij is van de 'oude stempel'.

Daarnaast vraag ik me af waarom middepartijen uit de mode zijn? Je geeft daarna het voorbeeld van D66. Maar D66 is juist een aardig typische middenpartij. Niet geheel links maar ook niet geheel rechts. Verder zie je dat het VVD zich ook meer mengt in de rechts-midden sector dan aan de puur rechtse kant. Dus deze trend zie ik totaal niet terug. Los van het feit dat er nogal wat eenmanspartijen en extremistische partijen zijn. Een 50+ heeft juist zetels verloren bijv.

Het CDA is op al deze punten relatief onzichtbaar en probeert overal een beetje mee te doen.
Dat vind ik niet. CDA heeft gewoon een verkiezingsprogramma waarin pijlers vrij goed uitkomen. Vind zelfs dat de CDA de laatste tijd steviger naar rechts en wat conservatiever is geworden dan voorheen.
Ideaal als smeerolie in een coalitie, maar omdat het allemaal weinig opvalt, wordt de partij langs alle kanten leeggegeten.
Verder zit het demografisch tegen voor het CDA. Elk jaar gaan er meer CDA-stemmers dood dan dat er 18-jarige CDA-stemmers bij komen.
Dat is te kort door de bocht. Dat een 18 jarige op 18-jarige leeftijd niet op het CDA stemt wil niet zeggen dat hij/zij dit later niet doet. Ten slotte kan iemand op 18 jarige leeftijd SP stemmen en op 45 jarige leeftijd VVD. Puur omdat zijn/haar levenstijl totaal anders is dan wanneer deze persoon 18 was.

Een sgp is al jaren consequent. Is zelfs gegroeid ten opzichte van 2010.
Ook weinig aansprekende gezichten. Hoekstra maakte er 'n boeltje van in de campagne, Hugo de Jonge maakte er als minister een boeltje van...
Dat ben ik wel met je eens. Op dit moment maken de personen binnen het CDA er een grote pot voor en zou een splitsing van het CDA idd gevaarlijk zijn. Echter, ben ik het niet met je eens dat de CDA het slecht doet op het gebied van standpunten.
 
Pieter Omtzigt zegt lidmaatschap CDA op. Hij wil op termijn terugkeren als zelfstandig kamerlid.
Dat was wel te verwachten.

Pieter Omtzigt
@PieterOmtzigt
·
11 m

E3rvGRHXwAQtJbg


Toch functie elders. :rolleyes:
 
Hier zie ik niet echt direct bewijzen voor behalve aannames. Het CDA is een stuk gekrimpt ten opzicht van een stuk vroeger. Dat wel. Maar haalt eigenlijk vaak meer dan 10 zetels. Wat niet alle andere partijen kunnen zeggen. Zeker dat het CDA, zoals de PVDA, een partij is van de 'oude stempel'.

Daarnaast vraag ik me af waarom middepartijen uit de mode zijn? Je geeft daarna het voorbeeld van D66. Maar D66 is juist een aardig typische middenpartij. Niet geheel links maar ook niet geheel rechts. Verder zie je dat het VVD zich ook meer mengt in de rechts-midden sector dan aan de puur rechtse kant. Dus deze trend zie ik totaal niet terug. Los van het feit dat er nogal wat eenmanspartijen en extremistische partijen zijn. Een 50+ heeft juist zetels verloren bijv.


Dat vind ik niet. CDA heeft gewoon een verkiezingsprogramma waarin pijlers vrij goed uitkomen. Vind zelfs dat de CDA de laatste tijd steviger naar rechts en wat conservatiever is geworden dan voorheen.

Dat is te kort door de bocht. Dat een 18 jarige op 18-jarige leeftijd niet op het CDA stemt wil niet zeggen dat hij/zij dit later niet doet. Ten slotte kan iemand op 18 jarige leeftijd SP stemmen en op 45 jarige leeftijd VVD. Puur omdat zijn/haar levenstijl totaal anders is dan wanneer deze persoon 18 was.

Een sgp is al jaren consequent. Is zelfs gegroeid ten opzichte van 2010.

Dat ben ik wel met je eens. Op dit moment maken de personen binnen het CDA er een grote pot voor en zou een splitsing van het CDA idd gevaarlijk zijn. Echter, ben ik het niet met je eens dat de CDA het slecht doet op het gebied van standpunten.
Het CDA krimpt behoorlijk. Van zeg maar 1/3e van het totaal aantal zetels in de kamer naar 'n zetel of 8 in de peilingen nu. Op een paar korte opflakkeringen na, zit de partij al jaren in een neerwaartse spiraal.

D'66 vind ik op veel punten geen middenpartij, maar juist erg uitgesproken. Daar gaan mensen in steeds grotere mate voor. Water bij de wijn moet er toch gedaan worden. Over bv. de EU is bij D'66 amper discussie (lijkt het), binnen het CDA was dat wel.

CDA heeft een relatief oud kiespubliek. De SGP heeft 'n vrij grote jongerenafdeling en de achterban van de SGP heeft relatief grote gezinnen. 18-jarige veranderen in de loop van hun leven hun stemgedrag wel, maar CDA heeft ook relatief weinig aanhang onder de 18-jarigen van pakweg 20 jaar geleden. De SGP heeft ook vaste groep stemmers die amper uit lijken te wijken naar andere partijen. Da's bij het CDA wel anders.

De ontzuiling heeft er flink ingehakt. de Pvda heeft dat probleem ook, al lijkt het daar intern wel rustig te zijn.

Christen-democratie is 'n hol begrip zonder duidelijke standpunten. Ik denk dat het CDA moet gaan voor Nederland buiten de Randstad. Het draait teveel om de Randstad, terwijl de meerderheid van Nederland niet in de Randstad woont. Sterker nog: Brabant is economisch erg belangrijk.
 
Niet als een sterke leider, maar wel als een betrokken persoon?

Ik vraag me meer af wat gaat er dan (wellicht) mis binnen het NCTV?
Maar zelfs als je ergens heel veel om geeft, moet je jezelf als politicus toch onder controle kunnen houden en niet meteen vertrekken?
 
Niet als een sterke leider, maar wel als een betrokken persoon?

Ik vraag me meer af wat gaat er dan (wellicht) mis binnen het NCTV?
Dat ja, zoiets kan helpen maar ook tegen je gaan werken. Als men van mening is dat er iets mis is bij het NCTV dan zullen volgende week meerdere partijen voor de motie stemmen. Wat nog niet automatisch betekend dat t gebeurt.
 
Maar zelfs als je ergens heel veel om geeft, moet je jezelf als politicus toch onder controle kunnen houden en niet meteen vertrekken?
Kweenie, je maakt ook wel een statement dat je je niet gehoord voelt. Ik vind het allemaal niet zo erg, hoor.
 
Kweenie, je maakt ook wel een statement dat je je niet gehoord voelt. Ik vind het allemaal niet zo erg, hoor.
Het weglopen op deze wijze had niet gehoeven. Voor de microfoon is ze wat mij betreft gewoon goed bevlogen, laatste weken aardig wat gekeken op NPO politiek, Simons is een aanwinst, en vd Plas van BBB kan ik bij vlagen ook wel waarderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan