Israël & Palestina

Tiktik heeft blijkbaar vrijspel gegeven aan iedereen over dit onderwerp, joodse vlaggen die verbrand worden, hamas die kinderen als menselijk schild gebruikt bij een aanval, joden en moslims die voor alles uitgemaakt worden, alles mag nu daar. En we hebben t niet over filmpjes die net opgezet zijn en dus niet gedetecteerd zijn maar sommige zijn al week oud :FP: En dan pak je de comments, 99% is moslims vs the world / jews maar kanten kiezen is foei en geloof heeft niks te maken met dit :lmao:
 
. Maar historisch gezien is dit altijd land van Israël geweest na ‘48 en daarna door Arabische buurlanden ingepikt. Na ‘67 is het door Israël weer teruggenomen.

o.O
Hoe kom je aan die informatie?
Dat is zo ver bezijden de waarheid dat ik 3x in mn ogen moest wrijven om er zeker van te zijn dat ik het goed las!
Als er een land is dat aan inpikken heeft gedaan, dan is t Israel wel. Vraag maar eens aan Jordanië, Syrië en Egypte.

Maar mss is t makkelijker om de Israël wiki te bekijken onder het kopje 'geschiedenis'.

 
o.O
Hoe kom je aan die informatie?
Dat is zo ver bezijden de waarheid dat ik 3x in mn ogen moest wrijven om er zeker van te zijn dat ik het goed las!
Als er een land is dat aan inpikken heeft gedaan, dan is t Israel wel. Vraag maar eens aan Jordanië, Syrië en Egypte.

Maar mss is t makkelijker om de Israël wiki te bekijken onder het kopje 'geschiedenis'.

Leuk en aardig, maar die Wiki-pagina is geschreven door Hamas, Bill Gates, een omgekochte jood en 5G-engineers. Dus kom maar even met een betrouwbaardere bron voordat je stoer komt doen met je linkjes.
 
390408000.jpg

Meneer zet zichzelf weer voor schut, viel me de vorige keer al op dat er best veel internationale bronnen terecht met een rare blik keken naar de vorige cut and paste actie van Zahavi.
 
Dat laatste zou dan nog best kunnen uiteraard. En ik had het nog iets anders gevonden als Zahavi een Israelische vlag had geplaatst, met een tekstje dat aangeeft dat er onder de Israëliërs ook burgerslachtoffers zouden vallen en dat er geen winnaars zijn in dit conflict. Maar dat doet hij niet. Hij plaats een vlag over de Palestijnse vlag heen.

Misschien hoort het meer in het Israël en Palestina-topic, maar Israel heeft natuurlijk wel gewoon het iron dome, waardoor Hamas wel tig raketten kan afvuren, maar het is echt niet zo dat die allemaal hun doel bereiken. Tel Aviv bijvoorbeeld ziet er prima uit, en als je in de stad loopt heb je ook niet het idee dat je in een oorlogsgebied loopt waar Hamas tig gebouwen heeft verwoest.
CE3EB8F5-3F7A-43ED-8132-A37956BA1645.jpg
Ik zet m hier maar voort:

1) Het psychologische/terreur effect is ook een grote schade (of zelfs voornaamste doel)
2) Een met springstof geladen ongeleide DIY-rakket kost rond de 3000 euro. Een onderscheppingsrakket ruim het 20 voudige geloof ik.
3) Zijn de advanced onderscheppingsrakketen op dan is er geen dome meer, zeker als dit lang aanhoudt en omliggende landen zich mengen een reele dreiging*.
4) De echte gevaren zitten er in het doorslaan/aanzwengelen van al dan niet gewapend verzet naar steden of omringende landen.
5) Sturen van opinie. Begrijp me niet verkeerd, maar ook HAMAS stuurt natuurlijk aan op meer internationale druk op Israel. Rakketten afvuren vanaf wooncomplexen, nabij ziekenhuizen of media-torens is een zeer effectieve manier om a) vergelding/uitschakeling te voorkomen en/of b) het uitschakelen te ontmoedigen vanwege de reputatiekosstten voor Israel.

Vooral op punt 5 ligt voor HAMAS denk ik een route naar een 'overwinning'? Onderschat niet wat het belang van (social)media is en politieke lobbies zijn in dit conflict. Daarmee is het belang van internationaal toezicht en journalistiek erg belangrijk om een balans te bewaken, maar beide partijen hebben baat bij een meer troebele mediasituatie waarbij ze meer kunnen sturen in wat naar buiten komt en de berichten in hun nadeel kunnen blijven ontkrachtten op basis van een gebrek aan objectiviteit.

*reken overigens maar dat er wel degelijk ook rakketten zijn die meer schade kunnen doen in het bezit van HAMAS(-sympatisanten). Wat nu in vele honderdtallen heenvliegt is het goedkope en relatief lichte ongeleidde spul. Krijgt men door dat er op een positie meerdere goedkope pijlen zijn ingeslagen (bijvoorbeeld als de afweer op dit positie op is) dan is de kans groot dat er een zwaardere gerichte rakket volgt, op een synachoge, ziekenhuis of school voor maximaal terreur-effect of op een politieke, militaire of economisch belangrijke locatie. Tenminste, als ik mezelf in de schoenen van die strijders zou plaatsen lijkt me dit niet meer dan een logische militaire tactiek?
 
Laatst bewerkt:

Nog geen flinter bewijs om de rechtvaardiging van het aanvallen van de mediatoren een paar dagen terug te 'rechtvaardigen' en hop, gewoon verder met civiele doelen aanvallen. Leuk dat ze mensen waarschuwen maar waar moeten ze heen?? Diverse scholen platgegooid, kortom, zelfs als t nu op dit moment tot een staakt t vuren komt ijlt dit nog heel lang na voor de gewone burger.
 
o.O
Hoe kom je aan die informatie?
Dat is zo ver bezijden de waarheid dat ik 3x in mn ogen moest wrijven om er zeker van te zijn dat ik het goed las!
Als er een land is dat aan inpikken heeft gedaan, dan is t Israel wel. Vraag maar eens aan Jordanië, Syrië en Egypte.

Maar mss is t makkelijker om de Israël wiki te bekijken onder het kopje 'geschiedenis'.

Tuurlijk, Wiki haha, de heilige graal van de waarheid :ROFL::ROFL::ROFL:. Die info kwam overigens van de hier door iedereen zo geprezen experts afgelopen week bij WNL. Laat nog maar eens zien dat er veel verschillende 'waarheden' zijn dus. Blijkbaar heb jij de beste info van Wiki. In jouw ogen (als je uitgewreven bent) de meest betrouwbare. Prima, gaan wij er dus nooit uitkomen. De Arabische landen zijn natuurlijk allemaal lieverdjes die alleen maar benadeeld worden door Israël:unsure:
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, Wiki haha, de heilige graal van de waarheid :ROFL::ROFL::ROFL:. Die info kwam overigens van de hier door iedereen zo geprezen experts afgelopen week bij WNL. Laat nog maar eens zien dat er veel verschillende 'waarheden' zijn dus. Blijkbaar heb jij de beste info van Wiki. In jouw ogen (als je uitgewreven bent) de meest betrouwbare. Prima, gaan wij er dus nooit uitkomen. De Arabische landen zijn natuurlijk allemaal lieverdjes die alleen maar benadeeld worden door Israël:unsure:

Wiki of niet, jij wil dus zeggen dat het juist arabische landen zijn die grondgegebied van Israel hebben ingenomen ipv andersom?

Dat heeft echt geen enkele expert waar dan ook gezegd. Anders graag de link voor een concrete bron.
Jeetje... zelfs op school leerden we al over de oorlogen van Israël, dat ze westbank hebben ingenomen, de golan hoogvlakte en gaza. Wiki is niet t meest betrouwbare, nooit beweerd ook. Kzou je met gemak een hoop andere bronnen kunnen geven hoor.
Maar laat jij nu eerst maar eens zien dat er bronnen zijn die jouw statement bevestigen.
 
Wiki of niet, jij wil dus zeggen dat het juist arabische landen zijn die grondgegebied van Israel hebben ingenomen ipv andersom?

Dat heeft echt geen enkele expert waar dan ook gezegd. Anders graag de link voor een concrete bron.
Jeetje... zelfs op school leerden we al over de oorlogen van Israël, dat ze westbank hebben ingenomen, de golan hoogvlakte en gaza. Wiki is niet t meest betrouwbare, nooit beweerd ook. Kzou je met gemak een hoop andere bronnen kunnen geven hoor.
Maar laat jij nu eerst maar eens zien dat er bronnen zijn die jouw statement bevestigen.
Zo kun je elke discussie natuurlijk naar je eigen kant trekken. Ik zou zeggen, kijk even WNL terug (zoals ik al zei dat het daar vandaan kwam dus dat is je bron). Daarnaast is mijn vader historicus en die vertrouw ik iets meer dan de media en jouw Wiki of tig andere bronnen. Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken. Wij gaan dat conflict niet oplossen samen.
 
Wiki of niet, jij wil dus zeggen dat het juist arabische landen zijn die grondgegebied van Israel hebben ingenomen ipv andersom?

Dat heeft echt geen enkele expert waar dan ook gezegd. Anders graag de link voor een concrete bron.
Jeetje... zelfs op school leerden we al over de oorlogen van Israël, dat ze westbank hebben ingenomen, de golan hoogvlakte en gaza. Wiki is niet t meest betrouwbare, nooit beweerd ook. Kzou je met gemak een hoop andere bronnen kunnen geven hoor.
Maar laat jij nu eerst maar eens zien dat er bronnen zijn die jouw statement bevestigen.
De Golan hoogte en de Gaza strook zijn beide ingenomen na door Israel gewonnen oorlogen, die begonnen zijn door hun Arabische buurlanden. Toen was het nog gewoon zelfverdediging. Vervolgens hebben ze die gebieden gehouden om strategische redenen.
 
Zo kun je elke discussie natuurlijk naar je eigen kant trekken. Ik zou zeggen, kijk even WNL terug (zoals ik al zei dat het daar vandaan kwam dus dat is je bron). Daarnaast is mijn vader historicus en die vertrouw ik iets meer dan de media en jouw Wiki of tig andere bronnen. Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken. Wij gaan dat conflict niet oplossen samen.
Ik trek niks een kant op. Jij beweert iets, maar komt niet met een concrete bron.
En 'mn vader' en 'kijk WNL maar terug' zijn geen concrete bronnen. Geef op zn minst een link naar uitzending gemist en een tijdstip wanneer gezegd wordt wat jij beweert.
Dat heeft niks te maken met het samen oplossen van een conflict, maar het niet ondersteunen van je eigen punt.

Ook geef je geen antwoord op de vraag of je werkelijk denkt dat sinds 1948 landen grondgebied van Israël hebben ingenomen ipv andersom.
 
Ook echt Pompeo gebruiken als voorbeeld voor je argumenten haha. Maar Zahavi is eindelijk een keer duidelijk, het is de schuld van de Palestijnen zelf.Screenshot_20210520-132715_Instagram.jpg
 
De Golan hoogte en de Gaza strook zijn beide ingenomen na door Israel gewonnen oorlogen, die begonnen zijn door hun Arabische buurlanden. Toen was het nog gewoon zelfverdediging. Vervolgens hebben ze die gebieden gehouden om strategische redenen.

Yep.
 
Maar dan de vraag andersom, stel, jouw familie woont in een land wat onder vuur ligt, het land waar jezelf bent opgegroeid, land waar je van houdt. Is het dan vreemd dat je berichten plaatst die gekleurd zijn en daarmee positief uitpakken voor jouw land.

Dus niet de vraag of dit slim is, of dit bijdraagt aan de dialoog maar puur of het ergens logisch is.
 
Maar dan de vraag andersom, stel, jouw familie woont in een land wat onder vuur ligt, het land waar jezelf bent opgegroeid, land waar je van houdt. Is het dan vreemd dat je berichten plaatst die gekleurd zijn en daarmee positief uitpakken voor jouw land.

Dus niet de vraag of dit slim is, of dit bijdraagt aan de dialoog maar puur of het ergens logisch is.
Dit is precies "het probleem". Het is best logisch inderdaad dat Zahavi alles vanuit Israël redeneert. Jammer dat hij geen gehoor geeft aan het verzoek van PSV (tenminste zo heb ik de nieuwsberichten geïnterpreteerd) om niet te polariseren binnen de selectie.
 
Maar dan de vraag andersom, stel, jouw familie woont in een land wat onder vuur ligt, het land waar jezelf bent opgegroeid, land waar je van houdt. Is het dan vreemd dat je berichten plaatst die gekleurd zijn en daarmee positief uitpakken voor jouw land.

Dus niet de vraag of dit slim is, of dit bijdraagt aan de dialoog maar puur of het ergens logisch is.
Deze vraag blijft wel steeds terugkomen, maar wat dacht je van de vraag andersom andersom, is het vreemd dat niemand Zahavi meer kan uitstaan? Zo nee, waarom blijft die eerste vraag steeds terugkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan