Binnenlandse Politiek

Snap ik volledig. Ik heb regelmatig GroenLinks gestemd, maar ik kan mij wel vinden in jouw kritiek. Los van Klaver zou ik dit keer sowieso niet op GroenLinks stemmen (als ik zeg waarop wel, dan word ik hier gelyncht).

D66 vind ik echt een nietszeggende partij. Een soort progressieve kruising tussen de VVD en de PvdA. En aangezien de PvdA voor mij al als extreemrechts aanvoelt, kan ik helaas niet op Tante Sigrid stemmen. Maar wel een prachtig mens waarvan ik echt geloof dat zij het beste met het land voor heeft. Betrouwbaar, extreem veel kennis van zaken, kundig en sympathiek. Maar dat laatste is wellicht ook haar valkuil. Ik weet niet hoe erg zij bestand is tegen de vieze spelletjes van Geert, Thierry en Jesse, die vooral met oneliners allerlei vieze showtjes voor de bühne opvoeren.
Dat wordt nog wel eens gesuggereerd door PVV en/of FvD aanhangers hier. Maar dan zou je mij enorm verrassen als je daar op zou stemmen. Zit hard te denken wat dan wel, Bij1?
 
Dat wordt nog wel eens gesuggereerd door PVV en/of FvD aanhangers hier. Maar dan zou je mij enorm verrassen als je daar op zou stemmen. Zit hard te denken wat dan wel, Bij1?
In één keer goed. :S:

Een prachtige vrouw die aantoont dat wijsheid met de jaren komt, en vooral een partijprogramma waar ik het voor 99% mee eens ben. Ik zit hier niet om iemand te overtuigen, maar (zelfs als bepaalde punten voor jou eventjes niet zo belangrijk zijn) lees alleen even alle speerpunten in drie minuten door: Klik!
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Ja, ik garandeer geen 100% accuratesse, daarbij weet je zeker dat jij het partijprogramma van die partijen kent, of alleen de oneliners in de pers? (kan el eens wat verschil door optreden)

Jup, ik vergeleek mijn antwoorden met de standpunten van de partijen (zoals opgenomen in deze test).
 
. Ik zit hier niet om iemand te overtuigen, maar (zelfs als bepaalde punten voor jou eventjes niet zo belangrijk zijn) lees alleen even alle speerpunten in drie minuten door: Klik!

Ik ben afgehaakt te lezen op pagina 15 van het partijprogramma:

Er komen juridische definities van racisme, anti-zwart racisme, antisemitisme, anti-Aziatisch racisme, moslimhaat en haat tegen Roma en Sinti. Deze worden expliciet opgenomen in antidiscriminatiewetgeving en hebben betrekking op het structurele karakter van deze vormen van onderdrukking

Deze groepen wel, maar alle andere groepen niet. En dat noemt zich bij1. Nee sorry wetgeving is voor iedereen gelijk, daar hoeven geen extra juridische termen voor te komen. Ze heeft zichzelf weer totaal buiten de samenleving geplaatst. Waarom mag een moslim wel haat verspreiden over mij als christen, maar andersom moet het extra aangepakt worden. Fikker toch op met dit soort achterlijke gedachtes.
 
Ik ben afgehaakt te lezen op pagina 15 van het partijprogramma:



Deze groepen wel, maar alle andere groepen niet. En dat noemt zich bij1. Nee sorry wetgeving is voor iedereen gelijk, daar hoeven geen extra juridische termen voor te komen. Ze heeft zichzelf weer totaal buiten de samenleving geplaatst. Waarom mag een moslim wel haat verspreiden over mij als christen, maar andersom moet het extra aangepakt worden. Fikker toch op met dit soort achterlijke gedachtes.
Beetje felle reactie wel... Er is niks of niemand die suggereert dat een moslim haat mag verspreiden over christenen.
 
eetje felle reactie wel... Er is niks of niemand die suggereert dat een moslim haat mag verspreiden over christenen.

Ja voor een partij die inclusief wil zijn, moet wetgeving maken die inclusief is en niet bepaalde groepen voortrekt. Ze willen bepaalde haatdragende reacties specifiek in de wet vastleggen voor bepaalde geloven, groepen mensen, maar niet voor chrsitenen, hindoes of Belgen.

Zullen we het maar niet over onteigenen van bezit, de coronatax en het einde van de schuldeneconomie hebben (de overheid neemt je schuld over...)? Meeste punten die ze in het partijprogramma heeft staan zijn net zo onmogelijk als het zeggen dat we op de zon kunnen leven.
 
Ja voor een partij die inclusief wil zijn, moet wetgeving maken die inclusief is en niet bepaalde groepen voortrekt.

Zullen we het maar niet over onteigenen van bezit, de coronatax en het einde van de schuldeneconomie hebben (de overheid neemt je schuld over...)? Meeste punten die ze in het partijprogramma heeft staan zijn net zo onmogelijk als het zeggen dat we op de zon kunnen leven.
Sjonge jonge, als je hieruit opmaakt dat er bepaalde groepen worden voorgetrokken... Niemand zegt ergens dat christenen gediscrimineerd mogen worden, maar dat haal jij er kennelijk wel uit. Puur omdat er wordt aangegeven dat er een aantal vormen van racisme structureler voorkomen dan anderen. Fijn dat je daar zelf wellicht minder van meekrijgt, maar daar is best een inhaalslag te maken. Dit zien zij als een mogelijk instrument daarvoor. Prima toch?

Over de rest kan ik vrij duidelijk zijn: het is niet jouw partij. Prima. Ik wil rustig blijven praten, maar jouw felle en cynische manier van posten is voor mij een reden om mijn tijd daar niet aan te besteden.
 
In één keer goed. :S:

Een prachtige vrouw die aantoont dat wijsheid met de jaren komt, en vooral een partijprogramma waar ik het voor 99% mee eens ben. Ik zit hier niet om iemand te overtuigen, maar (zelfs als bepaalde punten voor jou eventjes niet zo belangrijk zijn) lees alleen even alle speerpunten in drie minuten door: Klik!
Is het niet zonde om te stemmen op een partij die zeer vermoedelijk niet in de kamer gaat komen?
Dan wordt jouw stem als restzetel aan anderen gegund.
Misschien wel de PVV of erger: Baudet.

Ken de peilingen niet, en ik wil nooit beweren dat het een verloren stem is. En snap ook zeker dat nieuwe partijen op lange termijn een diversiteit in de kamer kunnen laten ontstaan. Kijk naar de partij van de dieren: doen nu al lange tijd degelijk mee. Heb ik wel respect voor.

Maar gezien de huidige omstandigheden verwacht ik als nieuwe partij enkel kansen voor die partij van Eerdmans en die Eindbaas.

Bij1 acht ik nagenoeg kansloos.
 
Is het niet zonde om te stemmen op een partij die zeer vermoedelijk niet in de kamer gaat komen?
Dan wordt jouw stem als restzetel aan anderen gegund.
Misschien wel de PVV of erger: Baudet.

Ken de peilingen niet, en ik wil nooit beweren dat het een verloren stem is. En snap ook zeker dat nieuwe partijen op lange termijn een diversiteit in de kamer kunnen laten ontstaan. Kijk naar de partij van de dieren: doen nu al lange tijd degelijk mee. Heb ik wel respect voor.

Maar gezien de huidige omstandigheden verwacht ik als nieuwe partij enkel kansen voor die partij van Eerdmans en die Eindbaas.

Bij1 acht ik nagenoeg kansloos.
Ik snap je punt, en heb dan dan ook overwogen. Ze stonden in de peilingen in januari op 1 zetel, nu op 0, dus er is een verrassing mogelijk.

Het ding is vooral dat ik geloof dat zo iemand in haar eentje nog best wat voor elkaar kan krijgen. Moties indienen, meestemmen over belangrijke onderwerpen etc. Een sterke oppositie is in mijn optiek bijna net zo belangrijk als een goed kabinet, en ik zou het waarderen om haar spreekwoordelijke stem in de politieke arena te horen.
 
In één keer goed. :S:

Een prachtige vrouw die aantoont dat wijsheid met de jaren komt, en vooral een partijprogramma waar ik het voor 99% mee eens ben. Ik zit hier niet om iemand te overtuigen, maar (zelfs als bepaalde punten voor jou eventjes niet zo belangrijk zijn) lees alleen even alle speerpunten in drie minuten door: Klik!
Aantal zaken die mij opvallen in volledige programma
De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd.
Top, niemand die de rotklusjes nog wil doen...

We maken de kinderopvang gratis voor alle ouders.
m.i. onnodig 'sponsoren' van de rijken.

Het Diversity Rating System, DRS, wordt operationeel gemaakt door het Sociaal en Cultureel Planbureau en we starten een proef in grote gemeenten. De overheid hanteert het Diversity Rating System ook voor bedrijven en organisaties waarmee het zaken doet
Top, dus de aannemer die de wegen aanlegt moet daar ook aan voldoen? Ik wil niet in clichés vervallen maar de kans dat de wegenbouw een afspiegeling is van de maatschappij is net zo groot als bij de kappersbranche 0.0

We maken optimaal gebruik van robotisering. Robotisering is echter geen goedkope vervanging van arbeid: we garanderen een leefbaar inkomen en werkgelegenheid door verkorting van de werkweek.
Ok, maar robotisering en geen vervanging van arbeid lijkt mij lichtelijk in tegenspraak

Stukkie aangaande de schuldeneconomie is overigens wel puik!

In de publieke ruimte wordt gratis drinkwater beschikbaar en toegankelijk aangeboden.
Loze kreet, allereerst is het drinkwater in NL al spotgoedkoop en kan je best thuis ff je flesje vullen. Daarbij, weinig concreet. 1 punt per provincie, per plaats, iedere straathoek? Beetje symboolpolitiek, zeker omdat bv steeds meer stations al van een dergelijk punt worden voorzien.

Brieven van de overheid en belangrijke brieven van instanties, moeten voor een ieder begrijpelijk zijn.
Klinkt heel goed, maar dit is gewoon niet haalbaar. Koppel het aan een bepaald leesniveau dan kan je iets realistisch neerzetten

Mensen die hun leven als voltooid ervaren, moeten de vrijheid hebben een weloverwogen en vrijwillige keuze te maken om hun leven op een waardige manier te beëindigen. Euthanasie wordt uit het Wetboek van Strafrecht gehaald. Artsen worden hierdoor pas strafbaar als zij zich bij euthanasie niet aan de regels houden
Zonder minimumleeftijd neem ik aan, anders is het leeftijdsdiscriminatie?

OV-bedrijven worden genationaliseerd en het openbaar vervoer wordt gratis
Gaat volgens mij tegen de EU-wetgeving in, maar weet ik niet zeker, kijken wat ze over de EU zeggen.

Schiphol mag niet verder uitbreiden. Ook de plannen voor Lelystad Airport worden stopgezet. Vluchten binnen het Koninkrijk (en Suriname) moeten ook bij een eventuele prijsstijging als gevolg van maatregelen om luchtverkeer te reduceren betaalbaar blijven.
Binnen het Koninkrijk is misschien te regelen, maar daarna, waarom Suriname wel en bv Indië niet.

De verkoop van dieren in dierenwinkels wordt ontmoedigd. Doorverwijzing naar een asiel of opvangcentrum wordt het alternatief. Ook wordt de handel van dieren via internet en markten verboden, om impulsaankopen tegen te gaan.
Vraag mij af PvdD zo ver gaat, wel een goed punt voor dierenwelzijn!

Gezond eten moet voor iedereen, ongeacht inkomen, toegankelijk zijn: de BTW op groente en fruit wordt verlaagd naar nul procent.
Mooi streven maar t minimale belastingtarief is 5%.

Harddrugs worden legaal
Doe maar niet

We gaan sociale advocaten eerlijker betalen.
Doe maar wel

De basisbewapening van de politie gaat terug naar wapenstok en pepperspray. Vuurwapens mogen alleen in uitzonderlijke gevallen worden gedragen.
Want? Alsof we hier (te)veel incidenten kennen door vuurwapens bij de politie?

Wie weigert mee te vechten in overzeese oorlogen wordt niet bestraft. Er komt (postuum) eerherstel voor dienstweigeraars uit het verleden
Handig, beroepsmilitair zijn en gewoon je werk kunnen weigeren...

Zie nergens een reden om je te lynchen, maar ben ook niet overtuigd om je te volgen hoewel er echt wel een paar hele goede punten op staan.
 
In één keer goed. :S:

Een prachtige vrouw die aantoont dat wijsheid met de jaren komt, en vooral een partijprogramma waar ik het voor 99% mee eens ben. Ik zit hier niet om iemand te overtuigen, maar (zelfs als bepaalde punten voor jou eventjes niet zo belangrijk zijn) lees alleen even alle speerpunten in drie minuten door: Klik!
Allereerst respect dat je gewoon eerlijk zegt dat je op haar gaat stemmen, wetende dat de kans er is dat je nogal wat over je heen gaat krijgen. Wat ik overigens belachelijk zou vinden en daar is dit het forum ook niet voor volgens mij. Net zoals dat anderen hier gewoon moeten kunnen onderbouwen waarom ze op een Wilders/Baudet zouden stemmen.

Dat gezegd hebbende vind ik Simons verschrikkelijk. Niet om haar idealen, want daar kan ik me soms nog best in vinden, maar vooral haar gedrag en publieke optredens vind ik afstotelijk. Ik heb haar nog nooit gezien zonder me aan haar te kunnen ergeren. Kwestie van smaak.

Heb wel de moeite genomen om even door het programma heen te scrollen en ik snap best dat sommige mensen zich aangesproken voelen tot een groot deel van haar programma. Het straalt in alles wel uit dat het gaat om het aanpakken van ongelijkheid, of het nu gaat om ras, rang, economische stand of seksuele voorkeur. Daar tegenover staat dat ik het programma soms vind ogen als een (semi-)communistisch pamflet met een mate van onproductiviteit (alles in handen van de staat, hoewel ik dat bijv. in het geval van pensioenfondsen helemaal niet gek zou vinden, maar andere zaken wel) en naïviteit (alle problemen aanpakken en maar financieren met oneindig budget?) die ik lastig te rijmen zou vinden met realistische politiek. . Zou ik lastig te vertrouwen/geloofwaardig vinden.

Maar goed. Als je je nog bedenkt; Siggie is altijd nog een optie (-:
 
Sjonge jonge, als je hieruit opmaakt dat er bepaalde groepen worden voorgetrokken... Niemand zegt ergens dat christenen gediscrimineerd mogen worden, maar dat haal jij er kennelijk wel uit. Puur omdat er wordt aangegeven dat er een aantal vormen van racisme structureler voorkomen dan anderen. Fijn dat je daar zelf wellicht minder van meekrijgt, maar daar is best een inhaalslag te maken. Dit zien zij als een mogelijk instrument daarvoor. Prima toch?

Over de rest kan ik vrij duidelijk zijn: het is niet jouw partij. Prima. Ik wil rustig blijven praten, maar jouw felle en cynische manier van posten is voor mij een reden om mijn tijd daar niet aan te besteden.
Maar als je het inclusief wil laten zijn dan zeg je dat discriminatie niet mag, niet op grond van geslacht, geloof etc etc.

Als je dan bepaalde voorbeelden gaat benadrukken is dat ergens wel typisch.
 
Wil het hier toch wel even opnemen voor Der Muzikant.

Letterlijk alle punten uit een partijprogramma opnoemen en zoeken naar punten die mogelijk niet realistisch zijn of tot weerzin wekken, vind ik wat flauw.

Bij CDA zal menigeen het lachwekkend vinden dat het Wilhelmus verplicht gezongen moet worden op scholen.
Zo kan je bij iedere partij wel wat vinden.

Waarom ik me kan voorstellen dat mensen op Bij1 stemmen:
Maar het lijkt mij echt een goede zaak als in de tweede kamer de heer Wilders bij zijn kansloze retoriek over een Kopvoddentaks, een discussie aan gaat met mevrouw Simons.

Dat zou het debat niet verkeerd doen.


Maar ik ben nu al lid van de Kaag-gang.
Dus sorry, Der Muzikant
 
Wil het hier toch wel even opnemen voor Der Muzikant.

Letterlijk alle punten uit een partijprogramma opnoemen en zoeken naar punten die mogelijk niet realistisch zijn of tot weerzin wekken, vind ik wat flauw.

Bij CDA zal menigeen het lachwekkend vinden dat het Wilhelmus verplicht gezongen moet worden op scholen.
Zo kan je bij iedere partij wel wat vinden.

Waarom ik me kan voorstellen dat mensen op Bij1 stemmen:
Maar het lijkt mij echt een goede zaak als in de tweede kamer de heer Wilders bij zijn kansloze retoriek over een Kopvoddentaks, een discussie aan gaat met mevrouw Simons.

Dat zou het debat niet verkeerd doen.


Maar ik ben nu al lid van de Kaag-gang.
Dus sorry, Der Muzikant
Klopt, ieder partijprogramma heeft zijn sterke en minder sterke punten. Wilde m juist ff doorlopen om niet over te gaan tot een lynchpartij :) wat jij zegt klopt zeker. Veel programma's bevatten idealistische punten die vaak lastig realiseerbaar zijn.

Maar wat ik vreemd vindt is dat ze an sich niet tegen de EU zijn maar bij groente-fruit naar de 0% belasting willen. Wat dus niet mogelijk is. Zet daar de haalbare 5% neer en je maakt volgens mij een net zo'n goed punt, namelijk gezond voedsel stimuleren.

Of ik blij wordt van een clash tussen Sylvana en Wilders vraag ik mij af. Vrees dat het een kemphanengevecht wordt die het aanzien van de politiek nog verder doet afbrokkelen.
 
Of ik blij wordt van een clash tussen Sylvana en Wilders vraag ik mij af. Vrees dat het een kemphanengevecht wordt die het aanzien van de politiek nog verder doet afbrokkelen.
Kemphanen gevecht wordt het zeker.

Maar ik werd er na een tijdje wel moe van dat Wilders werd aangevallen door Pechtold.
Iedere keer weer.

Heb dan liever een discussie tussen iemand die ervaart wat racisme is en Wilders, in plaats van tussen twee blanken...
Maar kan natuurlijk aan mij liggen.
 
Kemphanen gevecht wordt het zeker.

Maar ik werd er na een tijdje wel moe van dat Wilders werd aangevallen door Pechtold.
Iedere keer weer.

Heb dan liever een discussie tussen iemand die ervaart wat racisme is en Wilders, in plaats van tussen twee blanken...
Maar kan natuurlijk aan mij liggen.
Dat laatste heb je zeker een punt, dat is alleen maar goed voor het debat. Maar vrees dat het geen mooi inhoudelijk debat wordt, maar slechts moddergooien en elkaar voor rotte vis uitmaken, daar doel ik op.
 

Wat mij betreft een helderder kieswijzer, kan aan t einde kijken per thema en de weergave is voor mij duidelijk dan een gewoon lijstje zoals bij t AD.
Waar ik bij vorige kieswijzers uitkwam bij bv Volt, bij een ander jong/50 plus (ja echt waar, ik keek er ook van op), geeft deze eigenlijk alleen advies voor de huidige partijen (JA21 uitgezonderd).
 
Dat laatste heb je zeker een punt, dat is alleen maar goed voor het debat. Maar vrees dat het geen mooi inhoudelijk debat wordt, maar slechts moddergooien en elkaar voor rotte vis uitmaken, daar doel ik op.
Ik snap je vrees, maar ik zou er best vrede mee hebben als er feller op dit soort derogatory speech word geappelleerd als het gaat om een publiek debat. Dan mag de voorzitter ingrijpen als het ontspoord met een reprimande of het innemen van spreektijd bij herhaalde overtreden van fatsoenlijke omgangsvormen van het debat. Ook een interessante: motie van treurnis richting oppositieleden mogelijk maken, interessante discussie of het onder sensuur valt of dat er wel degelijk consequenties moeten zitten als 2/3 meerderheid een optreden als verwerpelijk ziet..? Ik denk hardop, ben er niet uit of ik dit zou willen of dit juist een stap in totaal verkeerde richting zou zijn.
 
Waar ik bij vorige kieswijzers uitkwam bij bv Volt, bij een ander jong/50 plus (ja echt waar, ik keek er ook van op), geeft deze eigenlijk alleen advies voor de huidige partijen (JA21 uitgezonderd).
Volt zit hier niet tussen, waarom JA21 er wel bij zit maar bv Bij1 dan weer niet is mij niet duidelijk.
Met een alu-hoedje op zou je denken dat ze rechts willen versplinteren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan