Binnenlandse Politiek

Wilders maakte dus niet bekend geld te hebben ontvangen van die fundamentalistische groeperingen uit de VS voor zijn rechtszaak. Opvallend stil is hij hierover. Dit itt toen er bekend was dat een aantal islamitische scholen geld ontvingen uit Saudie Arabië.
Wilders meet al jaren met twee maten. Anderen de maat nemen als het om transparantie gaat (ging nogal los tegen Pechtold indertijd vanwege zn gift in de vorm van een penthouse) maar zelf niets over dit soort financieringen melden..
 
Het kabinet valt vandaag. Dus de kaart is van tafel voordat ze gespeeld kan worden.
Het kabinet valt dankzij Asscher, als die was blijven zitten, was ook het kabinet blijven zitten. Wel erg apart, de lijsstrekker van de oppositie brengt door z'n vertrek het kabinet ten val
 
Ik dacht eigenlijk "hoe moet dat nu". Helemaal vergeten dat het kabinet dan gewoon demissionair door kan gaan. De vraag alleen is hoe geloofwaardig Rutten dan is op zijn persconferentie. Dat is voor velen toch al een probleem, dus misschien maakt dat het verschil ook niet.

Vreemd genoeg gaan we in maart gewoon stemmen (mensen verzamelen op binnenlocaties etc etc). Ik heb werkelijk waar geen idee meer op wie ik moet stemmen. Vaak stem ik VVD, maar daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee. Is er dan geen enkele integere persoon/partij, die goed op de winkel past en daarnaast oog heeft voor mens en milieu?
PvdD, maar die staan wel heel erg ver af van het VVD standpunt.
 
Het kabinet valt dankzij Asscher, als die was blijven zitten, was ook het kabinet blijven zitten. Wel erg apart, de lijsstrekker van de oppositie brengt door z'n vertrek het kabinet ten val
Nee, ik denk dat dit expres zo gedaan is, net voor het betreffende debat. Zoals gezegd haal je hiermee de angel uit het probleem en zo voor de tk verkiezingen komt dit het beste uit. Ik geloof niet dat dit iets met Asscher heeft te maken, die zat toch niet in het kabinet?
 
Het feit dat ze de beloofde 30.000 nog steeds niet hebben overgemaakt.

Wat ik oprecht niet snap is dat er nu gesproken wordt over politieke consequenties terwijl ik van mening ben dat er gerechtelijke stappen ondernomen moeten worden. Er is hier een aanzienlijk deel van de bevolking groot onrecht aangedaan. Als je dit doet of laat gebeuren moet je jezelf verantwoorden voor een rechter. En als die je veroordeeld moet er een straf komen. Dit van laag naar hoog. Hoofdelijk aansprakelijk.

Ik ben me bewust dat dit lastig is omdat een deel van politiek is om belangen af te wegen en beslissingen te nemen. Er zullen altijd slachtoffers zijn met beslissingen. Maar ik erger me heel erg aan het gebrek aan consequenties voor politici. Wilders die veroordeeld wordt voor opruiing: geen gevolgen. Baudet roept dat Otten fraude pleegt. Dan zou dit voor één wegens smaad óf één voor fraude gevolgen moeten hebben. Ambtenaren en politici die een grote groep mensen onterecht de shit in duwen en daarna ze laten stikken... waar zijn de gevolgen? Twee maanden eerder aftreden en dan over twee maanden weer lekker doorgaan waar ze mee bezig zijn? Ik zou willen dat hier een celstraf geeist wordt. Dan wordt er in elk geval de volgende keer goed nagedacht
Hoofdelijke aansprakelijkheid voor ambtelijk handelen kan maar in een heel beperkt aantal gevallen, en daar valt dit zeker niet onder, en dat is maar goed ook
 
Nee, ik denk dat dit expres zo gedaan is, net voor het betreffende debat. Zoals gezegd haal je hiermee de angel uit het probleem en zo voor de tk verkiezingen komt dit het beste uit. Ik geloof niet dat dit iets met Asscher heeft te maken, die zat toch niet in het kabinet?
Als Asscher niet was afgetreden, had het kabinet kunnen zeggen dat zo om het landsbelang ivm Corona nog 2 maanden aanbleven. Dat zou nu elecorale zelfmoord zijn
 
Als Asscher niet was afgetreden, had het kabinet kunnen zeggen dat zo om het landsbelang ivm Corona nog 2 maanden aanbleven. Dat zou nu elecorale zelfmoord zijn
Ze blijven dat beleid toch al doen. Dus wat dat betreft veranderd er dus niks. En het toeslagendebat kan worden gebruikt om excuses aan te bieden en wellicht een verdere compensatie. Rutten veegt (weer) zijn straatje schoon en het is glas,plas,was..
 
Ze blijven dat beleid toch al doen. Dus wat dat betreft veranderd er dus niks. En het toeslagendebat kan worden gebruikt om excuses aan te bieden en wellicht een verdere compensatie. Rutten veegt (weer) zijn straatje schoon en het is glas,plas,was..
Ja, jij overweegt op de VVD te stemmen, dus verandert er idd niks....
 
Vreemd genoeg gaan we in maart gewoon stemmen (mensen verzamelen op binnenlocaties etc etc). Ik heb werkelijk waar geen idee meer op wie ik moet stemmen. Vaak stem ik VVD, maar daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee. Is er dan geen enkele integere persoon/partij, die goed op de winkel past en daarnaast oog heeft voor mens en milieu?
Tenzij je een grote stap richting links wil maken. Zou ik persoonlijk of kijken naar iemand binnen de VVD die staat voor een liberaal groen programma of juist zelf lid worden van de VVD en bij de ALV meestemmen voor groene voorstellen (binnen de vvd heb je een tak genaamd groene liberalen).

Of als je niet zo betrokken bent met de VVD. Zou ik veel eerder afwijken naar D66 dan naar een PvDD. Puur omdat een D66 ook zeker mileu belangrijk vind maar op andere punten minder extreem afwijkt dan de VVD.

Maar de keuze is aan. Ik zou persoonlijk de stap van VVD naar een Groenlinks of Pvdd erg groot vinden. Maar goed als daar jou meeste standpunten liggen. Dan is dat te overwegen.
 
Hoofdelijke aansprakelijkheid voor ambtelijk handelen kan maar in een heel beperkt aantal gevallen, en daar valt dit zeker niet onder, en dat is maar goed ook
Wat mij betreft mag een rechter daar wel uitspraken over doen. Zeker hierover. Er zijn bewust burgers geruïneerd. En het gaat nog steeds door. Er is nog geen compensatie uitbetaald en erger nog, de belastingdienst heeft nog geen afstand gedaan van hun schulden. Voor de politici en betrokken ambtenaren, hoog en laag, blijft het allemaal lekker zonder gevolgen voor de meeste. Ze stappen af maar blijven wel aan en over twee maanden zitten ze er weer. Volgens Rutte is het dan aan de stemmers. Want we zien allemaal (in bv Amerika en met de Brexit) dat stemmers het zo goed weten.

Hier vinden we het allemaal dat die Amerikanen die op Trump stemmen zo achterlijk zijn. Dat het belachelijk is dat Trump de rechtsgang met de eerste impeachment zo belemmerde. Hier gebeurd in ons land ongeveer hetzelfde (er zijn vorige jaar heel veel dossiers vernietigd) maar in het volgende kabinet zit Rutte er weer bij.
 
Ik zou het wel een interessant concept vinden als ook hier een Minister-President maar maximaal 2 termijnen mag regeren.
 
Ja, jij overweegt op de VVD te stemmen, dus verandert er idd niks....
Naast dat stemmen op dezelfde partij niet hoeft te betekenen dat er niks verandert, vind ik het ook te kortzichtig om alles op 1 partij af te schuiven. Vrijwel de hele kamer wilde destijds een strenger beleid (muv van de SP dacht ik), en daarna zijn er bewindslieden van meerdere partijen verantwoordelijk geweest voor dit dossier. Uit mijn hoofd met name PvdA, VVD, D66 en CDA.
 
Ik zou het wel een interessant concept vinden als ook hier een Minister-President maar maximaal 2 termijnen mag regeren.

De eerste termijn doet hij er alles aan om herkozen te worden en de tweede periode doet hij er alles aan om zijn toekomst in het bedrijfsleven veilig te stellen. Niet perse beter voor het land.
 
Wat mij betreft mag een rechter daar wel uitspraken over doen. Zeker hierover. Er zijn bewust burgers geruïneerd. En het gaat nog steeds door. Er is nog geen compensatie uitbetaald en erger nog, de belastingdienst heeft nog geen afstand gedaan van hun schulden. Voor de politici en betrokken ambtenaren, hoog en laag, blijft het allemaal lekker zonder gevolgen voor de meeste. Ze stappen af maar blijven wel aan en over twee maanden zitten ze er weer. Volgens Rutte is het dan aan de stemmers. Want we zien allemaal (in bv Amerika en met de Brexit) dat stemmers het zo goed weten.

Hier vinden we het allemaal dat die Amerikanen die op Trump stemmen zo achterlijk zijn. Dat het belachelijk is dat Trump de rechtsgang met de eerste impeachment zo belemmerde. Hier gebeurd in ons land ongeveer hetzelfde (er zijn vorige jaar heel veel dossiers vernietigd) maar in het volgende kabinet zit Rutte er weer bij.
Dan zou dat ook gelden voor jou en mij, als je een fout maakt op je werk, maak je kans op gevangenisstraf. Lijkt me zeer onwenselijk. En Rutte heeft gewoon gelijk in deze: als de mensen zo dom zijn om straks weer massaal op hem te stemmen, dan keert hij idd terug. Het is aan ons, om op een andere partij te stemmen.

En voor een ambtenaar die een grote fout heeft gemaakt, kan altijd strafontslag aangevraagd worden, net zoals jij en ik ontslagen kunnen worden als we een hele grote fout maken. Ik zou het wel redelijk vinden als een paar van de grote bazen eruit vliegen, en ik sluit niet uit dat dat gebeurt, of al gebeurd is.

Maar het probleem was toch niet zozeer dat de ambtenaren fouten maakten, die voerden, weliswaar veel te streng en met dubieuze methoden, het beleid dat de kamer had aangenomen en waarover politici van links tot rechts continu in de kamer en media over roeptoeterden. Aanpakken die fraude, zero tolerance, belachelijk die Bulgaren die een uitkering krijgen, etc. De kamer wilde een regeling die snel en soepel uitkeerde, maar waar tegelijkertijd keihard en zonder pardon tegen (vermeende) fraude opgetreden zou worden. Dan krijg je dus dit.

De politiek/politici zijn hiervoor verantwoordelijk, en die hebben nu, hoe symbolisch dan ook, die verantwoordelijkheid genomen. Nu is het aan ons, de 'bazen' van de politici om aan te geven wat de gevolgen zijn. Ik voorspel, dat Rutte straks gewoon de verkiezingen wint. En zelfs als het een andere partij is, is dat een partij met net zoveel boter op het hoofd.

En ik begrijp je kwaadheid en ben zelf ook boos.
 
Ik zou het wel een interessant concept vinden als ook hier een Minister-President maar maximaal 2 termijnen mag regeren.
Het probleem is alleen dat ij Nl die 2 termijnen ook 2 keer 6 maandenm kunnnen zijn. Lijkt me niet wenselijk.

De regel in de VS is omdat de president daar enorm veel macht heeft uit hoofde van z'n functie. In Nl is dat echt structureel anders. De prmeier is primus inter pares, het cabinet is collectief verantwoordelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan