Ajax - PSV | Zondag 10 januari | Eindstand 2-2

Status
Je kunt niet meer reageren.
Het is al heel vaak zo. Dan kwam Hendrix in de ploeg voor een aanvaller. En telkens loopt dat niet goed af, wordt je naar achteren gedwongen etc. En het is al heel lang zo dat PSV twee totaal verschillende gezichten laat zien in de wedstrijd. Wanneer de conditie van de spelers wel 100% zal zijn waardoor ze minimaal 70 minuten goed kunnen meekomen is nog te bezien..
Inderdaad. Is Hendrix eindelijk weg (met alle respect voor deze sympathieke jongen van de club), krijg je nog van die kutwissels waardoor je nog meer onder druk komt te staan.
 
Inderdaad. Is Hendrix eindelijk weg (met alle respect voor deze sympathieke jongen van de club), krijg je nog van die kutwissels waardoor je nog meer onder druk komt te staan.
Dat vind ik niet waar. Na de 0 - 2 is PSV onder druk komen te staan. De 2 - 1 viel doordat PSV onder druk stond en dat was met dezelfde 11 spelers als daarvoor. Ook de 2 - 2 viel onder druk. Nog een keer met dezelfde 11 spelers als daarvoor.

De eerste wissel (Thomas voor Gakpo) was gedeeltelijk noodzaak en om de controle terug te krijgen. Gakpo moest eruit. Je kunt hem eruit halen voor Madueke maar als de bal nooit fatsoenlijk beland bij de voorste spelers dan heb je erg weinig aan deze wissel. Verder vind ik er weinig kwaliteits verschil tussen Thomas, Fein, Guti en Mauro Jr zitten. Thomas heeft dan nog het meest stabiel gespeeld. Dus dat snapte ik wel.

De volgende wissel. Mauro voor Malen (Malen moest ook gewisseld worden vlgms). Was in de 76ste minuut. Mauro bracht wat meer felheid in het spel van PSV. Dit zorgde dat PSV weer mee deed in de wedstrijd. Waarbij het spel voordat deze wisselplaats vond eerder in het voordeel van Ajax te lijken vallen (3 - 2) dan voor PSV. Vond ik dat PSV de eindfase weer een stuk beter deed. Hiervoor vind ik dat Mauro zeker een positieve bijdrage heeft geleverd.

81ste minuut word Madueke ingebracht. Nu PSV weer de controle heeft gekregen. Zorgde Madueke nog bijna voor een vrije trap op een heel mooie plek. Helaas slecht waargenomen door de arbitrage.

De wissel van Guti voor Mo bracht eigenlijk weinig nieuws. Maar maakte het ook niet per se slechter gezien Mo ook té weinig bracht.

Conclusies: De wissels hadden misschien eerder gemoeten om zodoende sneller controle te krijgen over de wedstrijd. Maar het is niet zo dat PSV na het wisselen onder meer druk kwam te staan dan daarvoor. Alleen Gakpo -> Thomas had je anders kunnen invullen (wellicht door Mauro). Maar dat is ook achteraf praten. Persoonlijk denk ik dat Schmidt eerder had moeten ingrijpen. Maar gezien de keuze mogelijkheden snap ik ook wel dat hij daarmee wachten.

De enige twee op de bank die wellicht de basis versterken (op dit moment) zijn van Ginkel en Madueke. Waarbij Van Ginkel gewoon te weinig ritme heeft om dan te verwachten dat hij even tegen Ajax het verschil kan maken. Madueke is iemand die het beste is wanneer hij gelanceerd word. Dus dan moet je eerst wat meer controle krijgen in het middenveld om ook van hem gebruik te kunnen maken. Hoewel, ik (toen Mauro erin kwam) ook best had gesnapt als Mo werd gewisseld voor Madueke.



Denk zelfs dat Hendrix eigenlijk just de perfecte kutwissel was om dit Ajax het moeilijk te maken gezien we wel voorstonden. Puur omdat hij lekker op die enkels kan gaan zitten en de opbouw kan verstoren.
 
Kan jij mij uitleggen wat hier niet respectvol aan is, dan zal ik het in vervolg achterwege laten.
Onnodig misschien. Maar zelfs mijn vrouw zei dat de enige Jood op het veld gescoord had, dus in deze wedstrijd was het opmerkelijk. Aan de andere kant noemen we Mo ook niet onze supermoslim. Ach, ik lig er verder niet van wakker, hoor. Maar dat had je vast ook niet verwacht. :)
 
Zoals gisteren gezegd, floot Kuipers goed. Maar kan PSV zich prima beklagen over 2 dubieuze momenten:
1) Duw in de rug met de hand is een overtreding. Het leek erop dat Schuurs de laatste verdediger was, dus dan is het ook rood.
2) Gravenberch springt heel dom naar de bal. Handen op de rug, maar dan de rug draaien naar de bal en dan de bal wegvolleyen. Knullig, maar hands, dus een penalty.

Maar breng dan niet Thomas! Een speler zonder ritme, maar gewoon Madueke.

Mee eens. En dan mis ik de kritische inbreng van analisten. Ik heb inmiddels wel 82 keer op de ESPN/ NOS de buitenspel goal van Haller gezien, waarvan je ook zonder herhaling al zag dat ie buitenspel stond. Non item dus.
Daartegenover staat dat de handsbal 2 keer werd herhaalt, en alleen vanuit moeilijke camera zichtpunten. Het argument dat Kuipers en verslaggevers gebruikten dat de handen op de rug zijn is natuurlijk alleen valide als je face forward naar de situatie staat of springt. Door zijn handen op de rug te doen en vervolgens te draaien met een beweging omhoog van de armen maakte hij wel degelijk voorwaardelijk hands (lees: vergrootte hij de kans dat zijn armen de bal zouden beroeren). Als Viergever met zijn handen op zijn rug zou sliden en dan de bal beroert, weet ik wat de uitkomst is...

Bij Madueke-situatie was ook meteen duidelijk dat Schuurs niet de bal speelde en niet een schouderduw gaf. Maar ook dat wordt weggeveegd onder het mom dat 'hij veel liet doorgaan'.

Had liever dat we ook een keer andersom zouden discussieren. Moet wel gezegd dat Kuipers vaak thuisvoordeel geeft. Dus bij PSV-Ajax mag hij weer komen fluiten
 
Onnodig misschien. Maar zelfs mijn vrouw zei dat de enige Jood op het veld gescoord had, dus in deze wedstrijd was het opmerkelijk. Aan de andere kant noemen we Mo ook niet onze supermoslim. Ach, ik lig er verder niet van wakker, hoor. Maar dat had je vast ook niet verwacht. :)
Als we tegen 'de moslims' spelen wel. T is niet dat ik flauwe stereotyperingen heb gebruikt zoals 'een neusje voor de goal' of 'niet gierig in goals' dan had ik de opmerking logisch gevonden.
 
Als we tegen 'de moslims' spelen wel. T is niet dat ik flauwe stereotyperingen heb gebruikt zoals 'een neusje voor de goal' of 'niet gierig in goals' dan had ik de opmerking logisch gevonden.
Ik snap je beredenering en ik vind de opmerking ook niet zo'n probleem. Maar zou je de opmerking tegen Zahavi zelf maken? Dat zou misschien een goede graadmeter zijn om hem in het openbaar te plaatsen.
 
Inderdaad. Is Hendrix eindelijk weg (met alle respect voor deze sympathieke jongen van de club), krijg je nog van die kutwissels waardoor je nog meer onder druk komt te staan.
Ga ik eens wat geks zeggen, we misten Hendrix gisteren wel tegen ajax. Een beetje felheid en clubeer had ons gisteren wellicht meer gebracht. In ieder geval meer dan het hopeloze gedraaf van Thomas of het slappe spel van Guti.
 
Ga ik eens wat geks zeggen, we misten Hendrix gisteren wel tegen ajax. Een beetje felheid en clubeer had ons gisteren wellicht meer gebracht. In ieder geval meer dan het hopeloze gedraaf van Thomas of het slappe spel van Guti.

Guti liet in vijf minuten weer zien waarom ik er nooit rouwig om ben geweest dat hij een blessure had. Daar zit ook gewoon helemaal niks meer in.
 
Ga ik eens wat geks zeggen, we misten Hendrix gisteren wel tegen ajax. Een beetje felheid en clubeer had ons gisteren wellicht meer gebracht. In ieder geval meer dan het hopeloze gedraaf van Thomas of het slappe spel van Guti.
volledig mee eens Hendrix is de eerste om afgeschoten te worden maar zijn de vervangers dan zoveel beter (als ze dit al zijn ) en zoals je zegt Hendrix laat niet over zich lopen zoals er een aantal spelers dit wel laten/lieten doen.
 
Mee eens. En dan mis ik de kritische inbreng van analisten. Ik heb inmiddels wel 82 keer op de ESPN/ NOS de buitenspel goal van Haller gezien, waarvan je ook zonder herhaling al zag dat ie buitenspel stond. Non item dus.
Daartegenover staat dat de handsbal 2 keer werd herhaalt, en alleen vanuit moeilijke camera zichtpunten. Het argument dat Kuipers en verslaggevers gebruikten dat de handen op de rug zijn is natuurlijk alleen valide als je face forward naar de situatie staat of springt. Door zijn handen op de rug te doen en vervolgens te draaien met een beweging omhoog van de armen maakte hij wel degelijk voorwaardelijk hands (lees: vergrootte hij de kans dat zijn armen de bal zouden beroeren). Als Viergever met zijn handen op zijn rug zou sliden en dan de bal beroert, weet ik wat de uitkomst is...

Bij Madueke-situatie was ook meteen duidelijk dat Schuurs niet de bal speelde en niet een schouderduw gaf. Maar ook dat wordt weggeveegd onder het mom dat 'hij veel liet doorgaan'.

Had liever dat we ook een keer andersom zouden discussieren. Moet wel gezegd dat Kuipers vaak thuisvoordeel geeft. Dus bij PSV-Ajax mag hij weer komen fluiten
Ja, dat is ook jammer. Ronald de Boer gaf in zijn analyse van Schuurs nog wel aan dat Schuurs bij het duwtje goed weg kwam. Maar ik heb de handsbal zelfs helemaal niet meer besproken horen worden.
Guti liet in vijf minuten weer zien waarom ik er nooit rouwig om ben geweest dat hij een blessure had. Daar zit ook gewoon helemaal niks meer in.
Ik herkende hem niet eens, dus had hem al uit mijn gedachten verbannen.
 
Dat hands-momentje en Schuurs vs Madueke nog eens terug gezien. Vind beide momenten toch redelijk discutabel. De eerste omdat ik - en met mij volgens mij velen - überhaupt weinig meer van de handsregels snap (was bal tegen de arm niet gewoon “altijd” hands, ongeacht de positie van de armen op het moment van contact?) en de tweede omdat Schuurs normaal gesproken altijd wordt geklopt op snelheid maar Madueke uit balans lijkt te brengen. Het lijkt heel licht, maar op volle snelheid kan een lichte charge je al uit balans brengen. Kuipers liet idd veel doorgaan etc, maar dat lijkt me geen argument wanneer het om cruciale situaties gaat.

Gevoelsmatig zou het met name obv de tweede helft heel zuur zijn als we op die manier alsnog hadden verloren, maar goed. Mogen niet klagen denk ik.
 
Mee eens. En dan mis ik de kritische inbreng van analisten. Ik heb inmiddels wel 82 keer op de ESPN/ NOS de buitenspel goal van Haller gezien, waarvan je ook zonder herhaling al zag dat ie buitenspel stond. Non item dus.
Daartegenover staat dat de handsbal 2 keer werd herhaalt, en alleen vanuit moeilijke camera zichtpunten. Het argument dat Kuipers en verslaggevers gebruikten dat de handen op de rug zijn is natuurlijk alleen valide als je face forward naar de situatie staat of springt. Door zijn handen op de rug te doen en vervolgens te draaien met een beweging omhoog van de armen maakte hij wel degelijk voorwaardelijk hands (lees: vergrootte hij de kans dat zijn armen de bal zouden beroeren). Als Viergever met zijn handen op zijn rug zou sliden en dan de bal beroert, weet ik wat de uitkomst is...

Bij Madueke-situatie was ook meteen duidelijk dat Schuurs niet de bal speelde en niet een schouderduw gaf. Maar ook dat wordt weggeveegd onder het mom dat 'hij veel liet doorgaan'.

Had liever dat we ook een keer andersom zouden discussieren. Moet wel gezegd dat Kuipers vaak thuisvoordeel geeft. Dus bij PSV-Ajax mag hij weer komen fluiten
En toch neem ik het op voor Kuipers in dit geval, omdat dit is hoe ie fluit. Hij laat altijd veel doorgaan, aan beide kanten. Ik vind dat persoonlijk prettig, want scheidsrechters die de pot doodfluiten is nog veel erger. Soms mist ie daardoor een gele kaart of misschien een overtreding, maar het tempo blijft in het spel.. M.i. een prettige scheidsrechter..
 
Dat hands-momentje en Schuurs vs Madueke nog eens terug gezien. Vind beide momenten toch redelijk discutabel. De eerste omdat ik - en met mij volgens mij velen - überhaupt weinig meer van de handsregels snap (was bal tegen de arm niet gewoon “altijd” hands, ongeacht de positie van de armen op het moment van contact?) en de tweede omdat Schuurs normaal gesproken altijd wordt geklopt op snelheid maar Madueke uit balans lijkt te brengen. Het lijkt heel licht, maar op volle snelheid kan een lichte charge je al uit balans brengen. Kuipers liet idd veel doorgaan etc, maar dat lijkt me geen argument wanneer het om cruciale situaties gaat.

Gevoelsmatig zou het met name obv de tweede helft heel zuur zijn als we op die manier alsnog hadden verloren, maar goed. Mogen niet klagen denk ik.
Handsmomentje vind ik ook geen hands. Altijd hands zou belachelijk zijn, dan zou ik wel weten wat ik zou doen met de bal in het strafschopgebied.

Schuurs tegen Madueke was gewoon een overtreding. Dus een vrije trap op een gevaarlijke plek, daar zou ik als ajax supporter niet zo bang voor zijn, die verzilveren zelden tot nooit. Had ook een rode kaart voor Schuurs betekend, wat wel een hele zware straf is voor toch wel een klein duwtje. Dus vandaar kan ik ook niet fluiten wel begrijpen.

Overigens vind ik dat wij niet mogen klagen, gestolen punt, ajax was 60 minuten veel beter en verdiende meer.

Kuipers vond ik prima fluiten.
 
Ik vond het wel opvallend dat na de 2-2 alle vaart gelijk uit de wedstrijd verdween. Ajax schroefde het tempo 3 tandjes terug en drong niet meer zo aan. PSV ook niet. Het leek wel alsof er een collectieve berusting intrad dat iedereen het wel best vond. Ik vraag me af of Ajax net op tijd (voor hun dan) de 2-2 maakte omdat ze fysiek behoorlijk stuk zaten en het PSV niet veel langer onder druk konden houden.
 
Na de 2-2 richtte PSV zich enigszins op, maar de wissels van Schmidt lieten naar mijn mening niet de wil om te winnen zien. Jammer, ergerlijk eigenlijk.
Wat ergerlijk is i.m.o. is dat hij dan komt met Thomas en Mauro, die nog niks hebben gepresteerd en ook nog eens lang geblesseerd zijn geweest. En dat terwijl je Fein op de bank hebt zitten (waar ze erg tevreden over zijn.... breng hem in dan!). Thomas stond ook vreselijk te stuntelen verdedigend.
 
Guti liet in vijf minuten weer zien waarom ik er nooit rouwig om ben geweest dat hij een blessure had. Daar zit ook gewoon helemaal niks meer in.
Je had niet verwacht dat hij in 5 minuten de wedstrijd zou keren toch? Ik snap sowieso al die verdedigende wissels niet. Breng meer aanvallende middenvelders dan kun je verder van je doel af gaan spelen en onder de druk uitvoetballen. Nu sta je met Rosario, Mauro en Thomas je defensie te 'versterken'. Werkte averechts en bracht aanvallend helemaal niks meer.
 
En toch neem ik het op voor Kuipers in dit geval, omdat dit is hoe ie fluit. Hij laat altijd veel doorgaan, aan beide kanten. Ik vind dat persoonlijk prettig, want scheidsrechters die de pot doodfluiten is nog veel erger. Soms mist ie daardoor een gele kaart of misschien een overtreding, maar het tempo blijft in het spel.. M.i. een prettige scheidsrechter..
Hij miste ook al de overtreding van Tagliafico op Dumfries bij de 1-2 (die kwam daar namelijk behoorlijk fors invliegen m.i.). Wel 3 belangrijke en misschien wel beslissende momenten. 2-2 was terecht, maar door dit soort dingen die steeds bij Kuipers in het voordeel van Ajax lijken uit te vallen (dat idee heb ik bij hem al jaren als hij PSV-Ajax vv fluit) hou je toch een nare bijsmaak over aan dit gelijkspel
 
Je had niet verwacht dat hij in 5 minuten de wedstrijd zou keren toch? Ik snap sowieso al die verdedigende wissels niet. Breng meer aanvallende middenvelders dan kun je verder van je doel af gaan spelen en onder de druk uitvoetballen. Nu sta je met Rosario, Mauro en Thomas je defensie te 'versterken'. Werkte averechts en bracht aanvallend helemaal niks meer.

Keren niet, maar iets meer dan lopen pingelen bij je eigen 16 wel
 
Wat ergerlijk is i.m.o. is dat hij dan komt met Thomas en Mauro, die nog niks hebben gepresteerd en ook nog eens lang geblesseerd zijn geweest. En dat terwijl je Fein op de bank hebt zitten (waar ze erg tevreden over zijn.... breng hem in dan!). Thomas stond ook vreselijk te stuntelen verdedigend.
Ik denk dat Schmidt (eind verantwoordelijke selectie) dan nog niet tevreden is over Fein op dit moment. Ik vind nu ook niet dat Fein per se meer gepresteerd heeft dan de andere invallers. Als die andere invallers dan beter spelen op de training dan terecht de voorkeur gekregen. Fein is een beetje het gras is groener aan de overkant omdat we goeie verhalen over hem hebben gehoord maar nog weinig gezien hebben. Helaas betekend dat niet dat hij direct beter is dan bijv. een Thomas.
Je had niet verwacht dat hij in 5 minuten de wedstrijd zou keren toch? Ik snap sowieso al die verdedigende wissels niet. Breng meer aanvallende middenvelders dan kun je verder van je doel af gaan spelen en onder de druk uitvoetballen. Nu sta je met Rosario, Mauro en Thomas je defensie te 'versterken'. Werkte averechts en bracht aanvallend helemaal niks meer.
Mauro is gewoon aanvallender. Dat hij sporadisch linksback heeft gestaan maakt hem nog geen verdediger. Dat hij meer verdedigende taken doet dan een andere aanvaller vind ik alleen maar positief. Helaas is hij wel te weinig beslissend. Denk dat je daar op doelt?

Ook Thomas is meer een aanvallende middenvelder dan een verdedigende middenvelder. Ja bij PSV gebruiken we hem centraal maar Thomas zelf speelt toch liever naar voren dan op een nummer 6 positie.

De enige twee/drie spelers die aanvallender zijn dan deze twee jongens zijn Madueke en Piroe. Waarbij ik, ondanks dat hij de laatste tijd een goede bijdrage doet, ik Piroe voetballend weinig vind ik toevoegen. Madueke is in mijn optiek het beste als hij gelanceerd word en daarvoor heb je de bal nodig (dus noodzaak spelers die ook ballen kunnen afpakken). Had Madueke er eerder in genoemen samen met Mauro? Dat vind ik wel.

Als laatste is alleen van Ginkel meer aanvallend dan bovengenoemde spelers. Alleen bij hem ontbreekt wedstrijdritme. Zou denk ik een té grote gok zijn geweest. De kans is klein dat hij nu al aanvallend beslissend zal zijn en de kans is wel aanweizg dat PSV verdedigend nog kwetsbaarder zou worden.

Verder heb je niet echt alternatieven. Fein is eigenlijk meer een controlerende middenvelder. Guti vind ik niet per se aanvallender dan Thomas of Mauro Jr. Waarbij ik vind dat Thomas meer stabiliteit heeft laten zien dan Guti.

We konden wellicht een verdediger wisselen voor een aanvaller. Maar ik vrees dat we dan geen enkel punt hadden meegenomen uit Amsterdam.
 
Handsmomentje vind ik ook geen hands. Altijd hands zou belachelijk zijn, dan zou ik wel weten wat ik zou doen met de bal in het strafschopgebied.

Schuurs tegen Madueke was gewoon een overtreding. Dus een vrije trap op een gevaarlijke plek, daar zou ik als ajax supporter niet zo bang voor zijn, die verzilveren zelden tot nooit. Had ook een rode kaart voor Schuurs betekend, wat wel een hele zware straf is voor toch wel een klein duwtje. Dus vandaar kan ik ook niet fluiten wel begrijpen.

Overigens vind ik dat wij niet mogen klagen, gestolen punt, ajax was 60 minuten veel beter en verdiende meer.

Kuipers vond ik prima fluiten.
Als je ‘veel’ beter bent dan win je met 4-2...

Psv had de eerste helft, Ajax de tweede. Prima in balans wat dat betreft.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan