Binnenlandse Politiek

Ja absoluut, elke uitstoot die je kan voorkomen en het voorkomen van gegevens die je moet delen met de overheden bren ik meteen voor. Als die datacenters er niet komen, denk je echt dat er geen andere industrie wordt neergezet? Dream on...

En dat dat gegevens van andere continenten zijn, vind je prima dus?
Dat ze naar nederland komen m.n. vanwege belastingvoordelen, vind je ook prima?
Dat we er, mede daardoor, nagenoeg niks aan hebben, vind je ook prima?
Dat het niks doet aan het behalen van de klimaatdoelstellingen ben je ook voor?

En je nieuwe argument is dat er dan wel iets anders was gekomen als het niet die data centers waren? Nogal wiebes wiedes. Maar waarom is dat een argument vóór deze datacenters?

Er ging een ambtenaar van zijn minesterie mee, erg goed argument van Lubach om te bewijzen dat Wiebes ervan af moet weten. Hoeveel mensen werken er onder zijn bewind?

Wanneer de baas van de ministerie zegt dat het lokale aangelegenheden zijn, dan is het op zn minst vreemd dat er een afvaardiging van het ministerie mee moet op het snoepreisje. (Dat zal ook niet de net aangenomen junior medewerker zijn geweest. Denk dat hij wel wat meer inzicht heeft in wat de topambtenaren doen dan zomaar een gemiddelde medewerker onder zijn bewind. Maargoed, dat zijn aannames van mijn kant, daarom tussen () )
Maar wat hij bij de commissievergadering zegt is minstens zo erg liegen: Alsof het wel om datacenters voor onze data gaat. En dan ook zeggen dat we de restwarmte kunnen gebruiken, wat dus blijkbaar helemaal niet kan. En dan dat badinerend toontje erbij, met z'n 'tja'.
 
Er ging een ambtenaar van zijn minesterie mee, erg goed argument van Lubach om te bewijzen dat Wiebes ervan af moet weten. Hoeveel mensen werken er onder zijn bewind?

Tuurlijk wist Wiebes van een project van deze omvang met de partijen die erin betrokken waren. Grootste windmolenpark van Nederland die de Amerikaanse tech-gigant Microsoft van stroom gaat voorzien? Tuurlijk wel. En anders zou ik zeggen..


:grin:

Dat ie wil doen alsof ie er niks van wist, dat zal wel. Al zou het kloppen, dan heeft ie op z'n minst z'n werk niet naar behoren gedaan. Dit soort dingen hoor je als minister te weten.

Maar geen zorgen, want dat wist ie. Tuurlijk wel.
 
Tuurlijk wist Wiebes van een project van deze omvang met de partijen die erin betrokken waren. Grootste windmolenpark van Nederland die de Amerikaanse tech-gigant Microsoft van stroom gaat voorzien? Tuurlijk wel. En anders zou ik zeggen..

Aanbesteding uit 2009, Wiebes is minister sinds 2017, dus voor Wiebes is dit niet meer dan een dagelijks dingetje in zijn ministerie van zijn voorgangers. De vergunning was onherroepelijk in 2016, wat heeft Wiebes er dus mee te maken gehad, helemaal niets.

Het contract van microsoft en vattenvall is getekend in 2017, dus Wiebes was nog geen minister of misschien net minister toen dit gebeurde. Ik geloof dus ook dat Wiebes het niet gebeurd is.

Conclusie, Lubach maakt Wiebes zwart voor dingen van ver voor zijn tijd als minister. Lekker makkelijk van hem.


Bronnen:



En dat dat gegevens van andere continenten zijn, vind je prima dus?
Dat ze naar nederland komen m.n. vanwege belastingvoordelen, vind je ook prima?
Dat we er, mede daardoor, nagenoeg niks aan hebben, vind je ook prima?
Dat het niks doet aan het behalen van de klimaatdoelstellingen ben je ook voor?

Dat het ook andere continenten betreft vind ik prima, nogmaals liever groene stroom van een land in Europa dan vieze stroom ergens anders.

Dat ze naar Nederland komen voor de belastingvoordeel is ook een lang bekend voordeel wat Nederland ook heel veel voordeel heeft opgeleverd.

Hoezo hebben we er bijna niets aan? Het levert werk op, niet alleen primair werk maar ook heel veel secundair werk wat voor het gemak vergeten wordt.

We moeten breder kijken dan de klimaatdoelen, leuk om ze te halen door geen enkel nieuwe industrie toe te staan die stroom gebruikt en verder alles te vergroenen, maar wel extra veel kolen de lucht in pompen in Oost Europa of Afrika?
 
Aanbesteding uit 2009, Wiebes is minister sinds 2017, dus voor Wiebes is dit niet meer dan een dagelijks dingetje in zijn ministerie van zijn voorgangers. De vergunning was onherroepelijk in 2016, wat heeft Wiebes er dus mee te maken gehad, helemaal niets.

Het contract van microsoft en vattenvall is getekend in 2017, dus Wiebes was nog geen minister of misschien net minister toen dit gebeurde. Ik geloof dus ook dat Wiebes het niet gebeurd is.

Conclusie, Lubach maakt Wiebes zwart voor dingen van ver voor zijn tijd als minister. Lekker makkelijk van hem.


Bronnen:





Dat het ook andere continenten betreft vind ik prima, nogmaals liever groene stroom van een land in Europa dan vieze stroom ergens anders.

Dat ze naar Nederland komen voor de belastingvoordeel is ook een lang bekend voordeel wat Nederland ook heel veel voordeel heeft opgeleverd.

Hoezo hebben we er bijna niets aan? Het levert werk op, niet alleen primair werk maar ook heel veel secundair werk wat voor het gemak vergeten wordt.

We moeten breder kijken dan de klimaatdoelen, leuk om ze te halen door geen enkel nieuwe industrie toe te staan die stroom gebruikt en verder alles te vergroenen, maar wel extra veel kolen de lucht in pompen in Oost Europa of Afrika?
Een minister is ook verantwoordelijk van wat er voor zijn tijd gebeurd is. Soms wel vreemd, maar zo is het.

Volgens Lubach was de werkgelegenheid nihil. Waarschijnlijk wel interessant voor de bouw, neem ik desondanks aan
 
Aanbesteding uit 2009, Wiebes is minister sinds 2017, dus voor Wiebes is dit niet meer dan een dagelijks dingetje in zijn ministerie van zijn voorgangers. De vergunning was onherroepelijk in 2016, wat heeft Wiebes er dus mee te maken gehad, helemaal niets.

Het contract van microsoft en vattenvall is getekend in 2017, dus Wiebes was nog geen minister of misschien net minister toen dit gebeurde. Ik geloof dus ook dat Wiebes het niet gebeurd is.

Conclusie, Lubach maakt Wiebes zwart voor dingen van ver voor zijn tijd als minister. Lekker makkelijk van hem.


Bronnen:





Dat het ook andere continenten betreft vind ik prima, nogmaals liever groene stroom van een land in Europa dan vieze stroom ergens anders.

Dat ze naar Nederland komen voor de belastingvoordeel is ook een lang bekend voordeel wat Nederland ook heel veel voordeel heeft opgeleverd.

Hoezo hebben we er bijna niets aan? Het levert werk op, niet alleen primair werk maar ook heel veel secundair werk wat voor het gemak vergeten wordt.

We moeten breder kijken dan de klimaatdoelen, leuk om ze te halen door geen enkel nieuwe industrie toe te staan die stroom gebruikt en verder alles te vergroenen, maar wel extra veel kolen de lucht in pompen in Oost Europa of Afrika?

Het Wiebes verhaal is een deel van het geheel. Dat windpark is aangelegd met beloftes aan de omwonenden die niet zijn waargemaakt. En de techgiganten zijn de lachende derden. Dáár gaat het vooral om.

W.b. Wiebes gaat het om zn leugens. Of hij nou wel of niet minister was ten tijde van dat het speelde, doet niks af aan het gegeven dat hij er over liegt.
Sterker nog, dat het is gebeurd voordat hij minister was, maakt dat hij bij het tot zich nemen van dit dossier zeker wel is tegengekomen dat het ministerie erbij betrokken is geweest.
Je kan het sugarcoaten zoals je wil, maar hij liegt. Dus het zwartmaken op dit dossier is dik terecht.

'Dat het ook andere continenten betreft vind ik prima', zeg je. Hoezo ook? Het gaat blijkbaar alleen om data van andere werelddelen. Wat moeten wij daarmee?
De werkgelegenheid vind ik wel erg weinig, voor een project van dergelijke grote waar , indirect, honderden miljoenen belasting naar toe zijn gegaan, waarbij de lasten een heel stuk hoger zijn.
Iedereen heeft zn verantwoordelijkheid in de klimaatdoelstellingen. Het schiet niet op als Nederland zegt: "jongens, kom maar op met al die energieslurpende bedrijven, wij planten er wel een aantal windparken en zonneparken voor zodat ze van groene stroom worden voorzien. Ruimte genoeg in ons vol en klein landje?". Dit datacenter hoort in Afrika of het Midden Oosten, waar de data voor zijn. Daar kunnen ook prima zonneparken aangelegd worden. En daar kunnen die techgiganten, die op grote schaal vakkundig belasting ontwijken, best een centje aan bijdragen.

In Juni van dit jaar was er trouwens al aandacht voor bij deze uitzending van 'De Hofbar'. Beelden ervan zijn door Lubach gebruikt.
NRC heeft er ook een artikel over geschreven.

Conclusie is iig:
Het hele verhaal stinkt, voelt aan als een vies handjeklap, ten kostte van de omwonenden, de belastingpot en onze klimaatdoelstellingen.
 
Aanbesteding uit 2009, Wiebes is minister sinds 2017, dus voor Wiebes is dit niet meer dan een dagelijks dingetje in zijn ministerie van zijn voorgangers. De vergunning was onherroepelijk in 2016, wat heeft Wiebes er dus mee te maken gehad, helemaal niets.

Het contract van microsoft en vattenvall is getekend in 2017, dus Wiebes was nog geen minister of misschien net minister toen dit gebeurde. Ik geloof dus ook dat Wiebes het niet gebeurd is.

Conclusie, Lubach maakt Wiebes zwart voor dingen van ver voor zijn tijd als minister. Lekker makkelijk van hem.


Bronnen:





Dat het ook andere continenten betreft vind ik prima, nogmaals liever groene stroom van een land in Europa dan vieze stroom ergens anders.

Dat ze naar Nederland komen voor de belastingvoordeel is ook een lang bekend voordeel wat Nederland ook heel veel voordeel heeft opgeleverd.

Hoezo hebben we er bijna niets aan? Het levert werk op, niet alleen primair werk maar ook heel veel secundair werk wat voor het gemak vergeten wordt.

We moeten breder kijken dan de klimaatdoelen, leuk om ze te halen door geen enkel nieuwe industrie toe te staan die stroom gebruikt en verder alles te vergroenen, maar wel extra veel kolen de lucht in pompen in Oost Europa of Afrika?

Ik zeg dat ie er zeker wel van wist. Meer niet. 🤪
 
Een minister is ook verantwoordelijk van wat er voor zijn tijd gebeurd is. Soms wel vreemd, maar zo is het.

Klopt als een bus, maar dat het zo ver voor zijn tijd is gebeurd maakt het wel logischer dat hij er minder/niet van op de hoogte is.

Volgens Lubach was de werkgelegenheid nihil. Waarschijnlijk wel interessant voor de bouw, neem ik desondanks aan

In het datacenter, maar al het werk wat naar onderaannemers gaat? Het onderhoud van de infrastructuur enzovoorts.

Sterker nog, dat het is gebeurd voordat hij minister was, maakt dat hij bij het tot zich nemen van dit dossier zeker wel is tegengekomen dat het ministerie erbij betrokken is geweest.

Hoe zo? Hij heeft zich moeten inlezen in een dossier met hoeveel pagina's? Een paar duizend? Ik denk echt dat hij naar eerlijkheid antwoorde met wat hij wist.

Dat windpark is aangelegd met beloftes aan de omwonenden die niet zijn waargemaakt. En de techgiganten zijn de lachende derden. Dáár gaat het vooral om.

Dat was in 2017 bekend en nu gaan we huilie huilie doen met z'n allen. Beetje laat vind je niet?

De werkgelegenheid vind ik wel erg weinig, voor een project van dergelijke grote waar , indirect, honderden miljoenen belasting naar toe zijn gegaan, waarbij de lasten een heel stuk hoger zijn.

De werkgelegenheid koppelen aan de subsidie op de windmolens is volledig fout. Je kan geen link leggen tussen een project wat in 2009 is opgestard, in 2015 de subsidie kreeg voor de bouw van de windmolens en de werkgelegenheid van microsoft in het data center. Deze koppeling klopt niet, omdat de subsidie is voor het bouwen van de windmolens en het onderhoud ervan, niet voor de data centers van een techgigant.

Iedereen heeft zn verantwoordelijkheid in de klimaatdoelstellingen.

Leg dat maar eens uit aan een Afrikaans land, waar men blij is met 1 euro inkomsten voor een gezin per dag.


Dit datacenter hoort in Afrika of het Midden Oosten, waar de data voor zijn. Daar kunnen ook prima zonneparken aangelegd worden

Nee hoor, de regio is EMEA (Europe, Middle East and Africa), dus onze data wordt er net zo hard opgeslagen. Dank je Lubach voor het NIET melden van deze informatie.


Mijn conclusie blijft, Lubach verteld maar de halve waarheid om makkelijk te scoren, voor iets wat hij in 2017 al had moeten aankaarten, maar er toen geen interesse voor was, omdat niemand nog nadacht over groene stroom en we met z'n allen nog in Drill baby Drill mode zaten in Groningen.
 
Hoe zo? Hij heeft zich moeten inlezen in een dossier met hoeveel pagina's? Een paar duizend? Ik denk echt dat hij naar eerlijkheid antwoorde met wat hij wist.

Ja, dat dossier speelde nogal. Het is besproken in de tweede kamer NB! Natuurlijk heeft ie zich ingelezen! Paar duizend pagina's? Lijkt me wat overdreven...
Mag jij denken, maar ik vind dat redelijk naïef.

Dat was in 2017 bekend en nu gaan we huilie huilie doen met z'n allen. Beetje laat vind je niet?

'Huilie huilie' in argumentatie gebruiken is wel erg Q's... ;)

Denk dat de omwonenden er al wel langer mee zitten hoor dan nu pas in 2020.
Dat het grotere publiek er nu pas mee bekend is, lijkt me niet zo vreemd.
Persoonlijk volg ik het lokale nieuws van andere provincies niet zo heel hard, in ieder geval.


De werkgelegenheid koppelen aan de subsidie op de windmolens is volledig fout. Je kan geen link leggen tussen een project wat in 2009 is opgestard, in 2015 de subsidie kreeg voor de bouw van de windmolens en de werkgelegenheid van microsoft in het data center. Deze koppeling klopt niet, omdat de subsidie is voor het bouwen van de windmolens en het onderhoud ervan, niet voor de data centers van een techgigant.

Ze kunnen goedkope stroom gebruiken, waarbij de subsidies vooral bedoeld waren om de stroomvoorziening van Nederland te vergroenen, in eerste instantie voor huishoudens.
Later kwam er ineens een datacenter, wat ontzettend veel stroom vebruikt, die een groot deel van die stroom op gaat slurpen.

De techgiganten hebben dus behoorlijk veel voordeel van dit windpark, waar ze geen cent aan bij hebben hoeven dragen. Kunnen nu wel mooie sier spelen over hoe groen ze zijn. En wat is het voordeel van wij ervoor terug krijgen? Dat is minimaal. Primaire én secundaire werkgelegenheid: ik geloof er niet zo in, zoals jij, dat dit als een economische boost voor de regio kan gelden.

Ik zie daarom niet in waarom die link niet gelegd mag worden.

Leg dat maar eens uit aan een Afrikaans land, waar men blij is met 1 euro inkomsten voor een gezin per dag.

Slaat nergens op deze opmerking.
Je negeert wat ik verder zei na die klimaatdoelstellingen.

Nee hoor, de regio is EMEA (Europe, Middle East and Africa), dus onze data wordt er net zo hard opgeslagen. Dank je Lubach voor het NIET melden van deze informatie.
Bron?
Want dát is inderdaad wel relevante informatie in deze discussie.

Zou niet wegnemen dat ik het nog altijd een vies spelletje vind hoe het is gegaan met omwonenden, de snoepreisjes en het (ook politiek) voorliegen over de voordelen van onder andere restwarmte.
Maar het zou wel een belangrijk bezwaar wegnemen tegen het datacenter op zich.

Mijn conclusie blijft, Lubach verteld maar de halve waarheid om makkelijk te scoren, voor iets wat hij in 2017 al had moeten aankaarten, maar er toen geen interesse voor was, omdat niemand nog nadacht over groene stroom en we met z'n allen nog in Drill baby Drill mode zaten in Groningen.
Het is verleden tijd, dus nu mag niemand daar meer iets over zeggen. Flauw.
Zie verder boven.
 
Artikel van FTM aangaande wat donaties rondom FvD. Vanavond op NL 2 in Pointer (20:15) wordt hier ook aandacht aan gegeven.

Aangaande de donaties en het niet melden, daar mag je van vinden wat je wilt, ik post dit primair vanwege de sterke link tussen FvD en de SGP.
 
Artikel van FTM aangaande wat donaties rondom FvD. Vanavond op NL 2 in Pointer (20:15) wordt hier ook aandacht aan gegeven.

Aangaande de donaties en het niet melden, daar mag je van vinden wat je wilt, ik post dit primair vanwege de sterke link tussen FvD en de SGP.
Dit viel me op:

Als je op Cyprus gaat zitten omdat je daar de belasting ontwijkt, moet je je niet tegen de Nederlandse politiek aan bemoeien. No taxation without representation, maar natuurlijk geldt ook no representation without paying taxes. Het is belangrijk dat de mensen die belasting betalen en de consequenties voelen meepraten en anderen niet.’

Rare uitspraak eigenlijk, aangezien mensen met 'n Nederlands paspoort die buiten Nederland wonen ook gewoon mogen stemmen. Ook al heeft meer/minder blauw op straat, een hoger of lager eigen risico e.d. vaak nul komma nul invloed op hen.
 
Dit viel me op:



Rare uitspraak eigenlijk, aangezien mensen met 'n Nederlands paspoort die buiten Nederland wonen ook gewoon mogen stemmen. Ook al heeft meer/minder blauw op straat, een hoger of lager eigen risico e.d. vaak nul komma nul invloed op hen.
Dat je als Nederlands staatburger kan stemmen kan ik begrijpen, (grote) geldstromen vanuit het buitenland naar de NLse politiek ben ik wat minder happig op. Dat een NLer nog lid is van een partij vind ik minder problematisch aangezien die NLer ook nog invloed wil uitoefenen op bv zaken als pensioen en zorgverzekering.
 
Dat je als Nederlands staatburger kan stemmen kan ik begrijpen, (grote) geldstromen vanuit het buitenland naar de NLse politiek ben ik wat minder happig op. Dat een NLer nog lid is van een partij vind ik minder problematisch aangezien die NLer ook nog invloed wil uitoefenen op bv zaken als pensioen en zorgverzekering.

Dat heb je als Nederlander in het buitenland ook. Wie weet wil je ooit terugkeren... In dit geval gaat het ook over iemand die op Cyprus is gaan wonen (wat zijn goed recht is). Het zou nog wel 'n ander verhaal zijn als het gaat over een of andere buitenlandse lobby-organisatie.

Meen dat er ooit discussie over is geweest, maar dat dan ook bv. VVD en D'66 daar last van hebben, omdat ze wel wat leden hebben die in bv. België wonen.
 
Global Geographies
Global Geography 1 – EMEA (Europe, Middle East and Africa)

Locations where customer data may be stored
Austria, Finland, France, Ireland, Netherlands


Op basis hiervan kun je niet zeggen of het datacenter in gemeente Hollandse Kroon ook voor europese data is? Of lees ik ergens overheen?
 
Dit is de reden waarom ik in het tweede seizoen van Game of Thrones ben afgehaakt. Ik kon op een gegeven moment niet meer volgen wie allemaal ruzie had met wie.

 
Dit is de reden waarom ik in het tweede seizoen van Game of Thrones ben afgehaakt. Ik kon op een gegeven moment niet meer volgen wie allemaal ruzie had met wie.

Mijn hemel, wat een geklier zeg.
 
Dit is de reden waarom ik in het tweede seizoen van Game of Thrones ben afgehaakt. Ik kon op een gegeven moment niet meer volgen wie allemaal ruzie had met wie.

Dacht dat Krol bij 50+ zat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan