Binnenlandse Politiek

En wederom een zeer goede lubachuitzending, met als hoogtepunt (of eigenlijk dieptepunt) bovenstaande.

Liever in Nederland met groene energie dan in Rusland waar de ze op oliestroom draaien en ook nog eens de gegevens leegtrekt. Maar goed in dit filmpje laat hij privacy totaal achterwege, erg jammer.
 
Liever in Nederland met groene energie dan in Rusland waar de ze op oliestroom draaien en ook nog eens de gegevens leegtrekt. Maar goed in dit filmpje laat hij privacy totaal achterwege, erg jammer.
Behalve dat dit ook nog eens opslag voor het buitenland schijnt te betreffen. Geen Nederlandse gegevens, maar data voor Afrika en Azië.
 
Voor de driemiljoenste keer: het gaat niet om het aantal mensen dat eraan overlijdt. De maatregelen zijn bedoeld om te voorkomen dat de ziekenhuizen en met name de IC's overbelast raken. Echt, hoe moeilijk kan het zijn?

Opschalen dan. Vergelijk maar eens het aantal IC bedden (per inwoner) in Nederland en in andere EU-landen...
 
Opschalen dan. Vergelijk maar eens het aantal IC bedden (per inwoner) in Nederland en in andere EU-landen...
De kwaliteit van zorg op gewone afdelingen is NL gemiddeld genomen hoger, IC opnames daardoor relatief kort. Die bedden 1 op 1 vergelijken slaat wat dat betreft al nergens op.
Daarbij, meer bedden is leuk, maar daar heb je geen klap aan zonder personeel.
 
Opschalen dan. Vergelijk maar eens het aantal IC bedden (per inwoner) in Nederland en in andere EU-landen...

Dat komt kennelijk voort uit de aanpak uit het verleden. Nederland kijkt anders tegen zorg aan dan andere EU-landen, waardoor (in het buitenland) meer mensen naar de IC gaan en daardoor meer capaciteit is. Dan is opschalen inderdaad een optie, maar het probleem daarmee is dat die 1700 nu kennelijk wel zo'n beetje de top is. Vooral vanwege het ontbreken van goed opgeleid personeel. Ik denk ook niet dat je dat binnen een half jaar dan heb opgelost, maar, ik vind zeker dat het opeens erg stil bleef rondom het opschalen na de initiële piek.
 
Laatst bewerkt:
na Spanje en Frankrijk maar bijvoorbeeld voor Amerika, India, Brazilie
Die waren ook later met de eerste golf toch? Daar loopt het allemaal iets achter op ons, als ik me niet vergis.

De inhoud van het programma is 9 van de 10x goed. Leidt regelmatig tot een discussie. Dat is in ieder geval goed
Natuurlijk, maar zijn pogingen tot grappig doen zijn vaker tenenkrommend dan geslaagd. Laat dat lekker achterwege.
 
Natuurlijk, maar zijn pogingen tot grappig doen zijn vaker tenenkrommend dan geslaagd. Laat dat lekker achterwege.

Als het je humor niet is zou ik inderdaad niet kijken, want het is vooral een humoristische maar scherpe kijk op de actualiteiten. Zoals The Daily Show ooit deed. De grapjes horen er wel bij. Ik vind ze zelf niet zo erg.
 
De kwaliteit van zorg op gewone afdelingen is NL gemiddeld genomen hoger, IC opnames daardoor relatief kort. Die bedden 1 op 1 vergelijken slaat wat dat betreft al nergens op.
Daarbij, meer bedden is leuk, maar daar heb je geen klap aan zonder personeel.
En bovendien: wat doe je dan na de coronacrisis? Gewoon weer afschalen en al dat gekwalificeerde personeel weer naar huis sturen? Of iedereen laten zitten, waarna er door populistisch Nederland weer wordt gezeikt dat de zorg niet efficient genoeg werkt met al die lege bedden en zich vervelende medewerkers?

Opportunistisch roeptoeteren is zo gemakkelijk...
 
Laatst bewerkt:
Als het je humor niet is zou ik inderdaad niet kijken, want het is vooral een humoristische maar scherpe kijk op de actualiteiten. Zoals The Daily Show ooit deed. De grapjes horen er wel bij. Ik vind ze zelf niet zo erg.
De grapjes zijn erg kinderachtig in de meeste gevallen. In mijn beleving maakt dat de onderliggende serieuzere boodschap een stuk minder belangrijk. Daar komt bij dat Lubach de timing heeft van een slechte bassist.
 
De grapjes zijn erg kinderachtig in de meeste gevallen. In mijn beleving maakt dat de onderliggende serieuzere boodschap een stuk minder belangrijk. Daar komt bij dat Lubach de timing heeft van een slechte bassist.
Tja, t format van het programma is primair vermaak geen journalistiek, dus de constatering dat de serieuze boodschap niet de boventoon voert is gewoonweg een gevolg van hoe het programma bedoeld is.
 
Liever in Nederland met groene energie dan in Rusland waar de ze op oliestroom draaien en ook nog eens de gegevens leegtrekt. Maar goed in dit filmpje laat hij privacy totaal achterwege, erg jammer.

Liever in Nederland data centers bouwen, die met belastinggeld van stroom voorzien waarbij we dan wel zeggen hoeveel huishoudens van die groene stroom KUNNEN voorzien maar dat stiekem toch niet gaan doen, terwijl we klimaatdoelstellingen zelf al niet halen, zodat techgiganten hier data op kunnen slaan van andere continenten, zonder dat het noemenswaardige werkgelegenheid oplevert, maar wel heel veel hectares in beslag neemt.
En ohja, wat ook een enkele politicus een leuk snoepreisje oplevert. Dat natuurlijk ook.
Nee, laten we dat doen. Goed plan. :FP:

Om over dat glasharde liegen van Wiebes nog maar te zwijgen...

Maar ik vind het wel heel knap van je dat je het toch zo weet te draaien dat het wellicht tóch een goed idee is.
 
Tja, t format van het programma is primair vermaak geen journalistiek, dus de constatering dat de serieuze boodschap niet de boventoon voert is gewoonweg een gevolg van hoe het programma bedoeld is.
Vind ik zonde van de boodschap. Maar goed, daarom is het blijkbaar ook niet mijn programma. Een soort VI Inside met autocue
 
Tja, t format van het programma is primair vermaak geen journalistiek, dus de constatering dat de serieuze boodschap niet de boventoon voert is gewoonweg een gevolg van hoe het programma bedoeld is.
Maar daar schuilt dus ook een gevaar in. Als hij kritiek krijgt, zegt hij dat hij een komiek is. Maar het effect van zijn programma's is vooral maatschappelijk van aard.
Ik kijk zijn programma overigens altijd, kan er wel van genieten. Bovendien kun je het niet niet zien, als je in de leeftijdsgroep tussen de 20-30 zit. Iedereen kijkt het en heeft het erover. En heeft ook meningen erover, nadat ze dat programma hebben gezien. Ik heb al meerdere keren gehoord "Chill, Lubach begint weer. Dan hoef ik weer niet zelf mijn mening te vormen".
 
Als hij kritiek krijgt, zegt hij dat hij een komiek is. Maar het effect van zijn programma's is vooral maatschappelijk van aard.

Dat klopt inderdaad, ik vond hem bijvoorbeeld in de nasleep van zijn Rumag-item wat zwakker overkomen. Die baas van Rumag had commentaar, waarop er een slap antwoord kwam in de richting van "Wij hoeven ons daar verder niet in te verdiepen, want dat hebben anderen (andere media) al gedaan". Als je een item maakt, verwacht ik wel dat de content goed getoetst wordt.

Nu is die vent van Rumag alsnog met stille trom vertrokken n.a.v. ZML, dus waarschijnlijk zat er wel heel veel waarheid in het item, maar de reactie van Lubach vond ik niet heel sterk.
 
Wel een interessante vraag. Bereiken de regels ook niet-Nederlands sprekenden? Zijn deze oververtegenwoordigd in de statistieken? En waarom slagen we er niet in om die mensen te bereiken en Nederlands te laten leren?

1) waarschijnlijk te weinig, maar het is wereldwijd ongeveer gelijk, dus zouden ze uit media uit herkomst land o.i.d. toch ook regels mee moeten krijgen?
2) nog niks van gehoord, ik verwacht eigenlijk van niet
3) dat is een oude vraag, waarvoor nog geen oplossing is, dacht ik
Ondertussen is er wat meer duidelijkheid waarop Geert zijn tweet baseert,


Wat RTL niet benoemd is dat de een flink deel van de mensen in achterstandwijken geen werk hebben waarbij thuiswerken mogelijk is, waardoor het aantal contacten per definitie al hoger is. Kort gezegd, ja hogere besmetting in arbeiderswijken, oorzaak zeer waarschijnlijk niet te herleiden naar etniciteit.
 
Liever in Nederland data centers bouwen, die met belastinggeld van stroom voorzien waarbij we dan wel zeggen hoeveel huishoudens van die groene stroom KUNNEN voorzien maar dat stiekem toch niet gaan doen, terwijl we klimaatdoelstellingen zelf al niet halen, zodat techgiganten hier data op kunnen slaan van andere continenten, zonder dat het noemenswaardige werkgelegenheid oplevert, maar wel heel veel hectares in beslag neemt.

Ja absoluut, elke uitstoot die je kan voorkomen en het voorkomen van gegevens die je moet delen met de overheden bren ik meteen voor. Als die datacenters er niet komen, denk je echt dat er geen andere industrie wordt neergezet? Dream on...

Om over dat glasharde liegen van Wiebes nog maar te zwijgen...

Er ging een ambtenaar van zijn minesterie mee, erg goed argument van Lubach om te bewijzen dat Wiebes ervan af moet weten. Hoeveel mensen werken er onder zijn bewind?
 
Ja absoluut, elke uitstoot die je kan voorkomen en het voorkomen van gegevens die je moet delen met de overheden bren ik meteen voor. Als die datacenters er niet komen, denk je echt dat er geen andere industrie wordt neergezet? Dream on...
Het is maar de vraag of daarvoor geïnteresseerde partijen of financiers zijn? Deze industrie wordt blijkbaar in stand gehouden door energiesubsidies.
 
Dat komt kennelijk voort uit de aanpak uit het verleden. Nederland kijkt anders tegen zorg aan dan andere EU-landen, waardoor (in het buitenland) meer mensen naar de IC gaan en daardoor meer capaciteit is. Dan is opschalen inderdaad een optie, maar het probleem daarmee is dat die 1700 nu kennelijk wel zo'n beetje de top is. Vooral vanwege het ontbreken van goed opgeleid personeel. Ik denk ook niet dat je dat binnen een half jaar dan heb opgelost, maar, ik vind zeker dat het opeens erg stil bleef rondom het opschalen na de initiële piek.

Dat heb je inderdaad niet binnen 'n half jaar opgeschaald. Als je defensie op orde moet brengen na 'n inval, dan ben je ook te laat. Wat mij betreft mag NL beter voorsorteren. Er komt echt nog wel weer 'n pandemie. Dat is in het verleden altijd zo geweest en zal in de toekomst ook nog wel gebeuren. En dan heb je ook nog de vergrijzing, ongezonde leefgewoonten van veel mensen, etc.

En ja, dat kost geld. En je hebt niet alleen spullen en bedden nodig, maar ook mensen inderdaad.

Uitdaging is dan vooral om mensen aan hun verstand te peuteren dat gezondheidszorg (veel) geld kost. En dat iedereen daar toch z'n steentje aan bij moet dragen, omdat de meeste mensen nu eenmaal vroeg of laat 'n beroep moeten doen op de gezondheidszorg.
 
Het is maar de vraag of daarvoor geïnteresseerde partijen of financiers zijn? Deze industrie wordt blijkbaar in stand gehouden door energiesubsidies.

De eerste windparken op zee zijn al aanbesteed in Nederland zonder subsidie. De consessie voor wieringermeer is al veel ouder en dus nog met subsidie. Windenergie wordt alleen maar goedkoper, maar er zit ook een heel groot nadeel aan, we weten niet hoe we de wieken moet recyclen, maar niet zeggen want dat weten veel mensen nog niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan