Coronavirus

Worden gezinsbesmettingen ook meegenomen? Dan vind ik het verbazend dat het überhaupt onder de 1 komt.
Dat is toch niet gek? Stel dat in een gezin de vader besmet raakt en zijn vrouw en twee kinderen besmet. Iedereen blijft vervolgens in thuisquarantaine tot ze weer beter zijn. Dan is in dat gezin de R per persoon 3, 0, 0 en 0. Oftewel 0,75 gemiddeld.

Of doe ik hier iets fout?
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch niet gek? Stel dat in een gezin de vader besmet raakt en zijn vrouw en twee kinderen besmet. Iedereen blijft vervolgens in thuisquarantaine tot ze weer beter zijn. Dan is in dat gezin de R per persoon 3, 0, 0 en 0. Oftewel 0,75 gemiddeld.

Of doe ik hier iets fout?
Ha. Te kort gedacht. Vrijdag, dan staan mijn hersens uit.
Hoewel hoeft niet. Een gezinslid kan zijn gezin aansteken en vervolgens zou iedereen best nog iemand anders kunnen besmetten. Of niet?
 
Ha. Te kort gedacht. Vrijdag, dan staan mijn hersens uit.
Hoewel hoeft niet. Een gezinslid kan zijn gezin aansteken en vervolgens zou iedereen best nog iemand anders kunnen besmetten. Of niet?
Uiteraard kan dat. Ik wilde alleen maar aangeven dat gezinsbesmettingen niet per se negatief zijn voor het reproductiegetal.
 
FF wat grafiekjes aangaande de ziekenhuisopnames, dit na aanleiding van de man van t RIVM die zich zorgen maakte over de toename van besmettingen.

situatie vanaf 13 maart
1592033066859.png

situatie vanaf 13 mei (voor verduidelijken lage deel vd grafiek ;))
1592033097439.png

Vooralsnog zitten we dus in de afnames van opnames (kijkend naar t 7daags gemiddelde). Maandag is het 2 weken geleden dat de terrassen e.d. open gingen, we wachten af.
 
Toch zegt me zo een getal helemaal niks. In Nederland weten we bijvoorbeeld het grootste gedeelte van de crisis helemaal niks over besmettingen. Alleen over IC opnames en een sterfte cijfer. Zo een 2 miljoen klinkt ongelooflijk veel. Maar bijvoorbeeld in de staat New York leven al meer mensen dan in heel Nederland.

Ik vind het een cijfer qua besmettingen, opnames en sterfte. Je eigenlijk procentueel moet benoemen om het echt te kunnen vergelijken met een Europees land.

Heel Europa heeft ongeveer evenveel besmettingen als de USA, terwijl Europa meer dan 2x zoveel inwoners heeft dan de USA.
 
Heel Europa heeft ongeveer evenveel besmettingen als de USA, terwijl Europa meer dan 2x zoveel inwoners heeft dan de USA.
Dat zegt al meer. Hoewel bijvoorbeeld een Nederland (tot deze maand) nauwelijks aan testen deden. We hebben geen enkel idee (op aannames na) hoeveel besmettingen we hadden op het piekpunt . Volgensmij is dat in meerdere Europese landen het geval terwijl Amerika vrij veel test (dacht ik).

Vind het best lastig om goede cijfers inclusief nuances te vinden over de corona crisis. Als je die hebt voel vrij om te delen. Ik bedoel besmettingen als hoog nummer kan heel ernstig zijn maar dat kan juist ook heel positief zijn. Ten slotte weet je dan wie je in quarantaine moet zetten.


Edit: dit is niet om beleid te verdedigen. Volgensmij doet de vs het niet goed. Alleen we worden een beetje dood gegooid met getallen die opzichzelf eigenlijk niet te interpreteren zijn. Uiteraard als iemand deze heeft dan zie ik ze graag.
 
Dat zegt al meer. Hoewel bijvoorbeeld een Nederland (tot deze maand) nauwelijks aan testen deden. We hebben geen enkel idee (op aannames na) hoeveel besmettingen we hadden op het piekpunt . Volgens mij is dat in meerdere Europese landen het geval terwijl Amerika vrij veel test (dacht ik).

Vind het best lastig om goede cijfers inclusief nuances te vinden over de corona crisis. Als je die hebt voel vrij om te delen. Ik bedoel besmettingen als hoog nummer kan heel ernstig zijn maar dat kan juist ook heel positief zijn. Ten slotte weet je dan wie je in quarantaine moet zetten.


Edit: dit is niet om beleid te verdedigen. Volgensmij doet de vs het niet goed. Alleen we worden een beetje dood gegooid met getallen die opzichzelf eigenlijk niet te interpreteren zijn. Uiteraard als iemand deze heeft dan zie ik ze graag.
Als je Trump moet geloven dan test hij het meest van heel de wereld, als je kijkt naar de cijfers dan doen ze het zeker niet slecht, maar beste van de wereld zeer zeker niet, zeker 10 landen in Europa hebben meer tests per 1mlj inwoners gedaan. Nederland overigens minder dan de USA, maar met de toenemende testcapaciteit kan dit natuurlijk weer naar elkaar toe groeien.

Uiteindelijk zeggen de cijfers lang niet alles, denk dat er nog geen land is waar een dusdanig groot deel van de bevolking het aantoonbaar heeft gehad waardoor je kan zeggen dat t verspreidingsrisico klein is (ivm mogelijke immuniteit na besmetting).
Bij gelijkblijvende testcapaciteit kan je obv bevestigde gevallen per dag over een langere termijn een inschatting maken of het goed gaat.
Zo lijkt het virus in NL op dit moment onder controle maar is het afwachten wat de versoepeling gaat doen.
In de VS schijnt het (obv nieuwsberichten daar) in nog een flink aantal staten sterk toe te nemen. Kortom, een deel van de landen gaan goed, een deel niet. En met de wijze waarop we allemaal met elkaar verbonden zijn zal je uiteindelijk toch in brede zin moeten kijken naar de effecten, ook de economische. Leuk als wij t hier weg hebben, maar als de rest van de wereld stil staat (bij wijze van spreken) dan krijgen wij alsnog een flinke opdoffer op economisch gebied,
 
Dat zegt al meer. Hoewel bijvoorbeeld een Nederland (tot deze maand) nauwelijks aan testen deden. We hebben geen enkel idee (op aannames na) hoeveel besmettingen we hadden op het piekpunt . Volgensmij is dat in meerdere Europese landen het geval terwijl Amerika vrij veel test (dacht ik).

Vind het best lastig om goede cijfers inclusief nuances te vinden over de corona crisis. Als je die hebt voel vrij om te delen. Ik bedoel besmettingen als hoog nummer kan heel ernstig zijn maar dat kan juist ook heel positief zijn. Ten slotte weet je dan wie je in quarantaine moet zetten.


Edit: dit is niet om beleid te verdedigen. Volgensmij doet de vs het niet goed. Alleen we worden een beetje dood gegooid met getallen die opzichzelf eigenlijk niet te interpreteren zijn. Uiteraard als iemand deze heeft dan zie ik ze graag.

Het valt ook gewoon niet te vergelijken. Denk ik.
 
Cijfers van nieuwe besmettingen lijken een kortstondige piek te hebben gehad na het openzetten van de test voor iedereen. Kijken naar t 7daags gemiddelde zie ik de volgende zaken
2 juni 153 nieuwe besmettingen (dat is dus t gemiddelde aantal nieuwe besmetingen per dag meetperiode 27 mei tot 2 juni)

daarna liep het op naar een piek van:
193 op 10 juni

Ondertussen loopt het weer terug en is het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen 155 nieuwe besmettingen.
 
Vandaag voor het eerste i 3 maanden geen Coronadoden gemeld. Dat is goed nieuws!!

En de gisteren (zondag) vermeldde blijkt reeds op vrijdag overleden (gisteren verwerkt). Hoe dan ook, de sting lijkt er wel een beetje uit. Gelukkig.


Ik vond bovenstaande paper wel interessant. In het kort, virussen zijn per definitie nogal gevoelig voor genetische veranderingen (duplicaties van stukjes, verwisselingen qua richting, uitsnijdingen, punt-veranderingen en dergelijke). In deze studie onder COVID patienten in Arizona blijkt er een flinke hap van het virus RNA verdwenen ("81 nucleotiden (dus 27 aminozuren pareltjes) uit de ketting missen" voor wie mijn vorige posts nog kan herrinneren).

Nu hoeft het missen van een flinke hap van de genetische code niks te betekenen, het kan goed of slecht uitpakken op de gevaarlijkheid van het virus. Wat wel hoopgevend is dat bij uitdovende virussen (zoals SARS-COV1) het vervallen van delen van de code het begin van het einde bleek. Kortom, ik heb iets meer hoop dat het virus misschien ook zonder een vaccin tekenen van zwakte vertoond. In hoeverre dit van toepassing is op de integriteit van de code in andere besmettingsbronnen valt natuurlijk nog niet te zeggen. Ook kan er bij 1 patient met de nog intacte versie natuurlijk weer een nieuwe golf oplaaien met dezelfde risico's als aan het begin van de pandemie.

Maar het geeft wat optimisme dat het virus mogelijk niet het meest robuste lijkt te zijn.
 
Laatst bewerkt:
..Daarop even doorgaan: het is iets dat ik me nog niet zo realiseerde. De theorie is dat natuurlijke uitdoving kan ontstaan omdat mutaties die het virus relatief onschadelijker maken (dus minder symptomen geven) sneller verspreiden omdat de drager er geen of nauwelijks last van ondervind. Als je al een besmetting hebt gehad van zo'n kreupele variant dan ben je vervolgens beter opgewassen tegen een zwaardere versie. Mensen die de ernstige virussen dragen zouden dan een lagere R' moeten hebben dan mensen met de milde versies, als dat voldoende lang zo blijft dan dooft het virus uit/zwakt het virus af in impact.

Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, in hoeverre pakken de afstands-maatregelen uit op het process van natuurlijk verval van het virus (en het in toom houden van andere virussen)? Ik heb er te weinig verstand van maar aankomend weekend komt een vriendin van me langs (die wel viroloog is, influenza expert die haar Phd in Oxford/R'dam gedaan heeft en nu bij het RIVM werkt). Die kan me hier vast meer duidelijkheid over geven.

Oh, ik ben geen arts en geen viroloog. Ik raad dus zeker aan om de richtlijnen te blijven volgen. Het beste en meest veilige is voorkomen dat er uberhaubt besmettingen plaatsvinden. Uitdoven door beperking van de verspreiding in Nederland en dan op den duur veranderingen in de genetische code in het buitenland (in landen die er niet in slagen lange tijd r0 onder de 1 te krijgen en houden, waarmee nieuwe import van het virus ook minder gevaarlijk kan worden) geven hopelijk op termijn het beste resultaat. Maar mogelijk dus ook zonder vaccin.
 
Laatst bewerkt:
Het doet me altijd goed om te zien dat populisten en hun bullshit vroeg of laat worden ingehaald door de werkelijkheid - zo ook het dossier Corona>>Zweden. De onderbuikgevoel-baasjes buitelden over elkaar heen om ons wijs te maken dat we zijn gehersenspoeld door de linkse media, met de Zweedse aanpak als het voornaamste empirische bewijs. We hebben vooral gezien dat de Zweedse aanpak in de praktijk amper afwijkt van die van ons en dat de uitkomsten geenszins superieur zijn.

Samengevat is een duidelijke 'plus' van Zweden tov onze aanpak dat ze de scholen tot 16+ open hebben gelaten, ze o.a. de maatschappelijke druk onder controle hebben weten te houden door ook te kijken naar de collectieve gezondheid in algemene zin en bijvoorbeeld de mentale gezondheid van mensen of de gevolgen tav huiselijk geweld in acht te nemen bij hun beslissingen. Een duidelijke 'min' is dat ze een groot deel van de kwetsbaren volledig aan hun lot over hebben gelaten; relatief gezien is het aantal ouderen en zwakkeren dat daar is overleden in verzorgingshuizen redelijk tragisch. Verder is het door de populisten aangehaalde argument dat Zweden haar economie veel beter heeft beschermd ook nonsens; de voorspelling voor het 2020 BBP van Zweden is een daling van -5.8% (pre-Corona: +1.8%) en daarmee volledig in lijn met buurlanden Denemarken en Noorwegen, die wel een strikte lockdown-strategie hebben gehandhaafd.

Het siert het Zweedse volk en hun cultuur dat ze "out of the box" en onafhankelijk durfden te blijven denken. Overigens is hun aanpak van deze pandemie niet per se "out of the box" voor hen; het is juist hoe ze in het verleden ook hebben geacteerd in soortgelijke situaties.
Als we kijken naar de laatste pandemie, de Hongkong-griep in 1968/69 en in 1969/70, waren de strategie en het resultaat erg vergelijkbaar met de Zweedse strategie van vandaag. Destijds waren 400.000 mensen in Zweden besmet tijdens de eerste golf, met een piek in februari 1969. De tweede golf was groter, met ongeveer 600.000 besmet en een piek in januari 1970. De totale hoeveelheid geïnfecteerden werd berekend als 4-5 keer het aantal mensen dat bij de dokter kwam opdagen en de diagnose kreeg (geen tests). Als we de Zweedse situatie vandaag nemen, is het aantal geïnfecteerden (getesten) 56.000 en met dezelfde factor 4-5 impliceert dit dezelfde totale hoeveelheid geïnfecteerd als met de eerste golf van de Hongkong-griep in 1968/69. Heb in oude krantenartikelen geen discussies kunnen vinden over het aantal doden; waarschijnlijk omdat het niet was geregistreerd. Waarschijnlijk was het lager, deels omdat er een vaccin was, maar ook omdat de gemiddelde levensverwachting in Zweden in 1968 destijds 74 jaar was. Tegenwoordig is dat 83. In totaal is 89% van de overledenen aan COVID-19 in Zweden ouder dan 70 jaar, met 67% die 80 of meer haalt. Het is duidelijk dat hoe ouder we worden, hoe groter de kans dat we zullen sterven aan een pandemie als COVID-19. Of de Zweedse strategie succesvol is geweest of niet kunnen we betwisten, maar we kunnen er niet naar verwijzen als een experiment.

Welnu, een iets minder lovende kant van hun politieke aanpak, die ik te danken heb aan een Zweedse collega die ik eerder vandaag aan de telefoon had over iets werkgerelateerds en wat uiteindelijk uitmondde in een kort COVID-praatje, waarna ik besloot wat meer onderzoek te doen en relevante persconferenties terug te kijken. De verklaringen van de heer Tegnell blijken achteraf typerend voor de uiterst zelfverzekerde aanpak van het mannelijke trio in de frontlinie, bestaande uit de heer Tegnell, zijn baas, de directeur van de Zweedse volksgezondheidsautoriteit (PHA), en de gepensioneerde epidemioloog Johan Giesecke, die ooit de heer Tegnell strikte en tot voor kort optrad als adviseur van de PHA.

Met een sterke overtuiging, grenzend aan arrogantie, hebben de drie genoemde mannen de aanpak van andere landen afgedaan als eenvoudig beleid "zonder zelfs maar een greintje bewijs" en de noodzaak van veiligheidsmaatregelen zoals persoonlijke beschermingsmiddelen in verzorgingshuizen en gezichtsmaskers in openbare ruimtes consequent weggewuifd ("niet nodig omdat we in Zweden thuis blijven als we ons ziek voelen"). Asymptomatische of pre-symptomatische verspreiding werd afgedaan als irrelevant ("u kunt de verspreiding van virussen niet volledig stoppen").

Er is een lange lijst met mislukte aannames van deze mannen, bijvoorbeeld:
- Toen de uitbraak in Wuhan nog slechts enkele dagen/weken oud was: "er is geen risico dat het virus zich naar Europa verspreidt"
- Toen de eerste gevallen in Zweden begonnen te verschijnen: "er is een zeer beperkt risico van verspreiding voor de gemeenschap"
- "Het sterftecijfer zal indentiek zijn als die voor een vervelende griep, 0.1%"
- "Stockholm bereikt in mei groepsimmuniteit"

Communicatie blijkt luchtig en onnauwkeurig doch repetitief te zijn. Er worden nooit fouten toegegeven. Het slechte leiderschap en oordeel van de PHA wordt minder fraai door A) de Zweedse traditie dat politici zich niet mengen in de manier waarop de instanties (bv een RIVM) worden bestuurd en B) de op vertrouwen gebaseerde leiderschapscultuur. Als gevolg hiervan zien we nu dat de overheid min of meer volledig afstand doet van haar leiderschapsrol. Is dat hoe we het hier hadden gewild? Onze Jaap die alles continu downplayed en Rutte die zich een beetje verstopt? Ik kan nu al raden wat er dan was gebeurd en met welk soort verwijten dan - door dezelfde populisten - zou worden gesmeten.

Dit zijn slechts wat eerste observaties en uiteindelijk zal het beeld vast genuanceerder zijn. Nogmaals, de Zweden verdienen alleen al een pluim om het feit dat dit empirisch materiaal kan worden om lockdown vs non-lockdown strategieën met elkaar te vergelijken voor in de toekomst; ik hoop dat er binnenkort een uitgebreid rapport komt. Vooralsnog kan ik obv wat ik nu zie alleen maar tot de conclusie komen dat - zoals wel vaker in dit land - het gras zeker niet groener is aan de overkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan