Coronavirus

Het doet me altijd goed om te zien dat populisten en hun bullshit vroeg of laat worden ingehaald door de werkelijkheid - zo ook het dossier Corona>>Zweden. De onderbuikgevoel-baasjes buitelden over elkaar heen om ons wijs te maken dat we zijn gehersenspoeld door de linkse media, met de Zweedse aanpak als het voornaamste empirische bewijs. We hebben vooral gezien dat de Zweedse aanpak in de praktijk amper afwijkt van die van ons en dat de uitkomsten geenszins superieur zijn.

Samengevat is een duidelijke 'plus' van Zweden tov onze aanpak dat ze de scholen tot 16+ open hebben gelaten, ze o.a. de maatschappelijke druk onder controle hebben weten te houden door ook te kijken naar de collectieve gezondheid in algemene zin en bijvoorbeeld de mentale gezondheid van mensen of de gevolgen tav huiselijk geweld in acht te nemen bij hun beslissingen. Een duidelijke 'min' is dat ze een groot deel van de kwetsbaren volledig aan hun lot over hebben gelaten; relatief gezien is het aantal ouderen en zwakkeren dat daar is overleden in verzorgingshuizen redelijk tragisch. Verder is het door de populisten aangehaalde argument dat Zweden haar economie veel beter heeft beschermd ook nonsens; de voorspelling voor het 2020 BBP van Zweden is een daling van -5.8% (pre-Corona: +1.8%) en daarmee volledig in lijn met buurlanden Denemarken en Noorwegen, die wel een strikte lockdown-strategie hebben gehandhaafd.

Het siert het Zweedse volk en hun cultuur dat ze "out of the box" en onafhankelijk durfden te blijven denken. Overigens is hun aanpak van deze pandemie niet per se "out of the box" voor hen; het is juist hoe ze in het verleden ook hebben geacteerd in soortgelijke situaties.
Als we kijken naar de laatste pandemie, de Hongkong-griep in 1968/69 en in 1969/70, waren de strategie en het resultaat erg vergelijkbaar met de Zweedse strategie van vandaag. Destijds waren 400.000 mensen in Zweden besmet tijdens de eerste golf, met een piek in februari 1969. De tweede golf was groter, met ongeveer 600.000 besmet en een piek in januari 1970. De totale hoeveelheid geïnfecteerden werd berekend als 4-5 keer het aantal mensen dat bij de dokter kwam opdagen en de diagnose kreeg (geen tests). Als we de Zweedse situatie vandaag nemen, is het aantal geïnfecteerden (getesten) 56.000 en met dezelfde factor 4-5 impliceert dit dezelfde totale hoeveelheid geïnfecteerd als met de eerste golf van de Hongkong-griep in 1968/69. Heb in oude krantenartikelen geen discussies kunnen vinden over het aantal doden; waarschijnlijk omdat het niet was geregistreerd. Waarschijnlijk was het lager, deels omdat er een vaccin was, maar ook omdat de gemiddelde levensverwachting in Zweden in 1968 destijds 74 jaar was. Tegenwoordig is dat 83. In totaal is 89% van de overledenen aan COVID-19 in Zweden ouder dan 70 jaar, met 67% die 80 of meer haalt. Het is duidelijk dat hoe ouder we worden, hoe groter de kans dat we zullen sterven aan een pandemie als COVID-19. Of de Zweedse strategie succesvol is geweest of niet kunnen we betwisten, maar we kunnen er niet naar verwijzen als een experiment.

Welnu, een iets minder lovende kant van hun politieke aanpak, die ik te danken heb aan een Zweedse collega die ik eerder vandaag aan de telefoon had over iets werkgerelateerds en wat uiteindelijk uitmondde in een kort COVID-praatje, waarna ik besloot wat meer onderzoek te doen en relevante persconferenties terug te kijken. De verklaringen van de heer Tegnell blijken achteraf typerend voor de uiterst zelfverzekerde aanpak van het mannelijke trio in de frontlinie, bestaande uit de heer Tegnell, zijn baas, de directeur van de Zweedse volksgezondheidsautoriteit (PHA), en de gepensioneerde epidemioloog Johan Giesecke, die ooit de heer Tegnell strikte en tot voor kort optrad als adviseur van de PHA.

Met een sterke overtuiging, grenzend aan arrogantie, hebben de drie genoemde mannen de aanpak van andere landen afgedaan als eenvoudig beleid "zonder zelfs maar een greintje bewijs" en de noodzaak van veiligheidsmaatregelen zoals persoonlijke beschermingsmiddelen in verzorgingshuizen en gezichtsmaskers in openbare ruimtes consequent weggewuifd ("niet nodig omdat we in Zweden thuis blijven als we ons ziek voelen"). Asymptomatische of pre-symptomatische verspreiding werd afgedaan als irrelevant ("u kunt de verspreiding van virussen niet volledig stoppen").

Er is een lange lijst met mislukte aannames van deze mannen, bijvoorbeeld:
- Toen de uitbraak in Wuhan nog slechts enkele dagen/weken oud was: "er is geen risico dat het virus zich naar Europa verspreidt"
- Toen de eerste gevallen in Zweden begonnen te verschijnen: "er is een zeer beperkt risico van verspreiding voor de gemeenschap"
- "Het sterftecijfer zal indentiek zijn als die voor een vervelende griep, 0.1%"
- "Stockholm bereikt in mei groepsimmuniteit"

Communicatie blijkt luchtig en onnauwkeurig doch repetitief te zijn. Er worden nooit fouten toegegeven. Het slechte leiderschap en oordeel van de PHA wordt minder fraai door A) de Zweedse traditie dat politici zich niet mengen in de manier waarop de instanties (bv een RIVM) worden bestuurd en B) de op vertrouwen gebaseerde leiderschapscultuur. Als gevolg hiervan zien we nu dat de overheid min of meer volledig afstand doet van haar leiderschapsrol. Is dat hoe we het hier hadden gewild? Onze Jaap die alles continu downplayed en Rutte die zich een beetje verstopt? Ik kan nu al raden wat er dan was gebeurd en met welk soort verwijten dan - door dezelfde populisten - zou worden gesmeten.

Dit zijn slechts wat eerste observaties en uiteindelijk zal het beeld vast genuanceerder zijn. Nogmaals, de Zweden verdienen alleen al een pluim om het feit dat dit empirisch materiaal kan worden om lockdown vs non-lockdown strategieën met elkaar te vergelijken voor in de toekomst; ik hoop dat er binnenkort een uitgebreid rapport komt. Vooralsnog kan ik obv wat ik nu zie alleen maar tot de conclusie komen dat - zoals wel vaker in dit land - het gras zeker niet groener is aan de overkant.
Aangaande de Zweedse aanpak vs de Nederlandse is het wat mij betreft simpel, heeft Zweden hun gezondheidszorg niet overbelast, dan hebben ze het goed gedaan qua balans economie / zorg. Hadden wij de Zweedse manier gehanteerd hadden we mogelijk al wel de gezondheidszorg overbelast (voor zover je nu kan spreken dat dat niet gebeurt is).
De aanpak die in het ene land werkt kan je m.i. niet als blauwdruk op een ander land leggen.
 
Aangaande de Zweedse aanpak vs de Nederlandse is het wat mij betreft simpel, heeft Zweden hun gezondheidszorg niet overbelast, dan hebben ze het goed gedaan qua balans economie / zorg. Hadden wij de Zweedse manier gehanteerd hadden we mogelijk al wel de gezondheidszorg overbelast (voor zover je nu kan spreken dat dat niet gebeurt is).
De aanpak die in het ene land werkt kan je m.i. niet als blauwdruk op een ander land leggen.

Helemaal mee eens. Er zijn zoveel factoren die van belang zijn....
Wat de aanpak ook was, doen alsof er niks aan de hand is, lijkt redelijk funest (zie Brazilië/VS). En dat de Zweden het losser konden laten is fijn voor hen, maar heeft ze ook meer doden opgeleverd dan Noorwegen of Denemarken.
Aangezien het de eerste keer in 100 jaar was dat Nederland met zoiets te maken kreeg, kun je best stellen dat men het goed hebben gedaan. Ook al gingen en gaan er dingen fout. Hiervoor was geen plan, geen blauwdruk. Trial and error. Dat de oppositie het allemaal beter wist...lekker gemakkelijk om met de wensen van het volk mee te brullen.
 
Helemaal mee eens. Er zijn zoveel factoren die van belang zijn....
Wat de aanpak ook was, doen alsof er niks aan de hand is, lijkt redelijk funest (zie Brazilië/VS). En dat de Zweden het losser konden laten is fijn voor hen, maar heeft ze ook meer doden opgeleverd dan Noorwegen of Denemarken.
Aangezien het de eerste keer in 100 jaar was dat Nederland met zoiets te maken kreeg, kun je best stellen dat men het goed hebben gedaan. Ook al gingen en gaan er dingen fout. Hiervoor was geen plan, geen blauwdruk. Trial and error. Dat de oppositie het allemaal beter wist...lekker gemakkelijk om met de wensen van het volk mee te brullen.
Nou, het schijnt al een tijdje een rapport over een dergelijk virusprobleem op de plank te leggen. Dat is door de politiek vakkundig een paar jaar genegeerd. Dan was Nederland wel beter voorbereid geweest. En hadden de gevolgen (zowel het aantal doden als de economie) vast minder geweest.
 
Nou, het schijnt al een tijdje een rapport over een dergelijk virusprobleem op de plank te leggen. Dat is door de politiek vakkundig een paar jaar genegeerd. Dan was Nederland wel beter voorbereid geweest. En hadden de gevolgen (zowel het aantal doden als de economie) vast minder geweest.
En hadden we jaren een flinke overcapaciteit op de IC's gehad, met bijbehorende kosten en roeptoeterend rechts dat de burger een poot uitgedraaid werd.
 
Dat gaat niet alleen over IC capaciteit, maar ook PBM's, draaiboeken, etc.

Het wordt een beetje een politiek statement van mijn kant, maar ik denk dat een van de dingen die pijnlijk duidelijk zijn geworden dat globalisme, monopolisme en uitbesteding van productie naar lage lonen landen een keerzijde heeft. Ik denk dat wanneer je als land probeerd meer zelfvoorzienend te zijn je niet alleen minder kwetsbaarder bent bij dit soort globale problemen (maar ook oorlogen, natuurrampen en dergelijke) maar ook meer controlle en mogelijkheden hebt om dingen te verduurzamen of mensenrechten beter te beschermen. Het terughalen van industrie zal echter lastig zijn om te concurreren met de goedkope massaproductie in die lage lonen landen. Dan krijg je het probleem van subsideren of import-tarieven (wat beide veel weerstand heeft uit een groot deel van de samenleving en/of wereldhandel instanties. Lijkt me dus best wel complex om voor elkaar te krijgen.

Een goede eerste stap zou zijn om in elk geval op Europees niveau meer zelfvoorziend te worden. Dat betekend echter ook dat je wel duurder uit bent. En het zal een flinke weerstand ondervinden vanuit de landen waarvoor dit een grote negatieve impact heeft op werkgelegenheid (india, china, banglasdesh), wat vooral de landen zijn waar de leefomstandigheden al een stuk minder goed geregeld zijn vergeleken met de situatie hier.

Ik denk dat een van de dingen die een heel eind in de goede richting zou gaan het sterk belasten van transport (benzine, scheepsdiesel, kerosine etc) zou zijn. Ook voor de stikstof en klimaat problematiek. Met de huidige technologie van bijvoorbeeld 3D printen en een sterkere regelgeving vanuit de EU (terugdringen aantal plastics dat gebruikt kan worden en daarmee recyclebaarheid en afvalstromen verkleinen) moet er volgens mij echt een stuk minder transport mogelijk zijn. Eigenlijk idioot dat je voor 3 euro inclusief shipping een telefoonhoesje van Ali-express kunt halen dat letterlijk de halve wereld overgaat tussen productie en gebruiker.
 
Het wordt een beetje een politiek statement van mijn kant, maar ik denk dat een van de dingen die pijnlijk duidelijk zijn geworden dat globalisme, monopolisme en uitbesteding van productie naar lage lonen landen een keerzijde heeft. Ik denk dat wanneer je als land probeerd meer zelfvoorzienend te zijn je niet alleen minder kwetsbaarder bent bij dit soort globale problemen (maar ook oorlogen, natuurrampen en dergelijke) maar ook meer controlle en mogelijkheden hebt om dingen te verduurzamen of mensenrechten beter te beschermen. Het terughalen van industrie zal echter lastig zijn om te concurreren met de goedkope massaproductie in die lage lonen landen. Dan krijg je het probleem van subsideren of import-tarieven (wat beide veel weerstand heeft uit een groot deel van de samenleving en/of wereldhandel instanties. Lijkt me dus best wel complex om voor elkaar te krijgen.

Een goede eerste stap zou zijn om in elk geval op Europees niveau meer zelfvoorziend te worden. Dat betekend echter ook dat je wel duurder uit bent. En het zal een flinke weerstand ondervinden vanuit de landen waarvoor dit een grote negatieve impact heeft op werkgelegenheid (india, china, banglasdesh), wat vooral de landen zijn waar de leefomstandigheden al een stuk minder goed geregeld zijn vergeleken met de situatie hier.

Ik denk dat een van de dingen die een heel eind in de goede richting zou gaan het sterk belasten van transport (benzine, scheepsdiesel, kerosine etc) zou zijn. Ook voor de stikstof en klimaat problematiek. Met de huidige technologie van bijvoorbeeld 3D printen en een sterkere regelgeving vanuit de EU (terugdringen aantal plastics dat gebruikt kan worden en daarmee recyclebaarheid en afvalstromen verkleinen) moet er volgens mij echt een stuk minder transport mogelijk zijn. Eigenlijk idioot dat je voor 3 euro inclusief shipping een telefoonhoesje van Ali-express kunt halen dat letterlijk de halve wereld overgaat tussen productie en gebruiker.
Je weet dat 3D printen meestal met plastics gepaard gaat? ;)
In de jaren 90 ooit in Spanje op vakantie: was het goedkoopste bier: Bavaria uit Lieshout. Hebben we toen uitgerekend wat de transportkosten zouden zijn per blikje bier. Dat was iets van 2 cent per blikje. Dus zelfs bij goedkope dingen zijn de transportkosten niet essentieel in de kosten.
En analoog aan Lebbis (Ik bekijk altijd het krantje van de Blokker, als ik daar iets van heb gooi ik het direct weg) kun je eigenlijk zeggen dat wanneer de Action iets heeft, dat eigenlijk verboden moet worden.
We zouden weer eens weg moeten van de mode- en wegwerpmaatschappij. Elke 3 weken weer een nieuw shirtje, rok of schoenen, die daarna weer weg kunnen. Goedkoop plastic speelgoed wat na een paar weken weer de vuilverbranding in gaat. Meubels van spaanplaat en plastic leer die al uit elkaar vallen bij aflevering.
Eigenlijk zou je de producent moeten verplichten hun spullen weer terug te nemen. Dan wordt het voor de producent interessanter om geen troep te maken. (Niet uitgewerkte gedachte!:grin: )
 
Je weet dat 3D printen meestal met plastics gepaard gaat? ;)

Ik had het in my defense dan ook over aantal plastics. ;) Als daar wat slim in gesneden wordt komt dat de recyclebaarheid ten goede. Verminderen van t gebruik zou ook goed zijn, maar bij lokale pruductie (zoals printing) scheelt dat ook een hoop plastic verpakkingsmateriaal en dergelijke.

Ik zat meer te denken aan dat bijvoorbeeld de kap van je koffiezetapparaat stuk gaat. In plaats van t ding weg te flikkeren zou je dan naar een lokale werkplaats kunnen waar je voor n paar euro het vervangende onderdeel kunt laten maken (kan ook uit metalen en dergelijke) voor materiaalkostten, tijd en arbeit van de werkplaats en met n betaalde gedownloade "onderdeel #2341-blauwdruk" van de fabrikant je machine kunt laten repareren. In plaats van met veel pijn en moeite zo'n onderdeel uit China te laten invliegen of de hele machine direct weg te gooien. Maar we (/ik) dwalen af van het onderwerp geloof ik. ;P
 
Laatst bewerkt:
Ik had het in my defense dan ook over aantal plastics. ;) Als daar wat slim in gesneden wordt komt dat de recyclebaarheid ten goede. Verminderen van t gebruik zou ook goed zijn, maar bij lokale pruductie (zoals printing) scheelt dat ook een hoop plastic verpakkingsmateriaal en dergelijke.

Ik zat meer te denken aan dat bijvoorbeeld de kap van je koffiezetapparaat stuk gaat. In plaats van t ding weg te flikkeren zou je dan naar een lokale werkplaats kunnen waar je voor n paar euro het vervangende onderdeel kunt laten maken (kan ook uit metalen en dergelijke) voor materiaalkostten, tijd en arbeit van de werkplaats en met n betaalde gedownloade "onderdeel #2341-blauwdruk" van de fabrikant je machine kunt laten repareren. In plaats van met veel pijn en moeite zo'n onderdeel uit China te laten invliegen of de hele machine direct weg te gooien. Maar we (/ik) dwalen af van het onderwerp geloof ik. ;P
Wel een interessante afdwaling. Maar Dat thuis 3D-printen het doet mij nog te veel denken aan „boeken zijn ouderwets, die kun je voortaan thuis uitprinten“ En in het kader van wegwerpmaatschappij: de helft van de apparatuur is zo in elkaar geschroefd/gelijmd dat repareren niet kan/moeilijk is. En dan hebben we het niet eens over dingen die werken, maar vanwege software veranderingen niet meer werken.
 
Veel goed nieuws, maar stoor me aan het checkgesprek bullshit vooraf.

Als een coronapatient naar het terras gaat, die weet dat die het heeft en die weet dat die naar het terras wilt, wat denk je wat die zal antwoorden als de gastheer hem vraagt hebt u nog klachten? :FP: poppenkast
 
Conclusie van deze persconferentie, we moeten allemaal voor het zingen de kerk uit.
 
Begrijp ik het goed?

Bij sportwedstrijden vervalt de 1,5m regel, maar in de training niet. Dus teamgenoten zijn gevaarlijker dan de tegenstander. Tijdens de wedstrijd mag je handen geven, maar ervoor of erna niet.

In het clubhuis moet ik weer 1,5m afstand houden van die tegenstander die ik zojuist in zijn nek lag te hijgen.

Ik snap de logica niet.

Trouwens een idee om met vrienden bierdrinkwedstrijden te houden. Dan geldt de 1,5m regel niet.
 
Begrijp ik het goed?

Bij sportwedstrijden vervalt de 1,5m regel, maar in de training niet. Dus teamgenoten zijn gevaarlijker dan de tegenstander. Tijdens de wedstrijd mag je handen geven, maar ervoor of erna niet.

In het clubhuis moet ik weer 1,5m afstand houden van die tegenstander die ik zojuist in zijn nek lag te hijgen.

Ik snap de logica niet.

Trouwens een idee om met vrienden bierdrinkwedstrijden te houden. Dan geldt de 1,5m regel niet.

Medisch gezien lijkt me het risiko natuurlijk groter bij intensiever contact zoals samen sporten. Maar qua hoeveel en vaak het dagelijks voorkomt hebben de beperkingen in het dagelijks leven veel meer impact en beschermende (verspreiding remmende) uitwerking. Vandaar de keuze voor deze regels. Althans, langs die lijnen intepreteer ik het.

Het al maanden niet kunnen sporten met elkaar heeft ook maatschappelijk, psychologisch en qua moraal en gezondheid kostten. Vandaar de voorrang dat hooguit 5% a 10% van de vrijetijds besteding (voorzichtige schatting van de gemiddelde nederlander) weer mag.
 
Begrijp ik het goed?

Bij sportwedstrijden vervalt de 1,5m regel, maar in de training niet. Dus teamgenoten zijn gevaarlijker dan de tegenstander. Tijdens de wedstrijd mag je handen geven, maar ervoor of erna niet.

In het clubhuis moet ik weer 1,5m afstand houden van die tegenstander die ik zojuist in zijn nek lag te hijgen.

Ik snap de logica niet.

Trouwens een idee om met vrienden bierdrinkwedstrijden te houden. Dan geldt de 1,5m regel niet.

Van de site van de Rijksoverheid:
Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat zij normaal spelcontact mogen hebben. Tijdens trainingen en wedstrijden hoeft bij contactsporten geen 1,5 meter afstand te worden gehouden.

Dus die 1,5 meter geldt bij zowel trainingen als leeftijden niet meer vanaf 1 juli.
 
Van de site van de Rijksoverheid:


Dus die 1,5 meter geldt bij zowel trainingen als leeftijden niet meer vanaf 1 juli.
O. Rutten had het specifiek over wedstrijden. Dat leek me ook al roepen om blessures.

Ik snap de gedachte achter het afstand houden wel. Maar toch is het raar dat ik tijdens de training (hijgend in elkaars gezicht) dichtbij mag komen, maar als we daarna rustig aan de bar zitten moet je afstand houden.
 
O. Rutten had het specifiek over wedstrijden. Dat leek me ook al roepen om blessures.

Ik snap de gedachte achter het afstand houden wel. Maar toch is het raar dat ik tijdens de training (hijgend in elkaars gezicht) dichtbij mag komen, maar als we daarna rustig aan de bar zitten moet je afstand houden.
Volgens mij zit heel veel in beperken risico's. je team is relatief klein, aan de bar kan je de hele vereniging tegenkomen. Kortom, ben je ziek kan je slechts je team besmetten maar niet de hele vereniging.

Maar dat is slechts een aanname.
 
Volgens mij zit heel veel in beperken risico's. je team is relatief klein, aan de bar kan je de hele vereniging tegenkomen. Kortom, ben je ziek kan je slechts je team besmetten maar niet de hele vereniging.

Maar dat is slechts een aanname.
Wij zijn maar een kleine club. Dus na zo'n wedstrijd zie je over het algemeen alleen maar je team en de tegenstander.

Ik snap dat er regels moeten zijn, maar het blijft gewoon lastig.

- de kapper mag mijn ouders aanraken, ik niet
- als ik bezoek ga bij een bevriend stel, moeten wij 1,5m afstand houden. MAAR met z'n 2-en aan een tafeltje in de horeca hoeft het niet. Dus als de dames samen aan een tafeltje gaan zitten en mijn maatje en ik ook, mogen we wel dichtbij elkaar zijn
- tijdens de training mogen we elkaar raken, maar daarna in het clubhuis moet je weer afstand houden
- jonge kinderen vormen geen risico, maar leraren moeten toch afstand houden tot de kinderen
- zo zijn er vast meer voorbeelden
 
Wij zijn maar een kleine club. Dus na zo'n wedstrijd zie je over het algemeen alleen maar je team en de tegenstander.

Ik snap dat er regels moeten zijn, maar het blijft gewoon lastig.

- de kapper mag mijn ouders aanraken, ik niet
- als ik bezoek ga bij een bevriend stel, moeten wij 1,5m afstand houden. MAAR met z'n 2-en aan een tafeltje in de horeca hoeft het niet. Dus als de dames samen aan een tafeltje gaan zitten en mijn maatje en ik ook, mogen we wel dichtbij elkaar zijn
- tijdens de training mogen we elkaar raken, maar daarna in het clubhuis moet je weer afstand houden
- jonge kinderen vormen geen risico, maar leraren moeten toch afstand houden tot de kinderen
- zo zijn er vast meer voorbeelden
Tja, voor duidelijkheid hadden we beter een volledige lock-down kunnen instellen :maniac:.
T is zoeken naar vrijheid geven zonder teveel vrijheid te geven, tevens kan je zien welke partijen een goede lobby hebben bij t kabinet...
 
zaak tegen de staat is live te volgen


EN ja, gelukkig is er een energetisch krachtveld van liefde aanwezig

EbV1eryWAAAsYPz


Funfact, volgens viruswaanzin is 1.5m afstandhouden net zo schadelijk als waterboarden ook op cellulair niveau.
Funfact 2, volgens viruswaanzin is het virus allang weg uit Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan