Racisme & Discriminatie

Laat ik voor de duidelijkheid nog eens herhalen waar ik sta in deze discussie.

Mijnheer Klaver ( ik zou nooit op hem stemmen trouwens; doet u mij maar Renske, Lilian of Esther) , roept op tot excuses voor de slavernij.

Erken de pijn.

Ik sta 100% achter deze oproep.

Maar inderdaad, hypocrisie doet pijn. En er is te veel hypocrisie in NL.

Dubbele agenda's.

Val mij er niet mee lastig. Ik word er behoorlijk chagrijnig van.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik voor de duidelijkheid nog eens herhalen waar ik sta in deze discussie.

Mijnheer Klaver ( ik zou nooit op hem stemmen trouwens; doet u mij maar Renske, Lilian of Esther) , roept op tot excuses voor de slavernij.

Erken de pijn.

Ik sta 100% achter deze oproep.

Maar inderdaad, hypocrisie doet pijn. En er is te veel hypocrisie in NL.

Maar dat is ook hypocriet van Klaver en alle anderen. Gaan de voorouders van Akwasi ook excuses aanbieden voor de slavernij dan? En alle andere Afrikanen? We doen hier net of het een ‘blank’ probleem is en ‘wij’ de oorzaak zijn van alle slavernij, zwarte Piet en elke vorm van discriminatie en racisme onderhand. Daar pas ik wel voor. Het is vooral een eenzijdige discussie waarbij ondertussen geen enkele andere mening meer geduld wordt dan van de BLM beweging en het KOZP-clubje en de witte boeman op de knieën moet. Misschien moet deze club ook eens naar het verleden van hun eigen voorouders kijken en wat er zelfs nu nog gebeurt in Afrika en dan vooral ook eens zélf met excuses komen en niet alleen maar eisen van Nederland en alle anderen. Ik zal wel weer een racist zijn (Voor de duidelijkheid: ik ben dus tegen racisme) nu omdat ik een afwijkende mening heb maar so be it dan maar. Kan niet zo zijn dat iedereen nu alles maar normaal vindt en accepteert?!
 
Dat standbeeld is niet in zijn eigen tijd neergezet, dus toen werden er ook vraagtekens bij zijn optreden neergezet. Weggezet tegen de toen huidige maatstaven.

In de tijd van Coen vond men Coen een held, omdat hij de grondlegger was van een goedlopende handel met “de oost”. Wat daarvoor anderen niet gelukt was.

Nu zouden we zijn methoden inderdaad niet goedkeuren. Maar Nederland grijpt toch terug op de Gouden Eeuw qua standbeelden e.d. Die eeuw heeft Nederland veel zelfvertrouwen en aanzien gegeven. Macht, handel, maar ook kunst en wetenschap. Helaas zat er qua ethiek ook een zwart randje aan. Maar ik vrees dat dat bij veel “helden” uit het verleden zo is.

Overigens leiden standbeelden bij mij niet tit verheerlijking. En ik denk bij de meeste Nederlanders niet. De meesten weten niet eens het fijne can Coen, Hein en de anderen. Ik weet ook niet alles.

Ja maar wie kreeg macht en handel? Dat was een select groepje uit Holland, en dat noemen ze dan Nederlandse geschiedenis. Maar de gouden eeuw was helemaal niet goud, want het grootse deel van de mensen in Nederland profiteerde nauwelijks.

Bovendien, zo kan je ook wel stellen dat alle zorgmedewerkers van vandaag een standbeeld verdienen, want die maken deel uit van de geschiedenis (gevecht tegen corona), en die mensen leveren wel een postieve bijdrage voor heel Nederland.
 
Ja maar wie kreeg macht en handel? Dat was een select groepje uit Holland, en dat noemen ze dan Nederlandse geschiedenis. Maar de gouden eeuw was helemaal niet goud, want het grootse deel van de mensen in Nederland profiteerde nauwelijks.

Bovendien, zo kan je ook wel stellen dat alle zorgmedewerkers van vandaag een standbeeld verdienen, want die maken deel uit van de geschiedenis (gevecht tegen corona), en die mensen leveren wel een postieve bijdrage voor heel Nederland.
Misschien komt er wel zo’n standbeeld. Van wie zou jij een standbeeld neerzetten of een straat naar vernoemen? Historisch figuur uit Nederland graag.
 
Dit bedrijf wil graag dat je anoniem solliciteert: ‘Zo selecteren we echt alleen op inhoud'
Stap in de goede richting.

5 of 10% max vooruitgang. Als een bedrijf/recruiter een opdracht heeft wat die binnen moet halen, dan maakt Mo echt niet veel meer kans op de baan, wel meer kans om op het 1ste gesprek te komen alleen omdat die met de papier goed zit.

En dan gaat de deur open en zien ze Mo met zijn baard en goede papieren.. Terwijl de baas zei zoek een leuke jonge Nederlandse joch, de vraag is wanneer die dan uit de anonieme koker rolt maar dat komt goed. Mensen die geloven dat de wet of principes je hier kunnen beschermen leven echt in een fantasiewereld. Een vaste qouta aan mo's hebben werkt ook niet, iedereen weet dat die mo's er zijn omdat ze er moeten zijn, niet zo zeer dat ze iets toevoegen.

Blijft een kwestie van geluk of pech hebben, that's life. Of je dan Mo of Pieter heet is bijzaak, alleen 1 zal eerder huilen dan de ander alleen.
 
5 of 10% max vooruitgang. Als een bedrijf/recruiter een opdracht heeft wat die binnen moet halen, dan maakt Mo echt niet veel meer kans op de baan, wel meer kans om op het 1ste gesprek te komen alleen omdat die met de papier goed zit.

En dan gaat de deur open en zien ze Mo met zijn baard en goede papieren.. Terwijl de baas zei zoek een leuke jonge Nederlandse joch, de vraag is wanneer die dan uit de anonieme koker rolt maar dat komt goed. Mensen die geloven dat de wet of principes je hier kunnen beschermen leven echt in een fantasiewereld. Een vaste qouta aan mo's hebben werkt ook niet, iedereen weet dat die mo's er zijn omdat ze er moeten zijn, niet zo zeer dat ze iets toevoegen.

Blijft een kwestie van geluk of pech hebben, that's life. Of je dan Mo of Pieter heet is bijzaak, alleen 1 zal eerder huilen dan de ander alleen.

In hetzelfde stuk "max 5-10% vooruitgang" kunnen schrijven, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het allemaal bullshit is. Q-logic. In een parallel universum met andere propositielogica schijnt het vooruit helpen van een minority met 5-10% baankansen een winst van jewelste te zijn.

Het is symptomatisch voor de argumenten die hier aangehaald worden door de lieden die de problematiek bagatelliseren of "irritant" vinden; elke keer wanneer je een oprechte discussie probeert aan te gaan, beperkt de weg zich tot de voorspelbare routes: A) geen inhoudelijke reactie; B) discussie verschuift naar selectieve ergernissen die zijn ontstaan door random, labiele, donkere figuren op TV; C) "ja maar in Afrika discrimineren ze ook"; D) "oh, nu ben ik zeker weer een racist"; E) "verspil uw tijd niet zo; de status quo wint toch altijd".

Ik kan er nog wel een paar bedenken - zullen we dit topic anders veranderen in een soort BLM-Bingo?
 
Haha nice one, ik focus me alleen op de groep die het hardst jankt en aandacht probeert te trekken. die krijgen koekjes van eigen deeg terug. Racismeprobleem oplossen laat ik aan jullie over, als het jullie lukt dan dan zijn jullie allemaal miljonairs straks en hebben jullie iets opgelost wat in de mensheid nooit eerder gebeurt is.

Ik blijf er bij dat het onmogelijk is wat je ook doet of probeert, teveel blijft overmacht of eigen macht. Hoe goed of slecht je het ook bedoeld opgelost of grotendeels verminderd krijg je het echt never nooit.
 
Tja, ik heb er ook niet veel mee. Maar blijkbaar vinden mensen het toch leuk. Er staan er zat op deze wereld.

Denk dat we vooral moeten onthouden dat de wereldgeschiedenis wordt verheerlijkt en dat er maar weinig mensen zijn die we kunnen neerzetten als "helden" zoals onze woordenboeken ze definiëren.

En inderdaad, onze eigen "helden" zijn vooral zoals ze zijn ingefluisterd uit een tijd dat we wanhopig op zoek waren naar mannen om te vereren.
 
Dan is de beste optie om geen personen meer te vereren, haal alle standbeelden van personen uit het publieke landschap en maak alleen beelden die gebeurtenissen symboliseren die we belangrijk achten voor het ontstaan van onze huidige waarden.
 
Dan is de beste optie om geen personen meer te vereren, haal alle standbeelden van personen uit het publieke landschap en maak alleen beelden die gebeurtenissen symboliseren die we belangrijk achten voor het ontstaan van onze huidige waarden.
te eren, standbeelden zijn hooguit om te eren, niet om te vereren. Tenzij ik gemist heb dat we jaarlijks ons moeten buigen in de cultus van JP Coen.
 
Dan is de beste optie om geen personen meer te vereren, haal alle standbeelden van personen uit het publieke landschap en maak alleen beelden die gebeurtenissen symboliseren die we belangrijk achten voor het ontstaan van onze huidige waarden.
Maar bv schilders / kunstenaars ed. zie geen reden om die weg te halen. Beeld van Hazes kan toch wel blijven staan (of zou de AA daar op tegen zijn?)
 
Maar bv schilders / kunstenaars ed. zie geen reden om die weg te halen. Beeld van Hazes kan toch wel blijven staan (of zou de AA daar op tegen zijn?)
En toch is ook dat niet probleemloos. Ik weet niet of het beeld van Michael Jackson nog steeds in Best staat. En zo is er ook nog steeds een Richard Wagnerstraat in Amsterdam (en waarschijnlijk in andere steden)
 
  • Leuk
Reactions: Bas
Maar bv schilders / kunstenaars ed. zie geen reden om die weg te halen. Beeld van Hazes kan toch wel blijven staan (of zou de AA daar op tegen zijn?)

Ik denk dat als we beslissen dat de persoon beoordeeld moet worden, en niet de reden waarom het kunstwerk is neergezet, we het beste af zijn om álle kunstwerken die personen symboliseren weg te halen. Dus hoewel Hazes veel iconische (verschrikkelijke) muziek heeft gezongen, kan je zijn persoon niet los zien van al het andere dat hij in zijn leven heeft gedaan. Misschien is het dan beter om een monument ter ere van de Nederlandstalige muziek te hebben, in plaats van een monument ter ere van Andre Hazes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan