Brexit

Och ja, inderdaad, de proteststem. V: Waarom stemt u tegen deze wet? A: Omdat ik niet gevraagd ben of ik de euro wilde. Als je n voorbeeld wil hebben van een referendum waarbij hele andere zaken dan de werkelijke kwestie het stemgedrag bepaalde (of zal dat altijd zo zijn bij een referendum waardoor het dus een onbruikbaar instrument is?)
O ja, de euro. Die speelde ook nog mee, denk ik.
 
Ik kan wel een hele lijst maken van dingen wat door de EU een stuk beter is geworden. Bijvoorbeeld dat je in het buitenland niet opeens vijf keer zoveel betaald voor je telefoontje. Of dat je niet overal aan de grens staat.
Maar we gaan het zien, hoe die niet verkozen Boris Johnson met zijn niet verkozen koningshuis en zijn parlement wat geen evenwichtige afspiegeling is van het kiesgedrag gaat winnen bij de grote oranje leider.
En p.s. Schotland mag geen referendum houden om uit de unie te treden.
 
Och ja, inderdaad, de proteststem. V: Waarom stemt u tegen deze wet? A: Omdat ik niet gevraagd ben of ik de euro wilde. Als je n voorbeeld wil hebben van een referendum waarbij hele andere zaken dan de werkelijke kwestie het stemgedrag bepaalde (of zal dat altijd zo zijn bij een referendum waardoor het dus een onbruikbaar instrument is?)
Ik ben tegen het kwartje van Kok, daarom stem ik tegen het verdrag met Oekraïne.

Zijn er trouwens tegenstemmers die aan kunnen geven wat voor rampen er ontstaan zijn na ondertekening van dat verdrag?
 
Ik ben tegen het kwartje van Kok, daarom stem ik tegen het verdrag met Oekraïne.

Zijn er trouwens tegenstemmers die aan kunnen geven wat voor rampen er ontstaan zijn na ondertekening van dat verdrag?
Jaha, de MH17 want dat heeft ook met Oekraïne te maken...
 
De hele yellow vest movement is GESTART uit protest tegen de brandstofaccijns en stijgende kosten in levensonderhoud voortkomend uit regelgeving vanuit de EU.
Dus dat heeft er alles mee te maken.

Als jij goed geinformeerd bent kan jij me dan de antwoorden verschaffen op de vragen die ik stel in de uitgebreide post? (die post waar jij die 3 woorden in de quote uit gehaald hebt)

2 tips voor een prettiger verblijf voor eenieder:

1. Gebruik a.u.b. multiquote i.p.v. allemaal losse berichten. Dan past het ook op minder dan een hele pagina;
2. De toon die jij gebruikt in je berichten nodigt niet per se uit om er op te reageren, wat ook wel blijkt uit de reacties die je ontvangt. Aannemende dat je een open discussie wilt voeren zou ik de toon ook op een zodanige wijze aanpassen dat dat ook blijkt uit je berichten.


On topic: En nou op naar onafhankelijk voor Schotland!
 
Ik kan wel een hele lijst maken van dingen wat door de EU een stuk beter is geworden. Bijvoorbeeld dat je in het buitenland niet opeens vijf keer zoveel betaald voor je telefoontje. Of dat je niet overal aan de grens staat.
Maar we gaan het zien, hoe die niet verkozen Boris Johnson met zijn niet verkozen koningshuis en zijn parlement wat geen evenwichtige afspiegeling is van het kiesgedrag gaat winnen bij de grote oranje leider.
En p.s. Schotland mag geen referendum houden om uit de unie te treden.

Inderdaad. In deze discussies kun je een lijst samenstellen met zaken die voor de ene nadelig uitpakten, maar daarnaast heb je een lijst met voordelen voor anderen. Dat is niet alleen op EU-niveau - dat is in iedere laag, tot aan je gemeente aan toe.

Uiteindelijk gaat het er in deze gewoon om, geloof je in het concept van de EU? Ben je bereid om naast de de voordelen ook de nadelen te dragen? Bij mij is het antwoord ja, bij 666 is het antwoord nee. Daar is niets mis mee. De Brexit heeft Europa laten zien dat er een way out is. Mochten meer landen beslissen om die route te volgen, dan is er die optie nu.

Ik begrijp net via de correspondent op de radio dat tot aan het einde van het jaar verder niets verandert aan de huidige afspraken en betalingen, behalve dat het VK logischerwijs niet meer mag mee beslissen. Verder duurt het nog wel een jaar of 5 tot 10 voor alle afspraken gemaakt zijn. De vraag is nu hoeveel de EU de VK zal gunnen. Wat mij betreft hoeft het VK niet op de pijnbank.
 
  • Leuk
Reactions: 666
Nee dat is niet waar, er is tot 2 keer toe gestemt en dat waren ruime meerderheden voor brexit. de grootste groep is dus wel degelijk blij, dat is echte DEMOCRATIE.

De meerderheid, die gewonnen heeft, loopt natuurlijk ook niet de hele dag te janken op twitter of faceboek, dus ze zijn wat minder nadrukelijk aanwezig voor mensen die behoorlijk social media minded zijn.

Ruime meerderheid. Dat valt wel mee, toch?

"On 23 June 2016, the recorded result was that the UK voted to leave the European Union by 51.89% for Leave to 48.11% for Remain, a margin of 3.78%. This corresponded to 17,410,742 votes to leave and 16,141,241 to remain, a margin of 1,269,501 votes."

Let op, ik zeg zelf verder nergens dat men de Brexit niet mag vieren he. De meerderheid koos hiervoor. Maar het is een verdeeld land over dit issue, gezien de krappe margin. 17 miljoen mensen is veel. 16 miljoen mensen ook. Volgens mij zei ik niks geks dat voor iedere persoon die feest viert er (ongeveer ;)) ook eentje is die dat weigert.
 
Ruime meerderheid. Dat valt wel mee, toch?

"On 23 June 2016, the recorded result was that the UK voted to leave the European Union by 51.89% for Leave to 48.11% for Remain, a margin of 3.78%. This corresponded to 17,410,742 votes to leave and 16,141,241 to remain, a margin of 1,269,501 votes."

Let op, ik zeg zelf verder nergens dat men de Brexit niet mag vieren he. De meerderheid koos hiervoor. Maar het is een verdeeld land over dit issue, gezien de krappe margin. 17 miljoen mensen is veel. 16 miljoen mensen ook. Volgens mij zei ik niks geks dat voor iedere persoon die feest viert er (ongeveer ;)) ook eentje is die dat weigert.
En daarbij gold dat de Britten in het buitenland niet mochten stemmen. Waarbij redelijk aangenomen kon worden dat die niet voor een Brexit hadden gestemd.
 
Voor iedere persoon die er feest viert is er eentje die weigert mee te doen. It's all relative.

Ik heb vooralsnog niks tegen de EU, geloof nog steeds dat we samen sterker staan. Verder zien we wel wat het volk, op den duur, besluit te doen. Democratie.

Ik ook, de EU biedt veel meer voordelen dan dat we ons realiseren. De marketingafdeling van de EU is helaas gevuld met prutsers die niet weten hoe ze ook positieve boodschappen in the ether moeten slingeren. Er kan heus heel veel verbeterd worden, maar NL alleen gaat simpelweg niet lukken.
 
Ik ook, de EU biedt veel meer voordelen dan dat we ons realiseren. De marketingafdeling van de EU is helaas gevuld met prutsers die niet weten hoe ze ook positieve boodschappen in the ether moeten slingeren. Er kan heus heel veel verbeterd worden, maar NL alleen gaat simpelweg niet lukken.
Daarbij speelt ook dat de nationale regeringen maar al te graag de EU als zondebok gebruiken. En dat bepaald (minder populair) beleid blijkbaar Europees afgedwongen moet worden. Als het aan de Nederlandse regering lag was het geen probleem als je het stikstof met sneeuwschuivers aan de kant moest schuiven, zolang die 78 miljard varkens maar gehouden konden worden.
 
Iedereen heeft recht op een mening, maar in de praktijk gaat het om de argumenten die die mening onderbouwen of die mening als leidraad valide is om beleid op te baseren. Het probleem is dat je hier heel slecht zicht op hebt.

In het geval van de Brexit (wat nogal een stap is) zijn er door beide kampen argumenten gebruikt om stemmen mee te krijgen die op zijn zachts gezegd niet helemaal kloppen.

Als ik weet dat mijn feiten niet objectief en betrouw baar zijn hecht ik ook weinig waarde aan de conclussies die eruit te trekken zijn.

Bij de Brexit waren zelfs veel feiten voor de mensen die experts zijn op hun vakgebieden onduidelijk of met een enorme onzekerheidsmarge. Dat is niet erg en werkt zowel in de remain als leave richting.

Wat ik wel erg vind is hoe vervolgens deze onzekerheden uit veel van de argumenten om uit te treden werden gehaald. Ook een aantal focus punten die inhoudelijk aantoonbaar onjuist waren werden het volk voorgehouden (besparingen en de bus-slogans). Als je bewust moet liegen om iets gedaan te krijgen, of verzweigt hoe je iets wil gaan doen, ben je in mijn ogen de functie van volksvertegenwoordiger niet waard (vanwaar mijn afkeer van Farage en Johnson, en hier de heren Baudet en Wilders, maar da's een andere discussie).

Als je na afloop hoort en ziet waarom mensen keuze A of B gemaakt hebben doet het vaak pijn als je weet dat de consequenties van die keuze nogal ingrijpend zullen zijn. Gaat op voor beide kampen. Mijn vertrouwen in referenda als instrument is gedaald omdat het in mijn ogen teveel ruis meet om een goed antwoord/advies te krijgen over ingewikkeldere materie.

Democratie in mijn ogen is kiezen in welke expert jij het meeste vertrouwen hebt om dit soort keuzes full time en met een goede toegang tot kennis, experts en feiten te nemen. Niet een groep leken bestoken met halve waarheden en t aanwakkeren van emoties om iets gedaan te krijgen door ze A of B aan te laten kruizen. Het doel heiligt de middelen gaat qua politiek wat mij betreft niet op.
 
Mijn probleem met de EU is dat ze te weinig doen/ beslissen/ zaken opleggen. Heel Europa gelijktrekken op alle vlakken. Ja, dat zal pijn doen. Ja, dat is nadelig voor onder andere Nederland. Maar dat is in mijn ogen de enige manier om zaken voor elkaar te krijgen.

Milieu eisen, product eisen, fabricage-eisen, rechten en plichten van werknemers en personeel, etc... Allemaal hetzelfde op hetzelfde niveau als dat van de beste in de klas.
 
Democratie in mijn ogen is kiezen in welke expert jij het meeste vertrouwen hebt om dit soort keuzes full time en met een goede toegang tot kennis, experts en feiten te nemen. Niet een groep leken bestoken met halve waarheden en t aanwakkeren van emoties om iets gedaan te krijgen door ze A of B aan te laten kruizen. Het doel heiligt de middelen gaat qua politiek wat mij betreft niet op.

Het probleem van democratie is dat er veel mensen zijn die niet de juiste intelligentie hebben om de experts te volgen en, nog veel erger, veel mensen interesseren zich niet voor de feiten. Dat is de reden waarom on-liners en populisten het zo goed doen (zowel links als rechts).
 
Ik kan wel een hele lijst maken van dingen wat door de EU een stuk beter is geworden. Bijvoorbeeld dat je in het buitenland niet opeens vijf keer zoveel betaald voor je telefoontje. Of dat je niet overal aan de grens staat.
Maar we gaan het zien, hoe die niet verkozen Boris Johnson met zijn niet verkozen koningshuis en zijn parlement wat geen evenwichtige afspiegeling is van het kiesgedrag gaat winnen bij de grote oranje leider.
En p.s. Schotland mag geen referendum houden om uit de unie te treden.
Hoezo is Boris niet verkozen? heeft een van de grootste verkeizingsoverwinningen behaald.
 
  • Leuk
Reactions: 666
Inderdaad. In deze discussies kun je een lijst samenstellen met zaken die voor de ene nadelig uitpakten, maar daarnaast heb je een lijst met voordelen voor anderen. Dat is niet alleen op EU-niveau - dat is in iedere laag, tot aan je gemeente aan toe.

Uiteindelijk gaat het er in deze gewoon om, geloof je in het concept van de EU? Ben je bereid om naast de de voordelen ook de nadelen te dragen? Bij mij is het antwoord ja, bij 666 is het antwoord nee. Daar is niets mis mee. De Brexit heeft Europa laten zien dat er een way out is. Mochten meer landen beslissen om die route te volgen, dan is er die optie nu.

Ik begrijp net via de correspondent op de radio dat tot aan het einde van het jaar verder niets verandert aan de huidige afspraken en betalingen, behalve dat het VK logischerwijs niet meer mag mee beslissen. Verder duurt het nog wel een jaar of 5 tot 10 voor alle afspraken gemaakt zijn. De vraag is nu hoeveel de EU de VK zal gunnen. Wat mij betreft hoeft het VK niet op de pijnbank.
Er is maar tot 31 december van dit jaar om alle afspraken te maken. Dat heeft Boris Johnson in de Brexit wet vastgelegd. En ik vermoed dat Boris vol zal inzetten op een handelsakkoord met de VS/Trump. En als dat er is, is de weg naar een veelomvatend akkoord met de EU zo goed als afgesloten.
 
  • Leuk
Reactions: 666
Er is maar tot 31 december van dit jaar om alle afspraken te maken. Dat heeft Boris Johnson in de Brexit wet vastgelegd. En ik vermoed dat Boris vol zal inzetten op een handelsakkoord met de VS/Trump. En als dat er is, is de weg naar een veelomvatend akkoord met de EU zo goed als afgesloten.

Ik geloof jou, onze razende VK-supporter natuurlijk altijd, maar volgens de correspondent - ook ter plaatse, net als jij - zou het toch allemaal niet zo snel gaan.

We gaan het meemaken.
 
Ruime meerderheid. Dat valt wel mee, toch?

"On 23 June 2016, the recorded result was that the UK voted to leave the European Union by 51.89% for Leave to 48.11% for Remain, a margin of 3.78%. This corresponded to 17,410,742 votes to leave and 16,141,241 to remain, a margin of 1,269,501 votes."

Let op, ik zeg zelf verder nergens dat men de Brexit niet mag vieren he. De meerderheid koos hiervoor. Maar het is een verdeeld land over dit issue, gezien de krappe margin. 17 miljoen mensen is veel. 16 miljoen mensen ook. Volgens mij zei ik niks geks dat voor iedere persoon die feest viert er (ongeveer ;)) ook eentje is die dat weigert.
En de peilingen zijn nu al sinds de laatste 2 jaar een krappe meerderheid voor Remain.
De verkiezingen, waar Brexit welsiwaar een grote rol speelde, zijn niet 1 op 1 uit te leggen als een tweede referendum over Brexit
 
Terug
Bovenaan Onderaan