Racisme & Discriminatie

Wat een onzin kraam je uit joh.

Waar heb ik het over tof, ik heb het over dat belangrijke onderwerpen zijn dan gekwetst zijn door een fictief figuur.

Als Nederlanders en onze bestuurders altijd zo rationeel zouden denken als jij nu aanhaald dan had de situatie er nu anders uitgezien en dan had Nederland nooit zo veel geld binnengehaald op giro 555 als er ergens op de wereld stront aan de knikker was.

Nee, jij kraamt erg zinvolle dingen uit. Jantje wordt dan wellicht gediscrimineerd, maar onze Bouma werd dat ook en heeft zich erdoorheen gevochten dus wat zit Jantje nu eigenlijk te janken. Zo ging de logica ongeveer toch?

En ja, halal slachten als voorbeeld gebruiken om het loslaten van tradities al dan niet ter discussie te stellen is ook een zeer legitieme vergelijking in deze kwestie...
 
Waar sommige mensen bang voor zijn is dat het voor sommigen (KOZP, Grauwe Eeuw) nooit genoeg zal zijn.
Roetveegpieten zullen ook niet voldoen.
Uiteindelijk zal men alleen tevreden zijn met het afschaffen van het Sinterklaasfeest.
 
Laat ik het maar voor een laatste keer proberen, want het is idd zwak om een normale discussie op te geven.

***
Mohr : stel jij en ik emigreren samen naar Kameroen. Ik neem nu even aan dat je net zoals ik geen donkere huidskleur hebt. Stel nu dat men in Kameroen te maken heeft met een geschiedenis waarin blanke mensen zijn uitgebuit, gediscrimineerd en vernederd. Gelukkig is dat de laatste decennia steeds minder geworden, dus al met al zijn we eigenlijk best tevreden met onze nieuwe bestemming. Blanken worden - hoewel een deel van de donkere bevolking in Kameroen er niet zo veel van moet weten - nog wel hier en daar gediscrimineerd. In het ene deel van Kameroen wat meer dan het andere. Soms mondt het uit in lelijke taferelen op het voetbalveld, maar erger nog: soms ondervinden ze er ook last van in hun professionele carrières, bij het solliciteren of bij het doen van audities voor Afrikaanse films.

Elk jaar rond december zitten Mohr en ik er echter wat droevig bij. Dan worden we namelijk herinnerd aan een jarenlange traditie in Kameroen. Een donkere man met een mijter op zijn hoofd is gedurende de decembermaand even een soort God, want hij deelt allerlei cadeautjes uit en heeft eigenlijk het beste met iedereen voor. De donkere God wordt wel altijd ondersteund door een heel leger aan kleinere, opgemaakte blanke mannetjes die figureren in de vorm van hulpjes. Blanke pieten worden ze genoemd. Slavernij bestaat inmiddels niet meer, maar we vinden het gezien de historie op z'n minst ongelukkig dat uitgerekend de donkere man als God gezien wordt en de kleine blanke hulpjes zijn dienaars zijn. We moeten ons niet zo aanstellen, zegt de donkere bevolking. Die blanke pieten zijn alleen maar blank omdat ze, wanneer ze de huizen binnen sluipen om cadeautjes af te geven, melk over zich heen krijgen van de koeien in de schuur.

Rond december lopen Mohr en ik over straat en worden we - soms gekscherend, soms denigrerend - "blanke piet" genoemd. Het is een vervelend, terugkerend dingetje. Het liefst blijven we dan gewoon thuis. Op een dag hebben we er genoeg van. We snappen dat het een leuke traditie is die in de kern eigenlijk puur vrolijkheid en positiviteit uitstraalt. Kinderen worden blij gemaakt, families komen bij elkaar en het is feest. Toch vragen we ons af: zou de kern van het feest veranderen wanneer de kleine blanke hulpjes veranderen in kleine hulpjes met diverse kleuren op het gezicht? Het zou toch niets veranderen aan de intentie van het feest? En als het ons - want hoewel een minderheid, zijn we nog altijd een significante groep - helpt om dit op die manier te doen, dan zal het toch best een redelijk voorstel zijn? Ook onze kindjes op de basisschool hebben er immers last van. De donkere jongetjes op school beginnen onze kindjes al "blanke piet" te noemen en te lachen. Kinderen zijn keihard, maar het zijn kinderen. Dus dat vergeven we ze en in plaats daarvan richten we ons op de ouders.

Wanneer we het initiatief nemen, stuiten we echter op een enorme golf van verzet, woede en verwijten. De donkere bevolking in Kameroen is niet alleen boos dat we dit durven voor te stellen; ze vinden ons ook aanstellers en nemen het ons kwalijk dat wij ze weg zetten als racisten. Het leidt tot rellen in het noorden, in het zuiden, het wordt een politiek debat die steeds verder verhit raakt. We vragen ons af waarom. Niemand hoeft vandaag de dag zijn of haar excuses aan te bieden voor het feit dat generaties voor ons tragische dingen zijn gebeurd met onze blanke voorouders, maar kunnen ze zelfs vandaag niet een beetje rekening houden met onze gevoelens? We zeggen nergens dat zij de racisten zijn omdat ze al jarenlang het feest op die manier vieren. We geven alleen aan dat er voor ons een racistische connotatie in zit en dat het vooral een spetterend feest moet blijven, maar als het kan wel met andere kleurtjes. Alleen maar zodat we met z'n allen van het feest kunnen genieten.

Kameroen raakt in een impasse over deze kwestie. Er is een groepje welwillenden die meent naar elkaar te willen luisteren. Toch is het begrip vanuit "donker" richting "blank" er niet helemaal; "donker" wil eigenlijk wel weten hoe dat nu precies zit. Waarom vindt "blank" het feest racistisch? Moet "donker" het feest nu maar anders gaan doen en een hele traditie (nou ja, hele traditie - de traditie kan precies hetzelfde blijven, maar het gaat puur om andere kleurtjes bij de poppetjes) overhoop gooien, alleen maar omdat "blank" het als racistisch ervaart? Waar zit het racisme erin? Mohr en ik proberen uit te leggen dat we van een ras zijn die - nogmaals - generaties terug zijn uitgebuit, gediscrimineerd en vernederd. Het feit dat uitgerekend onze ras in een groot feest onder de donkere bevolking wordt uitgebeeld als hulpje voor één donkere weldoener, vinden we pijnlijk. Net zoals dat ons ras in de decembermaanden af en toe wordt weg gezet als een karikatuur.

"Donker" snapt het nog steeds niet. Zij zijn geen racisten en vieren het feest ook niet vanuit een racistische insteek. Mohr en zijn kompanen kunnen blijven schreeuwen wat ze willen, maar voordat ze niet nog beter uitleggen waarom het racistisch is, gaat "donker" vrolijk door. Het is immers een waardevolle tradities en onze kindjes zijn altijd blij. Het is een feest voor de kids. Basta.
***

Welnu, vertel mij eens waarom jij als blanke in Kameroen geen naar gevoel zou overhouden aan dit feest en waarom je je ongehoord zou voelen. Vertel jij mij als je wilt ook eens waarom het legitiem is wanneer men in Kameroen voorbij gaat aan ons gevoel door te stellen dat zij een traditie hebben die strikt onveranderd moet blijven. En als men best bereid is de traditie hier en daar aan te passen, vertel mij dan ook eens of je het logisch zou vinden wanneer ze - zonder allerlei verdere analyses en rationalisering van het hele gebeuren - alsnog ter discussie zouden stellen of onze perceptie van de racistische aard van de blanke pietjes wel klopt.
 
Nee, jij kraamt erg zinvolle dingen uit. Jantje wordt dan wellicht gediscrimineerd, maar onze Bouma werd dat ook en heeft zich erdoorheen gevochten dus wat zit Jantje nu eigenlijk te janken. Zo ging de logica ongeveer toch?

En ja, halal slachten als voorbeeld gebruiken om het loslaten van tradities al dan niet ter discussie te stellen is ook een zeer legitieme vergelijking in deze kwestie...

Dat zeg ik helemaal niet, ik vraag me af welke prioriteiten iemand wil stellen.

Nederland is (gelukkig) heel erg meegaand, hier worden moskeeën gebouwd, synagoges, tempels, kerken voor ieder wat wils zonder je zorgen te maken en dat is fantastisch.

Elk feest mag (mocht) hier gevierd worden offerfeest, kerst, sinterklaas, chanoeka enzovoort dat is mooi toch.

Elk geloof of feest heeft onderdelen waar andere groepen hun bedenkingen over hebben maar hier kon en mocht alles.

Dan is het toch niet gek als je bij een groep (de grootste) van alles weghaalt/veranderd en dat de andere lekker alles door kan laten regelen.

Tipje Brainz Vraag in Saudi Arabië maar eens of je een Christelijke kerk mag stichten, waarschijn wordt je dan tentoongesteld, gevierendeeld en wel. Of laat er een LBHT koppel er lekker op vakantie gaan en daar hand in hand lopen, kijken of ze thuis komen. Nee hier in Nederland is het maar zwaar met die zwarte piet.

Ik vraag niet of mensen nergens moeite mee willen hebben. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn, maar vrijheid voor een ander om zijn leven te leiden betekende hier ook vrijheid voor de jezelf om dat te doen.

Zwarte piet is discriminatie en negerzoen ook maar dat op het gemiddelde VMBO meer kinderen echt gericht gepest worden met kaaskop ontgaat heel veel mensen en daar moet de witte man maar niet over zeuren want in 1835 was er slavernij, nou die slavernij was er al eerder in Afrika waar de stammen elkaar in onderlinge gevechten gevangen namen en te werk stelde.

Kortom ik zou willen dat in Nederland ieder zijn eigen leven kon leiden zonder dat de ander zich er druk om maakt zodat die ook zijn eigen leven kan leiden.
 
Laat ik het maar voor een laatste keer proberen, want het is idd zwak om een normale discussie op te geven.

***
Mohr : stel jij en ik emigreren samen naar Kameroen. Ik neem nu even aan dat je net zoals ik geen donkere huidskleur hebt. Stel nu dat men in Kameroen te maken heeft met een geschiedenis waarin blanke mensen zijn uitgebuit, gediscrimineerd en vernederd. Gelukkig is dat de laatste decennia steeds minder geworden, dus al met al zijn we eigenlijk best tevreden met onze nieuwe bestemming. Blanken worden - hoewel een deel van de donkere bevolking in Kameroen er niet zo veel van moet weten - nog wel hier en daar gediscrimineerd. In het ene deel van Kameroen wat meer dan het andere. Soms mondt het uit in lelijke taferelen op het voetbalveld, maar erger nog: soms ondervinden ze er ook last van in hun professionele carrières, bij het solliciteren of bij het doen van audities voor Afrikaanse films.

Elk jaar rond december zitten Mohr en ik er echter wat droevig bij. Dan worden we namelijk herinnerd aan een jarenlange traditie in Kameroen. Een donkere man met een mijter op zijn hoofd is gedurende de decembermaand even een soort God, want hij deelt allerlei cadeautjes uit en heeft eigenlijk het beste met iedereen voor. De donkere God wordt wel altijd ondersteund door een heel leger aan kleinere, opgemaakte blanke mannetjes die figureren in de vorm van hulpjes. Blanke pieten worden ze genoemd. Slavernij bestaat inmiddels niet meer, maar we vinden het gezien de historie op z'n minst ongelukkig dat uitgerekend de donkere man als God gezien wordt en de kleine blanke hulpjes zijn dienaars zijn. We moeten ons niet zo aanstellen, zegt de donkere bevolking. Die blanke pieten zijn alleen maar blank omdat ze, wanneer ze de huizen binnen sluipen om cadeautjes af te geven, melk over zich heen krijgen van de koeien in de schuur.

Rond december lopen Mohr en ik over straat en worden we - soms gekscherend, soms denigrerend - "blanke piet" genoemd. Het is een vervelend, terugkerend dingetje. Het liefst blijven we dan gewoon thuis. Op een dag hebben we er genoeg van. We snappen dat het een leuke traditie is die in de kern eigenlijk puur vrolijkheid en positiviteit uitstraalt. Kinderen worden blij gemaakt, families komen bij elkaar en het is feest. Toch vragen we ons af: zou de kern van het feest veranderen wanneer de kleine blanke hulpjes veranderen in kleine hulpjes met diverse kleuren op het gezicht? Het zou toch niets veranderen aan de intentie van het feest? En als het ons - want hoewel een minderheid, zijn we nog altijd een significante groep - helpt om dit op die manier te doen, dan zal het toch best een redelijk voorstel zijn? Ook onze kindjes op de basisschool hebben er immers last van. De donkere jongetjes op school beginnen onze kindjes al "blanke piet" te noemen en te lachen. Kinderen zijn keihard, maar het zijn kinderen. Dus dat vergeven we ze en in plaats daarvan richten we ons op de ouders.

Wanneer we het initiatief nemen, stuiten we echter op een enorme golf van verzet, woede en verwijten. De donkere bevolking in Kameroen is niet alleen boos dat we dit durven voor te stellen; ze vinden ons ook aanstellers en nemen het ons kwalijk dat wij ze weg zetten als racisten. Het leidt tot rellen in het noorden, in het zuiden, het wordt een politiek debat die steeds verder verhit raakt. We vragen ons af waarom. Niemand hoeft vandaag de dag zijn of haar excuses aan te bieden voor het feit dat generaties voor ons tragische dingen zijn gebeurd met onze blanke voorouders, maar kunnen ze zelfs vandaag niet een beetje rekening houden met onze gevoelens? We zeggen nergens dat zij de racisten zijn omdat ze al jarenlang het feest op die manier vieren. We geven alleen aan dat er voor ons een racistische connotatie in zit en dat het vooral een spetterend feest moet blijven, maar als het kan wel met andere kleurtjes. Alleen maar zodat we met z'n allen van het feest kunnen genieten.

Kameroen raakt in een impasse over deze kwestie. Er is een groepje welwillenden die meent naar elkaar te willen luisteren. Toch is het begrip vanuit "donker" richting "blank" er niet helemaal; "donker" wil eigenlijk wel weten hoe dat nu precies zit. Waarom vindt "blank" het feest racistisch? Moet "donker" het feest nu maar anders gaan doen en een hele traditie (nou ja, hele traditie - de traditie kan precies hetzelfde blijven, maar het gaat puur om andere kleurtjes bij de poppetjes) overhoop gooien, alleen maar omdat "blank" het als racistisch ervaart? Waar zit het racisme erin? Mohr en ik proberen uit te leggen dat we van een ras zijn die - nogmaals - generaties terug zijn uitgebuit, gediscrimineerd en vernederd. Het feit dat uitgerekend onze ras in een groot feest onder de donkere bevolking wordt uitgebeeld als hulpje voor één donkere weldoener, vinden we pijnlijk. Net zoals dat ons ras in de decembermaanden af en toe wordt weg gezet als een karikatuur.

"Donker" snapt het nog steeds niet. Zij zijn geen racisten en vieren het feest ook niet vanuit een racistische insteek. Mohr en zijn kompanen kunnen blijven schreeuwen wat ze willen, maar voordat ze niet nog beter uitleggen waarom het racistisch is, gaat "donker" vrolijk door. Het is immers een waardevolle tradities en onze kindjes zijn altijd blij. Het is een feest voor de kids. Basta.
***

Welnu, vertel mij eens waarom jij als blanke in Kameroen geen naar gevoel zou overhouden aan dit feest en waarom je je ongehoord zou voelen. Vertel jij mij als je wilt ook eens waarom het legitiem is wanneer men in Kameroen voorbij gaat aan ons gevoel door te stellen dat zij een traditie hebben die strikt onveranderd moet blijven. En als men best bereid is de traditie hier en daar aan te passen, vertel mij dan ook eens of je het logisch zou vinden wanneer ze - zonder allerlei verdere analyses en rationalisering van het hele gebeuren - alsnog ter discussie zouden stellen of onze perceptie van de racistische aard van de blanke pietjes wel klopt.
Jouw verhaal laat zien dat je dus een waarde oordeel velt over hun traditie. Jij zegt hier dat je het als racistisch ervaart en daarmee stiekem toch zegt dat die mensen racistisch zijn of het in ieder geval niet verwerpen. Wanneer je zou zeggen wij voelen ons niet prettig bij dit feest zonder er een waarde oordeel over te geven komt het voor de lokale bevolking heel anders binnen. Het is toch echt de toon die de muziek maakt. We kunnen het al niet handelen als er een Ajacied loopt te trollen op het forum (niet jij) hoe kunnen we dan ooit verwachten dat we op 1 lijn komen te zitten in een land aangaande deze materie.
Verder kies jij ervoor om in Kameroen te wonen en dan is het in eerste instantie aan jou om te leren omgaan met hun gebruiken/tradities.
Verder ben ik het wel redelijk eens met Teamspirit. Hoe kan iemand zich aangesproken voelen/last van hebben van iets wat ze zelf niet hebben meegemaakt, en ik geloof ook niet nu erg veel last van kunnen hebben. Juist doordat er een enkele keer racisme voorkomt en heel Nederland het er over heeft laat juist zien wat voor tolerant land we zijn. Nogmaals het gaat de meeste blanke Nederlanders echt niet om die zwarte kop van Piet maar de toon waarop er schande over wordt gesproken. Je wilt zelf niet vergeleken worden met Ajacied 1900 want een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, dan wil ik niet in 1 adem genoemd worden met de racisten in Nederland die er echt wel zijn. Pak dat aan en leg niet op iedere zwarte piet een zak zout.
Nogmaals ik ga hier niet zeggen hoe iemand zich moet voelen, maar de personen die zich echt gekwetst voelen door Piet, en verder het jaar door met racisme te maken hebben worden ondergesneeuwd door de mensen die echt overal maar racisme schreeuwen.
Onsamenhangend geheel maar je doet het er maar mee 😁
 
Laten we in deze discussie wel de mening van een ander respecteren en anderen niet als idioot wegzetten omdat hun mening haaks op de jouwe staat.

En verder:
...

Ik heb nergens gezegd dat het op jou sloeg. Sterker nog, de specifieke voorbeelden/vergelijkingen die ik aanhaalde zijn in dit topic door anderen gemaakt en niet door jou, afgezien van het kosten-baten stuk. Beetje onnodig persoonlijk nemen dit dus.

Als dit niet persoonlijk was voor Mohr, is het misschien handig om niet hem te quoten en daaronder je reactie op deze manier te plaatsen.
 
Een ander geluid: gewone, donkere Nederlanders - niet bepaald activisten - die hun hele leven al kwetsende grapjes over Zwarte Piet moeten verduren. Dat steeds maar accepteren omdat ze het feest niet willen verpesten, omdat ze het op zich zelf ook een leuk feest vinden - maar van binnen wel pijn voelen.
Voor de nuance...

https://nos.nl/artikel/2311146-hey-...e-pietenpak-zo-kwetsend-zijn-die-grapjes.html
Ik heb een vrouw met rood haar en twee dochters met rood haar... Man the fuck up!
 
Dat Kameroen verhaal doet me een beetje denken aan de Rijdende Rechter. Dat dat stadsvolk naar het platteland vertrekt om van de rust te genieten en er vervolgens achter komt dat de buurman paarden en koeien houdt en het er dus regelmatig naar stront stinks en zich daarover beklaagt.
 
Dat Kameroen verhaal doet me een beetje denken aan de Rijdende Rechter. Dat dat stadsvolk naar het platteland vertrekt om van de rust te genieten en er vervolgens achter komt dat de buurman paarden en koeien houdt en het er dus regelmatig naar stront stinks en zich daarover beklaagt.

Ik vraag me af welke gedeelte van het Kameroen-verhaal je hebt gelezen dat je dit een treffende vergelijking vindt. Doet ook de poging van Brainz wel un petit peu tekort om het dusdanig dood te simplificeren. Linksom of rechtsom, dit is wel een nét iets breder issue dan "ik ben verhuisd en ik ruik paardenpoep en daar hou ik niet van". En als ik moet uitleggen waarom, ben ik bang dat we nooit nader tot elkaar zullen komen in de discussie.
 
Nee, jij kraamt erg zinvolle dingen uit. Jantje wordt dan wellicht gediscrimineerd, maar onze Bouma werd dat ook en heeft zich erdoorheen gevochten dus wat zit Jantje nu eigenlijk te janken. Zo ging de logica ongeveer toch?

En ja, halal slachten als voorbeeld gebruiken om het loslaten van tradities al dan niet ter discussie te stellen is ook een zeer legitieme vergelijking in deze kwestie...

Ook al zijn we (in het algemeen, alle forummers) het niet met elkaar eens, zeker in dit hoekje van het forum pogen wij niets persoonlijks aan te trekken en te begrijpen dat we een meningsverschil proberen te overbruggen middels een goed dialoog. Ben je het er niet mee eens, stel je het aan de kaak - maar probeer statements als "tof doen" er uit te houden. Dat praat fijner.

Edit: ik wil overigens helemaal niet belerend overkomen hoor, vind nieuw bloed in dit hoekje juist leuk.
 
Dit dus. Daarom krijg ik grote kotsneigingen als Grapperhaus en consorten voor de camera stoer doen en de knvb aansporen daar nou eindelijk iets aan te gaan doen. :braak: :braak: :braak:
 
Ik heb een vrouw met rood haar en twee dochters met rood haar... Man the fuck up!

Ik ben geen expert, en ik denk dat het soms wel klote kan zijn om op te groeien met rood haar. Maar volgens mij snijden vergelijkingen met Zwarte Piet nét iets dieper door de ziel. Net iets meer de boodschap: jij bent anders, je hoort er niet echt bij, ik kan tegen je zeggen wat ik wil, et cetera.
 
Ik vraag me af welke gedeelte van het Kameroen-verhaal je hebt gelezen dat je dit een treffende vergelijking vindt. Doet ook de poging van Brainz wel un petit peu tekort om het dusdanig dood te simplificeren. Linksom of rechtsom, dit is wel een nét iets breder issue dan "ik ben verhuisd en ik ruik paardenpoep en daar hou ik niet van". En als ik moet uitleggen waarom, ben ik bang dat we nooit nader tot elkaar zullen komen in de discussie.

Ik heb reeds aangegeven dat wat mij betreft Piet best wit mag zijn of met roetvegen. Blauw, groen, stroopwafel of regenboog vind ik persoonlijk wat stupide maar ik heb er geen probleem mee. Ik sta dus heel neutraal in dit verhaal. En ja, ik vind dat Kameroenverhaal een hoog Rijdende Rechter gehalte hebben.
 
Ik heb reeds aangegeven dat wat mij betreft Piet best wit mag zijn of met roetvegen. Blauw, groen, stroopwafel of regenboog vind ik persoonlijk wat stupide maar ik heb er geen probleem mee. Ik sta dus heel neutraal in dit verhaal. En ja, ik vind dat Kameroenverhaal een hoog Rijdende Rechter gehalte hebben.

Eerste gedeelte was me bekend, laatste gedeelte vind ik dus zelf een gekke conclusie. "Dat we nooit nader tot elkaar zullen komen in de discussie" was ook voornamelijk een algemene 'we', als maatschappij.
 
Eerste gedeelte was me bekend, laatste gedeelte vind ik dus zelf een gekke conclusie. "Dat we nooit nader tot elkaar zullen komen in de discussie" was ook voornamelijk een algemene 'we', als maatschappij.

Waar ik bijvoorbeeld wel bevreest voor ben is dat het voor sommigen nooit genoeg zal zijn en dat het Sinterklaasfeest gewoon kapot moet. Dat ook die regenboogpiet niet voldoet want het blijft ze herinneren aan de slavernij. En Sint blijft een Katholiek onderdrukkend symbool dus die moet ook weg.
 
Ik ben geen expert, en ik denk dat het soms wel klote kan zijn om op te groeien met rood haar. Maar volgens mij snijden vergelijkingen met Zwarte Piet nét iets dieper door de ziel. Net iets meer de boodschap: jij bent anders, je hoort er niet echt bij, ik kan tegen je zeggen wat ik wil, et cetera.
Volgens mij zijn beiden op uiterlijk gebaseerd en heb jij inderdaad geen idee hoeveel mensen met rood haar te verduren hebben. Dat is echt idioot en mensonterend. Ik kan je, na vele tranen gedroogd te hebben bij mijn dochters, mededelen dat daar voldoende 'jij hoort er niet bij', 'jij bent anders' en 'ik kan jou voor alles uitmaken'-boodschap bij zit.
Het gaat dan eigenlijk vooral om kinderen op kleuter-, basis- en middelbare scholen. Later gaan juist veel meisjes / vrouwen hun haar rood verven. Net zoals veel mensen onder de zonnebank gaan om bruin te worden, denk ik.
 
Volgens mij zijn beiden op uiterlijk gebaseerd en heb jij inderdaad geen idee hoeveel mensen met rood haar te verduren hebben. Dat is echt idioot en mensonterend. Ik kan je, na vele tranen gedroogd te hebben bij mijn dochters, mededelen dat daar voldoende 'jij hoort er niet bij', 'jij bent anders' en 'ik kan jou voor alles uitmaken'-boodschap bij zit.
Het gaat dan eigenlijk vooral om kinderen op kleuter-, basis- en middelbare scholen. Later gaan juist veel meisjes / vrouwen hun haar rood verven. Net zoals veel mensen onder de zonnebank gaan om bruin te worden, denk ik.

Terwijl je daar dus net zo goed blackface voor kunt gebruiken.
 
Terwijl je daar dus net zo goed blackface voor kunt gebruiken.
Je hebt ook blackface-cabines. Trump gaat daar regelmatig in staan. Probleem is dat het daar meer Oempaloempa-kleur is, wat ze opspuiten. Wat dat betreft gek dat de lilliputters nog niet op de baricades zijn geklommen. Te hoog waarschijnlijk...
 
Laten we het ook eens hebben over wat Sinterklaas zo leuk en uniek maakt, ook tegenover de kerstman.
Beide, Sint en de Kerstman zijn oude lieve mannen die hun leven hebben ingericht om kinderen over de hele wereld blij te maken met geschenken.
Ook zijn ze beide al wat ouder en soms wat vergeetachtig dus hebben ze hulp nodig. De een van elfjes, de ander van Pieten en Petra´s.
Maar daar waar de elven bij de kerstman niet mee de wereld in trekken daar doen de Pieten dat wel. En dat maakt dit verhaal juist zoveel leuker omdat die Pieten/Petra´s echt zijn en een beetje uitversterkt. Heel dom, heel sterk, heel acrobatisch, heel lui en ook heel slim. Het lijken wel smurfen.
Blauwe en groene Pieten werkt voor mij niet want dat maakt ze nep. Maar wit, roetveeg, lichtgetint of zwart wel want dat komt door hun werk, onder andere door het kruipen door de schoorsteen.
Zwarte Piet werkt hard want die kruipt vaak door de schoorsteen. Roetveeg is nog een jonge Piet die het vak nog moet leren, Lichtgetinte Piet is erg lui want die heeft vooral in Spanje in de zon gelegen en witte Piet is onhandig want die komt het dak niet eens op om door de schoorsteen te kruipen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan