Racisme & Discriminatie

Ik weet niet wat erger is: een schaap met een normaal leven die door 1 persoon snel zijn einde vindt, of de koeien die kreupel geslagen worden en een lading stroom door de hersens krijgen (hopen dat het goed was), om vervolgens in de fabriek in stukjes gehakt wordt.
Als we het dan hebben over “onze” tradities: iemand houdt een stalen pin boven de kop van het varken en een ander slaat hem er doorheen. Het bloed opvangen en blijven roeren.
Nederland, 1957. Nog niet zo lang geleden.

Die zijn toch niet voor niets aangepast?
 
Ik weet niet wat erger is: een schaap met een normaal leven die door 1 persoon snel zijn einde vindt, of de koeien die kreupel geslagen worden en een lading stroom door de hersens krijgen (hopen dat het goed was), om vervolgens in de fabriek in stukjes gehakt wordt.
Als we het dan hebben over “onze” tradities: iemand houdt een stalen pin boven de kop van het varken en een ander slaat hem er doorheen. Het bloed opvangen en blijven roeren.
Nederland, 1957. Nog niet zo lang geleden.
Wij waar je het over hebt zijn ook smerige beesten zoals ik al eerder zei, en deze manier moet ook keihard aangepakt /verboden worden.
Zij doen het uit geloofsovertuiging. Maar goed, ze snijden ook rustig de kelen van hun eigen soort door.
 
Ik wil niet flauw doen, maar als je nog steeds beredeneert vanuit wat jij wel of niet discriminerend vindt tav zwarte piet, dan heb je heel veel weg van een van die mensen die niet naar elkaar luisteren:sneaky:

Het gaat er juist om hoe een ander zich erbij voelt. En te accepteren dat een ander zich zo kan voelen. Dat is het enige wat je ervoor nodig hebt om niet tot die groep te behoren die langs elkaar heen praat...niet heel ingewikkeld.

En dat is wat je hier niet doet. Hij heeft (in die post) niet de mening dat het allemaal wel meevalt en dat men zich niet moet aanstellen. Hij constateert dat er mensen zijn die een traditie willen veranderen omdat zij het als racistisch ervaren. Hij vraagt zich af waarom dit als racistisch ervaren wordt. En dat is een legitieme vraag denk ik.

Mensen willen iets aanpassen. Dan ga je een proces in waarbij je gaat afvragen;
- wat en waarin/ oude vs nieuwe situatie
- waarom wel, waarom niet
- wat kost het
- hoe/ uitvoering

De reden voor afschaffen is dat zwarte piet voor een groep racistisch is/ voelt.
Een groep heeft hier emotioneel moeite mee. We laten een gedeelte van de traditie - die we in onze jeugd hebben meegemaakt - los. Dat is vervelend omdat je deze leuke herinneringen ook weer met je kinderen wilt delen. Het is je persoonlijke verleden en daarmee een gedeelte van je identiteit. Een argument om een meer traditionele piet te bewaren is omdat het schminken een functie heeft: het onherkenbaar maken van de acteur/ buurman.

Daar zit een intern conflict. Dan ga je naar de argumentatie kijken. Simpelweg melden dat het racistisch is of voelt hoeft dan niet voldoende zijn. Daar mogen best wel vragen over gesteld worden. Net zoals er vragen gesteld mogen worden of punt 3 wel zo legitiem is.

Voor mij persoonlijk is het geen probleem om het aan te passen. Ik heb geen moeite met een andere vorm van een piet (als de vermomming functie maar wordt overgenomen). Maar om maar te zeggen dat de emoties van de ene groep legitiem zijn en van de andere groep niet zonder dat er vragen gesteld mogen worden is een beetje te kort door de bocht.
 
Hey ik wist niet dat Jesse Klaver ook op het forum zat ;)

Ik vraag dit serieus omdat ik er zelf niet uitkom.

Weer krijg ik kul antwoorden in zo'n discussie.

Om het groter te maken betreft die halal slachtingen.

Vleesverwerkende bedrijven hebben pakken vol regels hoe er met dieren omgegaan moet worden kost geld en tijd, maar bij de halal slager is het gewoon effe hoppa slagader door en laat maar bloeden.
Ik snap die tweespalt niet.

Net als alle klimaatmaatregelen en stikstof procenten waardoor iedereen 100 moet gaan rijden.
Niemand in de hele politiek hoor je over een van de schadelijkste oorzaken namelijk de massamigratie.

Waar zit de discriminatie dan? Wie voelt de maatregelen? Is dat verdeeld?

Geloof me ik ben zelf vaak genoeg gediscrimineerd met mijn afkomst maar in plaats van overal te gaan staan janken en demonstreren heb ik het omgezet in energie en ben ik verder gekomen als persoon.

Mag ik vragen wat je afkomst is, en hoe je als persoon verder bent gekomen? (Wat mooi is!).
 
En dat is wat je hier niet doet. Hij heeft (in die post) niet de mening dat het allemaal wel meevalt en dat men zich niet moet aanstellen. Hij constateert dat er mensen zijn die een traditie willen veranderen omdat zij het als racistisch ervaren. Hij vraagt zich af waarom dit als racistisch ervaren wordt. En dat is een legitieme vraag denk ik.

Mensen willen iets aanpassen. Dan ga je een proces in waarbij je gaat afvragen;
- wat en waarin/ oude vs nieuwe situatie
- waarom wel, waarom niet
- wat kost het
- hoe/ uitvoering

De reden voor afschaffen is dat zwarte piet voor een groep racistisch is/ voelt.
Een groep heeft hier emotioneel moeite mee. We laten een gedeelte van de traditie - die we in onze jeugd hebben meegemaakt - los. Dat is vervelend omdat je deze leuke herinneringen ook weer met je kinderen wilt delen. Het is je persoonlijke verleden en daarmee een gedeelte van je identiteit. Een argument om een meer traditionele piet te bewaren is omdat het schminken een functie heeft: het onherkenbaar maken van de acteur/ buurman.

Daar zit een intern conflict. Dan ga je naar de argumentatie kijken. Simpelweg melden dat het racistisch is of voelt hoeft dan niet voldoende zijn. Daar mogen best wel vragen over gesteld worden. Net zoals er vragen gesteld mogen worden of punt 3 wel zo legitiem is.

Voor mij persoonlijk is het geen probleem om het aan te passen. Ik heb geen moeite met een andere vorm van een piet (als de vermomming functie maar wordt overgenomen). Maar om maar te zeggen dat de emoties van de ene groep legitiem zijn en van de andere groep niet zonder dat er vragen gesteld mogen worden is een beetje te kort door de bocht.

Goeie post.
ik denk persoonlijk dat Zwarte Piet niet racistisch is, maar wel dat het als vervelend ervaren kan worden. Zeg maar zoals ik "Hup Holland hup" als kwetsend ervaar, terwijl velen dat niet vinden of zich daar niet van bewust zijn.

En een goed stuk van Sjoerd Mossou:
"Wat er met Zwarte Piet moet gebeuren in Nederland? ,,Ik vind dat het moet veranderen’’, zei Wijnaldum, stellig."

Eerlijk gezegd trekt mij dat meer over de streep dan allerlei (radicale) activisten met hun verwijzingen naar alles en niets. Als Wijnaldum als immer redelijke, goedlachse voorbeeldprof aangeeft er last van te hebben, dan moet er iets mee gedaan worden.
 
Goeie post.
ik denk persoonlijk dat Zwarte Piet niet racistisch is, maar wel dat het als vervelend ervaren kan worden. Zeg maar zoals ik "Hup Holland hup" als kwetsend ervaar, terwijl velen dat niet vinden of zich daar niet van bewust zijn.

En een goed stuk van Sjoerd Mossou:
"Wat er met Zwarte Piet moet gebeuren in Nederland? ,,Ik vind dat het moet veranderen’’, zei Wijnaldum, stellig."

Eerlijk gezegd trekt mij dat meer over de streep dan allerlei (radicale) activisten met hun verwijzingen naar alles en niets. Als Wijnaldum als immer redelijke, goedlachse voorbeeldprof aangeeft er last van te hebben, dan moet er iets mee gedaan worden.

Maar de strijd tegen racisme zou toch niet moeten afhangen van redelijke en goedlachse mensen?
 
Nee maar de fossiele brandstoffen die de mensen die in "dat bootje" op maken het feit dat de wereld bevolking niet meer verdeeld is maar steeds meer gecentreerd wordt.
Dan gaat het mij niet om de oorlogsvluchteling maar om de financiëlevluchteling.
De wereldbevolking neemt toe, samen met de behoefte naar energie. India 1 miljard inwoners, China nog meer. Dáár ligt de toename. Niet bij die financiële vluchteling.
 
Mag ik vragen wat je afkomst is, en hoe je als persoon verder bent gekomen? (Wat mooi is!).

Dat mag, ik ben van oorsprong een woonwagenbewoner.
Geloof me op de basisschool waren er kinderen die niet me om mochten gaan omdat we zo'n tuig waren. Ik kreeg als mideelbaar schooladvies 2 niveaus lager van de leraar dan dat de cito aangaf (en ik uiteindelijk ook gehaald heb) omdat "wij" toch niet van het leren waren.

Nu ga ik niet zeggen dat er allemaal engeltjes van het woonwagenkamp komen maar tuig was en ben ik echt niet.

Mijn start als werkzoekende was ook niet heel lekker omdat als men te weten kwam waar ik woonde mijn proeftijd afgekapt werd of dat ik ineens niet meer geschikt was voor de baan.

Toen maar lager ingestapt dan mijn diploma's aangaven en bij een bedrijf terecht gekomen die me als persoon zag en niet als die woonwagenbewoner en doe nu dus al meer dan 10 jaar "gewoon" het werk waar ik op school hard voor gezwoegd hebt.

Nooit heb ik gezeurd dat het discriminatie was, nooit gaan huilen omdat de wereld zo boos was.
Nee gewoon een andere weg inslaan als de oorspronkelijke doodliep.
Schouders eronder en werken zoals mij pa altijd zegt.

Ja tuurlijk ben ik gepest, ik werd niet uitgenodigd door klasgenoten op de basisschool, vieze kamper, dief ga zo maar door.
Ik lachte gewoon naar ze, ze zijn niet wijzer.
Nu heb ik een kring opgebouwd met vrienden (van allerlei soorten rassen en afkomsten) en doe ik gewoon lekker mijn ding.

Daarom wil ik geen vooroordelen hebben maar heb ik wel vraagstukken omdat ik in de hele discussie de slachtofferrol niet begrijpt want die rol kies je uiteindelijk altijd zelf in dit soort twisten.
 
Maar de strijd tegen racisme zou toch niet moeten afhangen van redelijke en goedlachse mensen?
Ik wist dat ik dat zou horen. ;)

Rationeel niet. Anderzijds is er ook zoiets als een boodschap "verkopen". En blijkbaar is Wijnaldum daar (voor mij) beter in dan KOZP.
Overigens zie ik het aanpassen van Zwarte Piet niet als "strijd tegen racisme". Dat zou hetzelfde zijn als een strijd beginnen tegen bananen zijn omdat racisten het leuk vinden/vonden om die op het veld te gooien.
 
En dat is wat je hier niet doet. Hij heeft (in die post) niet de mening dat het allemaal wel meevalt en dat men zich niet moet aanstellen. Hij constateert dat er mensen zijn die een traditie willen veranderen omdat zij het als racistisch ervaren. Hij vraagt zich af waarom dit als racistisch ervaren wordt. En dat is een legitieme vraag denk ik.

Mensen willen iets aanpassen. Dan ga je een proces in waarbij je gaat afvragen;
- wat en waarin/ oude vs nieuwe situatie
- waarom wel, waarom niet
- wat kost het
- hoe/ uitvoering

De reden voor afschaffen is dat zwarte piet voor een groep racistisch is/ voelt.
Een groep heeft hier emotioneel moeite mee. We laten een gedeelte van de traditie - die we in onze jeugd hebben meegemaakt - los. Dat is vervelend omdat je deze leuke herinneringen ook weer met je kinderen wilt delen. Het is je persoonlijke verleden en daarmee een gedeelte van je identiteit. Een argument om een meer traditionele piet te bewaren is omdat het schminken een functie heeft: het onherkenbaar maken van de acteur/ buurman.

Daar zit een intern conflict. Dan ga je naar de argumentatie kijken. Simpelweg melden dat het racistisch is of voelt hoeft dan niet voldoende zijn. Daar mogen best wel vragen over gesteld worden. Net zoals er vragen gesteld mogen worden of punt 3 wel zo legitiem is.

Voor mij persoonlijk is het geen probleem om het aan te passen. Ik heb geen moeite met een andere vorm van een piet (als de vermomming functie maar wordt overgenomen). Maar om maar te zeggen dat de emoties van de ene groep legitiem zijn en van de andere groep niet zonder dat er vragen gesteld mogen worden is een beetje te kort door de bocht.

Dat mag jij vinden. Ik vind het niet te kort door de bocht om van mensen te verwachten dat ze enige vorm van historisch besef hebben en zich ervan bewust zijn dat we in dit land streven naar een optimale vorm van beschaving (althans, dat mag ik hopen). Als dat aanwezig is, dan is een verdere uitleg bij de emoties namelijk overbodig en spreekt het voor zich. Net zoals dat ik er met m'n hoofd moeilijk bij kan dat je de manier waarop dieren worden geslacht gaat zitten vergelijken met een diepgeworteld maatschappelijk probleem. Dat komt meer over alsof er geforceerd naar een parallel gezocht wordt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat men de protesten bestempeld als 'gejank'. Tja. Dan kun je erna wel doen alsof je een rationele discussie wilt voeren, maar verraad je volgens mij al voor een groot deel hoe je in de film staat.

Dat bepaalde zaken nu moeilijker worden gemaakt dan ze zijn is wat mij betreft exact een symptoom van het probleem, namelijk dat het besef er nog onvoldoende is. Gaat dat besef er komen door allerlei uiteenzettingen te doen over tradities, kosten-baten analyses en oneindige relativeringen die leiden tot nietszeggende vergelijkingen? Ik ben sceptisch. De combinatie historisch besef + empathisch vermogen + beschaving zou voldoende moeten zijn om te snappen waar emoties vandaan komen.

Maar goed, ik check even uit en laat alle verdere uiteenzettingen graag aan de rest over.
 
Ik wist dat ik dat zou horen. ;)

Rationeel niet. Anderzijds is er ook zoiets als een boodschap "verkopen". En blijkbaar is Wijnaldum daar (voor mij) beter in dan KOZP.
Overigens zie ik het aanpassen van Zwarte Piet niet als "strijd tegen racisme". Dat zou hetzelfde zijn als een strijd beginnen tegen bananen zijn omdat racisten het leuk vinden/vonden om die op het veld te gooien.

Ik denk anders dat KOZP meer verandering heeft bereikt dan (tot nu toe) Wijnaldum - kijk maar bij de intocht. Dus blijkbaar verkopen ze de boodschap toch heel goed. Blijkbaar niet aan jou, maar het effect kan je niet ontkennen.
 
Dat mag, ik ben van oorsprong een woonwagenbewoner.
Geloof me op de basisschool waren er kinderen die niet me om mochten gaan omdat we zo'n tuig waren. Ik kreeg als mideelbaar schooladvies 2 niveaus lager van de leraar dan dat de cito aangaf (en ik uiteindelijk ook gehaald heb) omdat "wij" toch niet van het leren waren.

Nu ga ik niet zeggen dat er allemaal engeltjes van het woonwagenkamp komen maar tuig was en ben ik echt niet.

Mijn start als werkzoekende was ook niet heel lekker omdat als men te weten kwam waar ik woonde mijn proeftijd afgekapt werd of dat ik ineens niet meer geschikt was voor de baan.

Toen maar lager ingestapt dan mijn diploma's aangaven en bij een bedrijf terecht gekomen die me als persoon zag en niet als die woonwagenbewoner en doe nu dus al meer dan 10 jaar "gewoon" het werk waar ik op school hard voor gezwoegd hebt.

Nooit heb ik gezeurd dat het discriminatie was, nooit gaan huilen omdat de wereld zo boos was.
Nee gewoon een andere weg inslaan als de oorspronkelijke doodliep.
Schouders eronder en werken zoals mij pa altijd zegt.

Ja tuurlijk ben ik gepest, ik werd niet uitgenodigd door klasgenoten op de basisschool, vieze kamper, dief ga zo maar door.
Ik lachte gewoon naar ze, ze zijn niet wijzer.
Nu heb ik een kring opgebouwd met vrienden (van allerlei soorten rassen en afkomsten) en doe ik gewoon lekker mijn ding.

Daarom wil ik geen vooroordelen hebben maar heb ik wel vraagstukken omdat ik in de hele discussie de slachtofferrol niet begrijpt want die rol kies je uiteindelijk altijd zelf in dit soort twisten.

Ik vind het echt knap dat je ondanks alle vooroordelen toch bent gekomen waar je nu bent. Ik heb daar veel respect voor. Toch maakt het het me ook wel verdrietig om te zien waar je zoal tegenop moest boksen. Jij hebt het gered, maar hoeveel goeie jongens - met net wat minder kracht om beledigingen van zich af te werpen, of misschien ook wat minder geluk of talent - redden het niet? Ik vind eigenlijk dat niet alleen karakter - hoe belangrijk ook - een voorwaarde zou moeten zijn om het te redden, maar ook een iets eerlijker systeem of een samenleving met minder vooroordelen. En eigenlijk vind ik ook dat je daar gewoon boos over mag zijn; niet (alleen) voor jezelf, maar ook voor anderen. Ik weet niet of dat een slachtofferrol is - het is ook een teken van kracht om te zeggen: we moeten dit niet meer pikken.
 
Goeie post.
ik denk persoonlijk dat Zwarte Piet niet racistisch is, maar wel dat het als vervelend ervaren kan worden. Zeg maar zoals ik "Hup Holland hup" als kwetsend ervaar, terwijl velen dat niet vinden of zich daar niet van bewust zijn.

En een goed stuk van Sjoerd Mossou:
"Wat er met Zwarte Piet moet gebeuren in Nederland? ,,Ik vind dat het moet veranderen’’, zei Wijnaldum, stellig."

Eerlijk gezegd trekt mij dat meer over de streep dan allerlei (radicale) activisten met hun verwijzingen naar alles en niets. Als Wijnaldum als immer redelijke, goedlachse voorbeeldprof aangeeft er last van te hebben, dan moet er iets mee gedaan worden.
Ik wist dat ik dat zou horen. ;)

Rationeel niet. Anderzijds is er ook zoiets als een boodschap "verkopen". En blijkbaar is Wijnaldum daar (voor mij) beter in dan KOZP.
Overigens zie ik het aanpassen van Zwarte Piet niet als "strijd tegen racisme". Dat zou hetzelfde zijn als een strijd beginnen tegen bananen zijn omdat racisten het leuk vinden/vonden om die op het veld te gooien.
Dat heb ik dus ook.
 

Ze vragen duidelijk om excuses van de Nederlandse regering die ons land en dus ons vertegenwoordigd. Indirect vragen ze dus aan alle Nederlanders om zich schuldig te voelen. En ja daar stoor ik me heel erg aan. Zelfs het feit dat onze regering excuses moeten aanbieden volgens deze mensen vind ik al te gek voor woorden. Mensen die in het verleden leven komen nooit verder met hun leven, maar dat is precies wat ze wel doen. De enige manier om vooruit te komen is om het verleden te laten rusten en samen verder te bouwen.

Zolang ze blijven doordrammen over wat er met hun opa van 7-9 generaties geleden is gebeurd dan snap je het leven niet helemaal. Alleen al het feit dat de meeste mensen alleen maar hun 3de generatie kennen vind ik het erg ver zoeken van ze om terug te gaan naar nog 4 generaties eerder.
Als ik dezelfde redenatie aan zou houden, dan zou ik alle Jappen nog steeds doodgemarteld willen hebben, want mijn opa heeft in een jappenkamp gezeten. Maar vreemd genoeg heeft dezelfde opa mij altijd geleerd, dat zijn haat tegen de Japanners nooit op ons doorgegeven mocht worden. (bij de Tsunami op japan zei hij zelfs, ik heb er een feestje van gemaakt toen ik zag hoeveel dode Japanners er waren en ik was zo blij, maar ik mag dit niet zeggen en vergeet nooit dat je moet vergeven om gelukkig te worden).





Is al gebeurd in 2013, zie link hierboven.
Wat een rare woorden van jou met “ze” willen dit en dat en “ons” en “onze” regering. Pardon?? Is een Wijnaldum ineens “ze” wanneer hij jouw feestje een belachelijk feestje vindt of een andere mening heeft over de slavernij? Volgens mij maakt Duitsland nog iedere dag excuses over hun verleden en terecht. In NL zijn we daar niet echt scheutig mee. Nee ook naar naar Indonesië of andere uitbuitingen en alles. Ik vind jouw woordkeuze storend en polariserend.
 
Dat mag jij vinden. Ik vind het niet te kort door de bocht om van mensen te verwachten dat ze enige vorm van historisch besef hebben en zich ervan bewust zijn dat we in dit land streven naar een optimale vorm van beschaving (althans, dat mag ik hopen). Als dat aanwezig is, dan is een verdere uitleg bij de emoties namelijk overbodig en spreekt het voor zich.

Dat bepaalde zaken nu moeilijker worden gemaakt dan ze zijn is wat mij betreft exact een symptoom van het probleem, namelijk dat het besef er nog onvoldoende is. Gaat dat besef er komen door allerlei uiteenzettingen te doen over tradities, kosten-baten analyses en oneindige relativeringen die leiden tot nietszeggende vergelijkingen? Ik ben sceptisch. De combinatie historisch besef + empathisch vermogen + beschaving zou voldoende moeten zijn om te snappen waar emoties vandaan komen.

Maar goed, ik check even uit en laat alle verdere uiteenzettingen graag aan de rest over.

WTF? Je stelt dat ik oneindig relativeer en nietszeggende vergelijkingen maak? Wat heb ik nou geschreven dat deze gefrustreerde reactie eruit komt? Je negeert volledig wat ik schrijf/ beargumenteer en zet me hierboven weg als een bekrompen domme lul. Dat kan ik nog wel hebben maar dit is precies het probleem waarom mensen niet met elkaar discussiëren: waarom zou je immers met argumenten komen als je ook iemand met dooddoeners weg kan zetten als fout.

Ik stel dat er twee emoties tegenover elkaar staan:
- een groep die zich aangetast voelt in zijn ras
- een groep die zich aangetast voelt in zijn identiteit (door traditie)

Om tot elkaar te komen moet je met argumenten komen waarom de ene emotie belangrijker is dan de andere. Dat is toch niet zo'n rare stelling? Dat is het toch niet moeilijker maken dan het is?

Ik heb een aardig historisch besef, ik heb empathie en ik ben beschaafd. En dan zie ik nog steeds niet geheel in wat er racistisch is aan de huidige invulling van zwarte piet. Wederom, dat wil niet zeggen dat het niet racistisch is of dat de emoties niet valide zijn/ genegeerd moeten worden. Integendeel: ik ben erg benieuwd wat er achter zit en hoop daar iets over te leren. Alleen dan kom je tot begrip en een basis voor een oplossing.

Dit is nog even los van het feit dat zwarte piet wat mij betreft afgeschaft mag worden.
 
WTF? Je stelt dat ik oneindig relativeer en nietszeggende vergelijkingen maak? Wat heb ik nou geschreven dat deze gefrustreerde reactie eruit komt? Je negeert volledig wat ik schrijf/ beargumenteer en zet me hierboven weg als een bekrompen domme lul. Dat kan ik nog wel hebben maar dit is precies het probleem waarom mensen niet met elkaar discussiëren: waarom zou je immers met argumenten komen als je ook iemand met dooddoeners weg kan zetten als fout.

Ik stel dat er twee emoties tegenover elkaar staan:
- een groep die zich aangetast voelt in zijn ras
- een groep die zich aangetast voelt in zijn identiteit (door traditie)

Om tot elkaar te komen moet je met argumenten komen waarom de ene emotie belangrijker is dan de andere. Dat is toch niet zo'n rare stelling? Dat is het toch niet moeilijker maken dan het is?

Ik heb een aardig historisch besef, ik heb empathie en ik ben beschaafd. En dan zie ik nog steeds niet geheel in wat er racistisch is aan de huidige invulling van zwarte piet. Wederom, dat wil niet zeggen dat het niet racistisch is of dat de emoties niet valide zijn/ genegeerd moeten worden. Integendeel: ik ben erg benieuwd wat er achter zit en hoop daar iets over te leren. Alleen dan kom je tot begrip en een basis voor een oplossing.

Dit is nog even los van het feit dat zwarte piet wat mij betreft afgeschaft mag worden.

...

Ik heb nergens gezegd dat het op jou sloeg. Sterker nog, de specifieke voorbeelden/vergelijkingen die ik aanhaalde zijn in dit topic door anderen gemaakt en niet door jou, afgezien van het kosten-baten stuk. Beetje onnodig persoonlijk nemen dit dus.

Ik heb verder idd geen zin meer om er inhoudelijk op in te gaan. Het feit dat men doet alsof er rationele grondslagen zijn om de perceptie van donkere mensen tav de racistische aard van zwarte piet ter discussie te stellen - want hey, ik zie niet in waarom het racistisch is dus voordat alle donkere mensen en anti-pieten mij even een volledige uiteenzetting geven waarom het racistisch zou zijn, doe ik er niets mee - of: hey, kijk mij eens, ik ben zelf ook gediscrimineerd maar was zo tof en sterk door het totaal te negeren en te floreren in het leven dus wat zeiken alle verongelijkte mensen en waarom gaan ze ipv te janken niet wat van hun leven maken - demotiveren mij om verder te discussiëren. Dat is mijn mankement, so be it. Niemand is perfect.
 
Laatst bewerkt:
...

Ik heb nergens gezegd dat het op jou sloeg. Sterker nog, de specifieke voorbeelden/vergelijkingen die ik aanhaalde zijn in dit topic door anderen gemaakt en niet door jou, afgezien van het kosten-baten stuk. Beetje onnodig persoonlijk nemen dit dus.

Ik heb verder idd geen zin meer om er inhoudelijk op in te gaan. Het feit dat men doet alsof er rationele grondslagen zijn om de perceptie van donkere mensen tav de racistische aard van zwarte piet ter discussie te stellen - want hey, ik zie niet in waarom het racistisch is dus voordat alle donkere mensen en anti-pieten mij even een volledige uiteenzetting geven waarom het racistisch zou zijn, doe ik er niets mee - of: hey, kijk mij eens, ik ben zelf ook gediscrimineerd maar was zo tof en sterk door het totaal te negeren en te floreren in het leven dus wat zeiken alle verongelijkte mensen en waarom gaan ze ipv te janken niet wat van hun leven maken - demotiveren mij om verder te discussiëren. Dat is mijn mankement, so be it. Niemand is perfect.

Wat een onzin kraam je uit joh.

Waar heb ik het over tof, ik heb het over dat er belangrijke onderwerpen zijn dan gekwetst zijn door een fictief figuur.

Als Nederlanders en onze bestuurders altijd zo rationeel zouden denken als jij nu aanhaald dan had de situatie er nu anders uitgezien en dan had Nederland nooit zo veel geld binnengehaald op giro 555 als er ergens op de wereld stront aan de knikker was.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan