Brainz
Allereerst, dank je dat je alsnog de tijd neemt om reageren.
Voor mij gaat het niet eens om de discussie zwarte piet/ geen zwarte piet. Het gaat mij hier eigenlijk meer om de discussie zelf. Wanneer mijn kinderen boos op elkaar zijn gaan ze alleen nog maar welles/ nietes tegen elkaar schreeuwen. Ik probeer ze te leren dat als ze dat punt hebben bereikt het niet meer over het onderwerp moeten hebben, maar over de communicatie. Dan kunnen ze weer terug en dan kunnen ze gaan kijken wat er achter zit.
De conclusie is voor mij niet zo moeilijk. We hebben vorig jaar mijn jongste verteld over de Sint en ik heb zelf niets met tradities. Voor mij gaat er niets verloren als de zwarte piet ophoud te bestaan. Het gaat mij erom dat er wel op een redelijke manier te werk gegaan wordt. Dus argumenten waarom hij weg moet met ook respect voor de tegen argumenten. De emotie "het is racistisch" (zonder daar een verklaring voor te geven) en tegelijkertijd geen gehoor/ erkenning geven aan de emotie "mijn traditie en daarmee een stukje van mijn identiteit wordt afgepakt" is in mijn ogen niet geheel eerlijk.
Ik heb nergens gezegd dat het op jou sloeg. Sterker nog, de specifieke voorbeelden/vergelijkingen die ik aanhaalde zijn in dit topic door anderen gemaakt en niet door jou, afgezien van het kosten-baten stuk. Beetje onnodig persoonlijk nemen dit dus.
Ik heb verder idd geen zin meer om er inhoudelijk op in te gaan. Het feit dat men doet alsof er rationele grondslagen zijn om de perceptie van donkere mensen tav de racistische aard van zwarte piet ter discussie te stellen - want hey, ik zie niet in waarom het racistisch is dus voordat alle donkere mensen en anti-pieten mij even een volledige uiteenzetting geven waarom het racistisch zou zijn, doe ik er niets mee - of: hey, kijk mij eens, ik ben zelf ook gediscrimineerd maar was zo tof en sterk door het totaal te negeren en te floreren in het leven dus wat zeiken alle verongelijkte mensen en waarom gaan ze ipv te janken niet wat van hun leven maken - demotiveren mij om verder te discussiëren. Dat is mijn mankement, so be it. Niemand is perfect.
Ik dacht dat je specifiek op mij reageerde omdat je specifiek mij citeerde en ik in je post een aantal dingen zag staan die specifiek op mij sloegen. Misschien te snel geconcludeerd.
Ik denk niet dat mensen moeten bewijzen of een volledige essay hoeven te schrijven om aan te tonen dat het racistisch is, maar ik vroeg een verdere verklaring van waarom het dan racistisch is of voelt. Inleven is moeilijk. Mijn vriendin vond "Sambal bij" verschrikkelijk om te horen en ik snapte nooit waarom precies. Het is niet duidelijk beledigend maar iets wat de Nederlanders vaak horen en grappig vonden en hun associatie is met de Chinees. Natuurlijk proef je wel dat er een zweem van racisme erover heen zat en dat de opmerking niet oké is maar zonder dat je er een vinger op kan leggen. Ze heeft me uitlegd dat ze het door haar jeugd heen tig keer in een periode hoorde en het haar duidelijk werd dat ze anders was dan andere. Dat was niet direct een Eye-opener maar wel een duidelijke verwoording van wat er speelde.
Laat ik het maar voor een laatste keer proberen, want het is idd zwak om een normale discussie op te geven.
knip
Welnu, vertel mij eens waarom jij als blanke in Kameroen geen naar gevoel zou overhouden aan dit feest en waarom je je ongehoord zou voelen. Vertel jij mij als je wilt ook eens waarom het legitiem is wanneer men in Kameroen voorbij gaat aan ons gevoel door te stellen dat zij een traditie hebben die strikt onveranderd moet blijven. En als men best bereid is de traditie hier en daar aan te passen, vertel mij dan ook eens of je het logisch zou vinden wanneer ze - zonder allerlei verdere analyses en rationalisering van het hele gebeuren - alsnog ter discussie zouden stellen of onze perceptie van de racistische aard van de blanke pietjes wel klopt.
Wat je nu deed is het hele verhaal vertellen maar dan wit en zwart omdraaien. Even voor de duidelijkheid: ik kan me prima inleven in anderen. Het is niet dat ik het pas snap als het vanuit mijn perspectief verteld wordt, het gaat mij om de vraag welke situaties/ welke aspecten zijn/ voelen discriminerend. Op dat punt heeft het verhaal zeker toegevoegde waarde. (even tussendoor: melk van de koeien? Het wordt tegen de kinderen gezegd, maar de volwassenen weten wel beter toch? Het is geen melk toch? Melk kleeft niet, wat het echt is blijft al wat meer plakken, toch?)
Ik lees in je verhaal twee argumenten waarom het racistisch voelt.
- Omdat het geheel doet denken aan de slavernij met een blanke heerser en daaronder zwarte knechten
- Omdat donkere (kinderen) worden uitgemaakt voor zwarte piet en zich daardoor buitengesloten/ anders voelen
Daarnaast stel je dat het een kleine aanpassing is die niets af doet in de kern van het feest.
Over je eerste punt:
Dit herken ik niet in de hedendaagse pieten. Daar zijn in het feest al meerdere consessies aan gedaan. De oude liedjes uit mijn tijd zijn met terugwerkende kracht nog wel eens pijnlijk om te horen. De afgelopen jaren (sinds ik het weer volg ivm de kinderen, en dan vooral gebaseerd op het sinterklaas journaal) is de Sint een goelijke man die geholpen wordt door een multiculturele samenstelling van Pieten. De sint heeft geen echte leidersrol maar is een soort gepensioneerde man die een sleutelfiguur is die zijn best doet. De pieten veroorzaken schade waardoor het feest bijna mis loopt maar de pieten lossen het ook weer op. Er zijn zwarte pieten, blanke pieten, Aziatische pieten. Allemaal lief, allemaal acrobatisch en geen groep extra dom/ slim.
Als dit nog steeds doet denken aan de slavernij tijd is voor mij de oplossing niet het verwijderen van de referentie maar valt er juist heel veel winst in te halen om dit verleden aan te spreken. Zonder verwijt, zonder schuldvraag. Maar een verhaal brengen waarin verteld wordt dat de Sint uit een tijd komt waarin slaven gewoon waren. De Sint begon steeds meer in te zien dat dit geen goede situatie was en kocht ze op liet ze vrij. De pieten bleven de Sint helpen en ze werden vrienden. In de loop der tijd kwamen er andere pieten bij, blanke, Aziatische, middel-oosten en het werd een gezellig vriendengroep of bijna familie.
Het tweede punt.
Kinderen zijn inderdaad spijkerhard en het is zeker vervelend voor hun om een dergelijke ervaring/ ervaringen te moeten meemaken. Maar zwarte piet wordt gebruikt als
middel om kinderen buiten te sluiten/ uit te schelden. Ikzelf ben vroeger altijd "gepest" met mijn naam: Joep. Joeperdepoep zat op de stoep en stinkt naar poep. Ik had het erover met een Vietnamese collega die hete Quong. Die werd in elk geval niet met zijn naam gepest toch? Fout: zijn bijnaam was King Quong. Kinderen zijn hard en vindingrijk. Je kan het middel wel weghalen maar de achterliggende problematiek blijft. Waarom zeggen kinderen dat? (zijn het trouwens alleen kinderen?) Hoe kunnen we dit tegen gaan?
Volgens mij is het dan weer beter om dit aan te spreken en wellicht in een verhaal weer te brengen. In het Sinterklaas journaal een kind laten praten met de Sint over dat hij daarmee gepest werd en hoe dat voelde en wat dit met hem deed. Vriendjes van hem aan het woord laten en dat die dan aangeven dat het maar een grapje was, waarop de Sint een wijze les geeft dat een grap alleen leuk is als iedereen lacht. Daar win je toch veel meer mee?
Ik zou graag ook je mening horen over de andere kant in de vorm van een verhaal.
Stel je woont samen met je ouders in een dorpje dichtbij een middelgrote stad. Je wordt "realistisch tolerant" opgevoed in een normaal gezin. In je wijk zijn weinig andere culturen te vinden, maar in de mindere wijken wel en het is geen probleem als je met een van die jongetjes speelt. Je leest strips en komt Kuifje in Afrika tegen en je vind het een raar stripje omdat die Afrikanen zo dom lijken. Er wordt uitgelegd dat die stripjes oud zijn en er toen anders over gedacht werd maar we nu beter weten.
Je gaat naar de middelbare school in de stad en komt daar in contact met een aantal andere culturen en dat worden vriendjes. Je spreekt daar mee af, leert van hun ouders aspecten van hun culturen en hebt het gezellig. Ondertussen merk je dat er steeds meer mensen met een andere cultuur het land in komen. Daar heb je geen problemen mee want je realiseert je dat je geen aanspraak op dit land hebt. Er zijn mensen die minder of niet tolerant zijn die stemmen op Wilders maar niet in je vriendenkring en meestal kunnen die ook niet onder woorden brengen waarom. Daarom neem je ze ook niet serieus. Je ziet wel dat er problemen zijn voor mensen met een andere achtergrond. Discriminatie op de arbeidsmarkt en de woningmarkt. Dat vind je erg, maar weet ook niet wat je daar zelf aan moet doen.
Tegelijkertijd zie je het land waarin je opgegroeid bent veranderen. Kerken verdwijnen omdat mensen steeds minder met het geloof bezig zijn en er komen wel Moskeeën voor terug. Oma heeft veel problemen mee met de verdwijnende kerken, dat doet haar pijn. Maar oma kan zelf naar haar eigen kerk, blijkbaar is er minder behoefte aan het Christelijke geloof en een groeiende behoefte aan de Islam. Voor jou maakt het niet uit, geloof is geloof en het gaat buiten jou om. Maar het is wel moeilijk om je oma verdrietig te zien.
Je kinderen worden ouder, er veranderd steeds meer. Steeds meer mensen met een hoofddoek op straat. Je kinderen nemen vriendjes en vriendinnetjes mee. Die blijven eten en dan moet je rekening met hun houden want ze eten geen varkensvlees. Dus sta je naar snoep te staren of daar geen gelatine inzit omdat dit gemaakt is van varkensvlees. Geen probleem, of je nu op een allergie moet letten of voor een overtuiging maakt niet uit. Je kinderen gaan ook bij vriendjes eten en op een dag ook mee naar een Orthodox Bosnische Kerk. Prima, leren ze van. Jij en je kinderen worden uitgenodigd op het doopfeest van een Moluks vriendje en staat daar bijna als enige blanke tussen. Praten met sommige van de ouders is moeilijk omdat hun Nederlands gebrekkig is. Allemaal geen probleem want het zijn vriendelijke gezellige mensen en het is geen probleem om wat moeite in contacten te stoppen.
En dan gaat het op een dag over de racistische Sinterklaas en dat de Zwarte piet afgeschaft moet worden. Want het is racisme en verwijst naar de slavernij. Het mag geen discussie zijn. Als je vertel dat je het altijd gevierd hebt zonder die connectie te maken en dat de huidige piet al heel erg aangepast is dan is dat niet voldoende. Er wordt gezegd dat het aanpassen van jou traditie een zeer kleine aanpassing is. Jou traditie aanpassen is niet erg en het is belangrijk om het aan te passen want het is racistisch. Er lijkt geen discussie meer mogelijk want racisme.