Racisme & Discriminatie

Dit dus. Daarom krijg ik grote kotsneigingen als Grapperhaus en consorten voor de camera stoer doen en de knvb aansporen daar nou eindelijk iets aan te gaan doen. :braak: :braak: :braak:
Is er ook een filmpje van? Want een still kan natuurlijk wel vertekenen. Misschien heeft hij het wel echt niet gedaan?
 
Enfin, elk jaar weer Anne Frank dit, joden zus, joden zo, 5 mei en weet ik het wat allemaal, maar wanneer we worden geconfronteerd met ons historisch besef (of beter gezegd een gebrek daar aan) ten aanzien van slavernij en racisme, staan we op onze achterste poten en moet men niet zo overdrijven. Een vorm van hypocrisie die ik alleen maar kan verafschuwen. Want wij weten goed te bepalen wat donkere mensen wel of niet moeten voelen bij onze tradities of hun dagelijkse confrontaties met onze donkere kanten.

Wie zijn 'wij'? Als ik zo door deze topic lees, maak ik op dat de meerderheid na dit incident niet op haar achterste poten staat; je generaliseert m.i.

De lawine aan absurde kots die van de tribunes in Den Bosch af kwam is alleen maar een bevestiging van het feit dat we de gevoelens van donkere mensen best serieus mogen blijven nemen. Idem voor ons decemberfeestje; Google voor de grap eens wat buitenlandse media erover schrijven. We voelen ons hier vaak moreel superieur ten opzichte van veel andere landen of regimes, maar wanneer we vanuit het buitenland terechte verontwaardiging horen richting enkele tradities hier, kunnen we het vaak niet hebben. So much voor onze immer bewierookte en zelfbenoemde tolerantie. En wanneer je doet aan iets wat ook maar een beetje te maken heeft met beschaving, inlevingsvermogen of tolerantie, word je tegenwoordig al weg gezet als linkse gekkie door populistische blaaskaken zoals Baudet of zijn nog bekrompenere aanhang. Lekker bezig, Nederland.

Dus bedoel je met 'wij' en 'we' alleen de 'populistische blaaskaken' en hun 'nog bekrompenere' achterban, of alle Nederlanders, of alle PSV-forummers?..

Ik snap je punt, maar je doet net alsof iedereen racistisch is of niet nadenkt over het verleden of niet genoeg afstand neemt van de slavernij, etc., etc. Persoonlijk maakt het me geen reet uit wat buitenlandse media over Nederlandse tradities schrijven en vind ik Nederland inderdaad superieur aan heel veel andere landen, maar dat maakt me nog geen intolerante racist zonder inlevingsvermogen (o.i.d.).
 
Wie zijn 'wij'? Als ik zo door deze topic lees, maak ik op dat de meerderheid na dit incident niet op haar achterste poten staat; je generaliseert m.i. ok



Dus bedoel je met 'wij' en 'we' alleen de 'populistische blaaskaken' en hun 'nog bekrompenere' achterban ja, of alle Nederlanders, of alle PSV-forummers?..nee

Ik snap je punt, maar je doet net alsof iedereen racistisch is of niet nadenkt over het verleden of niet genoeg afstand neemt van de slavernij, etc., etc. doe ik niet, maak jij er nu van Persoonlijk maakt het me geen reet uit wat buitenlandse media over Nederlandse tradities schrijven dat mag en vind ik Nederland inderdaad superieur aan heel veel andere landen, maar dat maakt me nog geen intolerante racist zonder inlevingsvermogen (o.i.d.). ok
 
Is er ook een filmpje van? Want een still kan natuurlijk wel vertekenen. Misschien heeft hij het wel echt niet gedaan?

Mede op basis van dat bericht en onderstaande bedacht ik me hoe naar deze wereld is, mede dankzij Social Media.


Daarnaast dacht ik, ja van mij kun je ook vast een mooi videotje maken ik terwijl een wegwuif gebaar maak op de tribune als een speler een smerige overtreding voor ons vak maakt. Het hoeft maar net ongelukkig te zijn en je kunt er een hitlergroet van maken. Gewoon even een afbeelding maken, op Twitter gooien en laat de doodsbedreigingen maar binnenstromen. Ik bedoel maar:

1574333205763.png

Mijn punt. Het is best wel beangstigend dat we iemand op basis van een video en de situatie meteen bestempelen voor racist/hitler aanhanger (dat was ook mijn eerste gedachte). Maar als ik er dan wat meer over nadenk ik een wegwerpgebaar vanaf een voetbal tribune ook geen raar idee vindt.
Ik zie hier in de discussie veel terug komen dat we naar het gevoel en de situatie van de zwarte piet tegenstanders moeten kijken, maar in dit soort situaties doen we dat ook niet en beoordelen we meteen op basis van wat we zien en wat het eerste in ons opkomt. Begrijp me goed, ik praat de hele situatie niet goed. Maar ik vind het wel bizar dat we eigenlijk zo snel kunnen oordelen over mensen en vooral dat Social Media hierin een hele storende en beangstigende factor in speelt. Ik weet dat ik zelf ook vaak handel vanuit mijn eerste gedachte, maar als ik wat meer over dat soort situaties ga nadenken en het probeer te bekijken vanuit meerdere oogpunten dan ga ik toch wat anders over dit soort dingen nadenken. We leven en handelen vaak massaal vanuit onze eigen tunnel, maar het zou goed zijn om af en toe eens daarbuiten te kijken.
 
Dat zeg ik helemaal niet, ik vraag me af welke prioriteiten iemand wil stellen.

Nederland is (gelukkig) heel erg meegaand, hier worden moskeeën gebouwd, synagoges, tempels, kerken voor ieder wat wils zonder je zorgen te maken en dat is fantastisch.

Elk feest mag (mocht) hier gevierd worden offerfeest, kerst, sinterklaas, chanoeka enzovoort dat is mooi toch.

Elk geloof of feest heeft onderdelen waar andere groepen hun bedenkingen over hebben maar hier kon en mocht alles.

Dan is het toch niet gek als je bij een groep (de grootste) van alles weghaalt/veranderd en dat de andere lekker alles door kan laten regelen.

Tipje Brainz Vraag in Saudi Arabië maar eens of je een Christelijke kerk mag stichten, waarschijn wordt je dan tentoongesteld, gevierendeeld en wel. Of laat er een LBHT koppel er lekker op vakantie gaan en daar hand in hand lopen, kijken of ze thuis komen. Nee hier in Nederland is het maar zwaar met die zwarte piet.

Ik vraag niet of mensen nergens moeite mee willen hebben. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn, maar vrijheid voor een ander om zijn leven te leiden betekende hier ook vrijheid voor de jezelf om dat te doen.

Zwarte piet is discriminatie en negerzoen ook maar dat op het gemiddelde VMBO meer kinderen echt gericht gepest worden met kaaskop ontgaat heel veel mensen en daar moet de witte man maar niet over zeuren want in 1835 was er slavernij, nou die slavernij was er al eerder in Afrika waar de stammen elkaar in onderlinge gevechten gevangen namen en te werk stelde.

Kortom ik zou willen dat in Nederland ieder zijn eigen leven kon leiden zonder dat de ander zich er druk om maakt zodat die ook zijn eigen leven kan leiden.

Met alle respect - want dat ging gister niet helemaal goed - of je wilt mijn punt niet begrijpen, of ik ben heel slecht in een punt maken. (Als ik de comment van willeminter hierboven zie, neig ik toch vooral naar het laatste. Mijn manko dus!)

Stel jij slaat mij total loss en de buurman verkracht een meisje om de hoek. Mogen we dan alleen schande spreken van de buurman, of mogen we ons dan ook richten tot jouw daden?
 
Met alle respect - want dat ging gister niet helemaal goed - of je wilt mijn punt niet begrijpen, of ik ben heel slecht in een punt maken. (Als ik de comment van willeminter hierboven zie, neig ik toch vooral naar het laatste. Mijn manko dus!)

Stel jij slaat mij total loss en de buurman verkracht een meisje om de hoek. Mogen we dan alleen schande spreken van de buurman, of mogen we ons dan ook richten tot jouw daden?

Ligt eraan. Misschien heb jij dat meisje ook wel verkracht samen met die buurman. ;)
 
Mede op basis van dat bericht en onderstaande bedacht ik me hoe naar deze wereld is, mede dankzij Social Media.


Daarnaast dacht ik, ja van mij kun je ook vast een mooi videotje maken ik terwijl een wegwuif gebaar maak op de tribune als een speler een smerige overtreding voor ons vak maakt. Het hoeft maar net ongelukkig te zijn en je kunt er een hitlergroet van maken. Gewoon even een afbeelding maken, op Twitter gooien en laat de doodsbedreigingen maar binnenstromen. Ik bedoel maar:

Bekijk bijlage 1598

Mijn punt. Het is best wel beangstigend dat we iemand op basis van een video en de situatie meteen bestempelen voor racist/hitler aanhanger (dat was ook mijn eerste gedachte). Maar als ik er dan wat meer over nadenk ik een wegwerpgebaar vanaf een voetbal tribune ook geen raar idee vindt.
Ik zie hier in de discussie veel terug komen dat we naar het gevoel en de situatie van de zwarte piet tegenstanders moeten kijken, maar in dit soort situaties doen we dat ook niet en beoordelen we meteen op basis van wat we zien en wat het eerste in ons opkomt. Begrijp me goed, ik praat de hele situatie niet goed. Maar ik vind het wel bizar dat we eigenlijk zo snel kunnen oordelen over mensen en vooral dat Social Media hierin een hele storende en beangstigende factor in speelt. Ik weet dat ik zelf ook vaak handel vanuit mijn eerste gedachte, maar als ik wat meer over dat soort situaties ga nadenken en het probeer te bekijken vanuit meerdere oogpunten dan ga ik toch wat anders over dit soort dingen nadenken. We leven en handelen vaak massaal vanuit onze eigen tunnel, maar het zou goed zijn om af en toe eens daarbuiten te kijken.
Deels eens, echter, de hoek van de arm bij die gast op de tribune bij Den Bosch is wel opvallend hoog...
 
Ach het laat zien dat zwarten dus niet werken?

DqC45umX4AEptjY.jpg
 
Deels eens, echter, de hoek van de arm bij die gast op de tribune bij Den Bosch is wel opvallend hoog...

Ja ik wil eigenlijk die hele situatie niet verdedigen. Het ging me in mijn verhaal vooral om het oordeel dat zo snel wordt geveld en de manier waarop hier dan mee om wordt gegaan door bepaalde mensen. Als je iemand met de dood bedreigd ben je net zo schandalig bezig.
 
Laten we het ook eens hebben over wat Sinterklaas zo leuk en uniek maakt, ook tegenover de kerstman.
Beide, Sint en de Kerstman zijn oude lieve mannen die hun leven hebben ingericht om kinderen over de hele wereld blij te maken met geschenken.
Ook zijn ze beide al wat ouder en soms wat vergeetachtig dus hebben ze hulp nodig. De een van elfjes, de ander van Pieten en Petra´s.
Maar daar waar de elven bij de kerstman niet mee de wereld in trekken daar doen de Pieten dat wel. En dat maakt dit verhaal juist zoveel leuker omdat die Pieten/Petra´s echt zijn en een beetje uitversterkt. Heel dom, heel sterk, heel acrobatisch, heel lui en ook heel slim. Het lijken wel smurfen.
Blauwe en groene Pieten werkt voor mij niet want dat maakt ze nep. Maar wit, roetveeg, lichtgetint of zwart wel want dat komt door hun werk, onder andere door het kruipen door de schoorsteen.
Zwarte Piet werkt hard want die kruipt vaak door de schoorsteen. Roetveeg is nog een jonge Piet die het vak nog moet leren, Lichtgetinte Piet is erg lui want die heeft vooral in Spanje in de zon gelegen en witte Piet is onhandig want die komt het dak niet eens op om door de schoorsteen te kruipen.

Eigenlijk, zal verrassend zijn, vind ik dat Piet zwart moeten blijven - zwart als in de zin van: buiten de orde. Piet moet juist niet te menselijk zijn, maar staan voor het duistere, het onbekende, het enge... Goed als kinderen daarmee leren omgaan. Dus wat mij betreft: zwart, alleen niet met een opgepoetst pakje van een huisbediende, laat staan het kroeshaar of de rode lippen...
 
Ja ik wil eigenlijk die hele situatie niet verdedigen. Het ging me in mijn verhaal vooral om het oordeel dat zo snel wordt geveld en de manier waarop hier dan mee om wordt gegaan door bepaalde mensen. Als je iemand met de dood bedreigd ben je net zo schandalig bezig.
Helemaal eens, zeker als mensen op basis van halve info Tijs bedreigen terwijl Thijs op de tribune zat. Met de opkomst van de social media zijn we weer getuige van lynchpartijen zoals we die kennen uit t wilde westen. Echter, de strop is dit maal digitaal.
 
Eigenlijk, zal verrassend zijn, vind ik dat Piet zwart moeten blijven - zwart als in de zin van: buiten de orde. Piet moet juist niet te menselijk zijn, maar staan voor het duistere, het onbekende, het enge... Goed als kinderen daarmee leren omgaan. Dus wat mij betreft: zwart, alleen niet met een opgepoetst pakje van een huisbediende, laat staan het kroeshaar of de rode lippen...

Een beetje zo dus
1574337514410.png
 
Eigenlijk, zal verrassend zijn, vind ik dat Piet zwart moeten blijven - zwart als in de zin van: buiten de orde. Piet moet juist niet te menselijk zijn, maar staan voor het duistere, het onbekende, het enge... Goed als kinderen daarmee leren omgaan. Dus wat mij betreft: zwart, alleen niet met een opgepoetst pakje van een huisbediende, laat staan het kroeshaar of de rode lippen...
Zeg maar de Tsjechische variant: sinterklaas geholpen door de duivel en een engel. En dan zijn ook weer van die fraaie taferelen terug als doodsbange kinderen. Leren ze direct dat het leven niet alleen vrijheid-blijheid is. :)
 
Is er ook een filmpje van? Want een still kan natuurlijk wel vertekenen. Misschien heeft hij het wel echt niet gedaan?
Is uiteraard mogelijk, maar niet erg waarschijnlijk, gezien de situatie. Mij ergernis ging voornamelijk uit naar alle politici die hier even willen scoren, maar zelf niet thuis geven als ze de mogeljkheid hebben er iets aan te doen.

Filmpje Is dit een wegwerpgebaar? Lijkt me heel onwaarschijnlijk
 
Ja hoor. Inschakelen vanaf ongeveer seconde 33 en naar het publiek kijken.

Mede op basis van dat bericht en onderstaande bedacht ik me hoe naar deze wereld is, mede dankzij Social Media.


Daarnaast dacht ik, ja van mij kun je ook vast een mooi videotje maken ik terwijl een wegwuif gebaar maak op de tribune als een speler een smerige overtreding voor ons vak maakt. Het hoeft maar net ongelukkig te zijn en je kunt er een hitlergroet van maken. Gewoon even een afbeelding maken, op Twitter gooien en laat de doodsbedreigingen maar binnenstromen. Ik bedoel maar:

Bekijk bijlage 1598

Mijn punt. Het is best wel beangstigend dat we iemand op basis van een video en de situatie meteen bestempelen voor racist/hitler aanhanger (dat was ook mijn eerste gedachte). Maar als ik er dan wat meer over nadenk ik een wegwerpgebaar vanaf een voetbal tribune ook geen raar idee vindt.
Ik zie hier in de discussie veel terug komen dat we naar het gevoel en de situatie van de zwarte piet tegenstanders moeten kijken, maar in dit soort situaties doen we dat ook niet en beoordelen we meteen op basis van wat we zien en wat het eerste in ons opkomt. Begrijp me goed, ik praat de hele situatie niet goed. Maar ik vind het wel bizar dat we eigenlijk zo snel kunnen oordelen over mensen en vooral dat Social Media hierin een hele storende en beangstigende factor in speelt. Ik weet dat ik zelf ook vaak handel vanuit mijn eerste gedachte, maar als ik wat meer over dat soort situaties ga nadenken en het probeer te bekijken vanuit meerdere oogpunten dan ga ik toch wat anders over dit soort dingen nadenken. We leven en handelen vaak massaal vanuit onze eigen tunnel, maar het zou goed zijn om af en toe eens daarbuiten te kijken.
Na het zien van het filmpje lijkt een Hitler groet aannemelijker dan een wegwerpgebaar. Het is overigens wel heel kort.
 
Bij een wegwerpgebaar hou je de andere hand niet zo strak voor je lijf langs... En beweegt men het gehele lijf overigens wat meer, statisch een wegwerp gebaar maken is wat typisch. Statisch de groet brengen is wel logisch. (alleen het brengen van die groet is dan weer niet logisch)
 
Na het zien van het filmpje lijkt een Hitler groet aannemelijker dan een wegwerpgebaar. Het is overigens wel heel kort.

Ik zie het juist andersom. Lijkt mij idd op een wegwerpgebaar.

Bij een wegwerpgebaar hou je de andere hand niet zo strak voor je lijf langs... En beweegt men het gehele lijf overigens wat meer, statisch een wegwerp gebaar maken is wat typisch. Statisch de groet brengen is wel logisch. (alleen het brengen van die groet is dan weer niet logisch)

Hij doet het twee keer achter elkaar. Ik zie er meer een Hitlergroet in dan een wegwerpgebaar, maar hoe ga ik dat ooit bewijzen? Das een beetje het probleem hier ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan