Racisme & Discriminatie

Dit is wel iets te makkelijk, denk ik. De slavernij is al een tijdje afgeschaft, maar het is pas vrij recent dat zwarte mensen ook *echt* voor vol worden aangezien. Eeuwenlang, tientallen generaties is dat niet zo geweest.

Ik wil hier toch even op reageren.
Ten eerste, slavernij is afgeschaft (in Suriname) in 1863. Dat is een lange tijd geleden: generaties zijn gekomen en gegaan sindsdien. Niemand die nu leeft heeft dit meegemaakt, of zelfs ouders of grootouders die dit hebben meegemaakt.

Ten tweede, in Nederland woonde geen slaven. De slaven die op "Nederlands grondgebied" waren, waren allen in het Caribisch gebied. Met als gevolg dat de gewone Nederlander weinig contact had met mensen die voormalig slaaf zijn geweest en hun nazaten. Dat kwam pas in het tweede deel van de 20e eeuw en die generatie had niets te maken met slavernij, noch hadden hun ouders en grootouders. Er was geen generaties lange segregratie tussen blanke en zwarte mensen daar er gewoonweg weinig zwarte mensen waren in Nederland. En voor iedereen/de meeste was er dan ook niet de grote verandering tussen personen die als beesten werden gezien met de bijbehorende minachting en opeens gelijkwaardig werden geacht.

Ten derde is er nooit een "Jim Crow" achtige regelgeving geweest in Nederland die Zwarte mensen vanuit de wet een minderwaardige positie gaf. Nederland kende geen rassenwetten zoals De Verenigde staten. Racisme bestond zeker (en ook nu nog), maar was niet geinstitutioneerd zoals dat in Amerika was (of later kwam in Duitsland met de Neurenburg wetten). Er is dan ook geen eeuw lang een systematische periode geweest waarin zwarte mensen bij wet "second class" burgers waren. Je ziet dat in Amerika juist in die periode een basis is gelegd voor de minachting van veel blanke naar African Americans toe die doorgegeven werd van ouders op kinderen en nog steeds een rol speelt.

Er is zeker racisme in Nederland (denk niet dat iemand dit zal ontkennen) en het is absoluut zo dat sommige daar veel hinder van ondervinden. Dit soort racisme moet uitgebannen worden. Maar het is niet zo lang een systematisch onderdeel geweest van de samenleving als velen het er graag van maken. Mensen zijn nu eenmaal erg tegen alles dat "anders is". Of het nu op basis van huidskleur, geloof of klasse is. Protestanten discrimineerde Katholieken en omgekeerd. Dat is niet op basis van huidskleur, maar soortgelijke vooroordelen over de "ander". Als je als Brabander (met een flink zachte "g") in de Randstad gaat wonen, krijg je een andere behandeling dan iemand uit Wassenaar. Ik groeide op in Eindhoven en we hadden iemand in de klas (Lagere school) die zich anders kleedde en anders sprak (rolende "r") omdat zijn ouders uit het Westen kwamen. Die werd door iedereen gepest omdat hij anders was "kakker", etc. Kun je ook Racisme noemen, maar dit soort vormen vinden we niet belangrijk.


Ben wel benieuwd naar wat sommige van het volgende vinden over dit onderwerp:
1. Ik woon buiten Nederland en reis veel. Racisme in niet westerse landen is vele malen groter (en opener) dan in westerse landen. Of mensen nu Chinees, Blank, Arabisch of Bantu zijn, degene die de macht heeft is racistisch.
2. Sommige willen graag racisme zien. Als er iets gebeurt dat hun niet tegenzit, moet dat wel het resultaat zijn van racisme. Kunt het overgevoelig noemen of een gevolg van een eigen racistische wereldbeeld.
3. Waarom doen we alsof er maar een soort racisme bestaat in Nederland? Wilders stemmers doen alsof er alleen haat/racisme bestaat naar Nederlanders toe en andere doen alsof er alleen racisme/haat is van Blanke Nederlanders naar niet blanke Nederlanders, en weer andere spreken van racisme (terwijl discriminatie een beter woord zou zijn) naar hun religie. Waarom is er niemand die tegen iedere vorm is behalve las ze zelf het slachtoffer zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik wil hier toch even op reageren.
Ten eerste, slavernij is afgeschaft (in Suriname) in 1863. Dat is een lange tijd geleden: generaties zijn gekomen en gegaan sindsdien. Niemand die nu leeft heeft dit meegemaakt, of zelfs ouders of grootouders die dit hebben meegemaakt.

Ten tweede, in Nederland woonde geen slaven. De slaven die op "Nederlands grondgebied" waren, waren allen in het Caribisch gebied. Met als gevolg dat de gewone Nederlander weinig contact had met mensen die voormalig slaaf zijn geweest en hun nazaten. Dat kwam pas in het tweede deel van de 20e eeuw en die generatie had niets te maken met slavernij, noch hadden hun ouders en grootouders. Er was geen generaties lange segregratie tussen blanke en zwarte mensen daar er gewoonweg weinig zwarte mensen waren in Nederland. En voor iedereen/de meeste was er dan ook niet de grote verandering tussen personen die als beesten werden gezien met de bijbehorende minachting en opeens gelijkwaardig werden geacht.

Ten derde is er nooit een "Jim Crow" achtige regelgeving geweest in Nederland die Zwarte mensen vanuit de wet een minderwaardige positie gaf. Nederland kende geen rassenwetten zoals De Verenigde staten. Racisme bestond zeker (en ook nu nog), maar was niet geinstitutioneerd zoals dat in Amerika was (of later kwam in Duitsland met de Neurenburg wetten). Er is dan ook geen eeuw lang een systematische periode geweest waarin zwarte mensen bij wet "second class" burgers waren. Je ziet dat in Amerika juist in die periode een basis is gelegd voor de minachting van veel blanke naar African Americans toe die doorgegeven werd van ouders op kinderen en nog steeds een rol speelt.

Er is zeker racisme in Nederland (denk niet dat iemand dit zal ontkennen) en het is absoluut zo dat sommige daar veel hinder van ondervinden. Dit soort racisme moet uitgebannen worden. Maar het is niet zo lang een systematisch onderdeel geweest van de samenleving als velen het er graag van maken. Mensen zijn nu eenmaal erg tegen alles dat "anders is". Of het nu op basis van huidskleur, geloof of klasse is. Protestanten discrimineerde Katholieken en omgekeerd. Dat is niet op basis van huidskleur, maar soortgelijke vooroordelen over de "ander". Als je als Brabander (met een flink zachte "g") in de Randstad gaat wonen, krijg je een andere behandeling dan iemand uit Wassenaar. Ik groeide op in Eindhoven en we hadden iemand in de klas (Lagere school) die zich anders kleedde en anders sprak (rolende "r") omdat zijn ouders uit het Westen kwamen. Die werd door iedereen gepest omdat hij anders was "kakker", etc. Kun je ook Racisme noemen, maar dit soort vormen vinden we niet belangrijk.


Ben wel benieuwd naar wat sommige van het volgende vinden over dit onderwerp:
1. Ik woon buiten Nederland en reis veel. Racisme in niet westerse landen is vele malen groter (en opener) dan in westerse landen. Of mensen nu Chinees, Blank, Arabisch of Bantu zijn, degene die de macht heeft is racistisch.
2. Sommige willen graag racisme zien. Als er iets gebeurt dat hun niet tegenzit, moet dat wel het resultaat zijn van racisme. Kunt het overgevoelig noemen of een gevolg van een eigen racistische wereldbeeld.
3. Waarom doen we alsof er maar een soort racisme bestaat in Nederland? Wilders stemmers doen alsof er alleen haat/racisme bestaat naar Nederlanders toe en andere doen alsof er alleen racisme/haat is van Blanke Nederlanders naar niet blanke Nederlanders, en weer andere spreken van racisme (terwijl discriminatie een beter woord zou zijn) naar hun religie. Waarom is er niemand die tegen iedere vorm is behalve las ze zelf het slachtoffer zijn?
Goede post!

Volgens mij heb je het antwoord op je laatste vraag zelf al gegeven.
 
Tribalisme is algemeen bekend, onderzocht en geaccepteerd.
Racisme en tribalisme verschillen in essentie niet van elkaar.

Ik kijk dwars door elke kleur heen, tot het moment dat ik als 'witte man' (hij zal racist, of op z'n minst sexist, zijn) word neergezet. En het gekke is dat dat vaker voorkomt dan je zou denken.
Ik was vroeger vaak bij een Molukse familie in huis. De kinderen waren (en zijn) goede vrienden en ik heb me altijd zeer welkom gevoeld. Ik hoorde er helemaal bij. Maar, als er dan een andere blanke jongen was, wilde moeder daar niet naast zitten. Ze wilde niet naast een vreemde belanda bedaki (vieze blanke) zitten. En daar werd dan smakelijk om gelachen... Ook door mij, want zo werkt het gewoon.
Ik houd van die gasten, stuk voor stuk en zodra ze weer eens gekscherend over belanda bedaki begonnen, was de reactie steevast 'hou je smoel joh, hitam bedaki'. Niks aan de hand, niet zo spastisch doen. Tribalsime, eigen groep eerst. En wie welke kleur heeft binnen jouw groep (Holland! Holland!) maakt echt niet uit, daar kun je hooguit mee plagen en dat is heel wat anders dan wat die 'slaven' van nu pretenderen.
 
Tribalisme is algemeen bekend, onderzocht en geaccepteerd.
Racisme en tribalisme verschillen in essentie niet van elkaar.

Ik kijk dwars door elke kleur heen, tot het moment dat ik als 'witte man' (hij zal racist, of op z'n minst sexist, zijn) word neergezet. En het gekke is dat dat vaker voorkomt dan je zou denken.
Ik was vroeger vaak bij een Molukse familie in huis. De kinderen waren (en zijn) goede vrienden en ik heb me altijd zeer welkom gevoeld. Ik hoorde er helemaal bij. Maar, als er dan een andere blanke jongen was, wilde moeder daar niet naast zitten. Ze wilde niet naast een vreemde belanda bedaki (vieze blanke) zitten. En daar werd dan smakelijk om gelachen... Ook door mij, want zo werkt het gewoon.
Ik houd van die gasten, stuk voor stuk en zodra ze weer eens gekscherend over belanda bedaki begonnen, was de reactie steevast 'hou je smoel joh, hitam bedaki'. Niks aan de hand, niet zo spastisch doen. Tribalsime, eigen groep eerst. En wie welke kleur heeft binnen jouw groep (Holland! Holland!) maakt echt niet uit, daar kun je hooguit mee plagen en dat is heel wat anders dan wat die 'slaven' van nu pretenderen.


De tere zieltjes, ik word er simpel van. Iedereen heeft tegenwoordig enorm lange tenen en men kan niets meer hebben.
 
Over tere zieltjes gesproken, we gaan gewoon verder: https://edition.cnn.com/2018/01/04/...e-gender-neutral-birth-certificate/index.html
Want je zal toch als mannelijk gelabeld worden terwijl je je helemaal niet identificeert als man! Dan kan je toch mooi je geboortecertificaat veranderen in een X.

Ik ben in de zeventiger jaren geboren, maar voel niets met disco, hippies, stadsvernieuwing, actie geschreven als aksie, Johan Cruijf, ajaks en Feyenoord successen. Ik wil graag mijn geboortejaar veranderen naar iets uit de tachtiger jaren.
 
Ik ben in de zeventiger jaren geboren, maar voel niets met disco, hippies, stadsvernieuwing, actie geschreven als aksie, Johan Cruijf, ajaks en Feyenoord successen. Ik wil graag mijn geboortejaar veranderen naar iets uit de tachtiger jaren.

Ik juist niet.
Als kind uit de jaren '70 speelde je buiten. Je moest naar binnen als de lantaarnpalen aangingen. Je liep naar je vriendjes om af te spreken, en als die er niet waren, liep je terug. Je wilde zo snel mogelijk alleen naar school lopen, zonder mama, want dat was iets voor peuters. Je kreeg schoolmelk, en niemand had een lactose-allergie. De meester rookte een sigaar in de klas. Ik kon slecht schrijven maar dat was volgens de meester niet zo erg. Ik was een slimme jongen die later vast een typemachine kreeg. Of misschien werd ik dokter en die konden ook niet schrijven. Sommige kinderen waren druk, en die kregen straf als ze teveel kabaal maakten. En dan kreeg je van je ouders ook nog straf. Op straat moest je ook uitkijken om iets uit te halen, want anders ging een buurvrouw naar je ouders.
Je fiets had geen versnellingen, en je naam vaak een vriendje achterop mee. Wel uitkijken dat je niet met je vingers tussen de vering van het zadel kwam. Of met je schoenen tussen de spaken. Je fiets zette je in het stalletje met asbest dak.
De tv had 6 zenders, en begon meestal pas om 18:00. Dan moest je stil zijn, anders verstond men het niet en kreeg je een draai om de oren. Op zondagochtend kon je naar de Duitse TV kijken. Pikte je gelijk de taal een beetje op. Als er een feestje was, en je lurkte als 8-jarige restjes bier op, werd er gelachen en een foto gemaakt.

Prima tijd om kind te zijn.
 
Ik juist niet.
Als kind uit de jaren '70 speelde je buiten. Je moest naar binnen als de lantaarnpalen aangingen. Je liep naar je vriendjes om af te spreken, en als die er niet waren, liep je terug. Je wilde zo snel mogelijk alleen naar school lopen, zonder mama, want dat was iets voor peuters. Je kreeg schoolmelk, en niemand had een lactose-allergie. De meester rookte een sigaar in de klas. Ik kon slecht schrijven maar dat was volgens de meester niet zo erg. Ik was een slimme jongen die later vast een typemachine kreeg. Of misschien werd ik dokter en die konden ook niet schrijven. Sommige kinderen waren druk, en die kregen straf als ze teveel kabaal maakten. En dan kreeg je van je ouders ook nog straf. Op straat moest je ook uitkijken om iets uit te halen, want anders ging een buurvrouw naar je ouders.
Je fiets had geen versnellingen, en je naam vaak een vriendje achterop mee. Wel uitkijken dat je niet met je vingers tussen de vering van het zadel kwam. Of met je schoenen tussen de spaken. Je fiets zette je in het stalletje met asbest dak.
De tv had 6 zenders, en begon meestal pas om 18:00. Dan moest je stil zijn, anders verstond men het niet en kreeg je een draai om de oren. Op zondagochtend kon je naar de Duitse TV kijken. Pikte je gelijk de taal een beetje op. Als er een feestje was, en je lurkte als 8-jarige restjes bier op, werd er gelachen en een foto gemaakt.

Prima tijd om kind te zijn.

Ik ben in de (vroege) jaren tachtig geboren en heb, met uitzondering van de rokende meester, precies dezelfde ervaring gehad. Het kan dus wel, een goed leven als je na de jaren ´70 bent geboren ;).
 
Ik juist niet.
Als kind uit de jaren '70 speelde je buiten. Je moest naar binnen als de lantaarnpalen aangingen. Je liep naar je vriendjes om af te spreken, en als die er niet waren, liep je terug. Je wilde zo snel mogelijk alleen naar school lopen, zonder mama, want dat was iets voor peuters. Je kreeg schoolmelk, en niemand had een lactose-allergie. De meester rookte een sigaar in de klas. Ik kon slecht schrijven maar dat was volgens de meester niet zo erg. Ik was een slimme jongen die later vast een typemachine kreeg. Of misschien werd ik dokter en die konden ook niet schrijven. Sommige kinderen waren druk, en die kregen straf als ze teveel kabaal maakten. En dan kreeg je van je ouders ook nog straf. Op straat moest je ook uitkijken om iets uit te halen, want anders ging een buurvrouw naar je ouders.
Je fiets had geen versnellingen, en je naam vaak een vriendje achterop mee. Wel uitkijken dat je niet met je vingers tussen de vering van het zadel kwam. Of met je schoenen tussen de spaken. Je fiets zette je in het stalletje met asbest dak.
De tv had 6 zenders, en begon meestal pas om 18:00. Dan moest je stil zijn, anders verstond men het niet en kreeg je een draai om de oren. Op zondagochtend kon je naar de Duitse TV kijken. Pikte je gelijk de taal een beetje op. Als er een feestje was, en je lurkte als 8-jarige restjes bier op, werd er gelachen en een foto gemaakt.

Prima tijd om kind te zijn.
100% herkenbaar!
 
Ik ben in de (vroege) jaren tachtig geboren en heb, met uitzondering van de rokende meester, precies dezelfde ervaring gehad. Het kan dus wel, een goed leven als je na de jaren ´70 bent geboren ;).

Zo is het! Het ging pas allemaal mis in de negentiger jaren. Allemaal de schuld van Paars! En ik wil dat kwartje van Kok ook nog terug.
 
Het kwartje van Kok en de carpoolstrook (met opblaaspoppenfraude) van Hanja Maij-Weggen, dat zijn toch wel zaken die ik heb onthouden.

Opblaaspoppen tellen niet als passagier. Discriminatie!

We zijn weer on topic.
 
Ik juist niet.
Als kind uit de jaren '70 speelde je buiten. Je moest naar binnen als de lantaarnpalen aangingen. Je liep naar je vriendjes om af te spreken, en als die er niet waren, liep je terug. Je wilde zo snel mogelijk alleen naar school lopen, zonder mama, want dat was iets voor peuters. Je kreeg schoolmelk, en niemand had een lactose-allergie. De meester rookte een sigaar in de klas. Ik kon slecht schrijven maar dat was volgens de meester niet zo erg. Ik was een slimme jongen die later vast een typemachine kreeg. Of misschien werd ik dokter en die konden ook niet schrijven. Sommige kinderen waren druk, en die kregen straf als ze teveel kabaal maakten. En dan kreeg je van je ouders ook nog straf. Op straat moest je ook uitkijken om iets uit te halen, want anders ging een buurvrouw naar je ouders.
Je fiets had geen versnellingen, en je naam vaak een vriendje achterop mee. Wel uitkijken dat je niet met je vingers tussen de vering van het zadel kwam. Of met je schoenen tussen de spaken. Je fiets zette je in het stalletje met asbest dak.
De tv had 6 zenders, en begon meestal pas om 18:00. Dan moest je stil zijn, anders verstond men het niet en kreeg je een draai om de oren. Op zondagochtend kon je naar de Duitse TV kijken. Pikte je gelijk de taal een beetje op. Als er een feestje was, en je lurkte als 8-jarige restjes bier op, werd er gelachen en een foto gemaakt.

Prima tijd om kind te zijn.

Zelfs in de jargen 90 was dit nog normaal in Kampen, maar goed daar lopen ze dan ook 20 jaar achter:p. Enige waar ik echt blij om ben dat ik de Asbest tijdperk niet heb meegemaakt, wat een gore troep is dat, en het ergste is dat we dit al weten sinds 1906.

En als je achterop zit, opletten dat je de fiets niet op slot probeert te zetten tijdens het fietsen, dat zorgt voor een mooie snoekduik...
 
Tribalisme is algemeen bekend, onderzocht en geaccepteerd.

Racisme en tribalisme verschillen in essentie niet van elkaar.

Ik kijk dwars door elke kleur heen, tot het moment dat ik als 'witte man' (hij zal racist, of op z'n minst sexist, zijn) word neergezet. En het gekke is dat dat vaker voorkomt dan je zou denken.

Dit komt heel veel voor en is (in mijn ogen) een van de redenen dat extremer rechts meer stemmen krijgt. Aan linkerzijde doen ze alsof racisme alleen van blanke komt en negeert alle vormen van racisme die hun niet uitkomt, het midden hoor je alleen als het in hun straatje past en alleen extreem rechts heeft het hierover (maar negeert veel andere vormen van racisme weer). Als je probeert als een goed mens te leven en iedereen gelijk behandeld en je constant te horen krijgt dat je vanwege je huidskleur een racist of seksist bent, en niemand wijst er op dat dat racistisch is, dan wringt dat.


Ik woon in Singapore, ik kan je zeggen dat racisme hier een heel stuk meer geïnstitutionaliseerd is en veel meer voorkomt.

Voorbeelden
- ik zit in een lift met een oude Chinese vrouw, een Indiër komt binnen. De vrouw grijpt naar haar neus en rent de lift uit . Een klein kind komt de bus in, ziet een Indier naast zich staan en knijpt haar neus dicht (het vooroordeel is dat alle Indiërs stinken).
- Bij bepaalde bedrijven kom je normaal niet binnen als je niet Chinees bent (bijvoorbeeld DBS bank).
- Indiërs en Filipijnen worden vaak als laatst geholpen aan de bar (blanke en chinezen vaak het snelst).
- Indiërs zijn ook racistisch naar Chinezen en naar mannen die een relatie hebben met een Indiase vrouw.
- Grappen over elkaars accent en rariteiten worden gewoon openlijk op tv/radio gemaakt.

Er lijkt hier een soort volkeren hiërarchie te bestaan waarvan de volgorde afhankelijk is van de groep waar je zelf toe behoord. Bovenaan staat altijd je eigen “volk”. Onderaan staan altijd zwarte (Afrikaanse) mensen gevolgd door Filipijnen of Indiërs. De volgorde tussenin verschilt meer: die volkeren die vaak cultureel dichterbij staan scoren beter maar je ziet ook dat bepaalde groepen een diepe minachting heeft voor andere groepen die cultureel dichterbij elkaar zijn (bijvoorbeeld Noord-Indiërs kijken erg neer op Zuid-Indiërs, Indiërs haten Pakistani, etc.).

Blanke vind je meestal hoger in de piramiden, maar als je wat dieper op in gaat, zie je ook veel verschillen. Sommige hebben een grote hekel aan blanken of een blanke kan dan wel je vriend of collega zijn, hij mag geen relatie hebben met een familielid (je moet binnen de eigen groep trouwen als vrouw, er gelden natuurlijk wel andere regels voor mannen). Zo hebben veel lokale een grote hekel aan Fransen (en veel blanken worden daarom negatief aangekeken omdat ze voor fransen worden aangezien)! Waarom? Omdat veel Fransen (generaliseer natuurlijk) zich beter voelen dan de lokale mensen, altijd alleen maar in het Frans willen praten en neerbuigend doen naar de lokale cultuur. Wat ook niet helpt is dat velen Fransen hier het ene meisje na de andere regelen en geen plannen hebben met ze te trouwen, ze mee te nemen terug naar Frankrijk als hun baan afloopt of het meisje volledig gelijkwaardig acht (het blijven geen fransen maar "Locals"). Veel meisjes vinden de locale jongens erg saai/nerdy. Mede doordat veel lokalen sociaal niet zo sterk zijn en een andere manier zijn grootgebracht hebben veel locale jongens geen kans bij die meisjes. Dat schept veel kwaad bloed hier naar Fransen/blanken en velen spreken neerbuigend over meisjes die met blanke daten: dat zijn SPG's/Sarong party girl's met alle vooroordelen die je daarbij kan bedenken (losse moraal, golddigger, haten zichzelf/de eigen cultuur, hebben een grotere lul nodig, zijn seksverslaafd, zijn minderwaardig, etc.) .

En laten we eerlijk zijn, sommige vooroordelen komen niet uit de lucht vallen! Bepaald gedrag/gebruiken komen nu eenmaal meer voor binnen bepaalde groepen dan in anderen. Dit wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld binnen die groep (ver van) maar zorgt wel voor een bepaalde indruk van een groep mensen. Vooroordelen als:
- Chinezen zijn wat saai/nerds en gaan na het eten weg (blijven niet voor alcohol of feestje)
- Veel Indiase mannen zijn "Mamma's kindjes"
- Singaporezen zijn sociaal niet zo sterk/zwak
- Fransen zijn arrogant
- Amerikanen zijn luidruchtig
- Nederlanders zijn erg direct/onbeschoft
- etc. etc. etc.

Bepaalde problemen en gedragingen (slaan van echtgenoten, alcohol problemen, manier waarop religie het leven bepaald, mate waarin het gezin centraal staat, mate waarin je respect dient te tonen, vrijheid van vrouwen, vrijheid van seksuele geaardheid, etc) komen dan ook veel meer voor binnen bepaalde groepen dan anderen. Doen alsof er geen verschillen bestaan is kortzichtig en gewoonweg infantiel.
 
Laatst bewerkt:
Dit komt heel veel voor en is (in mijn ogen) een van de redenen dat extremer rechts meer stemmen krijgt. Aan linkerzijde doen ze alsof racisme alleen van blanke komt en negeert alle vormen van racisme die hun niet uitkomt, het midden hoor je alleen als het in hun straatje past en alleen extreem rechts heeft het hierover (maar negeert veel andere vormen van racisme weer). Als je probeert als een goed mens te leven en iedereen gelijk behandeld en je constant te horen krijgt dat je vanwege je huidskleur een racist of seksist bent, en niemand wijst er op dat dat racistisch is, dan wringt dat.

Ik woon in Singapore, ik kan je zeggen dat racisme hier een heel stuk meer geïnstitutionaliseerd is en veel meer voorkomt.

Voorbeelden
- ik zit in een lift met een oude Chinese vrouw, een Indiër komt binnen. De vrouw grijpt naar haar neus en rent de lift uit (het vooroordeel is dat alle Indiërs stinken). Variaties op dit thema zie je heel vaak.
- Bij bepaalde bedrijven kom je normaal niet binnen als je niet Chinees bent (bijvoorbeeld DBS bank).
- Indiërs en Filipijnen worden vaak als laatst geholpen aan de bar (blanke en chinezen vaak het snelst).
- Indiërs zijn ook racistisch naar chinezen en naar mannen die een relatie hebben met een Indiase vrouw.
- Grappen over elkaars accent en rariteiten worden gewoon openlijk op tv/radio gemaakt.

Er lijkt hier een soort volkeren hiërarchie te bestaan waarvan de volgorde afhankelijk is van de groep waar je zelf toe behoord. Bovenaan staat altijd je eigen “volk”. Onderaan staan altijd zwarte (Afrikaanse) mensen gevolgd door Filipijnen of Indiërs. De volgorde tussenin verschilt meer: die volkeren die vaak cultureel dichterbij staan scoren beter maar je ziet ook dat bepaalde groepen een diepe minachting heeft voor andere groepen die cultureel dichterbij elkaar zijn (bijvoorbeeld Noord-Indiërs kijken erg neer op Zuid-Indiërs, Indiërs haten Pakistani, etc.).

Blanke vind je meestal hoger in de piramiden, maar als je wat dieper op in gaat, zie je ook veel verschillen. Sommige hebben een grote hekel aan blanken of een blanke kan dan wel je vriend of collega zijn, hij mag geen relatie hebben met een familielid (je moet binnen de eigen groep trouwen als vrouw, er gelden natuurlijk wel andere regels voor mannen). Zo hebben veel lokale een grote hekel aan Fransen (en veel blanken worden daarom negatief aangekeken omdat ze voor fransen worden aangezien)! Waarom? Omdat veel Fransen (generaliseer natuurlijk) zich beter voelen dan de lokale mensen, altijd alleen maar in het Frans willen praten en neerbuigend doen naar de lokale cultuur. Wat ook niet helpt is dat velen Fransen hier het ene meisje na de andere regelen en niet van plan zijn met ze te trouwen. Veel meisjes vinden de locale jongens erg saai waardoor die locale jongens geen kans hebben bij die meisjes. Mede doordat veel lokalen sociaal niet zo sterk zijn en een andere manier zijn grootgebracht. Dat schept veel kwaad bloed hier.

En laten we eerlijk zijn, sommige vooroordelen komen niet uit de lucht vallen! Bepaald gedrag/gebruiken komen nu eenmaal meer voor binnen bepaalde groepen dan in anderen.
- Chinezen zijn wat saai en gaan na het eten weg (blijven niet voor alcohol of feestje)
- Veel Indiase mannen zijn "Mammies boys"
- Singaporezen zijn sociaal niet zo sterk
- Fransen zijn arrogant
- Amerikanen zijn luidruchtig
- Nederlanders zijn erg direct/onbeschoft
- etc. etc. etc.

Dit wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld binnen die groep (ver van) maar zorgt wel voor een bepaalde indruk van een groep mensen. Bepaalde problemen en gedragingen (slaan van echtgenoten, alcohol problemen, manier waarop religie het leven bepaald, mate waarin het gezin centraal staat, mate waarin je respect dient te tonen, etc) komen dan ook veel meer voor binnen bepaalde groepen dan anderen. Doen alsof er geen verschillen bestaan is kortzichtig en gewoonweg infantiel.
Mooie post! (Y)
 
Iedereen denkt altijd vol nostalgie over de eigen kindertijd, maar ik denk dat veel mensen hier - inclusief ikzelf - zich echt zouden doodvervelen als ze nu opeens terug zouden worden geplaatst in de jaren zeventig... De tijd dat in een supermarkt ellenboogmacaroni gold als tamelijk exclusief (met smac en ketchup), je jaloers was op je vriendje omdat zijn familie met de auto op vakantie ging naar Spanje (niet wetende dat hij met zijn vloekende vader achter het stuur bij elke grensovergang uren moest wachten), 'Ter land, ter zee en in de lucht' op televisie het hoogtepunt was van vermaak - samen met het spel 'Pong', disco het belangrijkste muzikale avontuur was, de straten leeg waren, want er was niks... nauwelijks kroegen en restaurants. Vooral: blauwbekken in het PSV stadion, uiteraard een staanplaats. Geef mij dan toch maar deze tijd, ondanks de evidente nadelen. Op straat, in supermarkten en restaurants een keur aan smaken, kleuren en geuren; bijzondere gerechten, vele bieren, heerlijke wijnen (vroeger altijd zure bocht), zo veel informatie op het internet, babbelen en discussiëren op fora als deze, vakanties en reizen - als je wilt - naar Azië, Amerika, et cetera, prachtige games, muziek van alle genres meestal binnen twee klikken te beluisteren... en films te bekijken, een comfortabele stoel in het stadion met de bierpomp in de buurt... Voor mij in ieder geval is de wereld groter en meer boeiend geworden.

Toegegeven, De opwinding was er natuurlijk ook in de jaren zeventig: evident terrorismegevaar met trein- en schoolkapingen, RMS, RAF. Rode Brigade, CCC... Koude Oorlog en nucleaire dreiging, Oost-Europa hermetisch gesloten...

En om topic te blijven, ik herinner me ook de vele, vele racistische grappen. In Woensel-west vooral over Surinamers (die zouden 'afgeven'), later vaak Turken.

Ik wil niet per se vervelend doen, want natuurlijk herinner ik me ook de vrijheid die ik had als kind. De prestatiedruk en prikkeloverdosis waren minder dan nu, denk ik. Als ik deze week in de Volkskrant lees dat ouders bij de huisarts vragen om Ritalin om zo hun kinderen op een hogere schooltype te krijgen, denk ik ook: arme kinderen... Maar ik wilde gewoon ander perspectief geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan