Racisme & Discriminatie

Hier kan ik me dus helemaal niet in verplaatsen. Ik voel helemaal geen haat ten opzichte van Spanjaarden of Duitsers. Of Moren, die Nederlandse scheepslui tot slaaf maakten.

Je mislukte leven verklaren door de slavernij. Zelfde als iemand de Duitsers nu gaat beschuldigen dat zijn leven is mislukt omdat ze zijn opa als werkslaaf in een kamp hebben misbruikt. Misschien wordt het voor die lui eens tijd om zichzelf te gaan bewijzen in de maatschappij in plaats van je er je levenswerk te van gaan maken wat die domme blanke Nederlanders allemaal wel niet doen om jou en je mede-kleurlingen (ik weet uit ellende niet meer hoe ik dit anders moet verwoorden) het leven moeilijk te maken. Mijn zoontje is vroeger een keer zwarte piet genoemd en daar is hij nog steeds helemaal van van slag. Moet ik als roodharige nu ook maar gaan protesteren dat iedereen die grapjes maakt over mijn haarkleur of me tagt in berichten over Ginger Day nu ook maar gaan bestempelen als racisten omdat ik vroeger vuurtoren en rooie werd genoemd?

Dat ze maar eens een voorbeeld nemen aan de mensen die zich niet bezig houden met dit soort onzin en niet bij iedere tegenslag in de slavernij/racisme slachtoffer rol kruipen. Gelukkig hebben we die ook genoeg, de rest moeten we eigenlijk lekker negeren (Y)
 
Laatst bewerkt:
Je mislukte leven verklaren door de slavernij. Zelfde als iemand de Duitsers nu gaat beschuldigen dat zijn leven is mislukt omdat ze zijn opa als werkslaaf in een kamp hebben misbruikt. Misschien wordt het voor die lui eens tijd om zichzelf te gaan bewijzen in de maatschappij in plaats van je er je levenswerk te van gaan maken wat die domme blanke Nederlanders allemaal wel niet doen om jou en je mede-kleurlingen (ik weet uit ellende niet meer hoe ik dit anders moet verwoorden) het leven moeilijk te maken. Mijn zoontje is vroeger een keer zwarte piet genoemd en daar is hij nog steeds helemaal van van slag. Moet ik als roodharige nu ook maar gaan protesteren dat iedereen die grapjes maakt over mijn haarkleur of me tagt in berichten over Ginger Day nu ook maar gaan bestempelen als racisten omdat ik vroeger vuurtoren en rooie werd genoemd?

Dat ze maar eens een voorbeeld nemen aan de mensen die zich niet bezig houden met dit soort onzin en niet bij iedere tegenslag in de slavernij/racisme slachtoffer rol kruipen. Gelukkig hebben we die ook genoeg, de rest moeten we eigenlijk lekker negeren (Y)

Een bewussie? :p
 
Hier kan ik me dus helemaal niet in verplaatsen. Ik voel helemaal geen haat ten opzichte van Spanjaarden of Duitsers. Of Moren, die Nederlandse scheepslui tot slaaf maakten.

Dit is wel iets te makkelijk, denk ik. De slavernij is al een tijdje afgeschaft, maar het is pas vrij recent dat zwarte mensen ook *echt* voor vol worden aangezien. Eeuwenlang, tientallen generaties is dat niet zo geweest. Binnen een cultuur of een sociale structuur laat dat natuurlijk wel zijn sporen achter. Je zelfbeeld en wereldbeeld is voor een belangrijk deel aangeleerd door je fysieke en sociale omgeving. Dat verandert of verdwijnt niet met een pennenstreek op een papier met een wetswijziging erop. Daar staat tegenover dat jij en ik daar niet voor verantwoordelijk kunnen worden gehouden (net zoals we Duitsers van nu niet kunnen afrekenen op wat Hitler en kornuiten hebben uitgevroten). Desalniettemin staat het ons wel om enigszins open te staan en gevoelig te zijn voor de sentimenten en gevoeligheden die leven onder de zwarte bevolking. Het afserveren ervan komt bij hun (lijkt mij) net zo hard en vervelend aan als een Piectivist die jou, impliciet of expliciet, voor racist uitmaakt terwijl je dat oprecht niet bent. Dat is niet leuk en dringt je (mij in ieder geval) direct in een verdedigende houding.

Beide kanten moeten constructief zijn, en van "onze" kant betekent dat hoofdzakelijk een beetje open staan voor redelijke argumenten. Los van de excessen, ik heb best begrip voor mensen die vinden dat een Piet met dikke rode lippen, kroesharen en gouden oorbellen schuurt en naar aanvoelt. Ik denk ook niet dat een roetveegpiet of wat dan ook afdoet aan de lol die kinderen hebben met het feest (laten we wel wezen: wat weten zij nou?). Ik zie zwarte piet niet als racistisch, zo voel ik het niet en daar associeer ik het niet mee. Om die racisme-kaart continu te spelen in het debat is ook niet constructief, denk ik. Maar, als zo veel mensen aangeven zich bij het gebeuren niet senang te voelen, dan kunnen we de boel toch wel een beetje aanpassen? Dat lijkt me toch ook wel in het belang van Sinterklaas, wat een van de leukste (nog echt Nederlandse) tradities is die we hebben. Tien jaar lang geemmer en gedoe rond deze tijd zuigt de lol er op een gegeven moment uit en dan heb je niets meer. Kun je je overgeven aan Helloween, Kerst of Sint Maarten.

 
Dit is wel iets te makkelijk, denk ik. De slavernij is al een tijdje afgeschaft, maar het is pas vrij recent dat zwarte mensen ook *echt* voor vol worden aangezien. Eeuwenlang, tientallen generaties is dat niet zo geweest. Binnen een cultuur of een sociale structuur laat dat natuurlijk wel zijn sporen achter. Je zelfbeeld en wereldbeeld is voor een belangrijk deel aangeleerd door je fysieke en sociale omgeving. Dat verandert of verdwijnt niet met een pennenstreek op een papier met een wetswijziging erop. Daar staat tegenover dat jij en ik daar niet voor verantwoordelijk kunnen worden gehouden (net zoals we Duitsers van nu niet kunnen afrekenen op wat Hitler en kornuiten hebben uitgevroten). Desalniettemin staat het ons wel om enigszins open te staan en gevoelig te zijn voor de sentimenten en gevoeligheden die leven onder de zwarte bevolking. Het afserveren ervan komt bij hun (lijkt mij) net zo hard en vervelend aan als een Piectivist die jou, impliciet of expliciet, voor racist uitmaakt terwijl je dat oprecht niet bent. Dat is niet leuk en dringt je (mij in ieder geval) direct in een verdedigende houding.

Beide kanten moeten constructief zijn, en van "onze" kant betekent dat hoofdzakelijk een beetje open staan voor redelijke argumenten. Los van de excessen, ik heb best begrip voor mensen die vinden dat een Piet met dikke rode lippen, kroesharen en gouden oorbellen schuurt en naar aanvoelt. Ik denk ook niet dat een roetveegpiet of wat dan ook afdoet aan de lol die kinderen hebben met het feest (laten we wel wezen: wat weten zij nou?). Ik zie zwarte piet niet als racistisch, zo voel ik het niet en daar associeer ik het niet mee. Om die racisme-kaart continu te spelen in het debat is ook niet constructief, denk ik. Maar, als zo veel mensen aangeven zich bij het gebeuren niet senang te voelen, dan kunnen we de boel toch wel een beetje aanpassen? Dat lijkt me toch ook wel in het belang van Sinterklaas, wat een van de leukste (nog echt Nederlandse) tradities is die we hebben. Tien jaar lang geemmer en gedoe rond deze tijd zuigt de lol er op een gegeven moment uit en dan heb je niets meer. Kun je je overgeven aan Helloween, Kerst of Sint Maarten.

Mooie post Jos!
 
Dit is wel iets te makkelijk, denk ik. De slavernij is al een tijdje afgeschaft, maar het is pas vrij recent dat zwarte mensen ook *echt* voor vol worden aangezien. Eeuwenlang, tientallen generaties is dat niet zo geweest. Binnen een cultuur of een sociale structuur laat dat natuurlijk wel zijn sporen achter. Je zelfbeeld en wereldbeeld is voor een belangrijk deel aangeleerd door je fysieke en sociale omgeving. Dat verandert of verdwijnt niet met een pennenstreek op een papier met een wetswijziging erop. Daar staat tegenover dat jij en ik daar niet voor verantwoordelijk kunnen worden gehouden (net zoals we Duitsers van nu niet kunnen afrekenen op wat Hitler en kornuiten hebben uitgevroten). Desalniettemin staat het ons wel om enigszins open te staan en gevoelig te zijn voor de sentimenten en gevoeligheden die leven onder de zwarte bevolking. Het afserveren ervan komt bij hun (lijkt mij) net zo hard en vervelend aan als een Piectivist die jou, impliciet of expliciet, voor racist uitmaakt terwijl je dat oprecht niet bent. Dat is niet leuk en dringt je (mij in ieder geval) direct in een verdedigende houding.

Beide kanten moeten constructief zijn, en van "onze" kant betekent dat hoofdzakelijk een beetje open staan voor redelijke argumenten. Los van de excessen, ik heb best begrip voor mensen die vinden dat een Piet met dikke rode lippen, kroesharen en gouden oorbellen schuurt en naar aanvoelt. Ik denk ook niet dat een roetveegpiet of wat dan ook afdoet aan de lol die kinderen hebben met het feest (laten we wel wezen: wat weten zij nou?). Ik zie zwarte piet niet als racistisch, zo voel ik het niet en daar associeer ik het niet mee. Om die racisme-kaart continu te spelen in het debat is ook niet constructief, denk ik. Maar, als zo veel mensen aangeven zich bij het gebeuren niet senang te voelen, dan kunnen we de boel toch wel een beetje aanpassen? Dat lijkt me toch ook wel in het belang van Sinterklaas, wat een van de leukste (nog echt Nederlandse) tradities is die we hebben. Tien jaar lang geemmer en gedoe rond deze tijd zuigt de lol er op een gegeven moment uit en dan heb je niets meer. Kun je je overgeven aan Helloween, Kerst of Sint Maarten.

Ik vind dit ook een mooie post. MAAR, ik blijf het moeilijk vinden om me erin te verplaatsen. :)

Piet een tikkeltje aanpassen is mij overigens prima.
 
Ik vind dit ook een mooie post. MAAR, ik blijf het moeilijk vinden om me erin te verplaatsen. :)

Piet een tikkeltje aanpassen is mij overigens prima.

Nee, dat snap ik. Ik kan dat ook niet, natuurlijk. Dat beweren zou een beetje pretentieus zijn. Ik heb wel een vergelijkbare ervaring (anders in omvang, zonder twijfel, maar dit is geen pissing contest). Ik kom uit een arbeidersfamilie. Dat ik ging studeren werd al niet zo heel erg goed begrepen (maar men was er wel soort van trots op). Nu ik een volwassen persoon ben mag ik mezelf Doctor noemen, heb gewoond en gewerkt in meerdere landen, spreek meerdere talen en heb alle werelddelen bezocht (naja, Antarctica niet). Ik heb familieleden die dat zien (en dat is letterlijk zo gezegd) als dat ik een soort van klasse-sprong heb gemaakt. Ik hoor niet meer bij "hun", maar ben nu onderdeel van "hullie", de mensen met geld en macht (Off-topic: *Rant modus aan* de grap is dat je als academicus die werkt op tijdelijke basis "gewoon" een modaal salaris hebt (daar heb je dan 10 jaar voor "doorgeleerd" en een studieschuld voor opgebouwd), je partner constant dwingt om te verhuizen waardoor hij/zij werkloos is en als zzp-er op opdrachtbasis voor een fooi zichzelf een slag in de rondte werkt....tel daar het gefragmenteerde pensioen en de duizenden Euro´s aan regelmatige verhuis- en emigratiekosten bij op: jongelui, ga bedrijfskunde studeren en hark een leuke job binnen, want de wetenschap doet alleen aan vragen, niet aan geven *Rant modus uit*).

Mijn punt is dat mij voordat ik ging studeren en na mijn afstuderen en promoveren regelmatig te kennen is gegeven dat "wij" dat niet doen, zo niet zijn en daar ook niet op moeten mikken. Maak je school af, leer een vak, vind een vrouw, maak kindjes, vind een leuke camping en probeer ooit een huis te kopen en probeer vooral niet iets anders van je leven te maken, want dat lukt toch niet. Onzin als je het mij vraagt, maar dat zit er heel diep in. Dit is natuurlijk van een andere orde, maar stel je een familie voor die tweehonderd jaar als honden is behandeld, en daarna een jaar of honderd als "Untermensch" en tegenwoordig (en da´s nog helemaal niet zo heel erg lang zo) ook als volwaardige mensen worden gezien. Hoe denken die mensen over hun kansen, hun perspectief? Dat wij, terecht, roepen dat racisme (zo goed als) voorbij is en dat ook zij alles kunnen doen, bereiken en laten wat ze willen betekent nog niet dat dat door hun zo gevoeld of ervaren wordt. Dat heeft tijd nodig, dat moet groeien en "het" moet slijten. Daar kunnen we met zijn allen eigenlijk niet zo veel aan doen, denk ik. Ik geloof niet in actief diversiteitsbeleid en positieve discriminatie, "goed doen omdat het moet". Waar ik wel in geloof is dat wij als blanken (in dit geval), of bijvoorbeeld als mannen (in andere gevallen) open staan voor de emancipatie die anderen doormaken (en zelf moeten doen). Geef die paar centimeter ruimte, want die hebben we best (en we verliezen er volgens mij niets aan).
 
Dergelijke acties houden racisme levend en zorgen voor afstand, in plaats van toenadering. Ik heb het al vaker gezegd, ik kijk niet naar kleur of afkomst, ik kijk naar gedrag. En als een gekleurd persoon mij doorlopend racist noemt omdat ik wit ben, dan ga ik uiteindelijk vanzelf anders kijken naar die persoon. En als het steeds donkere mensen zijn die mij op basis van mijn huidskleur al zien als witte übermensch en mij ook behandelen alsof ik dat ben, dan krijg ik vanzelf een negatieve associatie met gekleurde mensen. Ene Pavlov deed daar ooit eens een leuk onderzoekje naar...
 
Nou, dit is toch van WNL, de inspanning van de Telegraaf om ook "rechtse" publieke TV te maken? Ik denk dat ze precies wisten wie ze aan tafel hadden wat ze konden verwachten.

Is dat zo? Ik hou me niet zo bezig met wie links en wie rechts is. Gezien de reactie van de presentatrice die nogal schokkend en meteen aanvallend reageert dacht ik juist dat het wat onverwacht kwam.
 
Is dat zo? Ik hou me niet zo bezig met wie links en wie rechts is. Gezien de reactie van de presentatrice die nogal schokkend en meteen aanvallend reageert dacht ik juist dat het wat onverwacht kwam.

Van de wiki geplukt:

WNL is een op 16 februari 2009 opgerichte Nederlandse omroepvereniging die deel uitmaakt van het publieke bestel. WNL positioneert zich politiek gezien aan de rechterzijde en wil tegenwicht bieden aan een eenzijdig links geluid dat volgens de oprichters de Nederlandse publieke zenders domineert.

...

WNL is opgericht door Sjuul Paradijs, destijds hoofdredacteur van De Telegraaf, van het Nederlandse mediaconcern Telegraaf Media Groep.[SUP][3][/SUP] Voorzitter is Frank Volmer, tevens directeur van de Telegraaf Media Groep
 
Vergeet niet dat racisme voor veel mensen, ook in Nederland, aan de orde van de dag is.

Een korte achtergrond: mijn opa, tenminste, biologisch gezien niet maar wel al getrouwd met mijn oma voordat ik geboren werd, was Surinaams. Ik ken zijn verhalen, en ik kan je garanderen dat die niet in je koude kleren gaan zitten. Hetzelfde geldt voor mijn vader, die ook een donkere huidskleur heeft. De verhalen over de jaren '80 en '90 zijn ronduit schokkend te noemen. Daarom vind ik het volledig ridicuul als mensen met het argument komen "wij haten de Spanjaarden toch ook niet?". Niemand heeft het over Nederlanders haten. Sterker nog, als ik voor deze twee personen mag spreken: zij houden met heel hun hart van Nederland. Het enige wat ik ermee wil zeggen is dat Nederland niet zo "tolerant" is als het doet voorkomen. Maar goed, als je maar lang genoeg in een bepaalde bubbel zit (waar wij allemaal op onze eigen manier in zitten) dan ga je vanzelf in je eigen groep geloven en denken dat alles wat anderen zeggen achterlijk is.

Als ik een ding van de voorgaande personen geleerd heb, is om nooit de racismekaart te spelen. Hoewel het altijd belangrijk is om je verhalen en ervaringen te delen, ook met betrekking tot racisme en discriminatie, is schreeuwen en klagen dat iets racisme is nooit de oplossing. De oplossing is dialoog en het kweken van begrip. Dat kost tijd. Dat het nu zo ontspoort is volledig te wijten aan de (social) media. Alleen de schreeuwlelijken van beide kanten worden aan het woord gelaten. Dat is niet de bedoeling. Het gaat om nuance en naar elkaar luisteren. Dat zwarte piet een racistisch stereotype is, is voor iedereen met meer dan een halve hersencel echt wel te bedenken. Betekent dat dat je iets rigoureus moet afschaffen? Welnee, ga de dialoog aan en leg je neer bij het feit dat mensen iets anders zien of iets als kwetsend ervaren.

Nederland staat er internationaal gezien sowieso al jaren slecht op door Zwarte Piet. Ik denk dat deze discussie nooit zo uit de hand gelopen zou zijn in een andere decennium. Ik zie vooral de schreeuwlelijken van de voorstanders, dus ook mijn beeld is verfrommeld, maar ik denk dat de agressie onder deze mensen zo groot is doordat zij het gevoel hebben dat "hun Nederland" verdwijnt. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, maar er zijn steeds meer etniciteiten in Nederland die hun eigen supermarktjes en restaurantjes hebben, net zoals gebedshuizen. Supermarkten verkopen halal-producten en brochures van de gemeente worden niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels en Frans afgedrukt (en soms zelfs in het Arabisch of Turks). Mensen zien dat en horen op social media en zelfs vanuit de politiek dat ons Nederland geen Nederland meer is, dat wij alleen maar buigen voor buitenlanders en vreemde culturen en dat onze cultuur en tradities verdwijnen. Nogmaals, dat is helemaal niet zo, maar als je dat vanuit je bekrompen wereld inderdaad zo ziet, dan is de zwarte pietendiscussie een ideale manier om je frustratie te uiten over "weer een traditie of iets typisch Nederlands dat zou verdwijnen". Niemand heeft door dat tradities en gewoonten sowieso veranderen en dat dat van alle tijden is. Nederland in de jaren 80 was anders dan in de jaren 60, net zoals twintig jaar daarvoor en twintig jaar daarvoor. Maar het zijn de nostalgische gevoelens over dat vroeger alles beter was die de mensen zo laten steigeren. Vanuit bovenaf en vanuit hun omgeving wordt deze mensen ingefluisterd dat het nu allemaal slecht is en slechter zal worden. Dit ontspoorde debat is als het ware een protest tegen de huidige gang van zaken.

Ik dwaal veel te erg af, maar volgens mij is er een causaal verband tussen de algemene huidige frustratie onder de Nederlanders met betrekking tot sociale en politieke zaken (vooral buiten de Randstad) en de frustratie met betrekking tot Zwarte Piet. Laatstgenoemde is feitelijk ook gewoon niet goed te praten, maar door de kinderachtige en schreeuwerige manier van discussiëren -als je dat al zo mag noemen- van beide kanten, is dit hele debat over iets heel normaals compleet ontspoord. Jammer, maar tekenend voor onze samenleving op dit moment. En om een duidelijke positie van mezelf te schetsen: ik heb helemaal niks met mensen die zich om het minste of geringste gekwetst voelen. Luisteren, ja. Samen naar oplossingen zoeken, ja. Maar als iemand zich een tafelpoot voelt (letterlijk een voorbeeld uit de gender-discussie), hoeft wat mij betreft niet het hele woordenboek aangepast te worden. Individuele problemen hoeven wat mij betreft niet ten koste te gaan van een hele samenleving. Maar een slavernijverleden en racisme reduceren is iets wat ik nooit zou doen. Daarom wordt wat mij betreft Zwarte Piet beter vandaag dan morgen afgeschaft.
 
Vergeet niet dat racisme voor veel mensen, ook in Nederland, aan de orde van de dag is.

Niemand heeft door dat tradities en gewoonten sowieso veranderen en dat dat van alle tijden is. Nederland in de jaren 80 was anders dan in de jaren 60, net zoals twintig jaar daarvoor en twintig jaar daarvoor.



Ik dwaal veel te erg af, maar volgens mij is er een causaal verband tussen de algemene huidige frustratie onder de Nederlanders met betrekking tot sociale en politieke zaken (vooral buiten de Randstad) en de frustratie met betrekking tot Zwarte Piet. Laatstgenoemde is feitelijk ook gewoon niet goed te praten

Zoals je zelf al zegt, tradities zijn onderhevig aan verandering. Hetzelfde is gebeurt met Zwarte Piet door de eeuwen heen. En die zal blijven veranderen de komende eeuwen.

Ik ben wel benieuwd naar de argumenten die je hebt om te onderbouwen dat Zwarte Piet niet goed te praten zou zijn.
 
Je weet zeker dat je een buslading gasten binnen de gemeente krijgt die het nodig vindt om een feest voor kinderen te verstoren en dat daar op gereageerd gaat worden door een groep die dat niet het goede moment vindt. Daar zit niemand op te wachten. Einde kinderfeest.

Op naar het volgende wat we in kunnen leveren aan onze nieuwe landgenoten met hun lange tenen. Wat was het ook weer? Cowboys en indianen kunnen niet meer, toch?
 
Laatst bewerkt:
Je weet zeker dat je een buslading gasten binnen de gemeente krijgt die het nodig vindt om een feest voor kinderen te verstoren en dat daar op gereageerd gaat worden door een groep die dat niet het goede moment vinden. Daar zit niemand op te wachten. Einde kinderfeest.

Op naar het volgende wat we in kunnen leveren aan onze nieuwe landgenoten met hun lange tenen. Wat was het ook weer? Cowboys en indianen kunnen niet meer, toch?

Dat stigmatiserende en vrouwonvriendelijke koloniefeest in Rotterdam lijkt me wel wat. Zomercarnaval heet dat toch?
 
Dat stigmatiserende en vrouwonvriendelijke koloniefeest in Rotterdam lijkt me wel wat. Zomercarnaval heet dat toch?
Kwaku Festival. Wekenlang overlast...
Maar, is 'traditie' van een bepaalde -niet blanke- groep, dus daar blijven we af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan