Wereldkampioenschap 2026

Daartegenover staan, illegale deportaties, intrekken van rechten van de lgbt community, diversiteitsbeleid wordt geannuleerd. Allemaal net zo erg, maar dat hoeven we niet te benoemen want Amerika.

Om het kracht bij te zetten. https://nos.nl/l/2566528

En vederedelde slavenarbeid bestaat in Amerika ook gewoon, minimumloon is 7,25 dollar, of 2,13 dollar als je ook een fooi kan ontvangen. Over deze praktijken hoor je niemand.

Dus je mist nogal mijn punt over kritiek hebben op een land wat het organiseert. Bij een moslimland is het vol gas bashen en bij een westers land doen we onze ogen dicht.
Zullen we dan maar stoppen met het houden van een wk? Geen enkel land is dan heilig volgens
Jou beredenering. De kritiek op quatar was terecht omdat het direct met het toernooi te maken had. Niet omdat het moslims zijn.

Niet elke kritiek op een moslimland of persoon is vanwege het geloof. Wat er bij de bouw van die stadions in Qatar gebeurd is, is gewoon heel kwalijk, er daar kwam terecht kritiek op. Die kritiek was er ook in China bij de Olympische spelen en het WK in Brazilië, beiden geen moslimlanden

Nee die kritiek over het boycotten van de spelen in China of het wk in Brazilië heb ik nooit gehoord.

Niet zo direct als omgekomen stadionbouwers.

Ook daar heb ik meerdere keren het aantal dode migranten laten zien tov het aantal mensen. Dat zijn er net zoveel als er jaarlijks in procentuele aantallen dood gaan in Nederland. Er werd heel hard geschreeuwd door de Engelse tabloids, maar getallen werden niet naast elkaar gelegd.

Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof een waitress in Amerika net zo goed 'moderne slavernij' is als al die ingevlogen arbeiders die gestorven zijn zonder dat hun familie het geld kreeg of maar ingelicht werd. In andere topics scherm je vaak met Amnesty Internatio

Vraag dat eens aan al die Spaanstalige waitresses in het zuiden van Amerika. Dan krijg je echt wel een heel ander beeld van de werkelijkheid. En ja moeten werken voor een ruime 2 dollar is gewoon moderne slavernij verpakt als een cadeautje. Of vind je het prima dat ze in de KFC vanaf vanavond de werknemers 2 euro gaan betalen want je kan fooi krijgen.

Nee die kritiek over het boycotten van de spelen in China of het wk in Brazilië heb ik nooit gehoord.
Dat is wat anders. Ik herinner mij zeker discussies in de media en in mijn omgeving over de favela en Chinese wijken die geruimd werden. Het had zeker minder tractie, maar dat heeft ook met de (modernere) tijd te maken.

Ook daar heb ik meerdere keren het aantal dode migranten laten zien tov het aantal mensen. Dat zijn er net zoveel als er jaarlijks in procentuele aantallen dood gaan in Nederland. Er werd heel hard geschreeuwd door de Engelse tabloids, maar getallen werden niet naast elkaar gelegd.
Volgens mij was er echt wel meer aan de hand dan schreeuwende Engelse tabloids. Of vallen dit soort rapportages van Amnesty International daar ook onder?

Vraag dat eens aan al die Spaanstalige waitresses in het zuiden van Amerika. Dan krijg je echt wel een heel ander beeld van de werkelijkheid. En ja moeten werken voor een ruime 2 dollar is gewoon moderne slavernij verpakt als een cadeautje. Of vind je het prima dat ze in de KFC vanaf vanavond de werknemers 2 euro gaan betalen want je kan fooi krijgen.
Nee, dat vind ik niet prima. En dat heb ik ook nooit gezegd of gesuggereerd, volgens mij. Zeker in een land als Amerika, waar wel rijkdom is. Ik vind wel dat het van een andere orde is vergeleken met wat ik heb gelezen over die stadionbouwers.

Nogmaals: Mij hoor je niet zeggen dat Amerika zo'n geweldig land is. Als je het WK wil boycotten omdat je niks met Amerika hebt - lekker doen. Staat je natuurlijk helemaal vrij, net zoals de boycot in Qatar. Je kunt met nog 10 voorbeelden komen over wat Amerika allemaal voor immoreels doet (of heeft gedaan), maar dat gaat niet in op mijn punt. Mijn punt blijft staan dat kritiek op Qatar destijds niet louter moslimhaat was, en dat er weldegelijk reden was op argwanend naar dat hele WK te kijken - met name de stadionbouw en het gebruik van de stadions na het WK. Daarnaast voerde ik nog een punt dat er weldegelijk kritiek is op Amerika in onze media. Misschien niet zozeer op de WK verkiezing (hoewel daar ook echt wel over geschreven is), maar je kunt geen krant openslaan tegenwoordig zonder Trump tegen te komen, en dat is in Europese media vrijwel nooit in de positieve zin.

Overigens geloof direct dat er wel een component moslimhaat in heeft gezeten, want dat is helaas zeker een onderdeel van de bevolking. Wanneer er kritiek komt op een land waar toevallig veel moslims wonen, zullen de moslimhaters hun kans schoon zien. Dat gaat ook op voor andere volken/religies die hun eigen haters meebrengen.

Volgens mij was er echt wel meer aan de hand dan schreeuwende Engelse tabloids. Of vallen dit soort rapportages van Amnesty International daar ook onder?

Dit zijn twee zaken die je met elkaar linkt die niet te linken zijn. De tabloids gooiden alle dode mensen op een hoop en die waren zogenaamd dood gegaan bij het bouwen van de stadions, amnesty geeft een rapport weer over de arbeidsvoorwaarden. Dus nee het rapport van amnesty is niet hetzelfde als dat van de tabloids.

Nee, dat vind ik niet prima. En dat heb ik ook nooit gezegd of gesuggereerd, volgens mij. Zeker in een land als Amerika, waar wel rijkdom is. Ik vind wel dat het van een andere orde is vergeleken met wat ik heb gelezen over die stadionbouwers.

Wat is de andere orde? Beide is gewoon moderne slavernij. De een in het MO en de ander in USA. En vergeet niet dat iedereen die straks in de hotels, restaurants en stadions gaan werken hier onder vallen, dus direct dankzij het wk als moderne slaven behandelt gaan worden.
Chinese wijken die geruimd werden. Het had zeker minder tractie, maar dat heeft ook met de (modernere) tijd te maken.

Olympische spelen China in 2022, wk Qatar in 2022, welke modernere tijd bij het wk 2022 tov de Olympische spelen 2022? Het argument modernere tijd is dus volledige onzin in dit geval.

Terug
Bovenaan Onderaan