En Johan had er vooral moeite mee dat hij niet op zijn 'eigen' plekje kon zitten. (Dat gaf hij tussen neus en lippen ook nog even aan tijdens de uitzending) Waarom hij dat vervelend vindt weet ik niet, het lijkt mij op dat moment niet iets om je druk over te maken, maar dat was wat het was. Het had niets te maken met kleur, sexe, favoriete gerecht of weet ik wat.
Sheldon!
 
Ik moet bekennen, na alles hier gelezen te hebben, dat ik ook te oppervlakkig heb genoten van dit programma. Gewoon op maandagavond tabletje op schoot, VI op en verstand op nul, blik op oneindig een beetje geluisterd naar wat de heren nu weer uitkraamden. Soms glimlachend, soms dubbel liggend, soms denkend dit gaat te ver en vaak het niet echt horend. Of het nu Manolev, Ziyech, Memphis, LGBTQ, vrouwen of wat dan ook betrof. Na afloop was ik alles vergeten en had een prima avond gehad.

Door deze situatie juist op dit moment ben ik ook anders gaan denken over sommige zaken en de manier waarop die besproken werden. Voortschrijdend inzicht? Ik heb er veel moeite mee dat anti racisme demonstraties tijdens een lock down periode plaatsvonden, maar dat moet ik los proberen te zien van de boodschap die overgebracht wordt. De felheid waarmee nu op deze heren gereageerd wordt moet ik ook proberen los te zien van de boodschap die daarmee gebracht wordt. Te vaak, te veel, te kwetsend, onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking die ergens gemaakt is dat het geen cabaret is waar ook van alles geroepen wordt (Ali B). Ik kijk juist niet naar cabaret omdat ik vind dat dat vaak te grof is en te ver gaat. Ik zie VI als entertainment, niets meer en niets minder.

Het format beviel me wel, jammer als het niet terugkeert. In welke samenstelling dan ook. Andere voetbalprogramma’s vind ik draken van uitzendingen, net als ik bijvoorbeeld OP1 vreselijk vindt. Er wordt niet doorgevraagd en men gaat confrontaties uit de weg.

Dat de heren nu rollebollend over elkaar heen vallen neem ik met een korreltje zout. Net als ik dat deed met al die inkoppers van Genee, de reacties van Gijp en Derksen en daarna het terugtrekken als het iets te ver ging van dezelfde Genee. Dat Derksen uit zijn comfortzone gehaald werd en zich daardoor ongemakkelijk voelde begrijp ik. Kort door de bocht psychologie, als je een beladen onderwerp gaat bespreken, en dus afwijkt van je format van we ‘lullen’ maar wat raak en kijken wel waar we uitkomen, en gasten op een andere plek zet waardoor je zelf van je vaste plek verdrongen wordt kan dat gevoeld worden als bedreigend. Nu zal Derksen als volwassen vent daarmee om moeten kunnen gaan.

Kortom, het is onwerkbaar als alles wat gezegd wordt, linksom of rechtsom, over wat dan ook, in mootjes gehakt gaat worden en per stukje aangevallen of bijgevallen gaat worden. Dialoog, met gedegen kennis van de gewoonten en gebruiken van de ander, zal een stap zijn om dichter tot elkaar te komen. Voor een programma als VI zal dit de ‘charme’ voor het al jaren kijkend publiek wegnemen. Voor het racisme debat en vele andere geschillen is dit m.i. de enige weg, zonder dat de boel escaleert.
 
Laatst bewerkt:
Die is zoooo voor Ajax dat ie nadat Pelle hem daarop heeft aangesproken, heel krampachtig wilde laten zien dat ie niet voor Ajax is...

Verschrikkelijk inderdaad. Het is alom bekend dat hij een enorme Ajacied is, maar hij is zo geforceerd anti gaan doen bij die flutzender dat zowel de Ajax-haters als de Ajax-lovers een hekel aan hem hebben gekregen. Toch knap.

Buiten dat vind ik JJvG redelijk categorie-Genee. Onoprechte gasten.
 
Verschrikkelijk inderdaad. Het is alom bekend dat hij een enorme Ajacied is, maar hij is zo geforceerd anti gaan doen bij die flutzender dat zowel de Ajax-haters als de Ajax-lovers een hekel aan hem hebben gekregen. Toch knap.

Buiten dat vind ik JJvG redelijk categorie-Genee. Onoprechte gasten.

Ik zou wilfried de Jong nog wel aardig vinden als host/moderator.
 
Ik zou wilfried de Jong nog wel aardig vinden als host/moderator.

Ik denk dat die zich nog net iets te serieus vindt voor zoiets.

Ik ben benieuwd welke presentator hier zou willen instappen... Als Genee nu gaat, dan wordt het definitief 'de foute grapjes show'. Dan kijkt ook echt niemand meer voor de voetbalanalyse - ik vraag me zelfs af of Derksen en Gijp dit zelf wel zouden willen.

Waarom zou geen optie kunnen zijn om verder te gaan met Genee, en het gewoon weer over VOETBAL te hebben, in plaats van over Akwasi, Sylvana, vrouwen etc?
 
Ik denk dat die zich nog net iets te serieus vindt voor zoiets.

Ik ben benieuwd welke presentator hier zou willen instappen... Als Genee nu gaat, dan wordt het definitief 'de foute grapjes show'. Dan kijkt ook echt niemand meer voor de voetbalanalyse - ik vraag me zelfs af of Derksen en Gijp dit zelf wel zouden willen.

Waarom zou geen optie kunnen zijn om verder te gaan met Genee, en het gewoon weer over VOETBAL te hebben, in plaats van over Akwasi, Sylvana, vrouwen etc?

En als we dan toch bezig zijn - voor iets minder geld dan die ziekelijke 6 ton? Waarom roept dat eigenlijk geen maatschappelijke verontwaardiging op, in deze crisistijd waarin zorgverleners worden afgescheept met een bonus van 1000 euro.
 
En als we dan toch bezig zijn - voor iets minder geld dan die ziekelijke 6 ton? Waarom roept dat eigenlijk geen maatschappelijke verontwaardiging op, in deze crisistijd waarin zorgverleners worden afgescheept met een bonus van 1000 euro.

Zolang ze netjes hun belasting betalen heb ik er 0,0 problemen mee. De commerciële partijen mogen lekker zelf uitzoeken hoeveel winst ze in eigen zak steken en hoeveel ze afstaan aan figuren als Gijp en Derksen. VI brengt geld in het laatje, dus mogen ze daar ook van profiteren. En zou dat niet zo zijn, dan is het de doodsteek van ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling en risico nemen. Presentatoren bij de publieke omroep is een ander verhaal.
 
Zolang ze netjes hun belasting betalen heb ik er 0,0 problemen mee. De commerciële partijen mogen lekker zelf uitzoeken hoeveel winst ze in eigen zak steken en hoeveel ze afstaan aan figuren als Gijp en Derksen. VI brengt geld in het laatje, dus mogen ze daar ook van profiteren. En zou dat niet zo zijn, dan is het de doodsteek van ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling en risico nemen. Presentatoren bij de publieke omroep is een ander verhaal.
Toch is marktwerking wat dat betreft vreemd. 6 ton per jaar is wel exorbitant.
 
Zolang ze netjes hun belasting betalen heb ik er 0,0 problemen mee. De commerciële partijen mogen lekker zelf uitzoeken hoeveel winst ze in eigen zak steken en hoeveel ze afstaan aan figuren als Gijp en Derksen. VI brengt geld in het laatje, dus mogen ze daar ook van profiteren. En zou dat niet zo zijn, dan is het de doodsteek van ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling en risico nemen. Presentatoren bij de publieke omroep is een ander verhaal.

Ja, het liberale argument dat uitgaat van het primaat van de vrije markt... Het moge duidelijk zijn dat ik als maoïst van lichte zeden daar wel iets anders tegenaan kijk. Uiteindelijk leven we toch in één samenleving en moeten we het met elkaar zien te rooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan