Nee, die afleidingsmanoeuvre is te opzichtig.
Ik vind dat je daarmee de mensen hier op het forum tekort doet. We erkennen toch ook dat het niet goed is en dat het goed is dat zulke persoonlijkheden zich daar over uitspreken?

Maar waarom kan het niet en en zijn? Ze zijn nu bezig met hun protest en bewustwording. Doordat ze nu alleen over Derksen praten, lijken andere racisme gerelateerde problemen voor hun ondergeschikt. Pak nu door, zou ik zeggen. En voor de cynici: of is het een kwestie van "don't bite the hand that feeds you"?
 
Ik vind dat je daarmee de mensen hier op het forum tekort doet. We erkennen toch ook dat het niet goed is en dat het goed is dat zulke persoonlijkheden zich daar over uitspreken?

Maar waarom kan het niet en en zijn? Ze zijn nu bezig met hun protest en bewustwording. Doordat ze nu alleen over Derksen praten, lijken andere racisme gerelateerde problemen voor hun ondergeschikt. Pak nu door, zou ik zeggen. En voor de cynici: of is het een kwestie van "don't bite the hand that feeds you"?

Ja dat klopt, maar veel mensen zeggen dat het hypocriet is, nou dat is het dus niet. Er zijn veel meer problemen op de wereld, maar racisme is daar één van en dat willen de voetballers nu aan de kaak stellen.

Tuurlijk hebben we ook nog te maken met moderne slavernij, armoede, honger, klimaatverandering. Maar dat doet niets af van het feit dat racisme ook een groot probleem is.

En wie weet gaan ze Qatar nog boycotten.
 
Ik vind dat je daarmee de mensen hier op het forum tekort doet. We erkennen toch ook dat het niet goed is en dat het goed is dat zulke persoonlijkheden zich daar over uitspreken?

Maar waarom kan het niet en en zijn? Ze zijn nu bezig met hun protest en bewustwording. Doordat ze nu alleen over Derksen praten, lijken andere racisme gerelateerde problemen voor hun ondergeschikt. Pak nu door, zou ik zeggen. En voor de cynici: of is het een kwestie van "don't bite the hand that feeds you"?
Nee ik doe niemand te kort. Ik vind deze twee dingen met elkaar verbinden, een vorm van ontkenning van het probleem waar die jongens mee opgegroeid zijn, namelijk racisme en discriminatie. Hoezo moeten zij de hele wereld verbeteren?? Ja laten we doorpakken en meteen ook stoppen met top voetbal? Want de salarissen die ze krijgen, waar komt dat geld dan weer vandaan? Laten we PSV ook maar opdoeken, want Phillips heeft ook in vele reorganisaties duizenden mensen werkloos gemaakt terwijl ze PSV trouw bleven met geld... Ze beginnen met nu, met NL en met wat hen en hun familie persoonlijk aan gaat. Ze hebben nooit beweerd een wereld verbeteraar te zijn... Markus Rashford schreef een brief aan de regering om iets te doen aan de armoede. Velen zieden dat ie hypocriet was, want tegenover elke persoon die miljonair wordt, staan er tientallen die tegelijkertijd arm worden... Ja de boodschap aan deze jongens is duidelijk: of je verbetert de hele wereld of je mag niet over een bepaald hardnekkig probleem praten.
 
Nee ik doe niemand te kort. Ik vind deze twee dingen met elkaar verbinden, een vorm van ontkenning van het probleem waar die jongens mee opgegroeid zijn, namelijk racisme en discriminatie. Hoezo moeten zij de hele wereld verbeteren?? Ja laten we doorpakken en meteen ook stoppen met top voetbal? Want de salarissen die ze krijgen, waar komt dat geld dan weer vandaan? Laten we PSV ook maar opdoeken, want Phillips heeft ook in vele reorganisaties duizenden mensen werkloos gemaakt terwijl ze PSV trouw bleven met geld... Ze beginnen met nu, met NL en met wat hen en hun familie persoonlijk aan gaat. Ze hebben nooit beweerd een wereld verbeteraar te zijn... Markus Rashford schreef een brief aan de regering om iets te doen aan de armoede. Velen zieden dat ie hypocriet was, want tegenover elke persoon die miljonair wordt, staan er tientallen die tegelijkertijd arm worden... Ja de boodschap aan deze jongens is duidelijk: of je verbetert de hele wereld of je mag niet over een bepaald hardnekkig probleem praten.

Prima, maar dan moet Davids mij niet op mijn verantwoordelijkheid aanspreken.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik lees overal dat men verwacht dat Johan zijn excuus gaat aanbieden vanavond, wat zullen de miljoenen donkere kijkers teleurgesteld raken vanavond :lmao:
 
Prima, maar dan moet Davids mij niet op mijn verantwoordelijkheid aanspreken.
Niet jou als persoon maar de hele maatschappij is verantwoordlijk voor wat er gebeurt en die maatschappij, dat zijn toevallig wel jij en ik.
 
  • Leuk
Reactions: Bas
Ik lees overal dat men verwacht dat Johan zijn excuus gaat aanbieden vanavond, wat zullen de miljoenen donkere kijkers teleurgesteld raken vanavond :lmao:
Lekker belangrijk wat hij gaat doen. Zijn standpunten zijn inmiddels al bekend, of het nou om de homoseksuelen gaat of over deze jongens. Ook zijn stemgedrag is al bekend. Dus persoonlijk verwacht ik zoals altijd als hij aangesproken wordt, weer een hele tirade richting de mensen die hem aanspreken. Ja hij kan echt goed omgaan met kritiek...
 
Niet jou als persoon maar de hele maatschappij is verantwoordlijk voor wat er gebeurt en die maatschappij, dat zijn toevallig wel jij en ik.

Maar hij zegt ook 'silence is violence', voor mij is racisme net zo'n 'ver van m'n bed show' (in de zin dat ik er niet direct aan bijdraag en mee te maken heb) als slavernij in Qatar is voor de voetballers is. Er is veel meer waarde in het komen met duidelijke plannen om racisme tegen te gaan en deze te richten op onderdelen van de maatschappij die direct bijdragen aan racisme. 'Silence is violence' creëert alleen maar afgunst voor de zaak waar ze voor staan.
 
Nee ik doe niemand te kort. Ik vind deze twee dingen met elkaar verbinden, een vorm van ontkenning van het probleem waar die jongens mee opgegroeid zijn, namelijk racisme en discriminatie. Hoezo moeten zij de hele wereld verbeteren?? Ja laten we doorpakken en meteen ook stoppen met top voetbal? Want de salarissen die ze krijgen, waar komt dat geld dan weer vandaan? Laten we PSV ook maar opdoeken, want Phillips heeft ook in vele reorganisaties duizenden mensen werkloos gemaakt terwijl ze PSV trouw bleven met geld... Ze beginnen met nu, met NL en met wat hen en hun familie persoonlijk aan gaat. Ze hebben nooit beweerd een wereld verbeteraar te zijn... Markus Rashford schreef een brief aan de regering om iets te doen aan de armoede. Velen zieden dat ie hypocriet was, want tegenover elke persoon die miljonair wordt, staan er tientallen die tegelijkertijd arm worden... Ja de boodschap aan deze jongens is duidelijk: of je verbetert de hele wereld of je mag niet over een bepaald hardnekkig probleem praten.
Nou vooruit, ik laat me overtuigen door jou. ;)

Het blijft gewoon een lastig vraagstuk. Als ik naar mijzelf kijk, denk ik dat ik vrij aardig scoor op het niet racistisch zijn. Ongetwijfeld zie ik nog wat dingetjes over het hoofd. Wat het direct weer moeilijk maakt.... Wat kan ik doen?
 
Ik lees overal dat men verwacht dat Johan zijn excuus gaat aanbieden vanavond, wat zullen de miljoenen donkere kijkers teleurgesteld raken vanavond :lmao:
Miljoenen donkere kijkers? Jij overschat echt t bereik van Johan. Zelfs als alle in Nederland woonachtige donkere medemensen zouden kijken haal je de miljoen niet joh.
 
Miljoenen donkere kijkers? Jij overschat echt t bereik van Johan. Zelfs als alle in Nederland woonachtige donkere medemensen zouden kijken haal je de miljoen niet joh.

Normaal kijken er 500/800k dacht ik, maar vanavond gaat elke donkere natuurlijk kijken met de gedachte van we hebben hem en hij gaat smeken voor vergeving. In geen 1000 jaar gaat dat gebeuren, en zo ja dan is het onder dwang dat die het moet doen en krijg je slap verhaaltje of omheen gedraai. Het is voor elk normaal denkend mens te hopen dat hij geen excuus aanbied, als je al voor grapjes op je knieën moet dan is het einde van alles in zicht.
 
Nou vooruit, ik laat me overtuigen door jou. ;)

Het blijft gewoon een lastig vraagstuk. Als ik naar mijzelf kijk, denk ik dat ik vrij aardig scoor op het niet racistisch zijn. Ongetwijfeld zie ik nog wat dingetjes over het hoofd. Wat het direct weer moeilijk maakt.... Wat kan ik doen?
Toffe post Mikasa! Ik denk dat jij en ik een heel eind kunnen komen met elkaar. Verder denk ik dat we die mensen voorlopig de ruimte moeten geven om te mogen “ schreeuwen”. Dat zag je ook met me too enz. Dit soort discussies zijn idd heel lastig en er is ook niet 1 richting of conclusie die we kunnen aanwijzen.
 
Lekker belangrijk wat hij gaat doen. Zijn standpunten zijn inmiddels al bekend, of het nou om de homoseksuelen gaat of over deze jongens. Ook zijn stemgedrag is al bekend. Dus persoonlijk verwacht ik zoals altijd als hij aangesproken wordt, weer een hele tirade richting de mensen die hem aanspreken. Ja hij kan echt goed omgaan met kritiek...
Ik vond dit wel een goede van van Dijk:
,,Als je volwassen mensen probeert te veranderen die al racistisch zijn, denk ik niet dat je zal slagen. Je moet de volgende generatie ervan overtuigen dat er op de wereld geen plaats voor racisme is.’’

Niki Lauda had ooit de uitspraak: "Ik besteed geen tijd aan zaken die ik niet kan veranderen"
Dat gemaal over slavernij, verantwoordelijkheid daarvoor en excuses gaat niemand ook maar iets helpen, ik vermoed zelfs dat het een tegengesteld effect heeft. Toen ik op vakantie in Japan was heb ik geen seconde gedacht: "Ze moeten mij excuses aanbieden voor hun acties in Nederlands-Indie" Turken, Marokkanen en Iraniërs zijn op grote schaal verhandeld als slaaf. Dus zij hebben geen last van racisme?

Maar uiteindelijk is het natuurlijk wel triest dat het allemaal gaat over zaken uit 1800, J.Coen, Zwarte Piet en Johan Derksen, terwijl de echte problemen (leefomgeving, opvoeding, scholing, werk, criminaliteit etc) (daardoor) bijzonder weinig aandacht krijgen.
 
Ik vond dit wel een goede van van Dijk:
,,Als je volwassen mensen probeert te veranderen die al racistisch zijn, denk ik niet dat je zal slagen. Je moet de volgende generatie ervan overtuigen dat er op de wereld geen plaats voor racisme is.’’


Qoute van 2020, heeft die vast van iemand anders gejat, zo iets sterks kan nooit van een voetballer komen
#racistisch
 
Qoute van 2020, heeft die vast van iemand anders gejat, zo iets sterks kan nooit van een voetballer komen
#racistisch

Die hashtag zou kloppen als je had gezegd 'zo iets sterks kan nooit van een zwarte (voetballer) komen'.
Maar helaas jongen...
#hetisdiscriminatie
#getyourfactsstraight
#andyourhashtagstoo
 
De enige dissonant aan tafel bij de VI is Dries Boussata. Wat een vreselijk negatieve zure man, bah! Hij heeft in essentie een goed verhaal maar is zo zuur en zo niet voor rede vatbaar... . De rest inclusief Johan zelf, bespreken de zaken zoals ze zijn ondanks de meningsverschillen die er zijn. Die mevrouw aan tafel doet het ook heel goed en ook Wilfred doet goede interventies. Jeetje ik word zowaar fan van het programma :grin:
 
Die hele afleidingsmanoeuvre over Qatar is gewoon de wereld ingegooid om dit hardnekkige probleem weer eens te omzeilen. Wat een onzin allemaal zeg. Begin bij jezelf, is dat zo moeilijk? Ik kan toch ook niet over de vuile woning bij de buren klagen als mijn eigen huis stinkt en de GGD langs komt om op te ruimen? NL moet kleur bekennen zoals de premier dat ook deed. Men dacht altijd dat racisme in NL een incidenteel iets was, dat alleen De VS een probleem hadden met racisme, dat etnisch profileren alleen in VS voor kwam maar bij ons in enkel een individuele zaak was waar de individuele agent zich schuldig aan maakte, dat het allemaal wel mee viel met consequent weigeren van mensen met een andere achternaam op de arbeidsmarkt etc. Nou de dood van die man in de VS heeft gezorgd voor een beweging in de wereld. Die beweging heeft vele mensen met de neus op de harde feiten gedrukt. Natuurlijk is dat allemaal in de VS een graadje of 3 erger. Ik merk met hele discussies dat we in NL de neiging hebben om onze ogen te sluiten voor pijnlijke zaken, voor ter discussie stellen van allerlei tradities of toegeven dat sommige zaken ontzettend pijnlijk zijn (geweest) voor groepen mensen die er altijd mee moesten dealen maar het nu wel uitspreken. We hebben de katholieke kerk altijd erg kwalijk genomen voor hun reactie op het jaren lange misbruik. Maar je ziet nu dezelfde verkramping bij velen. Ook in de me too discussie zag je dat veel mensen dit zo pijnlijk vonden dat ze het gingen bagataliseren, nuanceren of aangeven dat het niet de bedoeling was om dit of dat te doen etc.
Laat ik zo zeggen dat ik deze reacties begrijpelijk vind tot het moment dat je de pijn van een ander maar blijft ontkennen/bagatelliseren enz. Dan toon je aan dat je weg loopt voor de problemen, dat je helemaal niet dat tolerante ruimdenkend volk bent, waarmee je altijd je hebt geprofileerd in de wereld.
Derksen ontkende ook de pijn van de homoseksuele jongeren die niet uit de kast wilden komen. Dat was volgens hem aanstellerij. Ook begreep hij niet waarom men nu pas komt klagen over de katholieke kerk, waarom ze toen hun mond niet hebben open getrokken etc. Bij me too was zijn reactie idem dito.
En mensen die nu zeggen dat de voetballers nu ook gelijk Qatar moeten boycotten, lopen weg voor wat deze jongens en met hen miljoenen anderen aan de kaak willen stellen. Toevallig is racisme wat vele van hen van dichtbij hebben meegemaakt, van jongs af aan, niet alleen zij zelf maar ook hun broertjes en zusje, moeders en vaders en n ooms en tantes. En dan raakt het je ook veel harder en heb je het daar over en niet over een ander land wat ook foute dingen doet en waar het WK wordt gehouden. Nee, die afleidingsmanoeuvre is te opzichtig.

IPF , ik voel me aangesproken door jouw ' afleidingsmanoeuvre' verhaal.

De beste manier om een inhoudelijke discussie te ontwijken, is door te zeggen: ' het leidt alleen maar af van de essentie '.

Waarbij JIJ dan degene bent die bepaalt WAAR het van afleidt, en WAT de essentie is.
Nee, beste IPF, dat bepaal jij niet.

En nee, IPF, je kaapt deze discussie niet door als ' woordvoerder' op te treden van de jongens die racisme aan den lijve hebben ondervonden. Dat kunnen ze zelf vast beter dan jij.

Niets afleidingsmanoeuvre.

Open vizier.

Je wilt als voetballer maatschappelijke misstanden aan de kaak stellen? Je wilt je nek uitsteken?
Prima.
Aan dit soort mensen hebben we behoefte.

Maar besef dan wel, dat ook jij als maatschappelijk geëngageerd voetballer langs diezelfde lat gemeten zal worden. Met alle risico dat je hypocriet genoemd zal worden. Met alle risico dat er gekeken wordt naar je beleggingen. Je donaties. Je handelen. Je daden, en niet slechts je woorden.
Besef dat ook de vraag gesteld zal worden: racisme, slavernij. In hoeverre is dat erger dan hypocrisie en dubbele agenda's?

Laten we het eens hebben over vrijheid van meningsuiting.
Je weet wel, datgene dat ook homo's, donkergekleurde voetballers, en ga maar door, geholpen heeft en zal blijven helpen.

Laten we het hebben over het gesprek openhouden, versus anonieme boze telefoontjes naar de sponsors van een of ander programma.

Open dialoog!
Discussie!

Volkomen doodgeslagen nu. Platgeslagen. ' Derksen moet dood ! '
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.

( Had ik al eerder trouwens niet aangegeven dat ik NIETS heb met Derksen? Bij deze nog een keer dan ) .

De voetbalwereld is opportunistisch en hypocriet.

Laten we dat vooral niet verwarren met principes.
En laten we vooral laaghangend fruit zoals Derksen niet als excuustruus gebruiken om ons geweten te sussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan