Toch is het verbazend dat het spel na de winterstop zo anders is dan voor de winterstop.
Inderdaad, ergens doet het mij denken aan het 1e seizoen van Cocu, mooi begin en daarna zakte het in. Gelukkig ligt de ondergrens nu vooralsnog een stuk minder laag en is de schaal nog een realistisch doel.
Hoop komende wedstrijden wel weer verbeteringen te zien in het spel want genieten is er niet meer bij. Anderzijds krijgt Mark vooralsnog van mij het voordeel van de twijfel en mag hij komend seizoen ook gewoon weer beginnen als hoofdtrainer.
 
Toch is het verbazend dat het spel na de winterstop zo anders is dan voor de winterstop.
Heeft ook te maken met fitheid. In het begin werd er zo vaak gezegd: oh we zij zo fit en we kunnnen tot het eind doorgaan. En dat klopte ook. Na de winterstop was die fitheid echter verdwenen, er zijn een aantal spelers die echt op hun tandvlees lopen, met als grootste voorbeeld Dumfries. Die zou echt gebaat zijn bij een week rust, maar we hebben, what's new, achterin geen adequate vervanging. Ook Schwaab zou gebaat zijn bij een wedstrijdje niet spelen, maar we hebben geen vervanging. Alleen zitten we goed, again what's new, in de aanvallende middenvelders en vleugelspelers.

Tegen ajax kon je goed zien, dit elftal loopt op z'n tandvlees. En dat is niet alleen de schuld van MvB, maar daar heeft Brands/JdJ ook een heel groot aandeel in.
 
MvB heeft gisteren echt een flater geslagen, door na de 1-1 niet met tactische aanwijzingen en wissels de numerieke meerderheid van PSV volledig uit te buiten. In die fase zag je juist dat PSV sterker werd , maar binnen 10 minuten had Ajax alles weer onder controle op het middenveld, ondanks dat ze met 10 man speelden. Frenkie kon weer vrij dartelen over het veld, de bal ontvangen, kaatsen en dan passen en niemand van PSV die het hem onmogelijk maakte om de bal te ontvangen ....werkelijk, je hebt 1 extra man en toch kan Frenkie doen en laten wat die wil, nou....dan zak je echt als coach. En natuurlijk krijgen ze een makkelijke penalty cadeau, maar daarna waren er nog ruim 10-12 minuten en dan is het toch echt onbegrijpelijk dat Mark, in al zijn wijsheid, ervaring en voetbalkennis, niet adequaat ingrijpt.
Maar behalve deze flater, verwijt ik Mark het inspiratieloze voetbal dat hij sinds de winterstop op de matten laat leggen, waarbij onnodig en klungelig dure punten verspeeld zijn tegen kleine clubs. Waar we momenteel wel 10 punten voor hadden kunnen staan op Ajax, is dat nu maar slechts 2 punten en als Mark NU niet tot inkeer komt en PSV op een andere manier gaat laten spelen, aanvallender, meer passie, lef, strijd en aantrekkelijkheid, dan mag Ajax wat mij betreft Kampioen worden van Nederland. Ik weet dat ik nu velen op dit Forum tegen de schenen trap door deze uitspraak, maar het is Mark die het kampioenschap van PSV verkwanseld heeft door zijn manier van spelen, strijdplan , tactische aanwijzingen, strategische wissels en psychologische oorlogsvoering...of het ontbreken van al deze punten in de afgelopen maanden. Kortom: Mark als tactisch onbenul die het kampioenschap gisteren vrijwel definitief cadeau gedaan heeft aan Ajax !! Mark, bedankt !!!
Geweldige uiteenzetting. Hij durft ook nooit de tegenstander te verrassen met een andere bassisopstelling. Gakpo en Malen had ik zowieso in de basis gezet. Beiden zijn beter in vorm dan Bergwijn en Lozano momenteel. Dat Lozano vorige week scoorde zegt me weinig. De scherpte is eraf. Kijk naar zijn schoten die alle precisie missen. En dan het blijvend opstellen van Rosario die voor totaal geen gevaar zorgt. Geef dan Guti of Ihattaren een kans. Wisselen kan altijd nog mocht het niet lopen. Maar deze spelers zijn gretig en willen zich bewijzen.
 
Geweldige uiteenzetting. Hij durft ook nooit de tegenstander te verrassen met een andere bassisopstelling. Gakpo en Malen had ik zowieso in de basis gezet. Beiden zijn beter in vorm dan Bergwijn en Lozano momenteel. Dat Lozano vorige week scoorde zegt me weinig. De scherpte is eraf. Kijk naar zijn schoten die alle precisie missen. En dan het blijvend opstellen van Rosario die voor totaal geen gevaar zorgt. Geef dan Guti of Ihattaren een kans. Wisselen kan altijd nog mocht het niet lopen. Maar deze spelers zijn gretig en willen zich bewijzen.

Kan het grotendeels met je verhaal eens zijn. Denk ook dat hun transferwaarde een rol speelt ongeacht de vorm momenteel.
Wat betreft Rosario die stak er zondag juist verrassend positief uit maar is in 2019 ver terug gezakt, dat klopt.
 
Toch is het verbazend dat het spel na de winterstop zo anders is dan voor de winterstop.

Ik denk ook dat aan het begin van het seizoen niemand een titel had verwacht. Het team kon onbevangen spelen en veel teams konden zich nog niet zo goed op het nieuwe PSV instellen. Ook zijn er een hele batterij aan notoire puntenverlieswedstrijden (Feyenoord, ajaks, Heerenveen, Groningen, allen uit) in de tweede seizoenshelft. En nu speelt toch mee dat men ook de titel kan verliezen, dan wordt men toch wat voorzichtiger.
 
Laten we niet vergeten dat Van Bommel PSV verrassend winterkampioen heeft gemaakt met strijdlust en goed voetbal. Bovendien gaf hij talenten juist veel de kans. Aan het begin van het seizoen gaven de analisten geen kwartje voor PSV. Na de winterstop is het verval te groot bij bepalende spelers als Lozano, Bergwijn en Rosario. Daar kan Van Bommel ook niet veel aan doen. Snap alleen niet dat de rekening van het verval eenzijdig is neergelegd bij Pereiro en waarom Guti niet meer kansen krijgt.
 
Geweldige uiteenzetting. Hij durft ook nooit de tegenstander te verrassen met een andere bassisopstelling. Gakpo en Malen had ik zowieso in de basis gezet. Beiden zijn beter in vorm dan Bergwijn en Lozano momenteel. Dat Lozano vorige week scoorde zegt me weinig. De scherpte is eraf. Kijk naar zijn schoten die alle precisie missen. En dan het blijvend opstellen van Rosario die voor totaal geen gevaar zorgt. Geef dan Guti of Ihattaren een kans. Wisselen kan altijd nog mocht het niet lopen. Maar deze spelers zijn gretig en willen zich bewijzen.
Waarom blijkt de vorm van Malen dan? Ik vind hem ook niet veel toevoegen. Gakpo viel wel telkens fris in.
Laten we niet vergeten dat Van Bommel PSV verrassend winterkampioen heeft gemaakt met strijdlust en goed voetbal. Bovendien gaf hij talenten juist veel de kans. Aan het begin van het seizoen gaven de analisten geen kwartje voor PSV. Na de winterstop is het verval te groot bij bepalende spelers als Lozano, Bergwijn en Rosario. Daar kan Van Bommel ook niet veel aan doen. Snap alleen niet dat de rekening van het verval eenzijdig is neergelegd bij Pereiro en waarom Guti niet meer kansen krijgt.
Dat laatste is mij ook niet duidelijk. Gezien het spel na de winterstop had wat meer proberen een goed idee geweest, denk ik.
 
Laten we niet vergeten dat Van Bommel PSV verrassend winterkampioen heeft gemaakt met strijdlust en goed voetbal. Bovendien gaf hij talenten juist veel de kans. Aan het begin van het seizoen gaven de analisten geen kwartje voor PSV. Na de winterstop is het verval te groot bij bepalende spelers als Lozano, Bergwijn en Rosario. Daar kan Van Bommel ook niet veel aan doen. Snap alleen niet dat de rekening van het verval eenzijdig is neergelegd bij Pereiro en waarom Guti niet meer kansen krijgt.
Eens! Ik snap alleen nooit zijn wissels. Hij heeft daarin nog veel te leren. Ik dacht eigenlijk altijd dat hij een meester tacticus was maar kom nu toch terug op mijn eigen opvatting. Ik vind hem juist taktisch niet zo goed, althans als het even mogelijk wordt. Ook in de CL waren zijn wissels bijna consequent in het nadeel van het elftal. Dan zie ik een patroon....
 
Eens! Ik snap alleen nooit zijn wissels. Hij heeft daarin nog veel te leren. Ik dacht eigenlijk altijd dat hij een meester tacticus was maar kom nu toch terug op mijn eigen opvatting. Ik vind hem juist taktisch niet zo goed, althans als het even mogelijk wordt. Ook in de CL waren zijn wissels bijna consequent in het nadeel van het elftal. Dan zie ik een patroon....
Toch vind ik zijn wisselbeleid niet veel slechter dan menig ander coach. Tuurlijk zou ik het anders doen. Maar dat is kwestie van smaak.

Want is al best vaak gebeurd dat MvB iemand wisselde en die een beslissende goal maakte (Rigo, Sadilek (?), Malen en Gakpo). Als ik zo even denk. En niet in wedstrijden dat het logisch was geweest om mee te starten. Wat je bijv. Met een pereiro kunt zeggen als die als wissel scoort.
 
Eens! Ik snap alleen nooit zijn wissels. Hij heeft daarin nog veel te leren. Ik dacht eigenlijk altijd dat hij een meester tacticus was maar kom nu toch terug op mijn eigen opvatting. Ik vind hem juist taktisch niet zo goed, althans als het even mogelijk wordt. Ook in de CL waren zijn wissels bijna consequent in het nadeel van het elftal. Dan zie ik een patroon....

Net als Kira kan ik mij ook wel paar goed gelukte wissels herinneren. Maar hij heeft natuurlijk het geluk te beschikken over zeer talentvolle spelers die hij in kan brengen. Maar goed, Cocu had ook vaker Lammers, Malen of Gudmundsson kunnen inbrengen wat hij praktisch nooit deed. Ik heb even niet scherp welke momenten hij niet goed gewisseld heeft, behalve dan tegen Ajax met te laat inbrengen van creativiteit op middenveld.
 
Net als Kira kan ik mij ook wel paar goed gelukte wissels herinneren. Maar hij heeft natuurlijk het geluk te beschikken over zeer talentvolle spelers die hij in kan brengen. Maar goed, Cocu had ook vaker Lammers, Malen of Gudmundsson kunnen inbrengen wat hij praktisch nooit deed. Ik heb even niet scherp welke momenten hij niet goed gewisseld heeft, behalve dan tegen Ajax met te laat inbrengen van creativiteit op middenveld.
Twee voorbeelden in de CL heb ik a helemaal scherp:
Wissels Barca uit. Het elftal ging veel slechter spelen en we kregen daarna onnodig 3 goals tegen.
Tottenham uit, haalde hij de Jong er uit en nog een andere slechte wissel: hierna werd het 1-1 en vervolgens 2-1 voor Tottenham.
Ik zal nog andere voorbeelden geven als het me te binnen schiet.
 
Eens! Ik snap alleen nooit zijn wissels. Hij heeft daarin nog veel te leren. Ik dacht eigenlijk altijd dat hij een meester tacticus was maar kom nu toch terug op mijn eigen opvatting. Ik vind hem juist taktisch niet zo goed, althans als het even mogelijk wordt. Ook in de CL waren zijn wissels bijna consequent in het nadeel van het elftal. Dan zie ik een patroon....

Ik had niet verwacht dat het nog erger zou kunnen; maar zijn wisselbeleid is nog dramatischer dan dat van Cocu.

Ook zorgelijk is dat hij vooralsnog niet de indruk wekt dat hij enig tactisch gogme bezit; dat hij de wedstrijd kan lezen en ter plekke in kan grijpen door de tactiek aan te passen. Dit is wat de echt goede coaches onderscheidt van de 10 in een dozijn coaches. Eerlijkheid gebied te zeggen dat je dit tegenwoordig echter nog maar zeer zelden ziet; ik heb het idee dat dit vroeger veel vaker voorkwam. Misschien komt het met de jaren hoor, het is ook wat vroeg om hem daarop al af te fikken; het is notabene zijn eerste jaar.

En wat ik ook al elders aanhaalde: wat me vooral teleurstelt is hoe enorm het voetbal is veranderd naarmate het seizoen vordert. Het begon echt fris en fel en vol op de aanval, wat heel prettig was om te zien na zoveel jaren achteruithollen, angsthazerij en billenknijpen onder Cocu, maar inmiddels is het vastgeroest, plichtmatig volgens de patronen en de boel zoveel mogelijk dichttimmeren, terwijl we hebben kunnen zien dat je door vol op de aanval speelt de boel ook dichttimmert, omdat je dan de tegenstander "on the backfoot" hebt zoals ze in Engeland zeggen. Door er voor te zorgen dat zij niet aan aanvallen kunnen denken dankzij de hoge druk en het afjagen hoef je je eigenlijk helemaal niet zo'n zorgen te maken over de matige verdediging en doelman.

De aftakeling van het voetbal dat ik graag zie naar dit Cocu-achtige geploeter vind ik enorm jammer, en ik merk meer en meer dat ik weer eens een keer een waardig kampioenschap van PSV wil zien, waarbij PSV gewoon oppermachtig was, i.p.v. een PSV waarbij je toch altijd je vraagtekens kunt stellen.
 
Ik had niet verwacht dat het nog erger zou kunnen; maar zijn wisselbeleid is nog dramatischer dan dat van Cocu.

Ook zorgelijk is dat hij vooralsnog niet de indruk wekt dat hij enig tactisch gogme bezit; dat hij de wedstrijd kan lezen en ter plekke in kan grijpen door de tactiek aan te passen. Dit is wat de echt goede coaches onderscheidt van de 10 in een dozijn coaches. Eerlijkheid gebied te zeggen dat je dit tegenwoordig echter nog maar zeer zelden ziet; ik heb het idee dat dit vroeger veel vaker voorkwam. Misschien komt het met de jaren hoor, het is ook wat vroeg om hem daarop al af te fikken; het is notabene zijn eerste jaar.

En wat ik ook al elders aanhaalde: wat me vooral teleurstelt is hoe enorm het voetbal is veranderd naarmate het seizoen vordert. Het begon echt fris en fel en vol op de aanval, wat heel prettig was om te zien na zoveel jaren achteruithollen, angsthazerij en billenknijpen onder Cocu, maar inmiddels is het vastgeroest, plichtmatig volgens de patronen en de boel zoveel mogelijk dichttimmeren, terwijl we hebben kunnen zien dat je door vol op de aanval speelt de boel ook dichttimmert, omdat je dan de tegenstander "on the backfoot" hebt zoals ze in Engeland zeggen. Door er voor te zorgen dat zij niet aan aanvallen kunnen denken dankzij de hoge druk en het afjagen hoef je je eigenlijk helemaal niet zo'n zorgen te maken over de matige verdediging en doelman.

De aftakeling van het voetbal dat ik graag zie naar dit Cocu-achtige geploeter vind ik enorm jammer, en ik merk meer en meer dat ik weer eens een keer een waardig kampioenschap van PSV wil zien, waarbij PSV gewoon oppermachtig was, i.p.v. een PSV waarbij je toch altijd je vraagtekens kunt stellen.
Fitheid, dat is wat is veranderd. Dit is een doodmoe elftal, met op bepaalde plaatsen een veel te smalle selectie. Dumfries zou een week op vakantie moeten, Schwaab zou er ook bij gebaat zijn een wedstrijdje over te slaan. Maar er zijn geen vervangers.
 
Fitheid, dat is wat is veranderd. Dit is een doodmoe elftal, met op bepaalde plaatsen een veel te smalle selectie. Dumfries zou een week op vakantie moeten, Schwaab zou er ook bij gebaat zijn een wedstrijdje over te slaan. Maar er zijn geen vervangers.
1 wedstrijd per week en doodmoe? Maar goed dat deze jongens dan niet hoeven mee te draaien in de echte maatschappij.
 
Ik ben van mening dat Mark in de winterstop niet optimaal getraind heeft met zijn selectie en vanwege zijn twee mislukte aankopen ( Behich en Sainsbury) niet aangedurfd heeft om de selectie op bepaalde plekken te versterken. Ik zeg niet dat Ajax zich enorm goed voorbereid heeft in de winterstop, maar PSV heeft toen tegen kleine Belgische clubs geoefend, terwijl de sparringspartijen van Ajax toch wel meer indruk maakten ( Zuid-Amerikaanse tegenstanders). Daardoor hebben we binnen enkele weken na de winterstop volkomen onnodig een handvol dure punten laten liggen.... maar goed, dat is mijn opinie als antwoord op de vraag waarom PSV zo matig speelt na de winterstop....
 
Ik ben van mening dat Mark in de winterstop niet optimaal getraind heeft met zijn selectie en vanwege zijn twee mislukte aankopen ( Behich en Sainsbury) niet aangedurfd heeft om de selectie op bepaalde plekken te versterken. Ik zeg niet dat Ajax zich enorm goed voorbereid heeft in de winterstop, maar PSV heeft toen tegen kleine Belgische clubs geoefend, terwijl de sparringspartijen van Ajax toch wel meer indruk maakten ( Zuid-Amerikaanse tegenstanders). Daardoor hebben we binnen enkele weken na de winterstop volkomen onnodig een handvol dure punten laten liggen.... maar goed, dat is mijn opinie als antwoord op de vraag waarom PSV zo matig speelt na de winterstop....
Maar Ajax, op real madrid na, speelt ook vreselijk matig na de winterstop. Met nog grotere uitglijders dan PSV. Lijkt me dan toch niet dat hun trainingskamp nou zoveel beter was dan.
 
Met name Dumfries idd. Achter beide backs zit ook niks, en achter beide CV's ook niet. Toch is het vooral de aanval die het laat afweten de laatste tijd. :unsure:

Over de verdediging maak ik me inderdaad ook niet echt zorgen. Het is meer het tot scoren komen (waarbij het opkomen van Dumfries wel kan helpen). Voorin draait alleen LdJ goed, maar aan de flanken is het niet best. En wat er dan tussen staat op het middenveld, ook redelijk armoe troef. Zeker als je zonder creatieve spelers als Pereiro of Ihattaren gaat spelen.
 
We moeten ook niet vergeten dat het nogal jonge jongens zijn en het hun eerste jaar is bij een topclub. We hebben voor 75% een nieuwe achterhoede. Daarmaast ook hun jonge leeftijd wat voor de gebruikelijke terugval zorgt. Helaas nu een beetje voor te veel spelers i.c.m. de matige bank en spelers die het maar sporadisch laten zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan