Cocu, kunstgras, het Nederlandse trainersgilde, dat zijn niet de hoofdredenen van de teloorgang van het Nederlandse voetbal. Het Bosmanarrest en de commerciële mogelijkheden in Engeland en Spanje zijn dat wel.
Voor het Bosmanarrest mocht iedere ploeg 3-4 buitenlandse spelers opstellen. Meer kochten ze ook niet, want die kon je toch niet opstellen. Dus had de top 4 van de grote competities een 4-tal buitenlandse toppers. Grof gezegd, de top 50 spelers in de wereld zat in het buitenland. Daaronder zat nog een stevige laag behoorlijke voetballers, en kon je met wat geluk nog een eind komen. Of je haalde de Braziliaanse topscorer van de OS binnen. Kon gewoon.
En nu? de helft van de Engelse clubs zijn kapitaalkrachtiger dan de Nederlandse top, en elke PL-club kan een veelvoud aan salaris bieden. Daarnaast kunnen ze ongelimiteerd spelers kopen. De top zit nog steeds bij de topclubs, maar de rest komt niet naar een Nederlandse club omdat er 35 clubs meer kunnen bieden. En Nederlandse spelers? Niet alleen de top, maar ook de rest zit in het buitenland. Een talent speelt niet tot zijn 25e, maar tot zijn 21e in Nederland. Voormalige toppers komen niet afbouwen in Nederland, maar gaan cashen bij een nietszeggende club. Dát is de reden. En het erge is: we kunnen er niets aan doen.

Edit: zie dat Ralf net een verhaal met hetzelfde idee tikt. Onafhankelijk van elkaar, grappig.
Plus dat zelfs de grootste talenten van 14-15 jaar ook al worden weggehaald door met name de Engelse clubs. Dit jongens bleven vroeger hier iig tot hun 20e. Al bij de generatie Memphis gingen jongens als van Aanholt en Rekik etc weg op hun 16e. Toen al begon de ellende eigenlijk voor een klein voetballand als NL.
Alleen vraag ik mij af waarom bijv de Portugese en Franse talenten wel gewoon bij Benfica, Sporting of Lille en Marseille etc gewoon bij hun clubs blijven maar de talenten van de NLse topclubs niet. Betalen die hun talenten dan zoveel miljoenen op die leeftijd waardoor ze de “noodzaak” niet voelen om te vertrekken?
 
Ik voeg daar nog even de gemiddelde 'mijn zoon is de nieuwe Messi' ouder aan toe die het kind de hemel in prijst en zorgt dat het prinsje niks te kort komt. Waardoor het een draak wordt die niks aanneemt van de trainer.
Zal niet ieder land daar last van hebben? Zoniet dan moeten we maar in een weeshuis gaan scouten ?
Ontopic ben ik blij als Cocu zal vertrekken. Zwakke verdediging of niet. Het was gewoon niet om aan te gluren de laatste jaren. Dit jaar heb ik alleen nog maar de samenvattingen gezien. Ik denk alleen niet dat het onder Bommel/van Marwijk zoveel mooier zal worden.
 
[QUOTE="IPF, post: 264962, ]
Alleen vraag ik mij af waarom bijv de Portugese en Franse talenten wel gewoon bij Benfica, Sporting of Lille en Marseille etc gewoon bij hun clubs blijven maar de talenten van de NLse topclubs niet. Betalen die hun talenten dan zoveel miljoenen op die leeftijd waardoor ze de “noodzaak” niet voelen om te vertrekken?[/QUOTE]

Is dat echt zo, of gaan die talenten ook, waar je nu ook niks meer van hoort?
 
[QUOTE="IPF, post: 264962, ]
Alleen vraag ik mij af waarom bijv de Portugese en Franse talenten wel gewoon bij Benfica, Sporting of Lille en Marseille etc gewoon bij hun clubs blijven maar de talenten van de NLse topclubs niet. Betalen die hun talenten dan zoveel miljoenen op die leeftijd waardoor ze de “noodzaak” niet voelen om te vertrekken?

Is dat echt zo, of gaan die talenten ook, waar je nu ook niks meer van hoort?[/QUOTE]
Nee dat zie je eigenlijk zelden. Daarom heeft Portugal nu ook sinds een aantal jaar een nieuwe lichting met veel talent. Grotendeels zitten ze nu ook nog gewoon bij die Portugese clubs.
 
Wat een onzin, ik heb genoten van wedstrijden tegen bijvoorbeeld AZ uit, Ajakkes thuis en Utrecht uit om maar enkele te noemen. Ik ben wel voor vernieuwing en hoop dat Van Bommel zijn opvolger wil gaan worden en dat onder hem de jeugd doorbreekt.
Cocu wordt terecht genoemd in het : "Oh Fritsie Philips" enz..

Als het van mij onzin is, dan ben jij kort van memorie en ben ik jaloers op je instelling dat je, wat voetbal betreft, alleen de goede momenten onthoudt.

Je kunt het woord ‘bijvoorbeeld’ weglaten in je zin. Het waren namelijk álle wedstrijden (nou vooruit: Feyenoord-uit met standaard bankzitter Pereiro als uitblinker) waar zogenaamd iets te genieten viel en dan nog niet eens de gehele wedstrijd.
Utrecht-uit was de 1e helft slecht.
Van AZ-uit ook.

Degradant Sparta-thuis vergeten?
De lijst draken van wedstrijden is beduidend langer en dan niet eens tegen de grotere clubs bv Ajax-uit.

De spanning van het scoreverloop vergoedt blijkbaar veel bij je en enkele prijzen heeft je realiteitszin over Cocu als coach bij je verblind en gooi je HEM op één hoop met de speler-Cocu.
De coach Cocu staat natuurlijk ver ver weg in de schaduw van Rijvers en Hiddink.
 
Goed en spannend zijn twee verschillende dingen. Als we komend jaar goed spelen dan is de kans redelijk aanwezig dat weinig potjes zo spannend worden als de wedstrijden tegen AZ afgelopen jaar.
 
Is dat echt zo, of gaan die talenten ook, waar je nu ook niks meer van hoort?
Nee dat zie je eigenlijk zelden. Daarom heeft Portugal nu ook sinds een aantal jaar een nieuwe lichting met veel talent. Grotendeels zitten ze nu ook nog gewoon bij die Portugese clubs.[/QUOTE]

Dan ligt het aan het heerlijke klimaat ?

Quoten lukt schijnbaar niet goed vandaag.
 
Is dat echt zo, of gaan die talenten ook, waar je nu ook niks meer van hoort?
Nee dat zie je eigenlijk zelden. Daarom heeft Portugal nu ook sinds een aantal jaar een nieuwe lichting met veel talent. Grotendeels zitten ze nu ook nog gewoon bij die Portugese clubs.[/QUOTE]

Omdat die alleen maar Portugees spreken. :maniac:
 
Nee dat zie je eigenlijk zelden. Daarom heeft Portugal nu ook sinds een aantal jaar een nieuwe lichting met veel talent. Grotendeels zitten ze nu ook nog gewoon bij die Portugese clubs.

Omdat die alleen maar Portugees spreken. :maniac:[/QUOTE]
Het quoten is hier helemaal in de war geweest zie ik :ROFL:
Dat waar je op antwoordt is een post van Ralf :grin:
 
Ook tegen de zwakke broeders? Dat sloeg nergens op en dat vond jij ook.

Daar heb jij gelijk.
Vaak een te laag tempo, of te weinig agressie.
Cocu is zeker geen heilige, jaar 4 was heel slecht en het is goed dat er een ander gezicht komt. Ben wel van mening dat hij het goed heeft gedaan, ondanks voldoende verbeterpunten. Daarom begrijp ik zijn keuze voor Fenerbahçe niet. Daar heeft ie slechts krediet tot de volgende maand.
 
Daar heb jij gelijk.
Vaak een te laag tempo, of te weinig agressie.
Cocu is zeker geen heilige, jaar 4 was heel slecht en het is goed dat er een ander gezicht komt. Ben wel van mening dat hij het goed heeft gedaan, ondanks voldoende verbeterpunten. Daarom begrijp ik zijn keuze voor Fenerbahçe niet. Daar heeft ie slechts krediet tot de volgende maand.

Het is ook echt zo'n Sneijder/van de Vaart-move. Een beetje in een fancy kar van shop naar shop rijden en dan met de misses een drankje en een sigaret doen in een hippe beach club. En oh, ja nog 1 keer per week voetballen in een competitie die toch vaker een eind- dan een startpunt is.
Past naar mijn mening helemaal niet bij het beeld wat ik van Cocu heb.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het is ook echt zo'n Sneijder/van de Vaart-move. Een beetje in een fancy kar van shop naar shop rijden en dan met de misses een drankje en een sigaret doen in een hippe beach club. En oh, ja nog 1 keer per week voetballen in een competitie die toch vaker een eind- dan een startpunt is.
Past naar mijn mening helemaal niet bij het beeld wat ik van Cocu heb.

Drie echtscheidingen paste ook niet bij het beeld wat ik van Cocu heb :unsure: Krijgt ie het toch voor elkaar om iedereen te verrassen. 4 jaar lang kon je de opstellingen, tactiek en wissels bijna vantevoren al noteren; blijkt zijn privéleven een en al verrassing te zijn :S: Nu snap ik waarom hij zo voorspelbaar was op het werk; hij had al genoeg verrassende dingen gaande thuis...
 
Ga ik nog een stapje verder door het Bosman arrest aan te halen. Waar is de tijd dat Ronald Koeman soms op de bank zat bij Barca, omdat er maar 3 buitenlanders tegelijk mochten spelen. Na Bosman konden clubs hun gang gaan en werden de jeugdopleidingen leeggeroofd van de toekomstige Rijkaards, Gullits, en van Bastens. Romario kon destijds door PSV worden gehaald juist door de regel dat er maximaal 3 buitenlanders mochten spelen, anders was hij natuurlijk destijds al door een topclub opgehaald. Daarom halen grote clubs nu onze pareltjes uit de jeugd om ze vervolgens in het moeras te laten wegzakken, waardoor je met wat geluk ze later weer tegen gaat komen bij een Telstar. Malen is misschien nog op tijd terug gekomen, alleen heeft hij de pech dat PSV hem toch nooit een kans gaat geven.

Maar dit hele verhaal geldt toch ook voor België en misschien nog wel meer. Sommigen van de toppers van hen zijn zelfs vanaf zeer jeugdige leeftijd in Nederland (dus het buitenland) opgeleid.

Neem o-21 van toen. Wie speelt er nu nog topvoetbal? Heeft niet zoveel met Bosman te maken, lijkt me. Eerder met doorontwikkeling en begeleiding.
 
Cocu aanvaarde het trainersschap toen PSV er nogal slecht voorstond. Kreeg van Brands een onervaren jeugdelftal om mee te werken. Zeurde niet, ging aan de slag. Pakte 3 titels in 5 jaar, in het laatste jaar zonder linksback. Niet altijd fraai, niet altijd goed. Maar wel een mooi resultaat, en daarvoor een mooi dankjewel.

Zo denk ik er ook over. Cocu begon wisselvallig en maakte beslissingen die ik niet altijd kon volgen. Ik ben dan ook erg kritisch op hem geweest de eerste paar jaar en heb me ook afgevraagd of hij de juiste coach van PSV was. Maar hij herpakte zich en heeft PSV 3 titels bezorgd.

Gewoon een erg goed resultaat en ik had hem graag nog wat langer bij ons willen zien.
 
Daar heb jij gelijk.
Vaak een te laag tempo, of te weinig agressie.
Cocu is zeker geen heilige, jaar 4 was heel slecht en het is goed dat er een ander gezicht komt. Ben wel van mening dat hij het goed heeft gedaan, ondanks voldoende verbeterpunten. Daarom begrijp ik zijn keuze voor Fenerbahçe niet. Daar heeft ie slechts krediet tot de volgende maand.
Die keuze begrijp ik ook totaal niet, maar hij boeit me evenmin. Ik gun hem het allerbeste, maar ik heb in de afgelopen jaren wel geleerd dat ik zijn keuzes sowieso (bijna) nooit begrijp, dus ook deze neem ik dan maar voor kennis aan. Hij moet maar zien. Misschien vind ik zijn vertrek juist daarom wel prima. Tijd voor iemand wiens keuzes ik weer snap. ;)
 
Die keuze begrijp ik ook totaal niet, maar hij boeit me evenmin. Ik gun hem het allerbeste, maar ik heb in de afgelopen jaren wel geleerd dat ik zijn keuzes sowieso (bijna) nooit begrijp, dus ook deze neem ik dan maar voor kennis aan. Hij moet maar zien. Misschien vind ik zijn vertrek juist daarom wel prima. Tijd voor iemand wiens keuzes ik weer snap. ;)
Dat laatste blijft ook maar afwachten natuurlijk.
 
Ik heb een kennis van turkse afkomst en die gaf aan dat Cocu het daar nog geen half jaar gaat volhouden. Fener is een club met heel veel bombarie, en als Cocu 4 wedstrijden slecht presteert is het exit Cocu. Verder weet ik eigenlijk niet of ik nu blij moet zijn of dat ik het jammer vind dat Cocu vertrekt. Ben nooit echt fan van zijn keuzes geweest maar hij heeft ons de afgelopen 4 jaar toch 3x kampioen gemaakt.
 
Wat ook niet onbelangrijk is of, als hij al vertrekt, zijn opvolger onze jeugd laat doorbreken zodat het PSV in de toekomst nog wat miljoenen gaat opbrengen.Als dat realiteit gaat worden juich ik zijn vertrek toe en ben hem dankbaar voor zijn inzet en prijzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan