Mooi portret van Cocu in De Volkskrant. Rustig, modern, tactisch gerijpt, sociaal, veeltalig, nieuwsgierig.

Iemand die geen ronkende oneliners nodig heeft om overeind te blijven. En iemand die na het vertrek van Guardado, Pröpper, Willems, Moreno etc. en het echec tegen Osijec spelers als Schwaab en Luuk - de mentaal sterke mannen - boven zichzelf uit heeft laten stijgen. Saai? So fucking what. Drie titels in vier jaar.

Conclusie Volkskrant: een topcoach, ondanks het resultaat van morgen.
 
Mooi portret van Cocu in De Volkskrant. Rustig, modern, tactisch gerijpt, sociaal, veeltalig, nieuwsgierig.

Iemand die geen ronkende oneliners nodig heeft om overeind te blijven. En iemand die na het vertrek van Guardado, Pröpper, Willems, Moreno etc. en het echec tegen Osijec spelers als Schwaab en Luuk - de mentaal sterke mannen - boven zichzelf uit heeft laten stijgen. Saai? So fucking what. Drie titels in vier jaar.

Conclusie Volkskrant: een topcoach, ondanks het resultaat van morgen.

En zondag nadat hij de titel heeft gepakt gewoon net als na het wonder in 2007 melden dat hij het voor gezien houdt en op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. Lekker via de voordeur naar buiten.
 
En zondag nadat hij de titel heeft gepakt gewoon net als na het wonder in 2007 melden dat hij het voor gezien houdt en op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. Lekker via de voordeur naar buiten.
Het zou wel kunnen, hij heeft tot nu toe alles bereikt wat hij kan bereiken, hij heeft 2 titels, een bekerwinst en heeft in Champions League overwinterd, dus het lijkt mij dat je dan wel aan een nieuwe uitdaging denkt.

Overigens moet wel eerst zondag gewonnen voordat ik ga spreken over de 3de titel.
 
Zonder linksback, met Schwaab en Isimat in de verdediging, kampioen geworden. Gigantisch veel respect voor Cocu. Maximaal eruit gehaald met dit elftal.

Wat een lekkere CV ook. 6 prijzen waaronder 3 titels + Champions League overwintering.

Mocht die nog een seizoen blijven. Dan gun ik hem 100% een betere selectie. Te beginnen met de verdediging.
 
Is Cocu al de grootste PSV'er ooit?

7x kampioen
3x Beker
4x supercup

Laatste Nederlandse CL succes als speler, toen AC Milan net niet verslagen werd in de kwartfinale. halve finale
Laatste Nederlandse CL succes als coach, 2 jaar geleden.

Tuurlijk heeft Jan Heintze het record qua kampioenschappen maar wat een legende is Cocu!
AC Milan was halve finale..
 
Het zou goed kunnen dat Cocu blijft. Kan misschien zelfs eisen dat de selectie er in kwaliteit op vooruit gaat, met de CL in zicht.
Hoop ook dat hij de laatste 3 wedstrijden gebruikt om spelers te testen: Malen en Gudmundsson voorop, en misschien Obispo en Laursen. Of Lammers. Ja, dan is het een speeltuin, maar dat lijkt me een mooie test om te zien waar deze jongens staan.
 
Cocu heeft gisteren gezegd dat hij volgend seizoen ook trainer is van PSV.

Ik zou als ik hem was altijd gaan als er interessante aanbiedingen zijn. Hij heeft er nu het maximale uitgehaald, boven elke verwachting. Hij heeft zich laten zien als een volwassen, rustige en tactisch goede trainer. Hier is het al vier jaar alleen maar minder geworden - er is geen enkele garantie dat het nu anders is, alleen maar omdat PSV kampioen is geworden. Daardoor is het afbreukrisico in mijn optiek hoog.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Cocu heeft gisteren gezegd dat hij volgend seizoen ook trainer is van PSV.
Drie keer kampioen in vier jaar. Cijfers die staan als een huis en klinken als een klok. Toch kan ik echt niet blij worden van de gedachte aan nog een jaar dit voetbal... Gisteren werd er gevochten, zoals ook tegen Feyenoord. Alle andere wedstrijden was het om te janken, lees de wedstrijdtopics maar eens door. Nee, ik zou het erg prettig vinden als hij met opgeheven hoofd de voordeur uit wandelt.
 
Lijkt erop dat wij zaken heel anders zien of andere definities hanteren. Inzet, vechtlust en onverzettelijkheid staan niet tegenover behoudend spelen, verdedigen of consolideren. Die zaken gaan niet alleen heel goed samen, ze zijn cruciaal daarbij!

Bedoel je wellicht dat je aanvallend, dominant spel wil zien met vroeg pressie zetten? Of bedoel je dat je het consolideren van een wedstrijd vervelend vind? Dat laatste ben ik met je eens, dat kan een wedstrijd saai maken indien er geen goede counterspelers zijn en er geen doelpunten meer kunnen vallen. Maar als je de spelers er wel voor hebt vind ik het allesbehalve saai. Een mooie counter kan ik zeer van genieten.
Voetbal gaat in principe om doelpunten maken, daardoor win je. De intentie om een goal te maken lijkt regelmatig bij PSV te ontbreken: achteruitlopen, heen en weer tikken, noem maar op. Terwijl de mooiste wedstrijden, denk ik, Feyenoord-PSV en PSV-Ajax waren. Wedstrijden waar PSV erop klapte. Vaak lijkt PSV te denken: we doen rustig aan, na 80 minuten kun je ook de winnende maken.
 
Voetbal gaat in principe om doelpunten maken, daardoor win je. De intentie om een goal te maken lijkt regelmatig bij PSV te ontbreken: achteruitlopen, heen en weer tikken, noem maar op. Terwijl de mooiste wedstrijden, denk ik, Feyenoord-PSV en PSV-Ajax waren. Wedstrijden waar PSV erop klapte. Vaak lijkt PSV te denken: we doen rustig aan, na 80 minuten kun je ook de winnende maken.

Of je noemt het rustig blijven en wachten op een opening. Tegen NAC heb ik gezien wat er gebeurt als de spelers haast maken: Isi schuift en bal in de voeten van een gele en Brenet werpt een bal zo hard terug dat Zoet in de problemen komt.
Hendrix doet de laatste tijden het tegenovergestelde, ziet er spectaculair uit, maar als het mis gaat...

Ik vond Twente en AZ persoonlijk de mooiste wedstrijden. Twente was een echt spannende, sfeervolle pot. AZ was een groot kansenfestijn, waar Lozano in zijn eerste wedstrijd zomaar een hattrick kon maken.
 
Voetbal gaat in principe om doelpunten maken, Voetbal gaat om meer doelpunten maken dan de tegenstander, daardoor win je. De intentie om een goal te maken lijkt regelmatig bij PSV te ontbreken: achteruitlopen, heen en weer tikken, noem maar op. Terwijl de mooiste wedstrijden, denk ik, Feyenoord-PSV en PSV-Ajax waren. Wedstrijden waar PSV erop klapte. Vaak lijkt PSV te denken: we doen rustig aan, na 80 minuten kun je ook de winnende maken.

En toch zegt niemand bij Sven Kramer; "Kom, niet zo laf, gewoon meteen uitdelen, eerste rondje 26,5!"

En by the way: PSV heeft het meest gescoord van elk team tot nu toe. Het lijkt hier wel eens op een klaagrede van een Porsche-bezitter tegen een Daihatsu-bezitter dat zijn auto misschien wel sneller is, maar onderin veel te weinig koppel heeft, de noodzakelijke PK's mist en dat stuurwielverwarming toch ook niet gemist kan worden.

Glas half leeg? Er zit nauwelijks iets in!
 
Van mij hoeft Cocu niet persé weg, ik vind dat hij staat voor rust, en dat is belangrijk denk ik.
Maar ik respecteer ook andermans mening als die Cocu het liefst door de voordeur zien vertrekken. Daar is opzich weinig mis mee. Want ik denk dat namelijk dat er clubs zijn in Europa die Cocu graag zouden willen hebben.

Er is trouwens ook niemand die zegt dat wat Cocu doet slecht is, in tegendeel zelfs, Cocu heeft goed prestaties geleverd, daar is iedereen het over eens. En ook al is Cocu een held, ook de grootste helden kunnen niet alles goed doen. Het spel is vaak niet om aan te zien volgens menig forummer hier. En dat komt ook omdat Cocu nou eenmaal een coach is die behoudend speelt en daar mee wint. Niet slecht maar na 5 jaar Cocu wil je misschien ook is wat anders zien. En de hoop is dat een andere coach zorgt voor frisse wind, een betere speelstijl en hopelijk ook prestaties.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Van mij hoeft Cocu niet persé weg, ik vind dat hij staat voor rust, en dat is belangrijk denk ik.
Maar ik respecteer ook andermans mening als die Cocu het liefst door de voordeur zien vertrekken. Daar is opzich weinig mis mee. Want ik denk dat namelijk dat er clubs zijn in Europa die Cocu graag zouden willen hebben.

Er is trouwens ook niemand die zegt dat wat Cocu doet slecht is, in tegendeel zelfs, Cocu heeft goed prestaties geleverd, daar is iedereen het over eens. En ook al is Cocu een held, ook de grootste helden kunnen niet alles goed doen. Het spel is vaak niet om aan te zien volgens menig forummer hier. En dat komt ook omdat Cocu nou eenmaal een coach is die behoudend speelt en daar mee wint. Niet slecht maar na 5 jaar Cocu wil je misschien ook is wat anders zien. En de hoop is dat een andere coach zorgt voor frisse wind, een betere speelstijl en hopelijk ook prestaties.

Ergens hink ik op 2 gedachten
gedachte 1, ga weg door de voordeur
coaches hebben vaak toch een beperkte houdbaarheid, tenzij je als een Arsenal bijna ieder jaar naast de prijzen wil grijpen komt er gewoon een moment van afscheid, doe het nu dan gaat dat netjes

gedachte 2, blijf ivm het aanstormend talent
Met de verwachte leegloop en de talenten die er aan zitten te komen is er genoeg doorstroming in de groep, wie weet wordt het met dit materiaal komend jaar ook weer aantrekkelijker.
 
Ik hoop voor PSV dat Cocu blijft. Laten we wel wezen, met deze selectie had aanvallender spelen niet gekund, of je moet om de derde plaats willen strijden. Cocu heeft de spelers van PSV gewoon naar hun kwaliteiten laten voetballen en is daarmee kampioen geworden. Als we aanvallend kampioen willen worden zal de scouting toch echt beter moeten, geen Brenetjes, Isimatjes en Ramselaartjes meer halen maar echt goede spelers (vooral verdedigers). Want eerlijk is eerlijk, ook al ben ik een groot voorstander voor het gebruik van jeugdspelers met Obispo, Gudmundsson en Rosario win je de oorlog ook niet. Gezien de trend van de afnemende kwaliteit van de spelersgroep in de afgelopen seizoenen zal ik Cocu dan ook aanbevelen vooral weg te gaan. Zoet zou wel weg willen, Arias ook, het is nog maar de vraag of we van Ginkel terugkrijgen, Luuk zou weg kunnen (geen geweldenaar maar hij ging wel altijd voorop in de strijd) en als Lozano een goed WK speelt zou hij ook zomaar weg kunnen. Ik heb 0,0 vertrouwen dat Brands (of wie dan ook) volgend seizoen een kampioenswaardig team (laat staan een aanvallen kampioenswaardig team) kan neerzetten wanneer al die spelers vertrekken. Vooral als we kijken naar achterstallig onderhoud aan de verdediging. Ik ben ervan overtuigd dat Cocu niet de schuldige is aan het slechte spel van PSV, hij móét namelijk presteren anders flikkeren ze hem eruit. Brands moet er gewoon voor zorgen dat er een veel beter team staat en niet 10 miljoen in een geblesseerde spits investeren die een half seizoen niet kan spelen.
 
Mijn mening t.o.v. vorig seizoen op een eventueel vertrek van Cocu is na dit jaar veranderd, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik geen waardig opvolger zie, dan dat ik Cocu zo'n goede coach vind. Dit elftal en Cocu zijn als Ying en Yang en dat staat op Cocu zijn conto; Cocu heeft er een hecht collectief van gesmeed.

Anderzijds moet een coach over meer kwaliteiten beschikken dan alleen van een groep spelers een team maken. Als PSV dit seizoen geen kampioen was geworden, had dit wat mij betreft net zo goed op het conto van Cocu gemogen. In veel wedstrijden waar wij op onze bek gingen, zijn we te verdedigend gaan spelen: tactisch foute beslissingen in mijn ogen. En dat is nou precies mijn eerste bezwaar bij een verblijf van Cocu, ik vind hem tactisch niet sterk.

Nou moet ik nog wel een pluim uitdelen naar Cocu en het technisch staff, want zij bewaren goed de rust en creëren, lijkt mij, een zeer goede sfeer voor de spelers om zich te kunnen ontwikkelen.

Daar tegenover staat wel dat Cocu soms wel enorm veel rust wil bewaren en nauwelijks wijzigen door durft te voerrn. Met name vorig seizoen was dit een probleem, met ongemotiveerde spelers als Willems of een Luuk, die je gewoon kapot zag gaan door de hoeveelheid kansen die hij keer op keer miste. Ook dit seizoen heb ik spelers 80 (of zelfs 90) minuten zien spelen die niet lekker in hun in de wedstrijd zaten. Wissel ze dan of geef ze wat rust, zoals Brenet op het begin van het seizoen.

Gebaseerd op verhalen van ex-PSV'ers als Willems en Locadia, blijkt Cocu - of wij Nederlanders in het algemeen - te ligt te trainen. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak en vraag me af of spelers eigenlijk wel beter worden onder Cocu/het maximale eruit wordt gehaald. Bij Pereiro, al dan niet geheel Cocu zijn fout, komt het er niet uit. Onze Ramselaar kan werken als een beest, maar ik hoop dat hij ook wat meer scorend vermogen krijgt geleerd op de training.

Nou dat is eruit. Ik hoop op weinig veranderingen binnen het team. Als we waardige opvolgers hebben voor Brenet, Isimat, Bergwijn en Van Ginkel, zou ik deze spelers verkopen. Bergwijn omdat ik hem niet bij ons systeem vind passen en Marco omdat ik klaar ben met het gehuur. De rest is een echt team en zal me oprecht pijn doen afscheid van hen te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan