Als ik tijd en zin had zou ik er wel eens een datasheet op los willen laten om het cijfermatig te onderbouwen, maar hoe aanvallender je gaat spelen, hoe meer je ook aan kansen weggeeft achterin. Dit seizoen heeft PSV nog in elke wedstrijd weten te scoren met uitzondering van de wedstrijd in Amsterdam. Ook wist het verreweg de meeste overwinningen en punten te halen van alle ploegen.

Ik snap heel goed dat we altijd vinden dat we 1) zelf meer moeten creeren en 2) minder mogen weggeven maar die twee staan in de praktijk haaks op elkaar. Het matige middenveld (dat nauwelijks drukzet, onderschept of meeverdedigd) in combinatie met de minder soevereine verdediging maakt je kwestbaarder dan in voorgaande jaren (Moreno, Bruma, Wijnaldum, Propper, Guardado waren stuk voor stuk afgetekend top binnen de eredivisie, dat overwicht hebben Isimat, Schwaab, Hendrix, Van ginkel (verdedigend) en Ramselaar niet of veel minder. Ik denk dat Cocu dit seizoen met zijn wat behoudender inzet er juist voor zorgt dat we richting titel gaan. Als je een type Bosz had gehad had je meer vermaak maar minder punten en vooral heel veel meer tegengoals gehad.

De keerzijde is dat Cocu - die door deze mindere selectie min of meer geforceerd dit behoudend spel speelt - hiermee eigenlijk de fouten van Brands teniet doet. Die heeft daardoor minder druk om eindelijk eens wat meer body voor de laatste linies te halen. Waardoor we ervoor moeten vrezen dat in komende seizoenen er ook niet snel weer de luxe zal zijn om dominanter en risicovoller te gaan spelen. Wat mij betreft mag Brands door de voordeur vertrekken en komt er nieuw bloed op de TD positie. Een nieuwe TD mag er vervolgens voor zorgen dat er een selectie komt die in staat is om ons met aantrekkelijker en dominanter spel te vermaken. En met een betere selectie denk ik dat ook Cocu nog in staat is om verzorgder en aanvallender te spelen.
 
Als ik tijd en zin had, had ik alles al maanden geleden onderbouwd. Maar ja, helaas. Geen tijd én geen zin. :maniac:
 
Als ik tijd en zin had zou ik er wel eens een datasheet op los willen laten om het cijfermatig te onderbouwen, maar hoe aanvallender je gaat spelen, hoe meer je ook aan kansen weggeeft achterin. Dit seizoen heeft PSV nog in elke wedstrijd weten te scoren met uitzondering van de wedstrijd in Amsterdam. Ook wist het verreweg de meeste overwinningen en punten te halen van alle ploegen.

o.O

:unsure: Zonder datasheet weet ik dat PSV in Heerenveen en Tilburg ook niet gescoord heeft. :rolleyes: ;)
 
Ik denk echter, samen met Cocu vermoed ik, dat dit PSV gewoonweg kwaliteit tekort komt om vol op de aanval te spelen, met name kwaliteit achterin.

Ik heb het onderaan op pagina 510 al uitgebreid behandeld, maar nogmaals, waarom lukt het tegen Feyenoord dan wel? Cocu zei notabene zelf dat ze deze tactiek wilden hanteren om te verrassen. Dat wil dus zeggen dat hij zijn team telkens bewust zo slap de wei in stuurt, terwijl ze, getuige de wedstrijd in de Kuip, dus feitelijk veel beter kunnen. Maar daar is hij te schijterig voor, heeft er niet voldoende vertrouwen in dat ze dit kunnen en dat gebrek aan vertrouwen straal je dan weer af op je selectie.
 
Ik heb het onderaan op pagina 510 al uitgebreid behandeld, maar nogmaals, waarom lukt het tegen Feyenoord dan wel? Cocu zei notabene zelf dat ze deze tactiek wilden hanteren om te verrassen. Dat wil dus zeggen dat hij zijn team telkens bewust zo slap de wei in stuurt, terwijl ze, getuige de wedstrijd in de Kuip, dus feitelijk veel beter kunnen. Maar daar is hij te schijterig voor, heeft er niet voldoende vertrouwen in dat ze dit kunnen en dat gebrek aan vertrouwen straal je dan weer af op je selectie.
Heeft dan niet deels ook met de speelstijl en zwakheden van Feyenoord te maken?
 
Heeft dan niet deels ook met de speelstijl en zwakheden van Feyenoord te maken?

Ik heb het onderaan op pagina 510 al uitgebreid behandeld, maar nogmaals, waarom lukt het tegen Feyenoord dan wel? Cocu zei notabene zelf dat ze deze tactiek wilden hanteren om te verrassen. Dat wil dus zeggen dat hij zijn team telkens bewust zo slap de wei in stuurt, terwijl ze, getuige de wedstrijd in de Kuip, dus feitelijk veel beter kunnen. Maar daar is hij te schijterig voor, heeft er niet voldoende vertrouwen in dat ze dit kunnen en dat gebrek aan vertrouwen straal je dan weer af op je selectie.

PSV speelde goed, maar volgens mij liet Feyenoord de wedstrijd ook volledig lopen.
 
PSV speelde goed, maar volgens mij liet Feyenoord de wedstrijd ook volledig lopen.

Mja, zo kun je alles wel bagatelliseren. Ik heb echter in alle andere wedstrijden PSV niet zo zien jagen, vroeg druk zien zetten om de opbouw van de tegenstander te verstoren etc. Dat leverde continu balverlies van de tegenstander op. En verdedigend kwam PSV ook niet meer in gevaar dan ze nu met dit schijterige voetbal komen, dus het betoog hierboven van Relix kan wat mij betreft de prullenbak in. Doorgaans 'jaagt' PSV op spelers nadat die al lang en breed de bal hebben, dan komt er 5 seconden later eens een PSV'er aanrennen energie verspillen, en 'zetten ze druk' door op een paar meter afstand te dekken. Of heeft dat dan weer met de kracht van VVV, Willem II etc. te maken?
 
Laatst bewerkt:
PSV speelde goed, maar volgens mij liet Feyenoord de wedstrijd ook volledig lopen.

Dat Feyenoord het liet lopen kon Cocu niet van te voren weten. Kennelijk zag Cocu tegen Feyenoord meer nut in deze speelwijze dan tegen bv NAC, Dan kan juist door de aanvallende intenties van Feyenoord ingegeven zijn.
 
Tja, zo kun je alles wel je eigen straatje in bagatelliseren. Ik heb echter in alle andere wedstrijden PSV niet zo zien jagen, vroeg druk zien zetten om de opbouw van de tegenstander te verstoren etc. Dat leverde continu balverlies van de tegenstander op. En verdedigend kwam PSV ook niet meer in gevaar dan ze nu met dit schijterige voetbal komen, dus het betoog hierboven van Relix kan wat mij betreft de prullenbak in. Doorgaans 'jaagt' PSV op spelers nadat die al lang en breed de bal hebben, dan komt er 5 seconden later eens een PSV'er aanrennen energie verspillen, en 'zetten ze druk' door op een paar meter afstand te dekken. Of heeft dat dan weer met de kracht van VVV, Willem II etc. te maken?

Wat volgens mij toch de zwakte blijft van het 'tegen Feyenoord konden ze het wel'-argument, is de naakte cijfers. 71 punten uit 28 wedstrijden. 7 punten voor. Kijk, tegen Willem II was het natuurlijk een drama. Maar als '5 seconden later eens een PSV'er komt aanrennen' de trend van het hele seizoen was, dan sta je natuurlijk never nooit 7 punten los. Onmogelijk. 'Geluk' lijkt me ook echt onmogelijk. Je hebt geen 28 wedstrijden geluk - daar kan je alle fysische en metafysische wetten op loslaten. Je gooit ook geen 28x een 6 met een dobbelsteen, zelfs niet een 4 of hoger.

Je kunt vinden dat PSV dit seizoen lafbekkenvoetbal speelt. Sterker nog, daar ben ik het in grote lijnen mee eens. Ik hou van mooi en dominant voetbal. Ik heb he-le-maal niks met spelers als Hendrix of Ramselaar. Maar wat je volgens mij niet kan ontkennen, tenzij je tamelijk fundamentele wetten wil tarten, is dat Cocu er een effectief elftal van heeft gemaakt, dat bovendien mentaal behoorlijk weerbaar is - met spelers die hun eigen belang (altijd sterk in profvoetbal) terzijde hebben geschoven voor het teambelang. Of het genoeg is voor de titel, daar ben ik nog steeds niet van overtuigd. Maar ik vind het wel een knappe prestatie. Ik vind Cocu ook echt gegroeid - er zit een striktheid in zijn optreden dit jaar die ik wel kan waarderen. Topcoach ben je ook niet zo maar.

Ik ga dan ook gewoon feesten op het Stratumseind als de titel binnen is. Geen zin om zurig thuis te mopperen op het slechte spel. Feest is feest. Titel is titel.
 
Het enige waarin Cocu een meester is, is het bewaken van rust in de groep. Dat doet hij razend knap. Voor de rest is hij tactisch niet briljant, om het zachtjes uit te drukken.
Precies dit en ook weet Cocu een team te smeden. Dít zijn Cocu zijn kwaliteiten, waarmee wij dit jaar hopelijk kampioen worden. Met Cocu zijn tactiek: weinig risico nemen, nemen we misschien juist het grootste risico.
 
Mja, zo kun je alles wel bagatelliseren. Ik heb echter in alle andere wedstrijden PSV niet zo zien jagen, vroeg druk zien zetten om de opbouw van de tegenstander te verstoren etc. Dat leverde continu balverlies van de tegenstander op. En verdedigend kwam PSV ook niet meer in gevaar dan ze nu met dit schijterige voetbal komen, dus het betoog hierboven van Relix kan wat mij betreft de prullenbak in.

Ik heb ook wel eens n 11 darter gegooid, neemt niet weg dat ik in vrijwel alle potjes darts die ik gooi dat niveau niet haal. Kijk wat acties terug waaruit kansen of doelpunten tegen ontstonden n de nare en harde conclusie is dat we niet de kwaliteit hebben om alle gevechten op t middenveld te winnen zoals tegen feyenoord. Ondanks dat de verdediging en/of coach in de meeste gevallen tot achilleshiel worden verklaard, blijf ik erbij dat t middenveld onze zwakste linie is. Zeker bij balbezit vd tegenstander. En volgens mij beseft Cocu dat ook, wat de speelstijl zou verklaren.
 
Geen zin om zurig thuis te mopperen op het slechte spel. Feest is feest. Titel is titel.
En daar heb je helemaal geen nare smaak bij in je mond? Ik ben duidelijk te zuur om te vieren dat je 32 wedstrijden voor lul hebt gelopen voor de schaal. Zoveel is die schaal me niet waard.
 
Wat volgens mij toch de zwakte blijft van het 'tegen Feyenoord konden ze het wel'-argument, is de naakte cijfers. 71 punten uit 28 wedstrijden. 7 punten voor. Kijk, tegen Willem II was het natuurlijk een drama. Maar als '5 seconden later eens een PSV'er komt aanrennen' de trend van het hele seizoen was, dan sta je natuurlijk never nooit 7 punten los. Onmogelijk. 'Geluk' lijkt me ook echt onmogelijk. Je hebt geen 28 wedstrijden geluk - daar kan je alle fysische en metafysische wetten op loslaten. Je gooit ook geen 28x een 6 met een dobbelsteen, zelfs niet een 4 of hoger.

Je kunt vinden dat PSV dit seizoen lafbekkenvoetbal speelt. Sterker nog, daar ben ik het in grote lijnen mee eens. Ik hou van mooi en dominant voetbal. Ik heb he-le-maal niks met spelers als Hendrix of Ramselaar. Maar wat je volgens mij niet kan ontkennen, tenzij je tamelijk fundamentele wetten wil tarten, is dat Cocu er een effectief elftal van heeft gemaakt, dat bovendien mentaal behoorlijk weerbaar is - met spelers die hun eigen belang (altijd sterk in profvoetbal) terzijde hebben geschoven voor het teambelang. Of het genoeg is voor de titel, daar ben ik nog steeds niet van overtuigd. Maar ik vind het wel een knappe prestatie. Ik vind Cocu ook echt gegroeid - er zit een striktheid in zijn optreden dit jaar die ik wel kan waarderen. Topcoach ben je ook niet zo maar.

Ik ga dan ook gewoon feesten op het Stratumseind als de titel binnen is. Geen zin om zurig thuis te mopperen op het slechte spel. Feest is feest. Titel is titel.
Wat we nooit zullen weten, is hoeveel punten PSV gehad zou hebben met 34 wedstrijden "Feyenoord tactiek". Misschien zouden ze dan ook kampioen worden en zouden de fans er dan meer van genieten.

Overigens was de start van de competitie toch ook prima, met aardig voetbal. Ik blijf erbij: toen De Jong weer in de basis kwam, was het leuke voetbal weg.
 
Ik heb ook wel eens n 11 darter gegooid, neemt niet weg dat ik in vrijwel alle potjes darts die ik gooi dat niveau niet haal. Kijk wat acties terug waaruit kansen of doelpunten tegen ontstonden n de nare en harde conclusie is dat we niet de kwaliteit hebben om alle gevechten op t middenveld te winnen zoals tegen feyenoord. Ondanks dat de verdediging en/of coach in de meeste gevallen tot achilleshiel worden verklaard, blijf ik erbij dat t middenveld onze zwakste linie is. Zeker bij balbezit vd tegenstander. En volgens mij beseft Cocu dat ook, wat de speelstijl zou verklaren.

Maar jij bent dan ook geen professionele darter. We hebben het hier over topsporters, mensen die dik betaald krijgen om in principe 1x per week iets meer dan 90 minuten alles te geven; en dat is alles wat dat vergt, voor dat wat je tegen Feyenoord zag. Daar komt weinig talent of kwaliteit bij kijken, dat is puur 90 minuten alles geven, voor elke meter knokken en tactische discipline. Als je dat als professionele topsporter niet 1x per week zou kunnen opbrengen, dan ben je geen topsporter maar een klaploper. En zodra je dat soort tactische discipline ziet krijg je tenminste ook de indruk dat de coach iets teweeg aan het brengen is bij zijn spelers. Dat mis ik al jaren bij PSV. De kern van dit elftal speelt nu al jaren samen, en nog steeds ziet het eruit alsof ze samen nog hun eerste stapjes aan het zetten zijn.
 
Wat we nooit zullen weten, is hoeveel punten PSV gehad zou hebben met 34 wedstrijden "Feyenoord tactiek". Misschien zouden ze dan ook kampioen worden en zouden de fans er dan meer van genieten.

Overigens was de start van de competitie toch ook prima, met aardig voetbal. Ik blijf erbij: toen De Jong weer in de basis kwam, was het leuke voetbal weg.
Wie weet verdringt Romero de Jong wel in de basis.Malen Rechtsbuiten Pereiro/Mauro/Gakpo/Gudmondsson achter Romero en Lozano vanaf links.Smullen en garantie voor ontieglijk veel goals.Helaas ik ben[wij zijn] geen Cocu.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet verdringt Romero de Jong wel in de basis.Malen Rechtsbuiten Pereiro/Mauro/Gakpo/Gudmondsson achter Romero en Lozano vanaf links.Smullen en garantie voor ontieglijk veel goals.Helaas ik ben[wij zijn] geen Cocu.
Dan moet Romero eerst maar eens op het veld verschijnen....
 
En daar heb je helemaal geen nare smaak bij in je mond? Ik ben duidelijk te zuur om te vieren dat je 32 wedstrijden voor lul hebt gelopen voor de schaal. Zoveel is die schaal me niet waard.

Ach... Ik hou ook gewoon erg veel van bier, en het leven is al zo kort.

En het Griekse serveerstertje loopt ook vast ergens rond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan