Er zijn de nodigen die vrijwel de gehele selectie structureel afbranden. Maar dan vervolgens wel verwachten dat Cocu hiermee oogstrelend aanvallend voetbal gast spelen waarbij elke tegenstander met minimaal 5-0 wordt opgerold. De vraag is waar dit verwachtingspatroon vandaan komt. Zelfs miljardenclubs als Manchrster City met zijne heiligheid Guardiola loopt tegen domme zepers aan of komt weg met minime overwinningen. (manchester-Feyenoord 1-0!)

Cocu zal nooit een v.d. Brom worden, maar daarom wordt hij (waarschijnlijk, knock, knock) wel kampioen.
Dat kampioenschap kan me gewoon echt gestolen worden. Voetbal wil ik zien. Die schaal is me geen heel jaar ergernis waard.
 
Dat gedweep met Bosz slaat eigenlijk nergens op. Heeft in principe ook niets gewonnen met Ajax. Wat geluk gehad in de EL met inderdaad zijn kamikaze voetbal. Als er een vervanging komt voor Cocu dan graag eentje die meer dan een one trick pony is.
 
Dat gedweep met Bosz slaat eigenlijk nergens op. Heeft in principe ook niets gewonnen met Ajax. Wat geluk gehad in de EL met inderdaad zijn kamikaze voetbal. Als er een vervanging komt voor Cocu dan graag eentje die meer dan een one trick pony is.

Hij boekte nog wat resultaat met Dortmund toen het fundament van de vorige trainer er nog lag, toen Bosz de tijd had om zijn eigen spel te spelen werd het een dikke ellende. Doet hij trouwens nog iets, of wacht hij op een telefoontje van ajaks?
 
Educatief ochtendtje zo!

Ja, een oude wijsheid... We doen er goed aan om onze verwachtingen aan te passen aan wat haalbaar is. De Stoïcijnen gingen zelfs zo ver dat ze rouwen om een overleden geliefde afwezen. Mensen zijn sterfelijk, dan weet je toch dat ze eens dood gaan? Waarom dan verdrietig zijn... Dat gaat wel ver, maar een tikje realiteitszin kan voor niemand kwaad.
 
Ja, een oude wijsheid... We doen er goed aan om onze verwachtingen aan te passen aan wat haalbaar is. De Stoïcijnen gingen zelfs zo ver dat ze rouwen om een overleden geliefde afwezen. Mensen zijn sterfelijk, dan weet je toch dat ze eens dood gaan? Waarom dan verdrietig zijn... Dat gaat wel ver, maar een tikje realiteitszin kan voor niemand kwaad.

Een waar woord in de tijd van de idylles van Facebook, Instagram en Snapchat.
 
Ja, een oude wijsheid... We doen er goed aan om onze verwachtingen aan te passen aan wat haalbaar is. De Stoïcijnen gingen zelfs zo ver dat ze rouwen om een overleden geliefde afwezen. Mensen zijn sterfelijk, dan weet je toch dat ze eens dood gaan? Waarom dan verdrietig zijn... Dat gaat wel ver, maar een tikje realiteitszin kan voor niemand kwaad.
Ergo: PSV is stervende.
Alles is eindig, dus we leren beter ervan te genieten.

Een stoïcijns 'fuck you' voor Marcus Aurelius.
 
Er zijn de nodigen die vrijwel de gehele selectie structureel afbranden. Maar dan vervolgens wel verwachten dat Cocu hiermee oogstrelend aanvallend voetbal gast spelen waarbij elke tegenstander met minimaal 5-0 wordt opgerold. De vraag is waar dit verwachtingspatroon vandaan komt. Zelfs miljardenclubs als Manchrster City met zijne heiligheid Guardiola loopt tegen domme zepers aan of komt weg met minime overwinningen. (manchester-Feyenoord 1-0!)

Cocu zal nooit een v.d. Brom worden, maar daarom wordt hij (waarschijnlijk, knock, knock) wel kampioen.

Gelukkig wordt Cocu nooit een v.d. Brom, die zenuwpees heb ik bepaald niet hoog zitten. Typisch iemand die onder druk faalt.

Wat betreft verwachtingen: vorige wedstrijd heb ik de hele selectie afgebrand omdat ze schandalig ondermaats hebben gepresteerd. Maar ik heb tegen Feyenoord gezien dat dit PSV wel degelijk kan voetballen met felheid, lef en zonder terughoudendheid, zoals ik het graag zie, en ik heb persoonlijk ook altijd het gevoel gehad dat zij dit best zouden kunnen, ook omdat ik vind dat we op de verdediging na genoeg prima spelers in de selectie hebben om dat te kunnen afdwingen. Of dat oogstrelend voetbal is laat ik in het midden, maar dat is wat ik graag wil zien. Maar de coach durft dat niet aan. De meesten die de selectie geheel afbranden zijn i.m.o. juist degenen die de aanpak van Cocu verdedigen. Die denken dat de hele selectie van het niveau Roda is, dat spelers er niet klaar voor zijn etc., of fikken de jonkies gelijk af als ze 1x een slechte invalbeurt maken.

De angst regeert, maar naar mijn mening maak je veel meer kans om overwinningen af te dwingen met het type voetbal wat we tegen Feyenoord hebben gezien dan met het type voetbal wat we doorgaans te zien krijgen. En je hoeft je er niet voor te schamen of aan te ergeren. Ik vind dat je met het angstige voetbal de overwinningen niet echt afdwingt, maar dat je meer afhankelijk bent van gelukjes of een tegenstander die zo slecht is dat ze 90% van de kansen verprutsen.

Dat lukt zoals we kunnen zien dus wel in de eredivisie, want de meeste tegenstanders zijn ook bijna allemaal zo slecht, maar het kan naar mijn mening dus veel soevereiner. Ondanks dat PSV 10 punten los staat op de nr.2 en met deze selectie records aan het verbreken is, is er werkelijk geen enkele club die met angst tegen PSV aantreedt. Elke club heeft het gevoel dat er wat te halen valt, en ze hebben gelijk want zo ziet het spelbeeld er ook altijd uit en je hoort het ze ook allemaal zeggen achteraf, alleen dan raken ze weer net de lat of paal, verprutsen opgelegde kansen die ze geboden worden door het achteruithollen van PSV, of ze krijgen een knullige rode kaart tegen enz. waardoor het net mis gaat. Die aanpak gaat er m.i. vanuit dat de tegenstander te slecht is om hun kansen te verzilveren en dat je zelf dan voorin de individuele kwaliteit hebt om er wel een in te prikken. Dat mag je goed of slim vinden, maar ik denk dus dat het beter kan, want als het bij de tegenstander een keer wel mee zit met het converteren van de kansen, krijg je met dit voetbal dus een 5-0 afgang tegen Willem II, of een compleet onnodig verlies uit tegen Heerenveen en Ajax.
 
Mijn reactie op een Tweet van Rik Elfrink die vindt dat Cocu het maximale uit deze matige selectie haalt:

"Is dat zo? Is deze selectie echt zo matig? Amper beter dan de middenklasse? Waarom is de loonsom dan zo schrikbarend veel hoger? Het is geen beste selectie, maar ik denk niet dat Cocu er het maximale uit haalt. Ik denk dat Cocu uit geen enkele selectie het maximale haalt."
 
Cocu haalt het maximale resultaat. De discussies op twitter (of waar dan ook) of Cocu het beste uit het team haalt kan hiermee worden onderbouwd. Hij haalt het maximale resultaat en daarmee dus het maximale uit het team.
 
Cocu haalt het maximale resultaat. De discussies op twitter (of waar dan ook) of Cocu het beste uit het team haalt kan hiermee worden onderbouwd. Hij haalt het maximale resultaat en daarmee dus het maximale uit het team.
PSV heeft -als je alle wedstrijden terugkijkt- vaak het geluk aan haar zijde, dit seizoen. Dat heeft niets met Cocu van doen.
Cocu kreeg de knijper op de neus tegen ajaks en behaalde succes tegen Feyenoord. Cocu's redenatie: 'Weet je wát ik de volgende wedstrijd eens ga doen? Hetzelfde als tegen ajaks! Dat is een goed idee!:maniac:'
Het resultaat kennen we. Wat mij betreft niet bepaald het kenmerk van een goede coach.
Sterker nog, ik vind het arrogant om zo vast te houden aan iets wat niet werkt (of dat nou de tactiek of een speler die hopeloos uit vorm is betreft) omdat het in je hoofd wél werkt.
Zélfs als een andere tactiek (Feyenoord) of goed invallende spelers (Mauro Jr) die denkwijze logenstraffen.
 
Ik heb het idee dat Cocu naar de ranglijst zal wijzen en over een weekje of vier de critici de mond zal snoeren met een 3e titel in vijf jaar. En om alles op de geluksfactor te gooien is te makkelijk. Gemiddeld genomen verliest de kampioen 4 wedstrijden in een seizoen. Dat is nu ook ongeveer het geval.

Vorig seizoen, toen had PSV pech, met gelijke spelen en een droogstaande spits. Het voetbal is wellicht niet om over naar huis te schrijven, maar dat is al sinds een tijdje in de hele eredivisie aan de gang.

Blijf het toch apart vinden dat een coach, die sinds Hiddink/Koeman de meeste successen heeft gehaald zo kritisch wordt benaderd. Zeker na al de flops daarna (Rutte, Advocaat, Stevens). Waar men een betere selectie had en daarmee nul komma nul resultaat wist te behalen.

Ik zou zeggen, count your blessings..
 
Ik heb het idee dat Cocu naar de ranglijst zal wijzen en over een weekje of vier de critici de mond zal snoeren met een 3e titel in vijf jaar. En om alles op de geluksfactor te gooien is te makkelijk. Gemiddeld genomen verliest de kampioen 4 wedstrijden in een seizoen. Dat is nu ook ongeveer het geval.

Vorig seizoen, toen had PSV pech, met gelijke spelen en een droogstaande spits. Het voetbal is wellicht niet om over naar huis te schrijven, maar dat is al sinds een tijdje in de hele eredivisie aan de gang.

Blijf het toch apart vinden dat een coach, die sinds Hiddink/Koeman de meeste successen heeft gehaald zo kritisch wordt benaderd. Zeker na al de flops daarna (Rutte, Advocaat, Stevens). Waar men een betere selectie had en daarmee nul komma nul resultaat wist te behalen.

Ik zou zeggen, count your blessings..

Inderdaad. En dan zijn daar nog die schoenen en die beer. Bij ajaks en Twente waren ze ook zo blij met hun nieuwe coaches (beiden nogal eens genoemd als een verbetering t.o.v. Cocu) en behalve extra kosten heeft dat niet veel opgeleverd.
Dus totdat er een betere coach in beeld is of Cocu zelf vertrekt, is er wat mij betreft geen reden tot verandering. Wel zou het prettig zijn als de selectie verbeterd kan worden.
 
Cocu haalt het maximale resultaat. De discussies op twitter (of waar dan ook) of Cocu het beste uit het team haalt kan hiermee worden onderbouwd. Hij haalt het maximale resultaat en daarmee dus het maximale uit het team.

Dat maximale resultaat, geldt dat ook voor Willem II - PSV?
 
Terug
Bovenaan Onderaan