Stanislav Manolev

Gisteren de slechtste man op het veld denk ik.. Maar de wil is er iig!

Ik wacht geduldig zijn ontwikkeling af hier.

Gisteren de slechtste man??

Dat vond ik absoluut niet, paar ongelukkige momenten voor Manolev meer niet, koef "voetbalde" gisteren dramatisch (je zag direct dat er met Reis en daarna Toivonen direct meer/beter gevoetbald werd en er meer te beleven was)

Ook Pieters vond ik (opbouwend) nogal zwak spelen en Bakkal kon me eigenlijk totaal niet bekoren...
 
Deze Manolev is echt mijn grote held van PSV. 100 % inzet, goede voorzetten en goed verdedigend. Nu nog wat constanter worden, maar het is mijn favoriet :D:cool:
 
Zijn komst was eind juli een grote verrassing, maar inmiddels weet iedereen wie Stanislav Manolev is. De 23-jarige Bulgaar heeft in sneltreinvaart zijn plaats verworven bij PSV. Dat het zó snel zou gaan, had-ie zelf ook niet verwacht.


"Je weet vooraf dat het niveau hier veel hoger ligt dan in de Bulgaarse competitie, dus ja, een beetje verbaasd ben ik wel." En dan met een grijns: "Zeker na die valse start tegen Cherno More..." De herinnering aan de rode kaart bij zijn debuut in het shirt van PSV heeft hem die benauwde nacht in Burgas wel even uit zijn slaap gehouden. Hij had zich teveel laten meeslepen, beseft hij nu.

"Enerzijds waren beide kaarten het gevolg van gewone wedstrijdmomenten. Maar het is waar dat ik me heel graag wilde bewijzen, zeker in dat stadion, vol met Bulgaarse mensen. Ik was die avond erg teleurgesteld, maar achteraf is het misschien wel goed geweest. Het zette me weer even met twee benen op de grond, ik wist weer waar ik aan toe was."

Want de dagen ervoor waren hectisch geweest. De transfer kwam onverwachts, niet in de laatste plaats voor hemzelf. Pas toen hij met zijn oude club Litex Lovech in Nederland arriveerde voor een trainingskamp kreeg hij te horen dat PSV geïnteresseerd was. ,,We zouden hier trainen en enkele oefenwedstrijden spelen. Ik wist wel dat er scouts op de tribune zaten, dat is altijd wel zo. Maar dat PSV me echt wilde contracteren, hoorde ik toen pas. Nee, ik heb geen seconde nagedacht over de vraag of ik het moest doen. PSV is geen club waarover je twijfelt. PSV is top. Ik wist meteen: dit wil ik."

In Bulgarije werd de deal meteen bestempeld als 'de transfer van het jaar'. " Ook in mijn land had niemand er nog rekening mee gehouden. Dat kon ik wel merken aan de reacties. Het was groot nieuws."

Manolev groeide op in Blagoëv- grad, in het zuidwesten van Bulgarije, niet ver van de grens met Macedonië. Toen hij veertien was, overleed zijn vader. Samen met zijn moeder en jongere broer probeerde hij zijn weg te vinden. Manolev werd er snel volwassen en zelfstandig door. "Ik heb er altijd voor moeten knokken", vertelt hij. "Wat ik tot dusverre heb bereikt, is het resultaat van hard werken. Het is niet vanzelf gekomen."

Voetbal was al snel belangrijk in zijn leven. Gezegend met talent werd hij op twaalfjarige leeftijd gevraagd door de befaamde voetbalschool van Pirin, een club die nu uitkomt op het hoogste niveau in Bulgarije en bijvoorbeeld ook Dimitar Berbatov (Manchester United) opleidde. Op achttienjarige leeftijd volgde de stap naar de topclub Litex Lovech. "Hoewel ik gewend was om op eigen benen te staan, vond ik het eerste jaar toch wel moeilijk. Litex ligt in het noorden, aan de andere kant van het land. Dan heb je tijd nodig om te wennen. Ook de prestaties waren nog niet je van het. Ik speelde bijna nooit en heb zelf aangedrongen op een verhuur aan Pirin."

De terugkeer in zijn geboortestad was van korte duur en eenmaal in de hoofdmacht van Litex raakte de carrière van de Bulgaarse back in een stroomversnelling. In de zomer van 2008 maakte hij zijn debuut in het nationaal elftal, een jaar later wachtte hem het buitenlandse avontuur bij PSV.

In Eindhoven lijkt van enige aanpassingsproblemen geen sprake. Niet privé ('sinds ook mijn vriendin hier is, hebben we ons bekende levensritme kunnen oppakken en voel ik me prima'), niet op het veld. Vanuit het niets heeft hij zich een basisplaats toegeëigend. Maar Stanislav Manolev, bescheiden en ingetogen als hij is, zal dat zelf nooit van de daken schreeuwen.

"Ik ben blij dat ik al snel veel aan spelen toekom. Maar dat is geen garantie voor de wedstrijden die volgen. Ik mag het vertrouwen van de trainer niet beschamen en zal me elke keer weer opnieuw moeten bewijzen. Of ik tevreden ben? Een oordeel laat ik aan andere mensen over. Ik kan alleen maar zeggen dat ik nog ontzettend veel te leren heb."
 
Geweldig toch? Ik ben op het laatste moment geswitcht (lees laatste dag), anders had ik nu Slavistiek gestudeert (met o.a. Servisch, Russisch en Bulgaars als vakken).

Manolev is echt een held voor mij. Beetje dom, en bedroevende voorzetten, maar ik vind het echt een genot om zo een speler te zien.
 
Er staat een mooi interview met Manolev in de nieuwe Sportweek. Dat hij van der Gijp een boef vind enzo. Wel leuk om te lezen. Ook dat hij vind dat PSV de beste ploeg heeft. Wat natuurlijk ook waar is.
 
Ik ben nou eigenlijk wel benieuwd.. Vinden jullie dat we Manolev missen?

Als hij speelt krijgt hij een lading kritiek over zich heen, terwijl hij nu overduidelijk word gemist. Hutchinson is geen back, en word dus niet afgerekend op zijn fouten. Maar in aanvallend opzicht is Hutchinson echt waardeloos aan de zijkant, en waar Manolev in een een tegen een duel fel ingrijpt als hij moet verdedigen, loopt Hutchinson áltijd achteruit en wint hij geen bal. Nooit. Hij is makkelijk te passeren op snelheid.

Persoonlijk kan ik niet wachten tot Stani weer op het veld staat..
 
Manolev word idd wel gemist ja, de acties en het werk zijn meestal wel goed. Alleen het rendement mag meestal nog wel iets hoger. Want het is jammer dat er na een geweldige rush, vaak een matige voorzet uit komt. Maar daar kan aan gewerkt worden en als hij dat onder de knie heeft kan hij nog wel eens veel assisten maken, want lengte/koppers hebben genoeg aan Toivonen, Engelaar, Maza, Marcelo etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan