Religie

Nee daar ben ik zeker niet gevoelig voor maar ik wil er niet mee geassocieerd worden. Maar ik wilde het enigszins rustig brengen omdat geloof redelijk gevoelig ligt.
Ik denk dat geassocieerd worden met te pas en te onpas gebeurt. Brabant is gemoedelijk, Groningers zijn stug, inwoners van Staphorst racistisch, supporters crimineel en mensen die geen vaccin willen een wappie. Of erger: een gevaar voor de samenleving. En of het nou geloof is, huidskleur, sekse, seksuele geaardheid of je inkomen. Of het nou te maken heeft met je favoriete muziek of je politieke standpunt, overal is een vakje voor.
 
Misschien is er het verschil tussen iets als middel of als doel te zien. De zaken die je noemt; staat, geld, religie hebben een nut voor een samenleving. Ik zie ze dan ook positief als middel, maar als doel ben ik er minder van overtuigd. Of het nu nationalisme, extreme rijkdom of godsdienstfundamentalisme is: de gevolgen zijn eerder negatief voor de samenleving dan positief.
Dat ligt er maar helemaal aan op welk nivo je kijkt. Geld, religie en staat etc zijn heel vaak negatief voor de individule mens, maar altijd positief voor de ontwikkeling van de soort. Dat is de kern van evolutie, het gaat niet om het individu, maar om de ontwikkeling/dominantie van de soort. En dat is denk ik ook waarom zoveel religieuze mensen moeite hebben met de evolutie (of evolutie niet begrijpen), het gaat niet om jou, het gaat om de soort.
 
Dat lijkt me correct. A (geen/niet) Theist (aanbidder van een religie/god)..? ;) (niet te verwarren met anti-theist natuurlijk)
Agnost mag overigens ook hoor. Maar ik snap je punt als je bedoeld dat je het hele label am sich niet relevant vind.
Ah ok, was me niet bewust van de letterlijke vertaling. Vind het label niet alleen niet relevant maar wil er überhaupt niet bij betrokken worden.
 
Volgens mij is de wetenschap erover eens dat we dat helemaal (nog) niet weten. Volgens mij is men hert er kort door de bocht over eens dat we bewustzijn hebben, maar het is geloof ik wel aangetoond dat we niet zoiets als een ziel hebben. Wat je gedachten zijn en hoe en waarom ze geproduceerd worden is nog een raadsel. Over de techniek is best wel wat bekend, chemische reacties die electronische verbindinkjes maken in je hersenen (Relix en andere wetenschapper hier, ik laat me graag corrigeren). Wie of wat dat proces aanstuurt is nog onduidelijk. In ieder geval ben je dat niet helemaal zelf (alhoewel ik net betoogd heb dat je 'zelf' helemaal niet bestaat :unsure:). Je kunt je gedachten voor een klein deel sturen door ergens aan te denken, maar het meeste komt ongevraagd en vaak ongewenst binnen. En dromen zijn geheel ongecontroleerde gedachten. En het is heel moeilijk zelfs maar een paar minuten niet te denken, en onmogelijk voor een langere tijd.
Er zijn afaik pogingen geweest een ziel aan te tonen, maar die zijn onsuccesvol geweest. Daarmee kun je stellen dat we de ziel niet hebben kunnen vinden. Maar daarmee kunnen we niet stellen dat er niet iets is zoals een ziel. Het Higgs-deeltje konden we ook heel lang niet vinden, terwijl we er wel vanuit gingen dat het bestond. Uiteindelijk is het wel aangetoond. En dan is het Higgs-deeltje nog materie, iets wat makkelijker aan te tonen is dan een vage term als een ziel.

Zeker met zo'n vage term kun je in de wetenschap uiteindelijk vrijwel niks. Wat is uberhaupt een ziel. Ik verwacht ook niet dat we daar ook iets in gaan vinden overigens.
 
Toeval is vaak wel gewoon toeval, in combinatie met kansberekening. Maar ook door onze subjectieve waarneming. Het moment dat jij een Ford Focus wilt gaan kopen, zie je ze ineens veel vaker rijden.
Dat is geen toeval. Die ford focussen rijden er toch wel of je er een wil kopen of niet. Het valt alleen meer op omdat je er mee bezig bent
 
Er zijn afaik pogingen geweest een ziel aan te tonen, maar die zijn onsuccesvol geweest. Daarmee kun je stellen dat we de ziel niet hebben kunnen vinden. Maar daarmee kunnen we niet stellen dat er niet iets is zoals een ziel. Het Higgs-deeltje konden we ook heel lang niet vinden, terwijl we er wel vanuit gingen dat het bestond. Uiteindelijk is het wel aangetoond. En dan is het Higgs-deeltje nog materie, iets wat makkelijker aan te tonen is dan een vage term als een ziel.

Zeker met zo'n vage term kun je in de wetenschap uiteindelijk vrijwel niks. Wat is uberhaupt een ziel. Ik verwacht ook niet dat we daar ook iets in gaan vinden overigens.
Het verschil met het Higgs deeltje is volgens mij wel dat men/de wetenschap ervan uitging dat het bestond, maar we het nog niet gevonden hebben. Volgens mij, en ik ben zeker geen expert, gaat men/de wetenschap er op dit moment van uit dat de ziel niet bestaat.
 
Het verschil met het Higgs deeltje is volgens mij wel dat men/de wetenschap ervan uitging dat het bestond, maar we het nog niet gevonden hebben. Volgens mij, en ik ben zeker geen expert, gaat men/de wetenschap er op dit moment van uit dat de ziel niet bestaat.
Klopt, het Higgs-deeltje was de 'sluitpost'. Als die zou bestaan, dan zou de theorie een stap dichterbij werkelijkheid zijn. Dat is inderdaad anders dan met een ziel, dat is meer een geclaimde entiteit die nooit aangetoond is.

Maar goed, ziel is een te vage term om er iets mee te kunnen. Zeker in exacte wetenschap. Net als dat je 'verstand' zou moeten aantonen. Of noem eens nog meer van dat soort termen. Ja, je kunt electronen meten en daarmee dingen definiëren, maar ik betwijfel het nut ervan. Riekt meer naar een semantische discussie dan wetenschap voor mij.
 
Klopt, het Higgs-deeltje was de 'sluitpost'. Als die zou bestaan, dan zou de theorie een stap dichterbij werkelijkheid zijn. Dat is inderdaad anders dan met een ziel, dat is meer een geclaimde entiteit die nooit aangetoond is.

Maar goed, ziel is een te vage term om er iets mee te kunnen. Zeker in exacte wetenschap. Net als dat je 'verstand' zou moeten aantonen. Of noem eens nog meer van dat soort termen. Ja, je kunt electronen meten en daarmee dingen definiëren, maar ik betwijfel het nut ervan. Riekt meer naar een semantische discussie dan wetenschap voor mij.
Ik heb inderdaad niet de indruk dat ik wetenschap aan het bedrijven ben hier ;).
 
Ik denk dat geassocieerd worden met te pas en te onpas gebeurt. Brabant is gemoedelijk, Groningers zijn stug, inwoners van Staphorst racistisch, supporters crimineel en mensen die geen vaccin willen een wappie. Of erger: een gevaar voor de samenleving. En of het nou geloof is, huidskleur, sekse, seksuele geaardheid of je inkomen. Of het nou te maken heeft met je favoriete muziek of je politieke standpunt, overal is een vakje voor.
Je woont in brabant of niet. Daar kan je niet omheen. Wat ze daar dan verder over zeggen maakt weinig uit. Maar met geloof/religie is het een keuze om ergens bij te horen. En daar worden dus ook mensen die er niks mee hebben of om geven alsnog ingetrokken.
Al moet ik zeggen dat ik naar aanleiding van het verbod om met een vergiet op je hoofd op je rijbewijs of id mag lid ben geworden van de kerk van het vliegende spaghettimonster 😅
 
Het verschil met het Higgs deeltje is volgens mij wel dat men/de wetenschap ervan uitging dat het bestond, maar we het nog niet gevonden hebben. Volgens mij, en ik ben zeker geen expert, gaat men/de wetenschap er op dit moment van uit dat de ziel niet bestaat.

Misschien is ' ziel' wel een lastige term, maar ook bewustzijn is nog lastig te verklaren, terwijl het wel een alledaagse ervaring is dát we ons bewust zijn van van alles en nog wat. Het is wat in de 'philosophy of mind' de 'hard problem of consciousness' wordt genoemd. Er zijn dus eenvoudige problemen - hoe nemen we waar, hoe maken we onderscheid, hoe werkt het geheugen - die we 'oplossen' naarmatwe we meer kennis krijgen over de werking van het brein, en moeilijke problemen - namelijk waarom we die ervaringen hebben, en waarom ze betekenisvol zijn. Een filosoof als David Chalmers stelt dat we die nooit zullen oplossen door neurobiologie alleen. Het is het verschil tussen de kleur rood waarnemen, en het ook ervaren 'als rood'. Maar ook het verschil tussen waarnemen en zelfbewustzijn.
Chalmers gebruikt een gedachte-experiment om het te verhelderen. Stel je een 'zombie'-kopie van jezelf voor, die precies reageert zoals jij. Hij geeft op alles de juiste respons. Alleen: hij heeft geen zelfbewustzijn. Hij 'weet' niet dat hij bestaat, kopieert alleen alles perfect. Is er dan eigenlijk een verschil tussen die zombie en wij zelf? Chalmers zou zeggen van wel, maar dat verschil valt fysiologisch niet te verklaren. De zombie doet immers alles hetzelfde. Dat verschil is de 'hard problem'.

Nu is deze 'hard problem' nog niet hetzelfde als de ziel - maar is dat niet op z'n minst waar we het begrip 'ziel' voor gebruiken, namelijk voor die momenten waarop we de 'waarom'-vraag stellen, waarin het écht gaat om 'ons' bestaan. We hebben uitdrukkingen als 'dat snijdt me door de ziel' - de vraag is of zo'n uitdrukking enig betekenis heeft in een puur fysiologische of evolutionaire wereld.
 
Chalmers gebruikt een gedachte-experiment om het te verhelderen. Stel je een 'zombie'-kopie van jezelf voor, die precies reageert zoals jij. Hij geeft op alles de juiste respons. Alleen: hij heeft geen zelfbewustzijn. Hij 'weet' niet dat hij bestaat, kopieert alleen alles perfect. Is er dan eigenlijk een verschil tussen die zombie en wij zelf? Chalmers zou zeggen van wel, maar dat verschil valt fysiologisch niet te verklaren. De zombie doet immers alles hetzelfde. Dat verschil is de 'hard problem'.
Dat is toch onderdeel van de response selection, als je die zombie zou "programmeren" om in nieuwe situaties altijd dezelfde keuzes te maken dan hoort daar ook die bewustzijn component bij lijkt me? Vind t n raar gedachteexperiment. ;)

Edit: zombierelix agrees. 🧟‍♂️
 
Dat is toch onderdeel van de response selection, als je die zombie zou "programmeren" om in nieuwe situaties altijd dezelfde keuzes te maken dan hoort daar ook die bewustzijn component bij lijkt me? Vind t n raar gedachteexperiment. ;)

Edit: zombierelix agrees. 🧟‍♂️

Ja, maar het hele idee is dat je precies 'bewustzijn' niet kunt programmeren. Je kunt perfect een bewustzijn simuleren, in zoverre dat zelfs jouw beste vrienden niet door hebben dat ze niet met jou, maar met zombierelix praten. Maar dan nog heb je zelf die ervaring niet.
 
Ja, maar het hele idee is dat je precies 'bewustzijn' niet kunt programmeren. Je kunt perfect een bewustzijn simuleren, in zoverre dat zelfs jouw beste vrienden niet door hebben dat ze niet met jou, maar met zombierelix praten. Maar dan nog heb je zelf die ervaring niet.

Zoiets als 20 minuten op je hand zitten voordat je gaat afkarnen. Het voelt alsof iemand anders het doet, maar het is een andere ervaring.

*verlaat deze chat weer*
 
Ja, maar het hele idee is dat je precies 'bewustzijn' niet kunt programmeren. Je kunt perfect een bewustzijn simuleren, in zoverre dat zelfs jouw beste vrienden niet door hebben dat ze niet met jou, maar met zombierelix praten. Maar dan nog heb je zelf die ervaring niet.
Mijn zwager is het daar niet mee eens. Die geeft aan dat je met meditatie dit bewustzijn (gedeeltelijk) kan bereiken en beïnvloeden.
 
Weet je zeker dat die relatie tussen wetenschap en islam nooit gespannen is geweest? De officiële lezing - voor wat dat waard is, hoor - luidt dat filosofie en wetenschap bloeiden in de islamitische cultuur in pakweg tussen de 10e en 12e eeuw, maar daarna om allerlei redenen in verval zijn geraakt (oorlog, kruistochten, extremisme).
De filosofische reden vind ik wel interessant. De islamitische filosofie stond in 10e en 11e eeuw op een zeer hoog peil- Avicenna, Averoës, nog zo veel andere grote namen - net zoals uiteraard de wetenschappen in het algemeen in islamitische centra als Cordoba en Bagdad uitermate ontwikkeld waren.
De kentering zou komen in de 12e eeuw met beroemde/beruchte werk 'De verwarring van de filosofen' (''Tahafut al falasifa') van Al Ghazali. Naar ik heb begrepen bekritiseert Al Ghazali het (Aristotelische) idee van causaliteit - want waarom zou in een door God voorbestemde wereld causaliteit - wat immers alle kanten op kan gaan; causaliteit is in zekere zin 'blind' - moeten bestaan? Het leidt - zo luidt de officiële lezing - tot een voorkeur voor theologie voor filosofie, en van religieuze teksten boven empirisch onderzoek.

Overigens is in het christendom hetzelfde gebeurd, dus zo opvallend is het niet. En de bloeiperiode van islam laat weldegelijk zien dat islam - evenals christendom - in ieder geval historisch ( iets anders dan metafysisch,) prima met wetenschap kan samengaan. In het middeleeuwse christendom gold overigens herzelfde . 'Fides et ratio', zoals dat zo mooi heet: geloof en kennis kunnen samengaan.

Voor mij persoonlijk heb ik daar meer moeite mee. Voor mij hoort God niet thuis in het natuurkundelokaal, evenmin als natuurkunde thuishoort in het vak theologie. Modern onderzoek naar complexe en dynamische systemen laat al zien dat een miniem verschil in de toestand van een systeem op een zeker ogenblik al snel leidt tot totaal verschillende vervolgen. Dit probleem is fundamenteel. Je kunt her niet met meer rekenkracht fundamenteel oplossen. Daarom werkt wetenschap ook steeds meer met modellen en schattingen in plaats van voorspellingen. Het weer is een uitstekend voorbeeld- in zekere zin schiet ook causaliteit tekort om het te verklaren, het aantal variabelen met alle mogelijke uitkomsten is te groot. Je stuit op een natuurkundige grens. Voeg ik nog aan toe dat de quantummechanica de zaken nóg meer onvoorspelbaar maakt. Voor mij is het oog - je noemde het - zo'n volstrekt onvoorspelbare uitkomst van vele duizenden jaren aan evolutie. Waarschijnlijk hadden de eerste lichtgevoelige cellen een heel andere functie. Ik weet dat dit bij vleugels zo is gegaan - insecten met kleine uitsteeksels bleken meer kans te hebben om te overleven, want ze warmden beter op in de zon. Later bleek dat ze ook verder konden springen, omdat ze meer draagkracht hadden. Dat leverde evolutionair voordeel op, maar de functie van die uitsteeksels was oorspronkelijk een andere. Dat soort van co-eigenschappen zie je in evolutie overal. En vergeet ook niet dat het andersom ook geldt - er zijn veel voorbeelden van evolutionaire takken die compleet verdwenen zijn.

Nu kun je zeggen dat God zó machtig is, dat Hij wél de rekenkracht heeft om alles te hebben voorzien. Maar vergeet niet dat God niet tegelijkertijd almachtig én alwetend kan zijn. Een alwetende God kan de toekomst niet meer veranderen (en is dus niet almachtig). Een almachtige God, kan niet alles weten. Daarom moet Hij soms z'n macht laten gelden.
Is er daarom geen plaats meer voor God? Voor mij natuurkundig gezien heel lastig. Maar als het gaat om wat het leven buiten de natuurkunde daadwerkelijk van betekenis laat zijn, dan is het een ander verhaal. Wij kunnen onszelf nooit zien als het resultaat van toevallige processen. Zo kunnen we al niet eens naar onze geliefden kijken. En dat geeft te denken. In Islam heb je toch de traditie van de Hadj? Het lijkt mij een spirituele tocht, en geen wetenschappelijke. Dat is er juist zo mooi aan. Sapiens heeft iig beide nodig: kennis en spirituele verdieping.

Zeker weten is een claim die ik niet waar kan maken omdat ik niet de hele geschiedenis ken van de Islam, maar het voorbeeld dat jij aanhaalt mbt Al Ghazali kan ik wel ontkrachten. In zijn werk Tahafut al falasifa richt hij zich alleen op de metafysische aspecten van Griekse filosofie waarbij zijn kritiek was dat logica niet werd toegepast zoals bij andere disciplines:

In Maqāsid, Al-Ghazali clearly stated that this book was intended as an introduction to Tahāfut, and he also stated that one must be well versed in the ideas of the philosophers before setting out to refute their ideas. Tahāfut al-Falāsifa was the second work of this series. The third work, Miyar al-Ilm fi Fan al-Mantiq (Criterion of Knowledge in the Art of Logic), was an exposition of Avicenna's Logic that Al-Ghazali stated as an appendix to the Tahāfut. And the last work was Al-Iqtisād fī al-iʿtiqad (The Moderation in Belief), an exposition of Asharite theology to fill the metaphysical doctrine that he refuted and negated in the Tahāfut.

This series clearly shows that Al-Ghazali did not refute all philosophical science as many scholars believe. Al-Ghazali stated that he did not find other branches of philosophy including physics, logic, astronomy or mathematics problematic. His only dispute was with metaphysics in which he claimed that the philosophers did not use the same tools, namely logic, which they used for other sciences.[2]
Bron: Wikipedia

Je hebt gelijk als je stelt dat de Koran niet benaderd kan worden als een wetenschappelijk boek. Het is ook geen historisch boek. Dat is ook nooit de intentie geweest van de Koran. Het is bedoeld als een gids voor de gelovige. Maar het betekent niet dat Allaah alleen een beroep doet op de spirituele dimensie van de mens, wat Hij wél doet maar niet exclusief. Allaah doet in de Koran namellijk ook regelmatig appel op het intellect. Allaah verwijst ook vaak naar de natuur en stelt voor de mensen van intellect schuilt daarin een teken. Zo staat er in de Koran:

“It is He Who has Let free the two bodies Of flowing water: One palatable and sweet, And the other salty and bitter; Yet has He Made a barrier between them, And a partition that is forbidden To be passed.” [Al-Qur’aan 25:53]

This scientific phenomenon mentioned in the Qur’aan was also confirmed by Dr. William Hay who is a well-known marine scientist and Professor of Geological Sciences at the University of Colorado, U.S.A.. This phenomenon occurs in several places, including the divider between the Mediterranean and the Atlantic Ocean at Gibralter. But when the Qur’aan speaks about the divider between fresh and salt water, it mentions the existence of “a forbidding partition” with the barrier.

Modern science has discovered that in estuaries, where fresh (sweet) and saltwater meet, the situation is somewhat different from that found in places where two seas meet.

It has been discovered that what distinguishes fresh water from salt water in estuaries is a “pycnocline zone with a marked density discontinuity separating the two layers.” 8 This partition (zone of separation) has salinity different from both the fresh water and the salt water.

Dus als in de Koran wordt verwezen naar fenomenen in de natuur dan was dat voor Islamtische wetenschappers een aansporing om er onderzoek naar te doen. In die zin heeft de historie uitgewezen - juist in de kennisbolwerken Cordoba en Baghdad die jij noemde - dat wetenschap/natuurkunde en theologie juist wel bij elkaar in de klas kunnen horen. Ik ben het met je eens dat religieuze teksten niet noodzakelijk zijn in een natuurkundeklas en dat theologie gegeven kan worden zonder natuurkunde erbij te betrekken (al verwijst de Koran vaak naar de wereld om ons heen: de zon, sterren, maan etc) maar ik ben het niet met je eens dat ze principieel niet bij elkaar horen in de klas.

Een ander voorbeeld: in de tijd dat de openbaringen plaatsvonden dacht de wetenschap dat de maan zelf licht gaf. De Koran sprak van een al misbaah wat letterlijk een geleende licht betekent. Voor astrologen van die tijd kan zo'n vers aanleiding geven voor onderzoek. Later bleek dat de maan zonlicht weerkaatst. Zo kunnen wetenschap en religie als het ware elkaar versterken.

Maar de Koran is zoals gezegd bedoeld een gids voor de gelovige waarbij alle faculteiten van de mens wordt aangesproken: spiritueel en intellectueel.

Ik waardeer jouw open mind wel als het gaat om religie. Sommige atheisten hebben snel de neiging om alles wat met religie te maken heeft als negatief te bestempelen. En ik vind het ook mooi dat jij laat zien dat sec darwinisme een vrij koude wereldbeeld oplevert en dat het niet correspondeert met bepaalde aspecten van de mens zoals liefde. Daar kan ik ook altruïsme aan toevoegen. Altruïsme zou volgens darwinisme niet kunnen bestaan en toch bestaat het.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan