Religie

Kom, lees mijn post nog eens?
De vraag is dan vooral, waar komt dit denkbeeld bij FvD vandaan. Heeft dat zijn roots nog in religie? En als dat zo is maar de partij zelf niets met religie heeft hoe kan je die daar dan weer op aanspreken. Zeker op het moment dat ze stellen dat het niets met 'rechten' te maken heeft.
 
De vraag is dan vooral, waar komt dit denkbeeld bij FvD vandaan. Heeft dat zijn roots nog in religie? En als dat zo is maar de partij zelf niets met religie heeft hoe kan je die daar dan weer op aanspreken. Zeker op het moment dat ze stellen dat het niets met 'rechten' te maken heeft.
Ik denk dat in vrijwel elke cultuur er tegenwoordig erg gestuurd word op stereotypen. Media en reclames spelen een enorme rol. Het ideaalbeeld van een mooie huid, slanke vorm, volle lippen, blanke huid, een emotioneel meevoelende vrouw, de macho man, etc. Die invloeden bepalen in grote mate hoe men zich een beeld vormt van hoe de wereld in elkaar steekt. En ik denk dat er een zeer grote verantwoordelijkheid ligt in die bereiken om wat meer inclusief en divers te worden, om zo te bevorderen dat acceptatie, integratie en zelfs ook zelfwaardering/geluk kunnen toenemen. Hoeveel donkere vrouwelijke tandartsen zie je in oral-b reclames. Hoeveel niet macho-mannen of niet-fotomodel vrouwen zie je in parfumreclames? Onbewust hebben we een heel sterk plaatje hoe je als man of vrouw zou moeten/behoren te zijn en gedragen. En als je daar erg vanaf wijkt ondervind je doorgaans sneller weerstand en in sommige gevallen ontvang je gewoon minder kansen en mogelijkheden.

Maar wanneer/waar ontstaan die idealen en denkbeelden? Ik denk dat we er al als kind via onze ouders, via de media, via scholen, via verhalen, via films, via advertenties, via het geloof waarin onze ouders ons wegwijs maken en via school mee te maken krijgen. En ik denk dat er daarom al vroeg in de opvoeding meer aandacht zou moeten zijn om stereotypische gedachten af te remmen. Daarom hecht ik ook in onze eerdere discussie ook zo aan de rol van scholen. En Nederland is behoorlijk uniek in de grote rol van religies op scholen. Dat terwijl problemen met het afwijzen van homoseksuliteit of anders gelovigen niet per groter is dan in landen waarin de scholen per definitie geen religie bevatten. Denk ik dus dat religie de enige bron is van problemen met de lage acceptatie: NEE! Vind ik dat er vanwege de denkbeelden volgens het geloof een rem zit in het het als gelijkwaardig en normaal behandelen van anderen; JA.
 
De vraag is dan vooral, waar komt dit denkbeeld bij FvD vandaan. Heeft dat zijn roots nog in religie? En als dat zo is maar de partij zelf niets met religie heeft hoe kan je die daar dan weer op aanspreken. Zeker op het moment dat ze stellen dat het niets met 'rechten' te maken heeft.

Religie, ideologieën, sektes, supportersverenigingen en zelfs studentenverenigingen. Allemaal cult. Een pot nat, met binnen iedere club hele fatsoenlijke en hele intolerante mensen. Het zou in mijn ogen een hoop schelen als er een keer een wetenschapper onontkoombaar bewijs zou hebben dat religie dikke poeponzin zou zijn, maar dat is mijn onbelangrijke meninkje. Verder blijven er hele fatsoenlijke en hele intolerante mensen. Dat verandert niet.
 
Ik denk dat in vrijwel elke cultuur er erg gestuurd word op stereotypen. Media en reclames spelen een enorme rol. Het ideaalbeeld van een mooie huid, slanke vorm, volle lippen, blanke huid, een emotioneel meevoelende vrouw, de macho man, etc. Die invloeden bepalen in grote mate hoe men zich een beeld vormt van hoe de wereld in elkaar steekt. En ik denk dat er een zeer grote verantwoordelijkheid ligt in die bereiken om wat meer inclusief en divers te worden, om zo te bevorderen dat acceptatie, intergratie en zelfs ook zelfwaardering/geluk kunnen toenemen. Hoeveel donkere vrouwelijke tandartsen zie je in oral-b reclames. Hoeveel niet macho-mannen of niet-fotomodel vrouwen zie je in parfumreclames?
Goed punt, alhoewel je bij een klein deel juist een tegenreactie ziet bij het zoveelste niet NLse koppel in een reclame.
Maar wanneer/waar ontstaan die idealen en denkbeelden? Ik denk dat we er al als kind via onze ouders, via de media, via scholen, via verhalen, via films, via advertenties en via school mee te maken krijgen. En ik denk dat er daarom al vroeg in de opvoeding meer aandacht zou moeten zijn om stereotypische gedachten af te remmen. Daarom hecht ik ook in onze eerdere discussie ook zo aan de rol van scholen. En Nederland is behoorlijk uniek in de grote rol van religies op scholen.
De grote rol? Scholen hebben gewoon lesstof die ze moeten geven. Geloof heeft geen invloed op je lessen Nederlands, handvaardigheid, rekenen, begrijpend lezen, topo etc. Maak de rol niet te groot zou ik zeggen. Daarbij de invloed van religie op school is klein. Anders zouden er hier veel meer gelovigen op het forum zitten omdat ze ooit naar zo'n school gingen.
Dat terwijl problemen met het afwijzen van homoseksuliteit of anders gelovigen niet per see kleiner zijn.
Denk ik dus dat religie de enige bron is van problemen met de lage acceptatie: NEE! Vind ik dat er vanwege de denkbeelden volgens het geloof een rem zit in het het als gelijkwaardig en normaal behandelen van anderen; JA.
Oh, dat wilde ik jou ook zeker niet in de schoenen schuiven.
 
De grote rol? Scholen hebben gewoon lesstof die ze moeten geven. Geloof heeft geen invloed op je lessen Nederlands, handvaardigheid, rekenen, begrijpend lezen, topo etc. Maak de rol niet te groot zou ik zeggen. Daarbij de invloed van religie op school is klein. Anders zouden er hier veel meer gelovigen op het forum zitten omdat ze ooit naar zo'n school gingen.
Hoeveel moslims leer je kennen op n gereformeerde scholengemeenschap, hoeveel homo's komen er op n school uit de kast (of staan ervoor), etc. Los van wat er verteld word is de invloed van religieuze scholen in mijn ogen gewoon n remmende (segregerende) factor.
 
Hoeveel moslims leer je kennen op n gereformeerde scholengemeenschap, hoeveel homo's komen er op n school uit de kast (of staan ervoor), etc. Los van wat er verteld word is de invloed van religieuze scholen in mijn ogen gewoon n remmende factor.
Ah, het gaat dus om een specifieke kleine groep binnen het totaal van scholen met een Chr. grondslag.

Zie bijvoorbeeld niet hoe dit:
remmend zou zijn.
 
Ah, het gaat dus om een specifieke kleine groep binnen het totaal van scholen met een Chr. grondslag.

Zie bijvoorbeeld niet hoe dit:
remmend zou zijn.
Het protestants christelijke geloof staat n stukje dichterbij idd. Is denk ik qua geloof (vaker) wat meer progressief. Daar zijn ook n hoop mensen die wel zeggen te geloven maar die het scheppingsverhaal niet letterlijk nemen en die geen problemen hebben met evolueren van wetenschappelijke inzichten en implementeren van veranderende sociale normen. Is ook vooral iets van de laatste decenia. Mijn pake is met knallende ruzie van protestantse kerk verandert omdat zijn zoon homo was en de dominee vond dat hier een ferm gesprek en huisbezoek voor op zijn plaats was. Niet dat hij er zelf erg makkelijk vrede mee had, maar de bemoeienis/afwijzing van anderen pikte die niet.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn daar voldoende woorden aan gewijd. Maar dan nog een keer voor de ochtendploeg. Een deel van de gelovigen is van mening dat Allah / God hier op tegen is. Een gelovige heeft als het goed is het beste voor met zijn/haar medemens. Waarom zou hij dan iets promoten waarmee mensen juist het oordeel van Allah/God over zich afroepen.
Waarom zou God/Allah tegen homos zijn, denk ik dan. Poepoe, twee mensen die van elkaar houden. Daar zal vast een hoop ellende van komen. God/Allah kan beter tegen seks met oorlogsmisdadigers of moordenaars zijn.
 
Waarom zou God/Allah tegen homos zijn, denk ik dan. Poepoe, twee mensen die van elkaar houden. Daar zal vast een hoop ellende van komen. God/Allah kan beter tegen seks met oorlogsmisdadigers of moordenaars zijn.
God maakte de mens naar zijn evenbeeld toch? Is het dan niet gewoon een productiefoutje zijner kant?
 
Jij werpt de stelling op dat als niemand homoseksualiteit fout vind het allemaal goed komt. Aangezien 3 grote godsdiensten een ander startpunt hebben kan je dat slechts bereiken door die af te schaffen.
Nou gooi je alle godsdiensten op een hoop. Niet iedereen binnen die godsdiensten denkt hetzelfde. Zo is er bij mij in de buurt een protestantse kerk waar de dominee homo is. Dus er zijn genoeg gelovigen die homoseksualiteit wel accepteren.
 
Geloof heeft geen invloed op je lessen Nederlands, handvaardigheid, rekenen, begrijpend lezen, topo etc. Maak de rol niet te groot zou ik zeggen. Daarbij de invloed van religie op school is klein. Anders zouden er hier veel meer gelovigen op het forum zitten omdat ze ooit naar zo'n school gingen.
Ik denk dat je hier de kracht van stereotypes onderschat. Die lessen Nederlands gaan over taal, waarin je dus boeken en teksten gaat lezen. Die worden uitgekozen door jouw leraar, die een bepaalde achtergrond heeft. Stel, die is nu zwaar Christelijk. Dan zullen de teksten die deze docent selecteert een bepaalde invalshoek hebben die direct of indirect de studenten indoctrineert.

Dat hoeft geen impact te hebben op de hoeveelheid gelovigen, maar kan denk ik wel grote impact hebben op de manier waarop we als maatschappij naar bepaalde zaken kijken zoals homoseksualiteit. Wellicht is het interessant voor de wetenschap om te onderzoeken met welke stereotypes kinderen van een christelijke school, islamitische school of vrijzinnige school afkomen en of daar verschil in zit dat je kan toeschrijven aan. En of we het dan nog wel wenselijk vinden dat dit soort scholen bestaan.
 
Ik denk dat je hier de kracht van stereotypes onderschat. Die lessen Nederlands gaan over taal, waarin je dus boeken en teksten gaat lezen. Die worden uitgekozen door jouw leraar, die een bepaalde achtergrond heeft. Stel, die is nu zwaar Christelijk. Dan zullen de teksten die deze docent selecteert een bepaalde invalshoek hebben die direct of indirect de studenten indoctrineert.

Dat hoeft geen impact te hebben op de hoeveelheid gelovigen, maar kan denk ik wel grote impact hebben op de manier waarop we als maatschappij naar bepaalde zaken kijken zoals homoseksualiteit. Wellicht is het interessant voor de wetenschap om te onderzoeken met welke stereotypes kinderen van een christelijke school, islamitische school of vrijzinnige school afkomen en of daar verschil in zit dat je kan toeschrijven aan. En of we het dan nog wel wenselijk vinden dat dit soort scholen bestaan.
Inderdaad, en als er geen verschil is in onderwijs tussen christelijke, islamitische en openbare scholen, waarom zijn er dan deze verschillende scholen en hechten met name gelovigen daar zo sterk aan?
 
Religie, ideologieën, sektes, supportersverenigingen en zelfs studentenverenigingen. Allemaal cult. Een pot nat, met binnen iedere club hele fatsoenlijke en hele intolerante mensen. Het zou in mijn ogen een hoop schelen als er een keer een wetenschapper onontkoombaar bewijs zou hebben dat religie dikke poeponzin zou zijn, maar dat is mijn onbelangrijke meninkje. Verder blijven er hele fatsoenlijke en hele intolerante mensen. Dat verandert niet.
Eens behalve met dat bewijs over religie is "poeponzin". Dat komt denk ik met mijn bescheiden meninkje (;)) niet eerder dan het "bewijs" van atheisten over de poeponzin van de oerknal. Waar komt die vandaan?
De grote rol? Scholen hebben gewoon lesstof die ze moeten geven. Geloof heeft geen invloed op je lessen Nederlands, handvaardigheid, rekenen, begrijpend lezen, topo etc. Maak de rol niet te groot zou ik zeggen. Daarbij de invloed van religie op school is klein. Anders zouden er hier veel meer gelovigen op het forum zitten omdat ze ooit naar zo'n school gingen.
Geloof heeft op alle lessen van een docent invloed. Dus onderschat dat niet naast de invloed die school al had op de ouders van de kinderen.
Nou gooi je alle godsdiensten op een hoop. Niet iedereen binnen die godsdiensten denkt hetzelfde.
Zeer juist. Zelfs binnen dezelfde geloofsgemeenschap wordt zeer divers gedacht.
Ik denk dat je hier de kracht van stereotypes onderschat. Die lessen Nederlands gaan over taal, waarin je dus boeken en teksten gaat lezen. Die worden uitgekozen door jouw leraar, die een bepaalde achtergrond heeft. Stel, die is nu zwaar Christelijk. Dan zullen de teksten die deze docent selecteert een bepaalde invalshoek hebben die direct of indirect de studenten indoctrineert.

Dat hoeft geen impact te hebben op de hoeveelheid gelovigen, maar kan denk ik wel grote impact hebben op de manier waarop we als maatschappij naar bepaalde zaken kijken zoals homoseksualiteit. Wellicht is het interessant voor de wetenschap om te onderzoeken met welke stereotypes kinderen van een christelijke school, islamitische school of vrijzinnige school afkomen en of daar verschil in zit dat je kan toeschrijven aan. En of we het dan nog wel wenselijk vinden dat dit soort scholen bestaan.
Denk dat de wetenschap inderdaad enkele verschillen in opvatting zal vinden tussen leerlingen van een vrije school, protestante school, katholieke school en islamitische school.
Waarbij "enkele" ironisch is bedoeld.
 
Religie heeft meermaals bewezen niet om te kunnen gaan met (homo)seksualiteit.

Ik kan er niet bij dat je vanuit een persoonlijk (religieus) standpunt iets denkt te mogen / kunnen zeggen over op wie een ander verliefd wordt en met wie hij of zij dan wel of geen seks mag hebben. Het is wat mij betreft precies hetzelfde met het kiezen voor abortus of euthanasie. Dat zijn persoonlijke keuzes waar religie (en eender welke andere persoonlijke overtuiging dan ook) geen donder over te zeggen heeft.
 
Religie heeft meermaals bewezen niet om te kunnen gaan met (homo)seksualiteit.

Ik kan er niet bij dat je vanuit een persoonlijk (religieus) standpunt iets denkt te mogen / kunnen zeggen over op wie een ander verliefd wordt en met wie hij of zij dan wel of geen seks mag hebben. Het is wat mij betreft precies hetzelfde met het kiezen voor abortus of euthanasie. Dat zijn persoonlijke keuzes waar religie (en eender welke andere persoonlijke overtuiging dan ook) geen donder over te zeggen heeft.

Ik wist eigenlijk niet dat jij een mening had over religie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan