Religie

Der Jaufe

Internationale Legende
Volgens mij is de discussie tussen t conflict tussen artikel 1 en 6, hetzelfde binnen religies toch? Heb een ander lief, respecteer elkaar, ook zij die erg van je verschillen; zijn prima argumenten om de woorden van deze dominee sterk op af te keuren?

Dat er terecht boosheid is op deze denkbeelden en uitspraken lijkt me als gelovige juist iets om trots op te zijn, dat velen - ondanks dat ze niet in jou god geloven - iemand die vervolgd, beschimpt en bedreigd word willen verdedigen. Zie het als n aanvol op misbruik maken van religie om een ander pijn te doen. Lijkt me dat in de kern ook gelovigen hier ook fel op tegen zijn, hoop ik?
Volgens mij is er hier niemand die de dominee verdedigt?
 

Mikasa

Internationale Legende
Nee, moet je eerst een waterpologod hebben waarvan ook maar het geringste spoortje bewijs ontbreekt dat die bestaat. ;)
Daar zijn sommige clubs al op voorgesorteerd. Er zijn waterpoloclubs met namen als Poseidon en Nereus.
Er is heel concreet aan kerken gevraagd of zij zich willen houden aan het dringende advies. 95% van de kerken doet dat. 5% niet. Mooie afspiegeling van de samenleving dus. Waarom kerk wel en sport niet lijkt me vrij duidelijk. Kerken zijn onderdeel van een levensovertuiging, sport niet.
Waarom is een levensovertuiging belangrijker dan sport? Andersom lijkt mij. Sport: goed voor je gezondheid!
Je haalt kerk en individu sterk door elkaar. Je beweerde een punt over de kerk te hebben maar hebt t primair over persoonlijke vrijheden, vrijheid van onderwijs en politiek.
Ik snap je niet? Dit zijn toch gewoon punten uit diverse geloven? Waarom is dat ineens individueel?
 

Mikasa

Internationale Legende
Volgens mij is de discussie tussen t conflict tussen artikel 1 en 6, hetzelfde binnen religies toch? Heb een ander lief, respecteer elkaar, ook zij die erg van je verschillen; zijn prima argumenten om de woorden van deze dominee sterk op af te keuren?

Dat er terrecht boosheid is op deze denkbeelden en uitspraken lijkt me als gelovige juist iets om trots op te zijn, dat velen - ondanks dat ze niet in jou god geloven - iemand die vervolgd, beschimpt en bedreigd wordt omdat hij van n man houdt willen verdedigen. Zie het als n aanvol op misbruik maken van religie om een ander pijn te doen. Lijkt me dat in de kern ook gelovigen hier ook fel op tegen zijn, hoop ik?
Tja. Misschien is het net als bij Marokkanen? Een kleine minderheid verpest het voor de rest?

Verschil is dat het bij geloven wel om georganiseerde groepen gaat, die ook min of meer gesteund of toegelaten worden door de overheid.

Overigens mag je van mij best geloven. Hou het voor jezelf en houd je aan de grondwet.
 

Der Jaufe

Internationale Legende
Daar zijn sommige clubs al op voorgesorteerd. Er zijn waterpoloclubs met namen als Poseidon en Nereus.

Waarom is een levensovertuiging belangrijker dan sport? Andersom lijkt mij. Sport: goed voor je gezondheid!

Ik snap je niet? Dit zijn toch gewoon punten uit diverse geloven? Waarom is dat ineens individueel?
Jij begon over de vrijheid die de kerk had, daarna kom je met de vrijheid van onderwijs (ander wetsartikel) vrijheid van individuen (ook een ander wetsartikel). Kortom, jij dicht de kerk vrijheid toe en meent dat de scheiding van kerk en staat te klein is. Maar als ik naar voorbeelden vraag kom je niet verder dan het Covid verhaal.
 

Mikasa

Internationale Legende
Jij begon over de vrijheid die de kerk had, daarna kom je met de vrijheid van onderwijs (ander wetsartikel) vrijheid van individuen (ook een ander wetsartikel). Kortom, jij dicht de kerk vrijheid toe en meent dat de scheiding van kerk en staat te klein is. Maar als ik naar voorbeelden vraag kom je niet verder dan het Covid verhaal.
Scholen zijn toch georganiseerd door de staat? Paspoorten zijn zelfs eigendom van de staat? De overheid is (ok met moeite) ook in staat om motorclubs te verbieden? Waarom dan geen kerken met discriminerende denkbeelden?
 

Der Jaufe

Internationale Legende
Scholen zijn toch georganiseerd door de staat? Paspoorten zijn zelfs eigendom van de staat? De overheid is (ok met moeite) ook in staat om motorclubs te verbieden? Waarom dan geen kerken met discriminerende denkbeelden?
Als ik jou was zou ik ff nagaan hoe vvmu in NL en breder in de EU geregeld is.

Want tegenover de onverdraagzaamheid van een deel van de kerken kan ik net zo goed de onverdraagzaamheid jegens de kerken plaatsen.
 

Mikasa

Internationale Legende
Als ik jou was zou ik ff nagaan hoe vvmu in NL en breder in de EU geregeld is.

Want tegenover de onverdraagzaamheid van een deel van de kerken kan ik net zo goed de onverdraagzaamheid jegens de kerken plaatsen.
Wat is vvmu?

welke onverdraagzaamheid tegenover kerken?
 

Der Jaufe

Internationale Legende
Wat is vvmu?

welke onverdraagzaamheid tegenover kerken?
vvmu -> vrijheid van meningsuiting

Het eeuwig belachelijk maken, kerken als achterlijk zien, geloof achterhaald noemen. Ik zou zeggen, loop dit topic eens door wat gelovigen allemaal naar zich toegeworpen krijgen. Of hoe godshuizen aangevallen worden, zoals stenen door de ruiten bij moskeeen, kerken die beklad worden.
 

Relix

Slimste Forummer 2020
Laat ik proberen in een vriendelijker richting te sturen. 1. De ophef, afkeur en weerstand tegen een dominee die in zijn parachie preekt dat zwarten en homo's geen plaats in de gemeenschap of lager op n denkbeeldige etische ladder zouden staan maakt velen kwaad.

2. Zou de kerk, uiteindelijk de werkgever van deze man, dit soort lieden de vrijheid moeten geven dit soort inteprataties te verspreiden? Is het voldoende om te zeggen dat dit de vrije mening is van een van hun werknemers en veel andere werknemers het anders zien? Of zou de kerk zich hard moeten maken dat hij de leer op deze wijze mag uitleggen in zijn gemeenschap? Of zou de kerk zich in zo'n geval ernstig moeten afvragen of deze man niet de belangen van waar zij denken dat het geloof om draait beschadigd en hem daarop moeten terugfluiten? Is geen goed of fout, ben wel erg benieuwd hoe je dit persoonlijk ervaart. Maar geen hard feelings als je je daar liever niet over wilt uitwijden.
 

PerfectPSV

Aanvoerder
Scholen zijn toch georganiseerd door de staat? Paspoorten zijn zelfs eigendom van de staat? De overheid is (ok met moeite) ook in staat om motorclubs te verbieden? Waarom dan geen kerken met discriminerende denkbeelden?
Scholen zijn niet georganiseerd door de staat. Je mag zelf een scholengemeenschap opzetten, alleen moet je gecertificeerd worden omdat de staat bepaalde kwaliteitseisen stelt aan onderwijs. Maar denkbeelden etc. zijn vrij. Daarom zijn er christelijke, islamitische en openbare scholen gemeenschappen. De staat wilt zorgen voor kwaliteit van onderwijs, en in sommige gevallen kwantiteit. Zij faciliteren, maar niet organiseren.

Betreft je voorbeeld voor motorclubs en eerder al sportclubs. Hoe sterk jou eigen mening ook is, in de wet zijn levensovertuigingen beschermd en hobby activiteiten zoals sportclubs en motorclubs niet. Een levensovertuiging is een manier van leven, dat dient beschermd te worden omdat iedereen vrij is om te geloven wat hij of zij wilt. Omdat dat niet vanzelfsprekend is(!!!) hebben we dat vast gelegd in de wet. Mensen zijn aangevallen omdat ze christelijk, moslim of atheist zijn. Dat mogen we niet toestaan. Ik heb nog nooit gehoord van een aanval op korfballers, omdat ze korfballen. Of metalheads, omdat ze naar metal luisteren.

Rondom levensovertuiging heersen grote verschillen en daarmee heb je ook kans op vormen van vrijheidsbeperking. Daarom is het vele malen belangrijker om dit in de wet- en regelgeving specifiek vast te leggen. Het is niet te vergelijken met hobbys.
 

PerfectPSV

Aanvoerder
Laat ik proberen in een vriendelijker richting te sturen. 1. De ophef, afkeur en weerstand tegen een dominee die in zijn parachie preekt dat zwarten en homo's geen plaats in de gemeenschap of lager op n denkbeeldige etische ladder zouden staan maakt velen kwaad.

2. Zou de kerk, uiteindelijk de werkgever van deze man, dit soort lieden de vrijheid moeten geven dit soort inteprataties te verspreiden? Is het voldoende om te zeggen dat dit de vrije mening is van een van hun werknemers en veel andere werknemers het anders zien? Of zou de kerk zich hard moeten maken dat hij de leer op deze wijze mag uitleggen in zijn gemeenschap? Of zou de kerk zich in zo'n geval ernstig moeten afvragen of deze man niet de belangen van waar zij denken dat het geloof om draait beschadigd en hem daarop moeten terugfluiten? Is geen goed of fout, ben wel erg benieuwd hoe je dit persoonlijk ervaart. Maar geen hard feelings als je je daar liever niet over wilt uitwijden.
De kerk moet zich zeker keihard uitspreken tegen deze man, wat mij betreft. Ik vind dat hij mijn geloof beschadigd en ik wil hem daarop aanspreken, want hij heeft een voortrekkersfunctie. Ik vind wat deze dominee doet zeer schadelijk. Helaas heeft de kerk geen overkoepelend orgaan (protestante kerk in ieder geval niet), maar zijn alle gemeenschappen los van elkaar. Verbonden door hetzelfde geloof, maar de belijdenis fundamenteel verschillend. Je hebt binnen het Christendom strengere en minder strenge stromingen, en zeker hele progressieve stromingen.

Hoe graag ik het ook zou willen, we kunnen niet zoals bij een politieke partij zeggen van: " jij doet niet meer mee". Want we zijn geen organisatie, we zijn een gemeenschap. Zolang er binnen deze kerk zelf niet wordt opgestaan tegen deze man kunnen we er weinig aan doen. Behalve zoals ik probeer te doen; het bespreekbaar maken, het diskwalificeren en de aandacht erop te vestigen. Binnen en buiten deze kerk, binnen en buiten religie.
 

Der Jaufe

Internationale Legende
Laat ik proberen in een vriendelijker richting te sturen. 1. De ophef, afkeur en weerstand tegen een dominee die in zijn parachie preekt dat zwarten en homo's geen plaats in de gemeenschap of lager op n denkbeeldige etische ladder zouden staan maakt velen kwaad.

2. Zou de kerk, uiteindelijk de werkgever van deze man, dit soort lieden de vrijheid moeten geven dit soort inteprataties te verspreiden? Is het voldoende om te zeggen dat dit de vrije mening is van een van hun werknemers en veel andere werknemers het anders zien? Of zou de kerk zich hard moeten maken dat hij de leer op deze wijze mag uitleggen in zijn gemeenschap? Of zou de kerk zich in zo'n geval ernstig moeten afvragen of deze man niet de belangen van waar zij denken dat het geloof om draait beschadigd en hem daarop moeten terugfluiten? Is geen goed of fout, ben wel erg benieuwd hoe je dit persoonlijk ervaart. Maar geen hard feelings als je je daar liever niet over wilt uitwijden.
Dan volgen er 2 vragen:
a. hoe kijkt het kerkverband waarvan de man onderdeel is tegen deze uitspraak aan. (vermoedt dat ze daar niet heel veel problemen mee hebben)
b. hoeveel vrijheid heeft een dominee. En die is vrij ruim maar kent ook grenzen, het komt voor dat een dominee uit zijn/haar functie wordt ontheven omdat of de leer die hij/zij verkondigt niet strook met de algehele leer. of de levenswandel strookt niet (vorig jaar nog in V'daal)

Ikzelf kan weinig met de liefdeloze woorden van deze man waarvan ik tevens van mening ben dat hij deze als je goed gaat kijken helemaal niet bijbels kan funderen.
 

Relix

Slimste Forummer 2020
De kerk moet zich zeker keihard uitspreken tegen deze man, wat mij betreft. Ik vind dat hij mijn geloof beschadigd en ik wil hem daarop aanspreken, want hij heeft een voortrekkersfunctie. Ik vind wat deze dominee doet zeer schadelijk. Helaas heeft de kerk geen overkoepelend orgaan (protestante kerk in ieder geval niet), maar zijn alle gemeenschappen los van elkaar. Verbonden door hetzelfde geloof, maar de belijdenis fundamenteel verschillend. Je hebt binnen het Christendom strengere en minder strenge stromingen, en zeker hele progressieve stromingen.

Hoe graag ik het ook zou willen, we kunnen niet zoals bij een politieke partij zeggen van: " jij doet niet meer mee". Want we zijn geen organisatie, we zijn een gemeenschap. Zolang er binnen deze kerk zelf niet wordt opgestaan tegen deze man kunnen we er weinig aan doen. Behalve zoals ik probeer te doen; het bespreekbaar maken, het diskwalificeren en de aandacht erop te vestigen. Binnen en buiten deze kerk, binnen en buiten religie.
Hier kan ik me goed in vinden.

"Hoe graag ik het ook zou willen, we kunnen niet zoals bij een politieke partij zeggen van: " jij doet niet meer mee". Want we zijn geen organisatie, we zijn een gemeenschap. Zolang er binnen deze kerk zelf niet wordt opgestaan tegen deze man kunnen we er weinig aan doen."

Met deze zin word denk ik duidelijk waar ikzelf, en wellicht ook Mikasa (?) moeite mee hebben. Dat die speciale regels maken dat - binnen de kaders van een geloofsovertuiging - er blijkbaar meer vrijheiden zijn om dingen te doen en zeggen die buiten de kerk als strafbaar worden beschouwd. Ik - als niet gelovige - zie dat als potentieel gevaarlijk en onwenselijk, een overblijfsel uit de tijden dat de kerk een veel grotere rol speelde in onze samenleving.
 

Der Jaufe

Internationale Legende
Hier kan ik me goed in vinden.

"Hoe graag ik het ook zou willen, we kunnen niet zoals bij een politieke partij zeggen van: " jij doet niet meer mee". Want we zijn geen organisatie, we zijn een gemeenschap. Zolang er binnen deze kerk zelf niet wordt opgestaan tegen deze man kunnen we er weinig aan doen."

Met deze zin word denk ik duidelijk waar ikzelf, en wellicht ook Mikasa (?) moeite mee hebben. Dat die speciale regels maken dat - binnen de kaders van een geloofsovertuiging - er blijkbaar meer vrijheiden zijn om dingen te doen en zeggen die buiten de kerk als strafbaar worden beschouwd. Ik - als niet gelovige - zie dat als potentieel gevaarlijk en onwenselijk, een overblijfsel uit de tijden dat de kerk een veel grotere rol speelde in onze samenleving.
Maar als ik zie wat voor zaken op rechts genoemd worden dan mag daar aardig wat. Sterker nog een kamerlid mag in de kamer meer zeggen (bijzondere bescherming) dan een predikant op de kansel.

Zie dat tegen deze bewuste predikant al eerder aangiftes zijn gedaan,


Maar kan helaas niet vinden wat hiervan de stand van zaken is.
 

Mikasa

Internationale Legende
Scholen zijn niet georganiseerd door de staat. Je mag zelf een scholengemeenschap opzetten, alleen moet je gecertificeerd worden omdat de staat bepaalde kwaliteitseisen stelt aan onderwijs. Maar denkbeelden etc. zijn vrij. Daarom zijn er christelijke, islamitische en openbare scholen gemeenschappen. De staat wilt zorgen voor kwaliteit van onderwijs, en in sommige gevallen kwantiteit. Zij faciliteren, maar niet organiseren.

Betreft je voorbeeld voor motorclubs en eerder al sportclubs. Hoe sterk jou eigen mening ook is, in de wet zijn levensovertuigingen beschermd en hobby activiteiten zoals sportclubs en motorclubs niet. Een levensovertuiging is een manier van leven, dat dient beschermd te worden omdat iedereen vrij is om te geloven wat hij of zij wilt. Omdat dat niet vanzelfsprekend is(!!!) hebben we dat vast gelegd in de wet. Mensen zijn aangevallen omdat ze christelijk, moslim of atheist zijn. Dat mogen we niet toestaan. Ik heb nog nooit gehoord van een aanval op korfballers, omdat ze korfballen. Of metalheads, omdat ze naar metal luisteren.

Rondom levensovertuiging heersen grote verschillen en daarmee heb je ook kans op vormen van vrijheidsbeperking. Daarom is het vele malen belangrijker om dit in de wet- en regelgeving specifiek vast te leggen. Het is niet te vergelijken met hobbys.
Grappig dat je dat ter sprake brengt. Door wie werden die gelovigen bedreigd? Het is een oude wet, dus atheïsten waren er nog niet.

Ik kan met de beste wil ter wereld niet zien hoe een geloof belangrijker is dan een hobby of sport. Ik geloof (haha) heus wel dat mensen er “iets” vinden. Maar ik vind ook “iets” bij waterpolo. Het zijn geen eerste levensbehoeftes zoals eten. Wel belangrijk voor het welzijn, maar je gaat niet dood zonder. Je kunt zelfs aan atheïsten zien dat je prima zonder kunt. Naar mijn mening dus helemaal geen reden om geloven voor te trekken.

Over scholen heb je qua organisatie gelijk, maar alle fondsen komen van de overheid, dus onafhankelijk is het niet. De overheid kan prima besluiten dat er op scholen het ene geloof niet belangrijker mag gevonden worden dan een ander en dat bidden en andere uitingen gewoon thuis of in de kerk gedaan kunnen worden ipv op of met school.
 

Der Jaufe

Internationale Legende
Grappig dat je dat ter sprake brengt. Door wie werden die gelovigen bedreigd? Het is een oude wet, dus atheïsten waren er nog niet.

Ik kan met de beste wil ter wereld niet zien hoe een geloof belangrijker is dan een hobby of sport. Ik geloof (haha) heus wel dat mensen er “iets” vinden. Maar ik vind ook “iets” bij waterpolo. Het zijn geen eerste levensbehoeftes zoals eten. Wel belangrijk voor het welzijn, maar je gaat niet dood zonder. Je kunt zelfs aan atheïsten zien dat je prima zonder kunt. Naar mijn mening dus helemaal geen reden om geloven voor te trekken.

Over scholen heb je qua organisatie gelijk, maar alle fondsen komen van de overheid, dus onafhankelijk is het niet. De overheid kan prima besluiten dat er op scholen het ene geloof niet belangrijker mag gevonden worden dan een ander en dat bidden en andere uitingen gewoon thuis of in de kerk gedaan kunnen worden ipv op of met school.
ff voor mijn beeld, hoe lang denk jij dat er atheïsten zijn?

Dan de schoolsituatie, stel, we maken algemene scholen, mag n kind dat wil bidden voor zijn eten dat dan nog wel doen? Voor de rest maakt t mij niet veel uit, of je gelooft, niet gelooft, de aarde is ongeveer bolvormig, 1+1=2, Nederland kent 12 provincies en we leven in een samenleving waarin iedereen er mag zijn.

Heb overigens wel nog wat gevonden, OM vervolgt die predikant niet vanwege zijn uitspraken, lastige is dat de originele brief, waar de zaak om gaat, niet te vinden is, kan dan ook geen uitspraak doen of het OM in hier kan volgen.
 

Relix

Slimste Forummer 2020
Heb overigens wel nog wat gevonden, OM vervolgt die predikant niet vanwege zijn uitspraken, lastige is dat de originele brief, waar de zaak om gaat, niet te vinden is, kan dan ook geen uitspraak doen of het OM in hier kan volgen.

Wappiepraat ;)

De brief van drs. A. Kort​

Om uzelf een mening te laten vormen plaatsen wij opnieuw de gehele inhoud van de brief hieronder:


Van: Drs. A. Kort
Krimpen aan den IJssel

Functie: Predikant van de Oud Gereformeerd Gemeente in Nederland in deze plaats

Aan: Het college Burgemeester & Wethouders en ook aan de Raad van onze Gemeente

Naar aanleiding van de maatregelen rond het Coronavirus; en in reactie op de rondzendbrief van 16 maart 2020

Onderwerp: de roeping van de kerk en overheid

Geacht gemeentebestuur,

Eenieder van ons beleeft wel iets van de noodsituatie rondom de uitbraak van het Coronavirus. We kregen te maken met de noodmaatregelen van de overheid ten aanzien van deze pandemie. U en wij hebben die zo nauwkeurig mogelijk in acht genomen. Het houden aan de goede regels is onontkoombaar voor onze veiligheid. Uw genomen zorg en verantwoordelijkheid waarderen wij ten zeerste. De situatie is ernstig. De feiten bewijzen dat een goede doordenking van ons beleid nodig is. Het stervensproces van de coronapatiënten moet met recht verschrikkelijk genoemd worden. De feiten in het wereldgebeuren zijn onweerlegbaar. God toont Zijn macht, die niet is te weerstaan.

Maar geacht gemeentebestuur, met dit alles moeten we leren buigen voor God en de Zoon van Zijn liefde, namelijk Jezus Christus. Met dergelijk bezoeken van God roept Hij ons tot bekering. God wil gekend, geliefd en gediend worden. Daar wijst Hij met Zijn Woord en Evangelie op. De kerken en ook de wereld laat Hij nu Zijn straffende hand voelen. Wij hebben tegen de Heere gezondigd. Wij deden het land geen behoudenis aan. De wereld waar wij in leven ligt verzonken in haar boosheid, zonde en ongerechtigheid. Zie nu: de hand van God weet ons wel te vinden. Als de Heere doorgaat met Zijn gericht, staan de huizen straks leeg omdat er geen inwoner meer is. De dood waart dan rond, zonder enig pardon. Mogelijk zijn Gods oordelen niet meer af te bidden, zover is Nederland al van God vervreemd. In dat geval moeten we ze aanbidden.

Wij als kerk vroegen ons af: Hoe verkeren we in Gods huis? Is het ons nog wel ernst? Hoe staat het met de Godsvreze? Is de lauwheid van Laodicea (Openbaring 3:16) de onze? Wat wil God met deze Godspraak zeggen? Dit, dat wij ons van alle vormen van afwijkingen en afgoderij ontdoen. Er is veel verbastering van het echte in het kerkelijk milieu. De leer is bedorven door eigen inzichten. Daarom moet er kerkelijk een echte reformatie opgang gebracht worden. Net als in de dagen van Seth en Enos dienen we de Naam des Heeren weer aan te roepen. Dat is allereerst een persoonlijke zaak, wie we ook zijn, ambtsdrager of geen ambtsdrager. Dat we met David onze schuld mochten belijden: “Zie ik, ik heb gezondigd, en ik, ik heb onrecht gehandeld, maar wat hebben deze schapen gedaan?”

Van de kant van de overheid mogen we ook wat verwachten. Haar regeren dient weer geheel afgestemd te worden op Gods wil en wet. De overheid dient God te erkennen en de afgodstempels af te breken en de duivelsdienst niet toe te laten. Zij behoort een voedsterheer van Gods kerk op aarde te zijn. Haar abortusbeleid dient drastisch veranderd te worden. Het leven in prille aanvang verdient alle bescherming. De praktijk van euthanasie moet ophouden, de zondag niet langer ontheiligd, de roepende zonden die tegen de scheppingsorde indruisen, dienen uitgebannen. De overheid dient het volk zelf voor te gaan in de ware godsdienst. Zo niet, dan zullen wij en zij een zwaarder oordeel over ons uitroepen.

Geacht gemeentebestuur, we zien het, de mens gaat door, maar God ook. Dat we leerden wenen over onszelf en over onze kinderen. En met de Heere Christus medelijden hebben met ons volk, want ze zijn als schapen zonder herder.

Ondanks alles, bij ons leeft Psalm 91: -Gij zult niet vrezen..; -uw tent zal veilig wezen..; -geen plaag zal uw tent naderen..; -u zal geen kwaad wedervaren. Ondanks alles, gaat de Heere ook door met het toebrengen van de Zijnen. Mochten we Hem aanlopen als een waterstroom om in die enige veilige schuilplaats des Allerhoogsten gebracht te worden.

Nogmaals wil ik u bedanken voor de zorg en leiding, die we als leden van uw gemeente gelukkig als goed ervaren. Wij bidden u wijsheid en kracht toe van God, Die het al regeert. De Heere gedenke ook degenen die ziek zijn vanwege het Coronavirus of aan andere ziekten lijden. Hij mocht ze bijstaan en herstellen. Hij ondersteune ook alle hulp-, en zorgverleners.

Hoogachtend
Ds. A. Kort, Krimpen aan den IJssel
Dienaar van Jezus Christus en bedienaar van het Goddelijke Woord

bron
 

Der Jaufe

Internationale Legende

Wappiepraat ;)

De brief van drs. A. Kort​

Om uzelf een mening te laten vormen plaatsen wij opnieuw de gehele inhoud van de brief hieronder:


Van: Drs. A. Kort
Krimpen aan den IJssel

Functie: Predikant van de Oud Gereformeerd Gemeente in Nederland in deze plaats

Aan: Het college Burgemeester & Wethouders en ook aan de Raad van onze Gemeente

Naar aanleiding van de maatregelen rond het Coronavirus; en in reactie op de rondzendbrief van 16 maart 2020

Onderwerp: de roeping van de kerk en overheid

Geacht gemeentebestuur,

Eenieder van ons beleeft wel iets van de noodsituatie rondom de uitbraak van het Coronavirus. We kregen te maken met de noodmaatregelen van de overheid ten aanzien van deze pandemie. U en wij hebben die zo nauwkeurig mogelijk in acht genomen. Het houden aan de goede regels is onontkoombaar voor onze veiligheid. Uw genomen zorg en verantwoordelijkheid waarderen wij ten zeerste. De situatie is ernstig. De feiten bewijzen dat een goede doordenking van ons beleid nodig is. Het stervensproces van de coronapatiënten moet met recht verschrikkelijk genoemd worden. De feiten in het wereldgebeuren zijn onweerlegbaar. God toont Zijn macht, die niet is te weerstaan.

Maar geacht gemeentebestuur, met dit alles moeten we leren buigen voor God en de Zoon van Zijn liefde, namelijk Jezus Christus. Met dergelijk bezoeken van God roept Hij ons tot bekering. God wil gekend, geliefd en gediend worden. Daar wijst Hij met Zijn Woord en Evangelie op. De kerken en ook de wereld laat Hij nu Zijn straffende hand voelen. Wij hebben tegen de Heere gezondigd. Wij deden het land geen behoudenis aan. De wereld waar wij in leven ligt verzonken in haar boosheid, zonde en ongerechtigheid. Zie nu: de hand van God weet ons wel te vinden. Als de Heere doorgaat met Zijn gericht, staan de huizen straks leeg omdat er geen inwoner meer is. De dood waart dan rond, zonder enig pardon. Mogelijk zijn Gods oordelen niet meer af te bidden, zover is Nederland al van God vervreemd. In dat geval moeten we ze aanbidden.

Wij als kerk vroegen ons af: Hoe verkeren we in Gods huis? Is het ons nog wel ernst? Hoe staat het met de Godsvreze? Is de lauwheid van Laodicea (Openbaring 3:16) de onze? Wat wil God met deze Godspraak zeggen? Dit, dat wij ons van alle vormen van afwijkingen en afgoderij ontdoen. Er is veel verbastering van het echte in het kerkelijk milieu. De leer is bedorven door eigen inzichten. Daarom moet er kerkelijk een echte reformatie opgang gebracht worden. Net als in de dagen van Seth en Enos dienen we de Naam des Heeren weer aan te roepen. Dat is allereerst een persoonlijke zaak, wie we ook zijn, ambtsdrager of geen ambtsdrager. Dat we met David onze schuld mochten belijden: “Zie ik, ik heb gezondigd, en ik, ik heb onrecht gehandeld, maar wat hebben deze schapen gedaan?”

Van de kant van de overheid mogen we ook wat verwachten. Haar regeren dient weer geheel afgestemd te worden op Gods wil en wet. De overheid dient God te erkennen en de afgodstempels af te breken en de duivelsdienst niet toe te laten. Zij behoort een voedsterheer van Gods kerk op aarde te zijn. Haar abortusbeleid dient drastisch veranderd te worden. Het leven in prille aanvang verdient alle bescherming. De praktijk van euthanasie moet ophouden, de zondag niet langer ontheiligd, de roepende zonden die tegen de scheppingsorde indruisen, dienen uitgebannen. De overheid dient het volk zelf voor te gaan in de ware godsdienst. Zo niet, dan zullen wij en zij een zwaarder oordeel over ons uitroepen.

Geacht gemeentebestuur, we zien het, de mens gaat door, maar God ook. Dat we leerden wenen over onszelf en over onze kinderen. En met de Heere Christus medelijden hebben met ons volk, want ze zijn als schapen zonder herder.

Ondanks alles, bij ons leeft Psalm 91: -Gij zult niet vrezen..; -uw tent zal veilig wezen..; -geen plaag zal uw tent naderen..; -u zal geen kwaad wedervaren. Ondanks alles, gaat de Heere ook door met het toebrengen van de Zijnen. Mochten we Hem aanlopen als een waterstroom om in die enige veilige schuilplaats des Allerhoogsten gebracht te worden.

Nogmaals wil ik u bedanken voor de zorg en leiding, die we als leden van uw gemeente gelukkig als goed ervaren. Wij bidden u wijsheid en kracht toe van God, Die het al regeert. De Heere gedenke ook degenen die ziek zijn vanwege het Coronavirus of aan andere ziekten lijden. Hij mocht ze bijstaan en herstellen. Hij ondersteune ook alle hulp-, en zorgverleners.

Hoogachtend
Ds. A. Kort, Krimpen aan den IJssel
Dienaar van Jezus Christus en bedienaar van het Goddelijke Woord

bron
Kennelijk zijn uw google-kwaliteiten van een hogere orde dan de mijne waarde mede-forummer.

Tja, als ik deze brief lees snap ik dat het OM in dit geval niet over is gegaan tot vervolging. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik mij kan vinden in de brief.
 

Mikasa

Internationale Legende
ff voor mijn beeld, hoe lang denk jij dat er atheïsten zijn?
Niet lang. Iedereen hing een geloof aan in vroeger tijden. Of deed alsof.

Wappiepraat ;)

De brief van drs. A. Kort​

Om uzelf een mening te laten vormen plaatsen wij opnieuw de gehele inhoud van de brief hieronder:


Van: Drs. A. Kort
Krimpen aan den IJssel

Functie: Predikant van de Oud Gereformeerd Gemeente in Nederland in deze plaats

Aan: Het college Burgemeester & Wethouders en ook aan de Raad van onze Gemeente

Naar aanleiding van de maatregelen rond het Coronavirus; en in reactie op de rondzendbrief van 16 maart 2020

Onderwerp: de roeping van de kerk en overheid

Geacht gemeentebestuur,

Eenieder van ons beleeft wel iets van de noodsituatie rondom de uitbraak van het Coronavirus. We kregen te maken met de noodmaatregelen van de overheid ten aanzien van deze pandemie. U en wij hebben die zo nauwkeurig mogelijk in acht genomen. Het houden aan de goede regels is onontkoombaar voor onze veiligheid. Uw genomen zorg en verantwoordelijkheid waarderen wij ten zeerste. De situatie is ernstig. De feiten bewijzen dat een goede doordenking van ons beleid nodig is. Het stervensproces van de coronapatiënten moet met recht verschrikkelijk genoemd worden. De feiten in het wereldgebeuren zijn onweerlegbaar. God toont Zijn macht, die niet is te weerstaan.

Maar geacht gemeentebestuur, met dit alles moeten we leren buigen voor God en de Zoon van Zijn liefde, namelijk Jezus Christus. Met dergelijk bezoeken van God roept Hij ons tot bekering. God wil gekend, geliefd en gediend worden. Daar wijst Hij met Zijn Woord en Evangelie op. De kerken en ook de wereld laat Hij nu Zijn straffende hand voelen. Wij hebben tegen de Heere gezondigd. Wij deden het land geen behoudenis aan. De wereld waar wij in leven ligt verzonken in haar boosheid, zonde en ongerechtigheid. Zie nu: de hand van God weet ons wel te vinden. Als de Heere doorgaat met Zijn gericht, staan de huizen straks leeg omdat er geen inwoner meer is. De dood waart dan rond, zonder enig pardon. Mogelijk zijn Gods oordelen niet meer af te bidden, zover is Nederland al van God vervreemd. In dat geval moeten we ze aanbidden.

Wij als kerk vroegen ons af: Hoe verkeren we in Gods huis? Is het ons nog wel ernst? Hoe staat het met de Godsvreze? Is de lauwheid van Laodicea (Openbaring 3:16) de onze? Wat wil God met deze Godspraak zeggen? Dit, dat wij ons van alle vormen van afwijkingen en afgoderij ontdoen. Er is veel verbastering van het echte in het kerkelijk milieu. De leer is bedorven door eigen inzichten. Daarom moet er kerkelijk een echte reformatie opgang gebracht worden. Net als in de dagen van Seth en Enos dienen we de Naam des Heeren weer aan te roepen. Dat is allereerst een persoonlijke zaak, wie we ook zijn, ambtsdrager of geen ambtsdrager. Dat we met David onze schuld mochten belijden: “Zie ik, ik heb gezondigd, en ik, ik heb onrecht gehandeld, maar wat hebben deze schapen gedaan?”

Van de kant van de overheid mogen we ook wat verwachten. Haar regeren dient weer geheel afgestemd te worden op Gods wil en wet. De overheid dient God te erkennen en de afgodstempels af te breken en de duivelsdienst niet toe te laten. Zij behoort een voedsterheer van Gods kerk op aarde te zijn. Haar abortusbeleid dient drastisch veranderd te worden. Het leven in prille aanvang verdient alle bescherming. De praktijk van euthanasie moet ophouden, de zondag niet langer ontheiligd, de roepende zonden die tegen de scheppingsorde indruisen, dienen uitgebannen. De overheid dient het volk zelf voor te gaan in de ware godsdienst. Zo niet, dan zullen wij en zij een zwaarder oordeel over ons uitroepen.

Geacht gemeentebestuur, we zien het, de mens gaat door, maar God ook. Dat we leerden wenen over onszelf en over onze kinderen. En met de Heere Christus medelijden hebben met ons volk, want ze zijn als schapen zonder herder.

Ondanks alles, bij ons leeft Psalm 91: -Gij zult niet vrezen..; -uw tent zal veilig wezen..; -geen plaag zal uw tent naderen..; -u zal geen kwaad wedervaren. Ondanks alles, gaat de Heere ook door met het toebrengen van de Zijnen. Mochten we Hem aanlopen als een waterstroom om in die enige veilige schuilplaats des Allerhoogsten gebracht te worden.

Nogmaals wil ik u bedanken voor de zorg en leiding, die we als leden van uw gemeente gelukkig als goed ervaren. Wij bidden u wijsheid en kracht toe van God, Die het al regeert. De Heere gedenke ook degenen die ziek zijn vanwege het Coronavirus of aan andere ziekten lijden. Hij mocht ze bijstaan en herstellen. Hij ondersteune ook alle hulp-, en zorgverleners.

Hoogachtend
Ds. A. Kort, Krimpen aan den IJssel
Dienaar van Jezus Christus en bedienaar van het Goddelijke Woord

bron
Vervolgen lijkt me ook niet nodig. Een briefje terug dat hij zijn geloofswaarheden niet moet opleggen aan de rest van Nederland lijkt wel handig.
 

-040-

Assistent Bondscoach

Wappiepraat ;)

De brief van drs. A. Kort​

Om uzelf een mening te laten vormen plaatsen wij opnieuw de gehele inhoud van de brief hieronder:


Van: Drs. A. Kort
Krimpen aan den IJssel

Functie: Predikant van de Oud Gereformeerd Gemeente in Nederland in deze plaats

Aan: Het college Burgemeester & Wethouders en ook aan de Raad van onze Gemeente

Naar aanleiding van de maatregelen rond het Coronavirus; en in reactie op de rondzendbrief van 16 maart 2020

Onderwerp: de roeping van de kerk en overheid

Geacht gemeentebestuur,

Eenieder van ons beleeft wel iets van de noodsituatie rondom de uitbraak van het Coronavirus. We kregen te maken met de noodmaatregelen van de overheid ten aanzien van deze pandemie. U en wij hebben die zo nauwkeurig mogelijk in acht genomen. Het houden aan de goede regels is onontkoombaar voor onze veiligheid. Uw genomen zorg en verantwoordelijkheid waarderen wij ten zeerste. De situatie is ernstig. De feiten bewijzen dat een goede doordenking van ons beleid nodig is. Het stervensproces van de coronapatiënten moet met recht verschrikkelijk genoemd worden. De feiten in het wereldgebeuren zijn onweerlegbaar. God toont Zijn macht, die niet is te weerstaan.

Maar geacht gemeentebestuur, met dit alles moeten we leren buigen voor God en de Zoon van Zijn liefde, namelijk Jezus Christus. Met dergelijk bezoeken van God roept Hij ons tot bekering. God wil gekend, geliefd en gediend worden. Daar wijst Hij met Zijn Woord en Evangelie op. De kerken en ook de wereld laat Hij nu Zijn straffende hand voelen. Wij hebben tegen de Heere gezondigd. Wij deden het land geen behoudenis aan. De wereld waar wij in leven ligt verzonken in haar boosheid, zonde en ongerechtigheid. Zie nu: de hand van God weet ons wel te vinden. Als de Heere doorgaat met Zijn gericht, staan de huizen straks leeg omdat er geen inwoner meer is. De dood waart dan rond, zonder enig pardon. Mogelijk zijn Gods oordelen niet meer af te bidden, zover is Nederland al van God vervreemd. In dat geval moeten we ze aanbidden.

Wij als kerk vroegen ons af: Hoe verkeren we in Gods huis? Is het ons nog wel ernst? Hoe staat het met de Godsvreze? Is de lauwheid van Laodicea (Openbaring 3:16) de onze? Wat wil God met deze Godspraak zeggen? Dit, dat wij ons van alle vormen van afwijkingen en afgoderij ontdoen. Er is veel verbastering van het echte in het kerkelijk milieu. De leer is bedorven door eigen inzichten. Daarom moet er kerkelijk een echte reformatie opgang gebracht worden. Net als in de dagen van Seth en Enos dienen we de Naam des Heeren weer aan te roepen. Dat is allereerst een persoonlijke zaak, wie we ook zijn, ambtsdrager of geen ambtsdrager. Dat we met David onze schuld mochten belijden: “Zie ik, ik heb gezondigd, en ik, ik heb onrecht gehandeld, maar wat hebben deze schapen gedaan?”

Van de kant van de overheid mogen we ook wat verwachten. Haar regeren dient weer geheel afgestemd te worden op Gods wil en wet. De overheid dient God te erkennen en de afgodstempels af te breken en de duivelsdienst niet toe te laten. Zij behoort een voedsterheer van Gods kerk op aarde te zijn. Haar abortusbeleid dient drastisch veranderd te worden. Het leven in prille aanvang verdient alle bescherming. De praktijk van euthanasie moet ophouden, de zondag niet langer ontheiligd, de roepende zonden die tegen de scheppingsorde indruisen, dienen uitgebannen. De overheid dient het volk zelf voor te gaan in de ware godsdienst. Zo niet, dan zullen wij en zij een zwaarder oordeel over ons uitroepen.

Geacht gemeentebestuur, we zien het, de mens gaat door, maar God ook. Dat we leerden wenen over onszelf en over onze kinderen. En met de Heere Christus medelijden hebben met ons volk, want ze zijn als schapen zonder herder.

Ondanks alles, bij ons leeft Psalm 91: -Gij zult niet vrezen..; -uw tent zal veilig wezen..; -geen plaag zal uw tent naderen..; -u zal geen kwaad wedervaren. Ondanks alles, gaat de Heere ook door met het toebrengen van de Zijnen. Mochten we Hem aanlopen als een waterstroom om in die enige veilige schuilplaats des Allerhoogsten gebracht te worden.

Nogmaals wil ik u bedanken voor de zorg en leiding, die we als leden van uw gemeente gelukkig als goed ervaren. Wij bidden u wijsheid en kracht toe van God, Die het al regeert. De Heere gedenke ook degenen die ziek zijn vanwege het Coronavirus of aan andere ziekten lijden. Hij mocht ze bijstaan en herstellen. Hij ondersteune ook alle hulp-, en zorgverleners.

Hoogachtend
Ds. A. Kort, Krimpen aan den IJssel
Dienaar van Jezus Christus en bedienaar van het Goddelijke Woord

bron
Wat mij dan wel verbaasd is dat de schepper van hemel en aarde niet in staat is om een beetje een scheiding te maken in de straf tussen zijn volgelingen en de anderen. Dat zou toch iedereen bekeren? Dat zijn volgelingen volledig onbeschermd, tussen de Coronapatienten, meehelpen, ondertussen elke veiligheidsmaatregel overtreden, maar geen Corona krijgen.
 
Bovenaan Onderaan