Racisme & Discriminatie

Dat zou best kunnen, maar ook uit andere hoeken. Het artikel wat ik eerder postte, stond bijvoorbeeld in het (christelijk- rechtse) Nederlands Dagblad. Het is simpelweg het liberale argument dat burgers hun eigen keuzes bepalen, dat de staatsmacht zeer terughoudend moet zijn met die vrijheid in te perken, tenzij er zeer dringende (veiligheids) redenen zijn.

Een.boerkaverbod is gewoon niet liberaal. Daar kunnen redenen voor zijn, zoals The Joker eerder aangaf, maar dat maakt het niet anders.

Écht links of feministisch - in zoverre dat nog bestaat - zou veel meer uitgaan van solidariteit met een toch al onderdrukte groep. Het zou ook veel meer ruimte geven aan de stem van boerkadragers zelf, of anders veel nadruk leggen op hoe dit verbod alleen maar een afleiding is van daadwerkelijke machtsverhoudingen, zoals IPF stelt.

Natuurlijk komt dat geluid uit vele hoeken. Dat was ook niet mijn punt. Ik stelde alleen dat mijn waarneming (geen referenties of datasets ter beschikking, simpelweg een waarneming) was, dat mensen ter linker/feministische zijde in mijn jonge jaren principieel fel gekant tegen religie en de (vrouw(maar niet alleen vrouw))onderdrukkende werking ervan was. Tevens was het not done al te negatief over "nieuwkomers" te zijn.

Tegenwoordig is er iets grappigs aan de hand, namelijk dat in de beeldvorming (niet mijn schuld) nieuwkomers/immigranten en (anders)religieuzen een beetje op een "frame"-hoop zijn beland. Dat vluchteling/allochthoon gelijk staat aan moslim (niet dat dat per se zo is, maar hé, ik bepaal het beeld niet). Dit schuurt nu eenmaal.

Is er een culturele/religieuze gelijkheid (in principe) of niet? Dat is een vraag die voor veel mensen moeilijk te beantwoorden is.
 
Er zijn volgens de media maar zo'n 150 boerkadraagsters (Of -dragers, we weten het niet), dat aantal is sinds 2012 niet veranderd. Dat wil zeggen, niet veranderd in de berichtgeving. Mij persoonlijk lijkt me dat een beetje vreemd. Wat me nóg vreemder voorkomt is dat ik van die slechts 150, er drie samen heb zien lopen. Hoe groot is die kans?
Tenzij ik in verschillende steden steeds dezelfde dames tegenkom (wat natuurlijk kan, want je kunt ze niet herkennen. Misschien is het een idee om rugnummers in te voeren?) is die groep véél groter dan de 150 schattige ongevaarlijke dames.
 
Kijk, dat wist ik dan weer niet als ontheemde Nederlander, dat het er maar een stuk of 100 zijn (en dat moet ik dan van een goed geintegreerde immigrant te weten komen :D, het moet niet gekker worden. Dat is inderdaad niet waard je al te druk om te maken.

Je had het drie posts eerder kunnen leren van een Hollander maar zoals altijd pikt een buitenlander weer de eer in! :ROFL:

Totdat 1 van die honderd een verklede terrorist blijkt te zijn. We moeten gewoon allemaal zichtbaar over straat. Dat heeft niks met religie te maken, maar moet religie wel voor wijken

Een terrorist kan zich op zoveel manieren verkleden dat een Burka nou niet direct het meest logische is. De Burka in Nederland valt op, je kunt je er niet soepel in bewegen, je zicht wordt beperkt. Een terrorist zal eerder zijn haren kleuren, snor laten staan en een lange regenjas aandoen...

Da's met veel zaken. We hebben ook maar een paar doden bij een spoorwegovergang, en toch steekt men veel geld in het voorkomen daarvan.
Ik weet niet of je deze post nu als kritiek op mijn post post of als aanvulling post post post. (post post) Inderdaad zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Mijn grootste ergernis in Nederland is het sturen op uitzonderingen waaronder jouw voorbeeld.

Nou, weet ik niet. Als ik met een masker op het gemeentehuis binnenwandel zullen ze dat niet leuk vinden (en terecht). Van een Boerka accepteren we dat wel.

Met een masker op zal het in de meeste gevallen gaan om je identiteit te beschermen en ben je dus blijkbaar iets verkeerds van plan. Daardoor is het niet te vergelijken. De intentie en de beleving is heel anders.

Zie Bouterbaas...
Daarnaast: Het verbod op de Burka zou alleen bij het identificeren van bekende terroristen helpen. Kijk naar superman die zijn bril afdoet en weet hoe effectief dat is. Het dragen van een bomvest en/of wapens kan ook onder een jas of trui dus dat los je niet op.

Er zijn volgens de media maar zo'n 150 boerkadraagsters (Of -dragers, we weten het niet), dat aantal is sinds 2012 niet veranderd. Dat wil zeggen, niet veranderd in de berichtgeving. Mij persoonlijk lijkt me dat een beetje vreemd. Wat me nóg vreemder voorkomt is dat ik van die slechts 150, er drie samen heb zien lopen. Hoe groot is die kans?
Tenzij ik in verschillende steden steeds dezelfde dames tegenkom (wat natuurlijk kan, want je kunt ze niet herkennen. Misschien is het een idee om rugnummers in te voeren?) is die groep véél groter dan de 150 schattige ongevaarlijke dames.
Jij had toch twee dochters en een vrouw? En je komt overal dezelfde drie Burka dragers tegen? Toeval!?! Ik dacht het niet!

Dat je ze samen ziet lopen is niet zo raar, ze zullen elkaar wel opzoeken en een hechte gemeenschap vormen. Dat ze in de steden rondlopen en niet op het platteland wonen lijkt me ook wel logisch. Ten slotte is het statistisch bijzonder is als je een Burka-draagster ziet lopen dus valt het op waardoor je die paar die je ziet ook wel onthoudt.
 
[...]. Ten slotte is het statistisch bijzonder is als je een Burka-draagster ziet lopen dus valt het op waardoor je die paar die je ziet ook wel onthoudt.
Dat. En toch kom ik ze regelmatig tegen. Ik ken veel meer dan 150 mensen, maar ik kom niet elke dag een bekende tegen?
Het getal van 150 vind ik daarom wat lastig te geloven. Dat is wat ik wil zeggen.
 
Dat. En toch kom ik ze regelmatig tegen. Ik ken veel meer dan 150 mensen, maar ik kom niet elke dag een bekende tegen?
Het getal van 150 vind ik daarom wat lastig te geloven. Dat is wat ik wil zeggen.

Misschien droegen ze chadors (waarbij de ogen nog vrij zijn) en geen boerka's?
 
Ik heb de plaatjes gezien. Ik weet wat een boerka is.

Rugnummers, wat ik je brom.

Okay. Just checking.

Ik heb nog nooit een echte boerka irl gezien. Wel chadors. Maar of het er nu 150 of 1500 zijn, het blíjft natuurlijk peanuts. Ik snap eigenlijk wel dat burgemeesters van grote steden daar geen prioriteit aan geven... Mensen klagen al dat de politie er nooit is als je ze nodig hebt. Moeten ze dan echt tijd verspillen door vrouwen met boerka's uit de tram te gaan halen?

Ik heb ze liever in de buurt als mijn fiets wordt gestolen.
 
Laatst bewerkt:
[...]

Ik heb ze liever in de buurt als mijn fiets wordt gestolen.
Alsof ze er dan wel zijn... Ze zijn er niet als er ingebroken wordt terwijl je niet thuis bent, ze zijn er niet als je auto opengebroken wordt en ontdaan van navigatie en airbags, ze zijn er niet als je fiets gestolen is. Ze zijn er niet als iemand een stomp op z'n snavel krijgt. Nee, daar is allemaal geen tijd voor.

Ze zijn er wel als er geflitst moet worden met een nieuwe kar. Dan wel.

Ik dacht ik speel ze even de zwarte piet toe...
 
Ik denk dat je dat soort aantallen sowieso met een flinke korrel zout moet nemen (en eigenlijk doet het er niet zo veel toe of het er 100 of 1000 zijn, veel zijn het er overduidelijk niet). Over een groep die zo klein is, notoir moeilijk bereikbaar in enquetes is en bovendien zonder man ongezien moet blijven kun je onmogelijk erg precieze data genereren.
 
Is er ooit één dode gevallen in Nederland door een boerkadrager? Dat idee van een mogelijk gevaar is toch gewoon een frame...

Er worden net zo goed maatregelen genomen voor zaken waarbij geen doden vallen. D'r is ook nog nooit een dode gevallen omdat iemand een tattoo heeft waarop staat ACAB. Toch kun je daarvoor een boete krijgen, meen ik.

Daarnaast is het geen algemeen boerkaverbod, maar er is een verbod voor zoiets op bepaalde plaatsen. Als iemand thuis, op de heide, in de auto of op straat wil lopen, prima. Maar ik kan me voorstellen dat het op bepaalde plekken niet gewenst is. Onbeleefd, eigenlijk.
 
Er worden net zo goed maatregelen genomen voor zaken waarbij geen doden vallen. D'r is ook nog nooit een dode gevallen omdat iemand een tattoo heeft waarop staat ACAB. Toch kun je daarvoor een boete krijgen, meen ik.

Daarnaast is het geen algemeen boerkaverbod, maar er is een verbod voor zoiets op bepaalde plaatsen. Als iemand thuis, op de heide, in de auto of op straat wil lopen, prima. Maar ik kan me voorstellen dat het op bepaalde plekken niet gewenst is. Onbeleefd, eigenlijk.

:unsure: Als je in de auto kan lopen is er eerder sprake van een bus. ;P
 
:unsure: Als je in de auto kan lopen is er eerder sprake van een bus. ;P

In Eindhoven wel eens een boerka in een auto zien rondrijden. Type Subaru mini jumbo of zo. Ziet er best apart uit. Hoe dat dan functioneert met over de schouder kijken, dat is dan wel de vraag.
 
Er worden net zo goed maatregelen genomen voor zaken waarbij geen doden vallen. D'r is ook nog nooit een dode gevallen omdat iemand een tattoo heeft waarop staat ACAB. Toch kun je daarvoor een boete krijgen, meen ik.

Daarnaast is het geen algemeen boerkaverbod, maar er is een verbod voor zoiets op bepaalde plaatsen. Als iemand thuis, op de heide, in de auto of op straat wil lopen, prima. Maar ik kan me voorstellen dat het op bepaalde plekken niet gewenst is. Onbeleefd, eigenlijk.

Oh, maar hemel... Laten we in ieder geval niet beleefdheid met het strafrecht proberen te regelen, want dan zijn we nog wel even bezig. Wat bijvoorbeeld te doen met leggings met camel toe?
 
In het kader anonymiserende kleding/boerka:

Niet zo heel lang geleden was er hier op het forum ophef over een rechtzaak waarbij zeker was dat een onderdeel van een tweeling een misdrijf had begaan. Omdat ze weigerden mee te merken en niet onomstotelijk vast stond welk van de twee het gedaan had volgde vrijspraak.

Wel nu, wat zou er gebeuren als je door een groepje van 4 dames in boerka in elkaar wordt getimmerd?
Toegegeven, ze doen waarschijnlijk geen vlieg kwaad maar wie weet hoe-snel ze zich in de toekomst de Rotterdamse cultuur toe-eigenen. ;)
 
In het kader anonymiserende kleding/boerka:

Niet zo heel lang geleden was er hier op het forum ophef over een rechtzaak waarbij zeker was dat een onderdeel van een tweeling een misdrijf had begaan. Omdat ze weigerden mee te merken en niet onomstotelijk vast stond welk van de twee het gedaan had volgde vrijspraak.

Wel nu, wat zou er gebeuren als je door een groepje van 4 dames in boerka in elkaar wordt getimmerd?
Toegegeven, ze doen waarschijnlijk geen vlieg kwaad maar wie weet hoe-snel ze zich in de toekomst de Rotterdamse cultuur toe-eigenen. ;)
Zal er maar niet zeker van zijn haha.

Screenshot_20181129-164910_Gallery.jpg
 
Totdat 1 van die honderd een verklede terrorist blijkt te zijn. We moeten gewoon allemaal zichtbaar over straat. Dat heeft niks met religie te maken, maar moet religie wel voor wijken

@ IPF op jouw laatste reactie op mij kom ik nog op terug.

De kans dat er onder al die miljoenen niet-gesluierden terroristen zitten is ook aanwezig. De laatste aanslagen waar ik over gelezen heb lieten niets waren volgens mij gedaan door boerkaloze lullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan