Racisme & Discriminatie

Ook in Nederland komt het voor, en ik dacht dat hier de gevolgen voor bedrijven best groot zijn?
Geen idee. Ik associeer het vooral met de (fruit)teelt ed. Denk aan werknemers die zwart werken die dan vervolgens in een huis met tig man worden geplaatst waarbij kosten van het loon worden afgetrokken. Volgens mij vallen de gevolgen wel mee voor bedrijven.
 
Geen idee. Ik associeer het vooral met de (fruit)teelt ed. Denk aan werknemers die zwart werken die dan vervolgens in een huis met tig man worden geplaatst waarbij kosten van het loon worden afgetrokken. Volgens mij vallen de gevolgen wel mee voor bedrijven.
Ik heb dezelfde associatie. Er zijn trouwens wel meer risicobedrijfsgroepen: bouw, fabrieken en slachterijen.
 
Geen idee. Ik associeer het vooral met de (fruit)teelt ed. Denk aan werknemers die zwart werken die dan vervolgens in een huis met tig man worden geplaatst waarbij kosten van het loon worden afgetrokken. Volgens mij vallen de gevolgen wel mee voor bedrijven.
En natuurlijk worden er van die beschermende schillen opgebouwd: via uitzendbureau’s bedrijfjes inhuren waar weer gewerkt wordt met ZZP-ers. Dus niemand die er iets van weet. :unsure:
 
En natuurlijk worden er van die beschermende schillen opgebouwd: via uitzendbureau’s bedrijfjes inhuren waar weer gewerkt wordt met ZZP-ers. Dus niemand die er iets van weet. :unsure:
Yups, en schimmige tussenbureaus die huisvesting en werk regelen etc.
 
Zorgvuldig geplanned zo door de bestuurders om altijd later te kunnen zeggen: “Das habe ich nicht gewusst” (maar dan op z’n Frans).
Ik kan nu een een lang verhaal houden aangaande hoe ik het tegendeel zie bij de gemeente waar ik werkzaam ben, maar ik vind het jammer om jouw beeld van de bestuurder die niets om het volk geeft door te prikken.
 
Ik kan nu een een lang verhaal houden aangaande hoe ik het tegendeel zie bij de gemeente waar ik werkzaam ben, maar ik vind het jammer om jouw beeld van de bestuurder die niets om het volk geeft door te prikken.
Ik wil ook niet zeggen dat alle bestuurders zo zijn, maar als je een groot project start met allerlei schimmige tussenbureautjes en daar geen serieuze controle op doet, dan heb je de schijn toch wel erg tegen.
 
Ik wil ook niet zeggen dat alle bestuurders zo zijn, maar als je een groot project start met allerlei schimmige tussenbureautjes en daar geen serieuze controle op doet, dan heb je de schijn toch wel erg tegen.
Ah, ik dacht dat we nog bij de fruitteelt in NL zaten, over Frankrijk, geen idee.
 
Mijn moeder heeft zo'n bedrijf. Die worden gecontroleerd en krijgen audits daar word je bang van
Dan heeft jouw moeder geen schimmig tussenbureau. Er zijn misstanden, er zijn gemeenten die daar echt wel veel aan doen, maar misstanden zijn er.

ff een voorbeeld. Mijn broer werkt in de vleesverwerkende industrie. Ploegbaas oid. Werkt veel met Polen, tijdje geleden ging 1 vd nieuwe medewerkers bijna out. Na doorvragen was deze persoon de vaste medicatie vergeten mee te nemen en aan het werk zonder. Doorvragen leerde dat deze persoon niet had durven vragen om de medicatie ff op te halen omdat deze persoon bang was dat dit meteen ontslag zou betekenen. Mn broer heeft de persoon naar huis laten brengen en uitgelegd dat ie volgende keer toch liever tijd geeft om medicatie te laten halen.
Het gegeven dat deze persoon zo redeneert geeft aan dat er bij eerdere werkgevers in NL wel wat gebeurd is.
 
Dan heeft jouw moeder geen schimmig tussenbureau. Er zijn misstanden, er zijn gemeenten die daar echt wel veel aan doen, maar misstanden zijn er.

ff een voorbeeld. Mijn broer werkt in de vleesverwerkende industrie. Ploegbaas oid. Werkt veel met Polen, tijdje geleden ging 1 vd nieuwe medewerkers bijna out. Na doorvragen was deze persoon de vaste medicatie vergeten mee te nemen en aan het werk zonder. Doorvragen leerde dat deze persoon niet had durven vragen om de medicatie ff op te halen omdat deze persoon bang was dat dit meteen ontslag zou betekenen. Mn broer heeft de persoon naar huis laten brengen en uitgelegd dat ie volgende keer toch liever tijd geeft om medicatie te laten halen.
Het gegeven dat deze persoon zo redeneert geeft aan dat er bij eerdere werkgevers in NL wel wat gebeurd is.
Ja, heb je gelijk in idd. Hier in de buurt zijn ook detacheringbureaus die niet al te best bekend staan. Criminele families aan de top van het bedrijf die inderdaad de werknemers bang maken met ontslag. Of 0 uren contracten geven en wanneer de Pool 1x ziek is gewoon geen werk meer geven.. En het erge is dat ze het nog prima vinden ook, zolang ze 99% van hun maandloon terug naar Polen kunnen sturen en iedere dag 2 halve liters Schultenbrau naar binnen kunnen schuiven
 
Dan heeft jouw moeder geen schimmig tussenbureau. Er zijn misstanden, er zijn gemeenten die daar echt wel veel aan doen, maar misstanden zijn er.

ff een voorbeeld. Mijn broer werkt in de vleesverwerkende industrie. Ploegbaas oid. Werkt veel met Polen, tijdje geleden ging 1 vd nieuwe medewerkers bijna out. Na doorvragen was deze persoon de vaste medicatie vergeten mee te nemen en aan het werk zonder. Doorvragen leerde dat deze persoon niet had durven vragen om de medicatie ff op te halen omdat deze persoon bang was dat dit meteen ontslag zou betekenen. Mn broer heeft de persoon naar huis laten brengen en uitgelegd dat ie volgende keer toch liever tijd geeft om medicatie te laten halen.
Het gegeven dat deze persoon zo redeneert geeft aan dat er bij eerdere werkgevers in NL wel wat gebeurd is.
Wat een aanname zeg 😝
 
Zorgvuldig geplanned zo door de bestuurders om altijd later te kunnen zeggen: “Das habe ich nicht gewusst” (maar dan op z’n Frans).

Mais oui monsieur vous ne comprenez pas la situation. Ce n'est pas du tout comme vous avez indiqué dans votre rapport. La situation n'est vraiment pas comme indiqué dans votre lettre. Je connais très bien notre point vue sur le travail et j'assure que la lois est respecté, et je ne comprends toujours pas pourquoi vous avez exprimé votre point vue avec des mots shpqueant. Je vous assurez que nous avons aucun problème avec les ouvriers. Et encore plus de blabla, maar ik ga slapen.
 
Ja ik wist zo snel het Nederlands woord er voor. Jan Peter Balkenende was daar een meester in. Heel veel worden gebruiken om maar niet te antwoorden. Wat kon ik me daar aan ergeren zeg.
Grappige is dat ik het begrip wordsalad al langere tijd hoor, maar mij pas zojuist bedacht dat wij allang een mooie equivalent hebben met de brij.

En als JP het niet redde met de brij kon hij nog altijd terugvallen op een: 'u kijkt zo lief'....
 
Uit het algemene nieuwsberichten topic.....
Zelfs dat eerste is nog niet zo duidelijk. Neger was tot tien jaar geleden een vrij normaal woord, langer terug zelfs een volledig normaal woord (Op de basisschool stond in de bibliotheek het boek “De negerhut van oom Tom”) En stel dat die persoon pas recent in NL woont, en toch heel goed sjoelen kan, dan kan een man op leeftijd dat zonder racistisch te zijn zo verwoorden.
Dan zou je moeten zeggen "die neger kan goed sjoelen". "Goed sjoelen voor een neger" klinkt m.i. toch wel dat negers niet kunnen sjoelen.
Maar neger wordt nou eenmaal gezien als een racistische uiting. Uit respect voor een donker persoon (oprecht: hoe moet ik 'ze' wel noemen? Ik twijfel vaak) zeg ik het gewoon niet
Vooral wanneer je allerlei liedjes voorbij hoort komen met het woord "nigger" erin. Ik heb, zoals -040- ook aangeeft, bijna mijn hele leven gewoon gedacht dat neger een donker persoon was en dat ik een blanke was. Zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Lastig te begrijpen waarom dat nu ineens dan niet meer kan. Ik vind persoonlijk zwarte en witte onaardiger klinken dan neger en blanke.
yo, gast. Jij met dat 'kleur' shirt. Hallo, jij daar.
Hmm ja, je hebt het toch ook over blonde mensen of roodharigen? Waarom dan niet huidskleur mogen gebruiken als omschrijving? Als er 1 blanke in een groep van 10 donkeren (?) staat, dan zou je toch ook die blanke zeggen? Dat is het snelst zichtbaar.
Hier sluit ik mij wel bij aan. Persoon in kwestie moet het de ander de eerste keer vergeven dat ie ernaast zit en dan gewoon corrigeren.

Het wordt trouwens wel ingewikkelder bij mensen met gender fluidity: mensen die zich soms man voelen en soms vrouw. Daar zou je een pet voor moeten uitvinden 😅
Gisteren liet mijn zoon een lijst va 28 genders zien. In het Engels, vond ik overigens nog wat lastiger lezen. Maar dan raak je compleet de weg kwijt en krijg ik wel de gedachte: doe even normaal, zeg. Ik kreeg daar het pastafari-gevoel bij: een parodie.
 
Gisteren liet mijn zoon een lijst va 28 genders zien. In het Engels, vond ik overigens nog wat lastiger lezen. Maar dan raak je compleet de weg kwijt en krijg ik wel de gedachte: doe even normaal, zeg. Ik kreeg daar het pastafari-gevoel bij: een parodie.
Ik hoorde laatst dat 1/5 pubers zichzelf tegenwoordig anders identificeert als 'normaal'. Nu zal dat wel een gevalletje van Der Jaufe 65% statistiek zijn, en misschien ook alleen van toepassing op Amerika, maar ik vind het wel zorgelijk. Waar je vroeger toen ik op de middelbare zat de gothics, skaters, nerds en populaire kids had heb je nu de panseksuelen, biseksuelen en cis-mannen en vrouwen. Tuurlijk zijn er een aantal die oprecht voelen dat ze in een ander lichaam zitten, maar ik heb het idee dat een hoop kids zich zo identificeren om ergens bij te horen.

Hopelijk houden ze de regelgeving enorm streng mbt geslachtsverandering, want zoiets moet je niet aan een puber over laten die de eigen gevoelens en gedachtes nog maar amper onder controle heeft.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan