Racisme & Discriminatie

Filmen op airside mag niet, maar staat geen ontslag op maar aantekening. Hun zijn dan er uit gekickt omdat KLM natuurlijk een statement wilt maken, stel je voor dat ze het als humor zien en racisme niet serieus nemen.. puh puhhhhh kan echt niet jo
Dus als iemand als homo geboren wordt in Hongarije moet hij maar ergens anders wonen want de bestuurders daar hebben nou eenmaal wat tegen ze maar als de bestuurders gedrag zien wat ze niet willen accepteren dan moeten ze niet zeuren want grapje? Welkom in de wondere wereld van Q.
 
Dus als iemand als homo geboren wordt in Hongarije moet hij maar ergens anders wonen want de bestuurders daar hebben nou eenmaal wat tegen ze maar als de bestuurders gedrag zien wat ze niet willen accepteren dan moeten ze niet zeuren want grapje? Welkom in de wondere wereld van Q.


Eh, de homo & geloof volg ik nog de rest nee.
Bestuurders hebben zich ook aan de zelfde regels te houden, als 1 uit de kast wilt komen gaat dat dus ook niet lukken of mogen. Dat ze met andere regeltjes in hun voordeel schuiven en draaien is logisch, daar voor zit je in de politiek.
 
Eh, de homo & geloof volg ik nog de rest nee.
Bestuurders hebben zich ook aan de zelfde regels te houden, als 1 uit de kast wilt komen gaat dat dus ook niet lukken of mogen. Dat ze met andere regeltjes in hun voordeel schuiven en draaien is logisch, daar voor zit je in de politiek.
Idd laten we ook helemaal niet staan voor de rechtvaardigheid en vrijheid als universele waarden. Want het is logisch dat mensen gemarteld worden en geëxcuseerd in een land waar de bestuurders dat niet dulden. Dit neigt echt naar nihilisme.
 
Idd laten we ook helemaal niet staan voor de rechtvaardigheid en vrijheid als universele waarden. Want het is logisch dat mensen gemarteld worden en geëxcuseerd in een land waar de bestuurders dat niet dulden. Dit neigt echt naar nihilisme.
Ik zou het zelf minder subtiel omschreven hebben. Dus dank! (Y)
 
Vroeger waren Belgen dom, Turken stonken, Marokkanen jatten je fiets, homo’s kregen AIDS, Indo’s kaapten de trein en zwarten de blonde meisjes. Gelukkig zijn Belgen nog steeds dom. Het wordt anders zó ingewikkeld.

Humor mag best een beetje bijten en schuren. En een grap kan nog steeds een grap zijn, zelfs wanneer het lijdend voorwerp er niet om kan lachen. Gelukkig voelen de meeste mensen vrij redelijk aan wanneer iets een grap is en wanneer racisme. De kunst is om een beetje te laveren tussen niet alles te bestempelen als racisme, maar echt racisme wel aan te pakken. Alleen ligt die scheidslijn voor iedereen net een beetje anders. Jezelf, je geloof, je kleur, je afkomst, je geaardheid en eigenlijk je hele indentiteit niet te serieus nemen lijkt me in deze tijden geen overbodige luxe.
Dat 3 spelers op social media worden besmeurd met allerlei racistische drek omdat ze een pingel hebben gemist, geeft echter wel aan dat we nog een weg te gaan hebben.
 
Eh, de homo & geloof volg ik nog de rest nee.
Bestuurders hebben zich ook aan de zelfde regels te houden, als 1 uit de kast wilt komen gaat dat dus ook niet lukken of mogen. Dat ze met andere regeltjes in hun voordeel schuiven en draaien is logisch, daar voor zit je in de politiek.
Ik doel op het feit dat de Hongaarse politiek mag besluiten om een anti-homowet in te stellen. Dan is jou reactie dat dit hun goed recht is. Als je de pech hebt om als homo geboren te worden in dit land is jammer dan. Ga maar ergens anders wonen.
Maar als het bestuur van KLM besluit om een aantal gasten zichzelf te filmen op airside (wat niet mag) dat op internet knallen of in elk geval delen met anderen (wat niet mag) gaan ontkennen dat zij dat waren (wat gewoon dom is) dan is dat idioot en moeten ze maar tegen een grapje kunnen. (waar ik jouw uitleg overigens wel geloof, en dat het dus inderdaad een grapje was)
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Laten we Afrika even mee gaan nemen in de vergelijking. Dan komt de balans weer terug met racisme door de negers tegen de blanken.

Sorry maar we doen tegenwoordig alsof een racist alleen maar blank kan zijn, dat is gewoon onzin.

Dat zeg ik nergens. Juist niet. Ook compleet niet wat ik beoog te zeggen in mn posts.

En t is geen wedstrijdje wie t meeste last heeft van racisme.
Maar ga me niet vertellen dat in onze westerse wereld het racisme 'in balans' is tussen alle groepen.

Afrika, waar het woord apartheid NB vandaan komt, is wel een erg ongelukkige om mee te nemen als je het over balans hebt btw o.O
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik was heel erg serieus. Ik had het overigens niet over Floyd. De Noord Afrikanen die in België en Frankrijk hele wijken terroriseren en slopen als er één van hun criminele vriendjes verongelukt tijdens een achtervolging door de politie. Want racisme.
In Nederland zag ik onlangs nog een Marokkaan wiens auto op maandag werd afgesleept (terwijl hij op vrijdag al bericht had gehad dat zijn auto weg moest ivm werkzaamheden of weet ik wat) volledig hysterisch losgaan op de mensen van handhaving die de sleepmeneer moesten beschermen. Want...Je raadt het al; "Raziest! Fazjiest!"

Mijn ouders hadden vroeger een cafetaria. Daar gold de regel 'na 23:30 wordt er geen geld meer gewisseld voor de gokkast, ivm sluiting om 0:00 uur'. Een Turkse klant zit te gokken, wil om 23:50 nog een geeltje wisselen voor knaken en krijgt nul op rekest. "Jij bent een racist! Vuile kanker Nederlander! Kankerracist!" Dat was tegen mijn vader gericht. Ik was een jochie van een jaar of dertien en ik kan je vertellen dat dat best indruk maakt op een kind. Temeer omdat mijn vader nooit naar kleur keek. We hadden verdomme zelfs jarenlang twee Turkse kinderen in huis. Die waren hele dagen bij ons omdat hun moeder zich de tering moest werken om rond te komen. Wij hielden van die twee kinderen als waren ze direct familie. Maar die racisme roepende klootzakken hebben mijn vader wel veranderd. "Ik kom je huis in de fik steken. Ik ga je steken als ik je zie. Ik maak je dood. Kankerracist!" Mind you, om een paar knaken voor de gokkast. Ik maak me echt weer boos nu ik er over typ.

Zijn 'ze allemaal' slecht? Nee, natuurlijk niet. Ik heb véél vrienden met een migratieachtergrond.
Maar kom mij nou niet vertellen dat de racisme er door 'mensen van kleur' niet te pas en te onpas wordt bijgehaald, want dat is echt los van de realiteit in mijn leefomgeving. Sterker nog; mijn Arubaanse buurman en inmiddels bijzonder goede vriend ergert zich er dood aan. "Alles is hier racisme!? Waarom is dat joh?"

Dus nogmaals; Ja ik was serieus. Bloedserieus.
Maar even hier reageren om on topic te komen.

Allereerst sluit ik me aan bij de post van Brainz in zijn reactie. Dat we het daar hebben nav de moord op de Vries is belachelijk. (Niet door jou, jij reageert alleen maar in de discussie die ontstaat). De moord op de Vries is geen racisme maar een intimidatie tegen de kroongetuigen. Ook mee eens dat er hier in het westen er een verschil is tussen racisme tegen minderheden of tegen de gevestigde orde. (en hij kan het weten als minderheid hier op het forum. Want laten we eerlijk zijn: hij wordt hier nog net gedoogt en we zeggen welkom maar we denken wat anders toch? :grin:)

Ik denk dat je twee verschillende situaties aanhaalt: 1) De man in het cafetaria van je ouders/ de man die zijn auto weggesleept ziet worden. 2) De jongeren in Belgie en Frankrijk.

De eerste situatie kan ik kort over zijn. Is verkeerd, moet niet gebeuren maar naar mijn inschatting zijn dit geen mensen die daadwerkelijk geloven dat het racisme is maar hun gelijk willen halen of willen kwetsen. Om gelijk te krijgen is agressiviteit helaas een effectief middel. Fout, dom en irritant. Maar ik heb ook wel eens tegen vrienden geroepen dat het kut-homo's zijn terwijl ik kwaad was. Ook dom, fout en irritant.

De tweede situatie is wat genuanceerder denk ik dan dat je het nu stelt. Het begint al dat je meld dat het criminelen zijn. Het zijn jongeren die (voor westerse begrippen) een uitzichtloos bestaan hebben en denk ik ook slachtoffer zijn van systematische racisme. We krijgen uiteindelijk te lezen dat de politie een verdachte aangereden heeft en dat daarop rellen zijn ontstaan maar is dat het hele verhaal. Staan die jongeren daar te rellen omdat er een geharde crimineel is overleden tijdens een vluchtpoging? Of is het een jongen die een controle uit de weg ging (vanwege een opgevoerde scooter) die de politie met veel te veel risico probeerde te stoppen? Wellicht is beide niet waar.

Maar dat is denk ik de kern van het probleem: Racisme heeft net als alle communicatie een zender en een ontvanger. Er zijn zenders die doelbewust racistisch zijn. Aan beide kanten. Eigenlijk is dat niet zo'n probleem omdat hiertegen makkelijk opgetreden kan worden of afstand gedaan kan worden. Maar het grotere probleem zit hem in
a) de zender die niet bewust racistisch is. Door een domme vraag te stellen of door een term te gebruiken waarvan die niet weet dat het racistisch is. Of een grapje maakt die voor de duizenste keer verteld is.
b) de ontvanger die iets als racistisch bestempeld terwijl dit niet zo is. Een soort van response Bias dat mensen bepaalde zaken te snel beoordeeld hebben als racistisch. Mijn vrouw heeft een ander idee over opmerkingen tegen mijn kinderen dan ik. Iemand die afgewezen wordt door een functie en daarvan denkt dat het racisme is. Het probleem hiermee is dat er een basis aan te grondslag ligt. Statitsch gezien worden minderheden gediscrimineerd bij het zoeken van werk. Mijn vrouw heeft bepaalde opmerkingen al duizenden keren gehoord. Die jongeren die gaan rellen worden wellicht veel vaker gecontroleerd en harder aangepakt.

Ik ben het met je eens dat er te snel racisme geroepen wordt (zie mijn mening over Floyd), dat individuen dit te snel roepen en dat elk volk dit doet. Als je iemand vraagt om een racist voor te stellen dan zien we allemaal een kale blanke man voor ons. Dit is irritant en onterecht. Maar het probleem is denk ik wat gecompliceerder dan je het brengt.
 
Ooit in Nigeria geweest? Of welk West Afrikaans land dna ook...
Ja daaahaag, daar ga ik echt niet naar toe als blanke!
:geek:



Welk punt wil je nou eigenlijk maken? Want ik zie niet in waarom de discussie daar ineens over gaat.

Sluit me iig aan bij de post van Brainz in t andere topic. Het gaat om minderheden die t meeste te maken hebben met racisme. En de minderheden in onze westerse wereld zijn niet blank.
Daar hebben we hier in NL mee te maken mbt racisme, niet wat er in Nigeria al dan niet gebeurt.
 
Ja daaahaag, daar ga ik echt niet naar toe als blanke!
:geek:



Welk punt wil je nou eigenlijk maken? Want ik zie niet in waarom de discussie daar ineens over gaat.

Sluit me iig aan bij de post van Brainz in t andere topic. Het gaat om minderheden die t meeste te maken hebben met racisme. En de minderheden in onze westerse wereld zijn niet blank.
Daar hebben we hier in NL mee te maken mbt racisme, niet wat er in Nigeria al dan niet gebeurt.
Nou ben ik hier als buitenlander een minderheid en toch blank. ;)
Maar het verschild per persoon, situatie en ervaring. Ik bracht een keer de kinderen naar school, en werd op de weg terug door twee in burger geklede agenten naar mijn personalia gevraagd. Gelukkig had ik die (toevallig :grin:) bij me. Zij konden mij niet vertellen waarom zij dit van mij moesten hebben. Maar het zal wel: man, in zwart gekleed, niet geschoren: verdacht. Na afloop denk je: apart.
Maar als je 20 keer per jaar zonder reden wordt aangehouden, dan denk je vast iets anders.
 
Maar het probleem is denk ik wat gecompliceerder dan je het brengt.
Even heel kort, want ik vind het een onderwerp waar we nooit uit gaan komen, terwijl we het -naar ik hoop- eigenlijk allemaal wel eens zijn. Waarmee ik overigens je post niet tekort wil doen.

Het probleem is inderdaad véél gecompliceerder. Ik haalde wat voorbeelden aan en ik kan er zo nog 20 opboeren. Dat ik als kale blanke man in mijn eigen land per definitie al 1-0 achter sta wanneer ik een discussie over racisme aan zou gaan (niet hier en niet met jou, maar in het algemeen) zegt alles.

Juist omdat het probleem zo gecompliceerd is kunnen we die discussie denk ik nooit echt goed voeren. Eenieder beleeft zijn omgeving en de informatie die tot hen komt op zijn of haar eigen manier en daarom is de mening die je vormt altijd gekleurd (pun intended ;)).
We moeten vooral uitkijken dat we niet doorslaan in ons hokjesdenken én in onze gevoeligheid.
 
Even heel kort, want ik vind het een onderwerp waar we nooit uit gaan komen, terwijl we het -naar ik hoop- eigenlijk allemaal wel eens zijn. Waarmee ik overigens je post niet tekort wil doen.

Het probleem is inderdaad véél gecompliceerder. Ik haalde wat voorbeelden aan en ik kan er zo nog 20 opboeren. Dat ik als kale blanke man in mijn eigen land per definitie al 1-0 achter sta wanneer ik een discussie over racisme aan zou gaan (niet hier en niet met jou, maar in het algemeen) zegt alles.

Juist omdat het probleem zo gecompliceerd is kunnen we die discussie denk ik nooit echt goed voeren. Eenieder beleeft zijn omgeving en de informatie die tot hen komt op zijn of haar eigen manier en daarom is de mening die je vormt altijd gekleurd (pun intended ;)).
We moeten vooral uitkijken dat we niet doorslaan in ons hokjesdenken én in onze gevoeligheid.
Maar is een groot deel van die achterstand als blanke man en “alle blanken zijn racisten” en “wij zijn zielig want slavernij verleden” en op een terrasje zitten is “white privalige“ niet vooral een online fenomeen.

Ik ken eigenlijk niemand die in het echte leven er zo instaat. Ik heb met heel veel maatschappelijke discussies het gevoel dat deze gevoerd wordt namens mensen die in het echte leven weinig voorkomen tegen mensen die niemand persoonlijk kent omdat ze vrij weinig voorkomen.
 
Maar is een groot deel van die achterstand als blanke man en “alle blanken zijn racisten” en “wij zijn zielig want slavernij verleden” en op een terrasje zitten is “white privalige“ niet vooral een online fenomeen.

Ik ken eigenlijk niemand die in het echte leven er zo instaat. Ik heb met heel veel maatschappelijke discussies het gevoel dat deze gevoerd wordt namens mensen die in het echte leven weinig voorkomen tegen mensen die niemand persoonlijk kent omdat ze vrij weinig voorkomen.
Wijnaldum staat er zo in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan