Racisme & Discriminatie

Ehh... Ja. Ik doe een poging tot uitleggen, maar zeker weten doe ik het niet. Ik geef ook zeker het voordeel van de twijfel, wellicht onterecht. Volgens mij bedoelt ie dus te zeggen dat hij ook wel lekker zou willen chillen op een terrasje op een mooie dag zoals die dag, maar dat zijn strijd tegen racisme (en de bijbehorende verplichtingen zoals aanschuiven bij dit programma) ervoor zorgen dat dat niet kan... en niet zozeer 'witte privilege' in het algemeen.

Dat zal hij inderdaad bedoeld hebben. Maar het kwam er verrekkes onhandig uit. Hij had ook gewoon kunnen zeggen "ik baal ervan dat ik moet strijden tegen racisme, want nu moet ik op mijn vrije zondag naar dit kutprogramma komen en jullie hebben niet eens voor wijn en pizza gezorgd."
 
Dat zal hij inderdaad bedoeld hebben. Maar het kwam er verrekkes onhandig uit. Hij had ook gewoon kunnen zeggen "ik baal ervan dat ik moet strijden tegen racisme, want nu moet ik op mijn vrije zondag naar dit kutprogramma komen en jullie hebben niet eens voor wijn en pizza gezorgd."

haha, dat zou een ideale uitspraak zijn geweest.

Ik denk ook dat hij meer bedoelt: zo'n zorgeloze levensstijl, waarin je niet de hele tijd erop wordt gewezen - soms subtiel, soms wat meer expliciet - dat je een andere kleur hebt. Gewoon lekker een wijntje, in een land waarvan je weet: ik hoor erbij - ik hoor bij de club. Hij zou immers maar op hetzelfde witte terrasje hoeven te gaan zitten, en hij zou meteen tientallen ogen in zijn nek voelen.

Een actievoerende boer zou hetzelfde kunnen zeggen: fijn zorgeloos een wijntje, zonder dat je de hele tijd eraan wordt herinnerd dat je het milieu vervuilt.

Ik vind het eigenlijk wel een goede les voor de argeloosheid en zorgeloosheid waarmee veel blasé Amsterdamse proseccorupsen op hun terrasjes hangen, hun zaakjes wel voor elkaar hebben, en zich geen fuck aantrekken van mensen in dit land die het niet zo eenvoudig hebben - of dat nu minderheden, boeren, gele hesjes of wat dan ook zijn.
 
haha, dat zou een ideale uitspraak zijn geweest.

Ik denk ook dat hij meer bedoelt: zo'n zorgeloze levensstijl, waarin je niet de hele tijd erop wordt gewezen - soms subtiel, soms wat meer expliciet - dat je een andere kleur hebt. Gewoon lekker een wijntje, in een land waarvan je weet: ik hoor erbij - ik hoor bij de club. Hij zou immers maar op hetzelfde witte terrasje hoeven te gaan zitten, en hij zou meteen tientallen ogen in zijn nek voelen.

Een actievoerende boer zou hetzelfde kunnen zeggen: fijn zorgeloos een wijntje, zonder dat je de hele tijd eraan wordt herinnerd dat je het milieu vervuilt.

Ik vind het eigenlijk wel een goede les voor de argeloosheid en zorgeloosheid waarmee veel blasé Amsterdamse proseccorupsen op hun terrasjes hangen, hun zaakjes wel voor elkaar hebben, en zich geen fuck aantrekken van mensen in dit land die het niet zo eenvoudig hebben - of dat nu minderheden, boeren, gele hesjes of wat dan ook zijn.


Waar ik bij moet opmerken dat Prosecco echt niet te hachelen is. Zo, ik ben blij dat ik toch nog heb kunnen bijdragen aan dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Een hart onder de riem voor Quagmire Bij Sparta lijkt het misschien toch ook wel wat op Schiphol. Tenminste volgens Hugo Borst.

Ik geloof best dat die gasten onderling gewoon grappen maken. Dat gebeurd overal (al dan niet op een andere manier dan bij Quag :maniac:) Gelukkig maar. Zolang je het van elkaar kunt hebben en grenzen kunt aangeven is er geen probleem toch. Hoe vaak ze mij wel niet rooie of vuurtoren hebben genoemd. Je maakt een grapje terug, doet zelf mee (zelfspot kunnen hebben, altijd een goede eigenschap) en wanneer ik het beu was dan zei ik er wat van. Moet kunnen toch, zolang het maar geen pesten/denigrerend wordt
 
Ik denk ook dat hij meer bedoelt: zo'n zorgeloze levensstijl, waarin je niet de hele tijd erop wordt gewezen - soms subtiel, soms wat meer expliciet - dat je een andere kleur hebt. Gewoon lekker een wijntje, in een land waarvan je weet: ik hoor erbij - ik hoor bij de club. Hij zou immers maar op hetzelfde witte terrasje hoeven te gaan zitten, en hij zou meteen tientallen ogen in zijn nek voelen.
Maar zou hij dan niet meer aangekeken worden op de persoon, die hij is, dan op de kleur van zijn huid? Serieus, kijkt er iemand op van een donker persoon op een terrasje? Dat is niet mijn wereld.
 
Maar zou hij dan niet meer aangekeken worden op de persoon, die hij is, dan op de kleur van zijn huid? Serieus, kijkt er iemand op van een donker persoon op een terrasje? Dat is niet mijn wereld.

De rasta's zullen zeker bijdragen, ja. :)

Ik moet zeggen dat ik laatst op een 'wit' terrasje zat in Rotterdam (beetje stijlvolle, 'wat hebben we het toch goed' grand café), en aan één tafel zaten zwarte mensen. Ik keek daar wel naar; het viel me enorm op. En ik was zeker niet de enige. En wat is dat dan... Vat het gewoon op, omdat ze nu eenmaal zwart zijn in een witte omgeving? Of speelt toch ook een impliciete ,'bias' mee van: wat doen die nu hier? Ik kan er eerlijk gezegd geen antwoord op geven. En ik zou ook zeker niet willen zeggen dat we daar 'overheen' moeten komen. Dingen vallen nu eenmaal op, en onderscheid maken we allemaal. Beetje nieuwsgierig blijven naar je eigen blik, kan natuurlijk wel.
 
Maar zou hij dan niet meer aangekeken worden op de persoon, die hij is, dan op de kleur van zijn huid? Serieus, kijkt er iemand op van een donker persoon op een terrasje? Dat is niet mijn wereld.
Wij hadden een loopevenement en toen vroeg een donkere man die op een terras zat in een dorpje in Brabant mij wat wij aan het doen was. Effe staan buurten, en weer verder. Toch mooi als er normaal wordt gedaan, maakt de wereld een stukje fraaier.
 
Of speelt toch ook een impliciete ,'bias' mee van: wat doen die nu hier? Ik kan er eerlijk gezegd geen antwoord op geven.
Jawel, dat weet je heel goed. Als je één blauwe knikker in een veld vol rode knikkers legt, valt die blauwe knikker op. Dat is nou eenmaal zo.
Die impliciete bias zit blijkbaar in jouw hoofd, niet in het mijne.
 
Jawel, dat weet je heel goed. Als je één blauwe knikker in een veld vol rode knikkers legt, valt die blauwe knikker op. Dat is nou eenmaal zo.
Die impliciete bias zit blijkbaar in jouw hoofd, niet in het mijne.
Maar misschien net zoveel, als dat er ineens een tafel met Hells Angels aanschuift? Of een vrijgezellenfeest volop leuke 20-jarige blondines? Of 6 blinde mannen? Ik zie het verschil niet en verbaas me er dus over dat er mensen opkijken van donkere mensen in een café.
 
Maar misschien net zoveel, als dat er ineens een tafel met Hells Angels aanschuift? Of een vrijgezellenfeest volop leuke 20-jarige blondines? Of 6 blinde mannen? Ik zie het verschil niet en verbaas me er dus over dat er mensen opkijken van donkere mensen in een café.
Dit dus.... Dank!
 
Jawel, dat weet je heel goed. Als je één blauwe knikker in een veld vol rode knikkers legt, valt die blauwe knikker op. Dat is nou eenmaal zo.
Die impliciete bias zit blijkbaar in jouw hoofd, niet in het mijne.

Hm, tja, ik zou willen dat ik zo bevrijd was van vooroordelen als jij. Maar ik denk wel dat jij de uitzondering bent. Er zijn op dit terrein tal van psychologische onderzoeken gedaan - natuurlijk valt een blauwe knikker op tussen rode, maar het gaat er ook om welke waarde je vervolgens aan die blauwe geeft. Dat is geen 'in your face' racisme, maar zit in hele kleine dingetjes (bijvoorbeeld net iets verder weg gaan zitten van zwarte mensen of, als je de keuze hebt: er minder snel naast gaan zitten). Er is inmiddels volop wetenschappelijke data hierover. Ook fascinerend: hoe we achteraf in staat zijn om bepaalde beslissingen op basis van vooroordelen (bijvoorbeeld bij sollicitanten) te rationaliseren. We zijn gewoon heel goed in recht praten wat krom is. Zijn we daarmee racisten? Nee, natuurlijk niet. Dit soort van biases worden vaak gestuurd door evolutionair oudere delen van het brein (amygdala etc.), gelukkig hebben we ook een neocortex met hogere functies als ethiek, die reacties kan bijsturen of overrulen.

Mikasa : het is niet echt 'opkijken' - dit soort zaken gaan vaak onbewust. Het is niet voor niks 'impliciet'. En het is ook helemaal niet gek. We zijn allemaal ingebed in een cultuur, waarin verschillen subtiel en minder subtiel worden uitgespeeld. En we hebben een evolutionair prima verklaarbare afstand tot wat niet tot de 'eigen groep' behoort. Ik zou er zeker niet voor willen pleiten om dit allemaal te bestrijden, dat zou tegen onze natuur ingaan. Bovendien wantrouw ik de boodschap dat 'we allemaal hetzelfde' zijn. We zouden juist verschillen moeten accepteren. Maar introspectie kan geen kwaad.
 
Maar misschien net zoveel, als dat er ineens een tafel met Hells Angels aanschuift? Of een vrijgezellenfeest volop leuke 20-jarige blondines? Of 6 blinde mannen? Ik zie het verschil niet en verbaas me er dus over dat er mensen opkijken van donkere mensen in een café.

Overigens zullen ook bij een tafel vol met jonge blondines diverse meer oudere delen van het brein actief zijn. Maar ik heb sterk het vermoeden - dat mag ik toch wel zeggen op een voetbalforum - dat daar een andere waarde uitrolt dan bij een tafel vol zwarte mensen. Er zullen andere bloedstromen worden aangestuurd, stel ik me zo voor... ;)
 
Hm, tja, ik zou willen dat ik zo bevrijd was van vooroordelen als jij. Maar ik denk wel dat jij de uitzondering bent. Er zijn op dit terrein tal van psychologische onderzoeken gedaan - natuurlijk valt een blauwe knikker op tussen rode, maar het gaat er ook om welke waarde je vervolgens aan die blauwe geeft. Dat is geen 'in your face' racisme, maar zit in hele kleine dingetjes (bijvoorbeeld net iets verder weg gaan zitten van zwarte mensen of, als je de keuze hebt: er minder snel naast gaan zitten). Er is inmiddels volop wetenschappelijke data hierover. Ook fascinerend: hoe we achteraf in staat zijn om bepaalde beslissingen op basis van vooroordelen (bijvoorbeeld bij sollicitanten) te rationaliseren. We zijn gewoon heel goed in recht praten wat krom is. Zijn we daarmee racisten? Nee, natuurlijk niet. Dit soort van biases worden vaak gestuurd door evolutionair oudere delen van het brein (amygdala etc.), gelukkig hebben we ook een neocortex met hogere functies als ethiek, die reacties kan bijsturen of overrulen.

Mikasa : het is niet echt 'opkijken' - dit soort zaken gaan vaak onbewust. Het is niet voor niks 'impliciet'. En het is ook helemaal niet gek. We zijn allemaal ingebed in een cultuur, waarin verschillen subtiel en minder subtiel worden uitgespeeld. En we hebben een evolutionair prima verklaarbare afstand tot wat niet tot de 'eigen groep' behoort. Ik zou er zeker niet voor willen pleiten om dit allemaal te bestrijden, dat zou tegen onze natuur ingaan. Bovendien wantrouw ik de boodschap dat 'we allemaal hetzelfde' zijn. We zouden juist verschillen moeten accepteren. Maar introspectie kan geen kwaad.
Ik wil zeker niet beweren dat ik geen vooroordelen heb, of misschien wel eens mensen uit de weg ga. Maar ik zie dit op een terrasje echt niet gebeuren. De mensen gedragen zich gewoon, toch? Daar ga ik wel vanuit. Als het een vervelende groep is, is het wat anders. Maar dat heeft ook weer niks met kleur te maken. Nee, ik blijf het een raar statement vinden.
 
Overigens zullen ook bij een tafel vol met jonge blondines diverse meer oudere delen van het brein actief zijn. Maar ik heb sterk het vermoeden - dat mag ik toch wel zeggen op een voetbalforum - dat daar een andere waarde uitrolt dan bij een tafel vol zwarte mensen. Er zullen andere bloedstromen worden aangestuurd, stel ik me zo voor... ;)
Ligt er aan. Zouden zomaar dezelfde bloedstromen kunnen zijn als het om leuke 20-jarige zwarte dames gaat (a)
 
Hm, tja, ik zou willen dat ik zo bevrijd was van vooroordelen als jij. Maar ik denk wel dat jij de uitzondering bent. Er zijn op dit terrein tal van psychologische onderzoeken gedaan - natuurlijk valt een blauwe knikker op tussen rode, maar het gaat er ook om welke waarde je vervolgens aan die blauwe geeft. Dat is geen 'in your face' racisme, maar zit in hele kleine dingetjes (bijvoorbeeld net iets verder weg gaan zitten van zwarte mensen of, als je de keuze hebt: er minder snel naast gaan zitten). Er is inmiddels volop wetenschappelijke data hierover. Ook fascinerend: hoe we achteraf in staat zijn om bepaalde beslissingen op basis van vooroordelen (bijvoorbeeld bij sollicitanten) te rationaliseren. We zijn gewoon heel goed in recht praten wat krom is. Zijn we daarmee racisten? Nee, natuurlijk niet. Dit soort van biases worden vaak gestuurd door evolutionair oudere delen van het brein (amygdala etc.), gelukkig hebben we ook een neocortex met hogere functies als ethiek, die reacties kan bijsturen of overrulen.

Mikasa : het is niet echt 'opkijken' - dit soort zaken gaan vaak onbewust. Het is niet voor niks 'impliciet'. En het is ook helemaal niet gek. We zijn allemaal ingebed in een cultuur, waarin verschillen subtiel en minder subtiel worden uitgespeeld. En we hebben een evolutionair prima verklaarbare afstand tot wat niet tot de 'eigen groep' behoort. Ik zou er zeker niet voor willen pleiten om dit allemaal te bestrijden, dat zou tegen onze natuur ingaan. Bovendien wantrouw ik de boodschap dat 'we allemaal hetzelfde' zijn. We zouden juist verschillen moeten accepteren. Maar introspectie kan geen kwaad.


Er zijn verschillende vooroordeeltesten (unconsious bias tests) online. Deze is van Harvard en je kunt kiezen uit verschillende tests https://implicit.harvard.edu/implicit/takeatest.html iedereen heeft vooroordelen, sommige bewust, sommige onbewust. Mijn teams volgen nu voor de 2e keer een "unconsious bias" training om ze bewust te maken van hun onbewuste vooroordelen. Mogelijk discriminatie aanpakken begint bij het (h)erkennen ervan.
In recruitment passen we een aantal technieken toe die diversiteit (in dit geval man-vrouw) helpen: 50% van de "long-list" kandidaten moeten vrouw zijn. tenminste 2 vrouwen in het interviewpanel. In Amerika zorgen we er ook voor dat we een "minority" in het interviewpanel hebben. De resultaten zijn zeer positief.
 
Mikasa : het is niet echt 'opkijken' - dit soort zaken gaan vaak onbewust. Het is niet voor niks 'impliciet'. En het is ook helemaal niet gek. We zijn allemaal ingebed in een cultuur, waarin verschillen subtiel en minder subtiel worden uitgespeeld. En we hebben een evolutionair prima verklaarbare afstand tot wat niet tot de 'eigen groep' behoort. Ik zou er zeker niet voor willen pleiten om dit allemaal te bestrijden, dat zou tegen onze natuur ingaan. Bovendien wantrouw ik de boodschap dat 'we allemaal hetzelfde' zijn. We zouden juist verschillen moeten accepteren. Maar introspectie kan geen kwaad.
Maar het is ook maar net hoe je ermee omgaat. Als ik in een restaurant zit en er komen mensen binnen, kijk ik standaard op, gewoon als een soort reflex. Grote kans dat meneer uit het Dumpertfilmpje dat opvat als: "Kijk, daar heb je er weer één die naar me kijkt! Irritant zeg, zeker omdat ik zwart ben." terwijl een 'wit' gezinnetje er helemaal niks van denkt.
Natuurlijk komt dit doordat hij ervaring heeft met racisme, maar het helpt niet om dan achter élke handeling iets racistisch te zien. En dat is nu wat er een beetje gaande is.
 
maar het gaat er ook om welke waarde je vervolgens aan die blauwe geeft. Dat is geen 'in your face' racisme, maar zit in hele kleine dingetjes (bijvoorbeeld net iets verder weg gaan zitten van zwarte mensen of, als je de keuze hebt: er minder snel naast gaan zitten)
Dit snap ik dus gewoon echt niet... Al ben je paars!
Ik heb afgelopen weekend gezellig met mijn Arubaanse buurman zitten buurten. Naast elkaar op dezelfde bank. High fives en fist bumps all around.

Van al die onderzoeken is er nog niet één geweest die mij of iemand in mijn omgeving heeft opgenomen in zo'n onderzoeksstatistiek.

Weet je waar ik wel als vanzelf op reageer? Opmerkingen als 'je bent echt wel racist, maar dat doe je zonder dat je het in de gaten hebt. Dus ook al denk je dat je geen problemen hebt met mensen van een ander ras... Dan is het tóch zo.' En het gekke is dan dat dat blijkbaar een fout is in het brein van witte mensen. Zwarte mensen? Nee, die kunnen dat niet. Die houden van iedereen. Jij bent een racist, zelfs als je voor je gevoel niets fout doet, doe je het toch. Zeg maar sorry.
Er is in Nederland momenteel veel racisme, maar niet jegens mensen met een andere kleur. Het is vooral tegen de blanke mensen. Nog gekker: Ook gewoon dóór andere blanke mensen. Dan is het uiteraard geen racisme meer, maar wellicht meer tribalisme? Geen idee, maar ik word er echt heel vals van. Tegen mensen die dat gedrag vertonen. Ongeacht afkomst.:fy:
 
Terug
Bovenaan Onderaan