PSV - FC Groningen | Zaterdag 26 januari | Eindstand: 2-1

Status
Je kunt niet meer reageren.

Rednas

Administrator
Administrator
WFzlG9S.png

Onderlinge ontmoetingen
De laatste 2 Eredivisie-ontmoetingen tussen PSV en FC Groningen in Eindhoven eindigden zonder doelpunten: op 28 augustus 2016 en vorig seizoen op 6 mei 2018, toen PSV al kampioen was geworden.
FC Groningen bleef nog nooit ongeslagen in 3 uitduels op rij bij PSV in de Eredivisie.
In totaal won FC Groningen slechts 1 van zijn 39 uitduels bij PSV in de Eredivisie (W1-G9-V29), een 2-3 zege op 29 maart 2014. Tjaronn Chery (64') maakte toen de winnende uit een vrije trap.
FC Groningen won maar 1 van zijn 39 uitduels in de Eredivisie op bezoek bij de regerend landskampioen (W1-G8-V30), 0-1 op bezoek bij AZ op 30 januari 2010.
Eerder dit seizoen won PSV met 1-2 in Groningen op 27 oktober 2018. De thuisploeg kwam op voorsprong door een penalty van Samir Memisevic (42'), maar PSV won alsnog door goals van Donyell Malen (45+1') en Denzel Dumfries (86').

PSV
PSV verspeelde punten in zijn 1e Eredivisie-duel van 2019, 2-2 op bezoek bij promovendus FC Emmen (na een 0-2 voorsprong). Ondanks dat puntenverlies bleven de Eindhovenaren koploper omdat Ajax later op de dag met 4-4 gelijkspeelde tegen Heerenveen.
In de laatste 25 jaar kwam het 1 keer voor dat PSV geen van zijn eerste 2 Eredivisie-duels na de winterstop won. In 2009 begon PSV met een 1-1 gelijkspel op bezoek bij Roda JC en een 2-2 gelijkspel in eigen huis tegen NAC.
PSV staat op 49 punten na 18 Eredivisie-duels. Alleen in 1987/1988 (55) en 1985/1986 (52) had PSV minimaal 52 punten na 19 Eredivisie-duels (alles omgerekend naar driepuntensysteem).
Alleen in 1987/1988 (79) en 1995/1996 (65) had PSV meer doelpunten gemaakt na 19 speelrondes dan het huidige doelpuntenaantal van 62.
PSV won zijn eerste thuisduel na de winterstop in elk van de voorgaande 5 kalenderjaren, sinds een 1-3 nederlaag tegen PEC Zwolle op 18 januari 2013.
PSV won elk van zijn 9 thuisduels dit Eredivisie-seizoen, waarin de club 36 keer scoorde en 2 tegengoals kreeg. Het laatste team dat punten meenam uit Eindhoven in een Eredivisie-duel was FC Groningen, na een 0-0 gelijkspel op 6 mei 2018 toen PSV al kampioen was geworden.
In totaal is PSV ongeslagen in 40 thuisduels in de Eredivisie (W36-G4-V0), sinds een 0-1 nederlaag tegen Feyenoord op 18 september 2016. PSV had slechts 3 langere ongeslagen thuisreeksen in de Eredivisie: 93 duels in 1983-1989, 53 duels in 1989-1992 en 44 duels in 1974-1976.
PSV is ongeslagen in 42 thuisduels in de Eredivisie op zaterdag (W36-G6-V0), sinds een 2-3 nederlaag tegen FC Groningen op 29 maart 2014.
PSV stond dit Eredivisie-seizoen in slechts 3 duels op achterstand: 4 minuten tegen FC Groningen (1-2 zege op 27 oktober 2018), 63 minuten tegen Feyenoord (2-1 nederlaag op 2 december 2018) en 24 minuten tegen AZ (3-1 zege op 22 december 2018).
PSV scoorde al 16 keer uit standaardsituaties dit Eredivisie-seizoen, samen met Heerenveen het meeste van alle teams. In 4 van de voorgaande 6 Eredivisie-seizoen eindigde PSV als het team met de meeste doelpunten uit standaardsituaties.
PSV scoorde dit Eredivisie-seizoen al 9 keer via een invaller, minimaal 3 treffers meer dan elke andere club (Ajax en FC Emmen 6).
Luuk de Jong is dit Eredivisie-seizoen topscorer met 15 goals. Hij heeft nog 1 doelpunt nodig voor zijn 100e voor PSV (81 Eredivisie, 11 Europees, 5 KNVB-beker, 2 Johan Cruijff Schaal).
Op de topscorersranglijst van PSV in de Eredivisie staat De Jong een gedeeld 9e plek, samen met Harry Lubse (beiden 81 goals). Op de 8e plek staat René van de Kerkhof met 85 goals.
De Jong scoorde in 6 van zijn laatste 7 thuisduels voor PSV in de Eredivisie (totaal 8 goals).
Steven Bergwijn was direct betrokken bij een doelpunt in 13 van zijn laatste 14 Eredivisie-duels (totaal 8 goals/8 assists).
Bergwijn kan voor het eerst in zijn carrière scoren in 3 opeenvolgende thuisduels van PSV in de Eredivisie.
Mohammed Amine Ihattaren zat op de bank tijdens het 2-2 gelijkspel bij Emmen. Ihattaren is 16 jaar en 348 dagen oud op de dag van deze wedstrijd en kan de 4e jongste speler worden voor PSV in de Eredivisie, na Stanley Bish (16-102 in 1967), Wilfred Bouma (16-133 in 1994) en Willy Janssen (16-198 in 1976).
Hirving Lozano (4) staat op scherp.

FC Groningen
FC Groningen startte 2019 met een 3-0 thuiszege op Heracles Almelo. In de laatste 35 jaar won FC Groningen slechts 1 keer zijn eerste 2 competitieduels na de winterstop. In 2005 begon Groningen met Eredivisie-overwinningen op ADO (0-3) en De Graafschap (1-0).
FC Groningen pakte 14 punten in de laatste 8 speelrondes in de Eredivisie. Alleen Ajax (22), PSV (19), AZ (16) en Feyenoord (16) pakten meer punten in deze periode (Vitesse ook 14).
De laatste 2 uitduels van Groningen eindigden in 0-0 (bij VVV en Fortuna). Groningen kan het clubrecord evenaren van 3 opeenvolgende uitduels in de Eredivisie zonder tegendoelpunt. De Groningers deden dit 5 keer eerder, meest recentelijk van april tot mei 2009.
Groningen kan voor het eerst sinds augustus-oktober 2015 niet scoren in 4 uitduels op rij in de Eredivisie.
FC Groningen won slechts 1 van zijn laatste 7 uitduels in de Eredivisie (W1-G2-V4), 2-4 op bezoek bij Excelsior op 2 november 2018.
FC Groningen verloor geen van zijn laatste 9 Eredivisie-wedstrijden in de maand januari (W3-G6-V0), sinds een 1-4 nederlaag in eigen huis tegen FC Utrecht op 17 januari 2016.
Thomas Bruns scoorde 2 keer tijdens zijn Eredivisie-debuut voor FC Groningen. Geen enkele speler scoorde meer dan 2 keer in zijn eerste 2 Eredivisie-duels voor Groningen.
Bruns kan de 2e speler worden die scoort in zijn eerste 2 Eredivisie-duels voor FC Groningen, na Peter Houtman die dit deed in augustus 1980.
Spits Kaj Sierhuis speelt op huurbasis van Ajax bij FC Groningen. Vorig weekend scoorde PSV-huurling Sam Lammers 2 keer voor sc Heerenveen in een 4-4 gelijkspel bij Ajax, waardoor PSV aan kop bleef.
Deyovaisio Zeefuik is geschorst. Ritsu Doan (4), die met Japan actief is op de Azië Cup, staat op scherp.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Werk aan de winkel voor Mark na Emmen. Nu thuis tegen een hernieuwd Groningen.
Ik hoop vooral op een minder lamlendige wedstrijd.
 
5-0, geen medelijden met mijn tweede clubje - die pakken hun punten maar ergens anders.
Als de selectie niet wakker is geschrokken van de Emmen deceptie dan helpt niks meer.
PSV moet nu eindelijk weer eens een goede wedstrijd op de mat leggen voor eigen publiek. 90 minuten lang goed voetbal, kansen creeren en ook afmaken.

En Phillip Cocu : GEWONE HOLLANDSE PANNEKOEKEN!!!!
 
Het vuur van begin van het seizoen moet weer terug, anders wordt het straks een Cocu-scenario. En daar moet ik toch echt niet aan denken zeg... En daar ga ik voorlopig ook niet vanuit. Uitglijder van formaat, maar niet iets wat we niet kunnen fixen.
 
Het vuur van begin van het seizoen moet weer terug, anders wordt het straks een Cocu-scenario. En daar moet ik toch echt niet aan denken zeg... En daar ga ik voorlopig ook niet vanuit. Uitglijder van formaat, maar niet iets wat we niet kunnen fixen.
Ik teken, verrijkend en mooi dat ieder zo zijn eigen visie heeft.
Het liefste zie ik ook liever het vuur van het begin van het seizoen en ik denk ook echt gewoon dat PSV dat gaat hervinden.

Maar als er niet meer in zit dan vind ik het prima. Het is pas erg jammer als Ajax de titel pakt, of dat spelers denken dat ze er al zijn en alsnog 12 punten verliezen.
Ik denk alleen dat het wachten op die late Cocu counters van recent, niet zo goed zijn voor m'n hart.
 
Het vuur van begin van het seizoen moet weer terug, anders wordt het straks een Cocu-scenario. En daar moet ik toch echt niet aan denken zeg... En daar ga ik voorlopig ook niet vanuit. Uitglijder van formaat, maar niet iets wat we niet kunnen fixen.
Dat vuur heeft tot aan de winterstop gewoon gebrand in thuiswedstrijden en de meeste uitwedstrijden zijn al sinds het begin van de competitie ruk. Die afglijdende schaal waar iedereen het ineens over heeft, zie ik dus niet. Zaterdag spelen we weer thuis, dus: nulletje of vijf.
 
Dat vuur heeft tot aan de winterstop gewoon gebrand in thuiswedstrijden en de meeste uitwedstrijden zijn al sinds het begin van de competitie ruk. Die afglijdende schaal waar iedereen het ineens over heeft, zie ik dus niet. Zaterdag spelen we weer thuis, dus: nulletje of vijf.
Ik ben van mening dat er aan het begin van de competitie fanatieker werd gejaagd, aangevallen én verdedigd. Er werd in mijn beleving meer vooruit gedacht. Ik zie meer en meer balletjes breed en terug gaan en dat kan ik me niet herinneren van de eerste wedstrijden. Wellicht is mijn geheugen niet zo goed, ik sluit het niet uit, maar dat verandert niets aan het gevoel dat ik bij de beelden heb.
 
Ik ben van mening dat er aan het begin van de competitie fanatieker werd gejaagd, aangevallen én verdedigd. Er werd in mijn beleving meer vooruit gedacht. Ik zie meer en meer balletjes breed en terug gaan en dat kan ik me niet herinneren van de eerste wedstrijden. Wellicht is mijn geheugen niet zo goed, ik sluit het niet uit, maar dat verandert niets aan het gevoel dat ik bij de beelden heb.
Dat idee heb ik ook. Ik denk dat aan het begin van het seizoen meer onbevangen werd gespeeld. Nu drukt de titelrace veel zwaarder mee, en doordat Ajax en PSV zo opgehemeld worden, is de druk per wedstrijd ook groter. Volgens mij gaan ze daar minder onbevangen door spelen.
 
Dat idee heb ik ook. Ik denk dat aan het begin van het seizoen meer onbevangen werd gespeeld. Nu drukt de titelrace veel zwaarder mee, en doordat Ajax en PSV zo opgehemeld worden, is de druk per wedstrijd ook groter. Volgens mij gaan ze daar minder onbevangen door spelen.
T feit dat iedere misstap fataal kan zijn zal ook wel meespelen.
 
Reactie na Emmen, maar Groningen is beter aan het worden (laatste potjes voor de winterstop al), dus een degelijke 3-0.
 
Ik ben van mening dat er aan het begin van de competitie fanatieker werd gejaagd, aangevallen én verdedigd. Er werd in mijn beleving meer vooruit gedacht. Ik zie meer en meer balletjes breed en terug gaan en dat kan ik me niet herinneren van de eerste wedstrijden. Wellicht is mijn geheugen niet zo goed, ik sluit het niet uit, maar dat verandert niets aan het gevoel dat ik bij de beelden heb.

Ik denk ook dat het na de 2-0 een gevoel binnen de ploeg was dat de buit wel binnen was. Dat na de 1-2 in de laatste minuten nog gingen tijdrekken was erg fnuikend. En dan weer dat teruglopen in de extra tijd is het domste dat je kan doen. Dan heb je de grootste kans dat je de deksel op de neus krijgt. In de laatste minuten moet je juist vol op de aanval spelen en de tegenstander afjagen tegen dergelijke laagvliegers. Ze mogen in elk geval dan niet meer in de buurt van de PSV goal komen. PSV geeft op zo'n manier al eens vaker de deksel op de neus gekregen als ze een keeper mee naar voren laten lopen. Ik herinner me b.v. nog de goal van de keeper van ADO Den Haag.
Ze leren er geen reet van. Het is repeterend gedrag.
 
Ik denk ook dat het na de 2-0 een gevoel binnen de ploeg was dat de buit wel binnen was. Dat na de 1-2 in de laatste minuten nog gingen tijdrekken was erg fnuikend. En dan weer dat teruglopen in de extra tijd is het domste dat je kan doen. Dan heb je de grootste kans dat je de deksel op de neus krijgt. In de laatste minuten moet je juist vol op de aanval spelen en de tegenstander afjagen tegen dergelijke laagvliegers. Ze mogen in elk geval dan niet meer in de buurt van de PSV goal komen. PSV geeft op zo'n manier al eens vaker de deksel op de neus gekregen als ze een keeper mee naar voren laten lopen. Ik herinner me b.v. nog de goal van de keeper van ADO Den Haag.
Ze leren er geen reet van. Het is repeterend gedrag.
Van dat team tegen ado is nog maar weinig aanwezig.. Maar je roept het idd wel over jezelf af.
 
Ik verwacht een moeizame 2-1.
Ik voorzie ook een moeizame overwinning, zeker nu Groningen zich in de winterstop behoorlijk versterkt heeft. Toch denk ik aan een eindstand van 3-1, waarbij het bij 2-1 nog lang billenknijpen wordt en de zege pas in de laatste 5 minuten veilig gesteld zal worden.
 
2-1
Ik verwacht een benauwde zege, tenzij Lozano en Bergwijn hun klasse weer eens gaan etaleren. Dan houd ik het op 4-1.
 
Ik ben van mening dat er aan het begin van de competitie fanatieker werd gejaagd, aangevallen én verdedigd. Er werd in mijn beleving meer vooruit gedacht. Ik zie meer en meer balletjes breed en terug gaan en dat kan ik me niet herinneren van de eerste wedstrijden. Wellicht is mijn geheugen niet zo goed, ik sluit het niet uit, maar dat verandert niets aan het gevoel dat ik bij de beelden heb.

Dat zag ik al na 10 wedstrijden. :rolleyes:
Maar we hebben er nog 16 te gaan, ik hoop dat ze weer zo gaan spelen als aan het begin. Dat was voetbal waarvan je echt opgewonden werd.
 
Groningen not the best team to play with, but after draw with Emmen I think that Psv cannot loose points here. Stay strong, play well, and just win (with a good goal difference ;D). 4-0.
 
Groningen not the best team to play with, but after draw with Emmen I think that Psv cannot loose points here. Stay strong, play well, and just win (with a good goal difference ;D). 4-0.
I hope the PSV players will read your post...;)
 
PSV eert Cocu voor duel met FC Groningen

link

PSV neemt zaterdag voor de thuiswedstrijd tegen FC Groningen afscheid van voormalig hoofdtrainer Phillip Cocu en zijn assistenten Chris van der Weerden en Ruud Brood.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan