PSV - AZ | Zaterdag 12 augustus 2017 | Eindstand: 3-2

Status
Je kunt niet meer reageren.
Laten we het positief zien: over het probleem is wel overeenstemming. Pereiro staat goed als aanvallende middenvelder, maar verdedigd niet, dus op een drie mans middenveld gaan de overige twee middenvelder het zwaar krijgen.

Tegen AZ thuis was dat nog net houdbaar, maar dat gaat tegen grotere tegenstanders een probleem worden. En Europees al helemaal, maar dat is een probleem voor over een jaar en PSV mag dit nieuwe systeem tot die tijd fijnslijpen.
Er zijn verschillende oplossingen: CV erbij en backs hoog zetten. Middenveld versterken. Voor beide valt iets te zeggen, probleem is alleen dat het wisselbeleid van Cocu voorspelbaar behoudend is. 2 jaar geleden vond ik het in Europees verband een slimme oplossing, maar als dit dé beproefde tactiek in de NL competitie is, dan is dat er wel een uit armoede.

Overigens: áls Lozano die andere 2 al gemaakt had, dan was de wedstrijd al beslist en speel je een heel andere wedstrijd. Maar dat was niet zo, dus kunnen we deze bespiegeling weer snel achter ons laten ;)
 
Is Lammers echt beter dan Locadia? Ik zou Locadia lekker laten spelen. Gisteren na 60-75 minuten Lammers voor Locadia brengen leek me wel een goed idee.

Ik denk het wel. Lammers is sowieso technisch veel vaardiger, en kan in tegenstelling tot Locadia ook zijn eigen kansen creëren. Qua balvastheid zal het niet veel schelen. Ik heb Locadia gisteren niet veel goeds zien doen. Was vrij onzichtbaar, en de ene grote kans die hij op een presenteerblaadje kreeg verprutste hij royaal.


Je kunt het ook andersom bekijken. Cocu laat PSV inzakken en brengt angst in de ploeg door 2x verdedigend te wisselen. Het sterke punt was juist de aanval, waarin Arias, Van Ginkel en zeker Pereiro de drie aanvallers heerlijk ondersteunden. Dat nam hij weg door angst en de verbanning van Pererio naar rechts.

Precies. Het was gewoon een lafbekkerige 'Robbenwissel', die gelukkig ditmaal niet dezelfde consequenties had. Door je twee aanvallers in te ruilen voor een middenvelder en een verdediger zorg je er niet alleen voor dat de druk op je verdediging toeneemt, want de tegenstander hoeft zich om gevaar van PSV geen zorgen meer te maken, maar je zorgt er ook voor dat de kans op nog een doelpunt van jouw team zo goed als verdwijnt. Je gaat dan achteruit lopen en roept het onheil over je af. Dan heb je wel een extra verdediger, maar je hebt ook extra druk. Als je dan een tegentreffer incasseert zul je daar geen antwoord meer op kunnen vinden met een Ramselaar en De Wijs. Slecht gedaan Philip en ondanks hem gewonnen.
 
Ehm... ik heb niet alle 25 pagina's teruggelezen, maar is al vastgesteld dat de penalty een cadeautje was? Als dergelijke duels leiden tot strafschoppen, dan gaan we een hoop strafschoppen zien dit jaar. En in dat geval lijkt het me i.g.v. PSV wel een extra traininkje waard :shifty:
 
Ehm... ik heb niet alle 25 pagina's teruggelezen, maar is al vastgesteld dat de penalty een cadeautje was? Als dergelijke duels leiden tot strafschoppen, dan gaan we een hoop strafschoppen zien dit jaar. En in dat geval lijkt het me i.g.v. PSV wel een extra traininkje waard :shifty:

Strafschop is een lachertje dus een kado en een fout van de Scheidsrechter, zoals eerder gezegd past het niveau van het korps goed bij de eredivisie.
 
Laten we het positief zien: over het probleem is wel overeenstemming. Pereiro staat goed als aanvallende middenvelder, maar verdedigd niet, dus op een drie mans middenveld gaan de overige twee middenvelder het zwaar krijgen.

Tegen AZ thuis was dat nog net houdbaar, maar dat gaat tegen grotere tegenstanders een probleem worden. En Europees al helemaal, maar dat is een probleem voor over een jaar en PSV mag dit nieuwe systeem tot die tijd fijnslijpen.
Er zijn verschillende oplossingen: CV erbij en backs hoog zetten. Middenveld versterken. Voor beide valt iets te zeggen, probleem is alleen dat het wisselbeleid van Cocu voorspelbaar behoudend is. 2 jaar geleden vond ik het in Europees verband een slimme oplossing, maar als dit dé beproefde tactiek in de NL competitie is, dan is dat er wel een uit armoede.

Overigens: áls Lozano die andere 2 al gemaakt had, dan was de wedstrijd al beslist en speel je een heel andere wedstrijd. Maar dat was niet zo, dus kunnen we deze bespiegeling weer snel achter ons laten ;)

Er zijn 2 grotere tegenstanders dan AZ, en een aantal gelijkwaardige. Europees gezien gaan we geen centje pijn lijden, want dat spelen we toch niet. Als je wat meer zekerheid wil hebben, laat je Bergwijn er uit en zet je een middenvelder als rechtshalf die zo nu en dan kan opstomen.
 
Kwalitatief echt belabberd, als we kijken naar de verdediging en het afronden van kansen. Maar eindelijk was een wedstrijd van PSV weer leuk om te kijken. Erg vermakelijk en mooie dingen gezien, vooral door de 6-0-4 opstelling waarin we speelden. Die wisselwerking tussen Lozano en Pereiro. Geweldig... Eerste wedstrijd van het seizoen, dus daar komen ze weer. De cijfers van Der Muzikant. :D

Zoet: 8. De eerste tegengoal had wellicht beter verwerkt moeten worden, maar Zoet pakte wel gewoon even drie prachtige ballen die je in de race houden. Complimenten.

Arias: 8. Wederom uitstekend. Soms is het net die laatste pass die ontbreekt, maar vandaag was dat ook vooral goed. Aanvallend en verdedigend sterk. Hopelijk blijft hij, want het is je beste verdediger.
Isimat: 6. Een typische Isimat-wedstrijd. Dat wil zeggen, opbouwend matig, verdedigend erg sterk en tegelijkertijd niet 90 minuten lang geconcentreerd waardoor hij de fout in gaat bij de 0-1. Zonde. Alsof je een geweldig gerecht kookt, om er bij het opdienen een heel pak zout overheen te strooien.
Schwaab: 6. Sober, maar prima.
Brenet: -. Ik had oprecht medelijden met die jongen. Dit was (wederom) zo slecht, dat dit niet eens tot woede leidde bij mij. Gewoon niet goed genoeg.

Hendrix: 6. Had enkele goede intercepties, maar kwam vandaag vaak net iets te kort. En daarmee doel ik niet op zijn duelkracht en gebrekkige dekking waardoor hij kansen weggaf aan AZ of zijn matige voetballende kwaliteiten waardoor de opbouw vanuit hem marginaal was. Ik denk dat Hendrix vandaag gewoon overlopen werd omdat Isimat en Brenet niet thuisgaven, terwijl Van Ginkel en de rest van de voorhoede niet meeverdedigde. Dat is erg lastig. Wisselde erg goede momenten af met bedroevende momenten.
Van Ginkel: 4. Het is dat Brenet er stond, maar dit was echt schandalig. Ik weet niet of de rest het ook zo heeft beleefd, maar Van Ginkel was echt erg slecht. Net als in de andere wedstrijden dit seizoen. Heeft natuurlijk wat krediet opgebouwd door vorige seizoenen, maar dit moet snel beter. Wellicht de vloek van de PSV-aanvoerdersband waar eerder ook De Jong en Engelaar aan moesten geloven? Trage en verkeerde passes, overal een stap te laat zijn, duels verliezen... Het was erg slecht.
Pereiro: 8. Eindelijk op zijn positie. Verdedigde natuurlijk totaal niet mee, maar wat een creativiteit kwam er bij hem vandaan. Mooie passes, goede acties en wederom een belangrijke en mooie goal. Maar wat doet Cocu? Speelt Pereiro eindelijk echt goed en actief, gooit hij hem de laatste 25 minuten weer op rechtsbuiten. Zo stom, want was daarna volledig onzichtbaar, net als de rest van PSV.

Bergwijn; 7. Ere wie ere toekomt, ik vond Bergwijn een goede pot spelen. Ongelukkig natuurlijk in de laatste fase, maar in deze vorm lekker laten staan. Goede acties.
Locadia: 6. Soms de verkeerde keuze, maar wel de ideale spits voor dit systeem. Kiest goed positie en weet wanneer hij naar de zijkant moet. Bovendien erg sterk in de duels.
Lozano: 8. Had er echt vier meer moeten maken, maar wat heb ik genoten van die jongen. Eindelijk een jongen die alles zelf kan: snelheid, techniek, dreiging... Wauw. Volgende keer even een balletje breed leggen, en hij krijgt een 10.

Paal speelde een wedstrijd met twee gezichten. Zijn eerste dertig minuten waren van Brenet-niveau, de laatste dertig minuten echt prima. Leuk dat hij weer minuten mocht maken. Sympathieke jongen en zo op het eerste gezicht geen slechte voetballer.

De wisselwerking tussen Pereiro en Lozano was echt genieten. Zeker wanneer Arias en Bergwijn aansloten was het genieten geblazen. Cocu, doe geen domme dingen nu en versterk je middenveld, zet een goede linksback neer en een goede centrale verdediger, en wie weet is er dit seizoen nog wat te behalen.

Ook al zijn wij het niet altijd eens over spelers en speelwijze, Der Muzikant's commentaar vind ik toch altijd een genot om te lezen.
 
Ook al zijn wij het niet altijd eens over spelers en speelwijze, Der Muzikant's commentaar vind ik toch altijd een genot om te lezen.

Iets genuanceerder dan over Whatsapp, ik denk dat dat zeker meespeelt. :p
 
Een extra man achterin (De Wijs) was juist een goed idee. Aangezien AZ iets meer aan het drukken was. Ook de extra middenvelder viel goed te billijken om dezelfde reden.

Pereiro zal in principe gewoon als nummer 10 starten de volgende keer. Kritiek is goed, maar dit is meer zeuren om het zeuren als ik eerlijk ben.

Goed gedaan Phillip (en dat mag ook best gezegd worden af en toe)

Een roepende in de woestijn op dit moment hier. Er moet flink wat water door de zee stromen voor het gros van het forum weer eens een positieve indruk van Cocu zal hebben. Mezelf incluis.

Je voelt aan alles, tenminste dat heb ik, dat Cocu eerder de boel afremt en lamlegt dan stimuleert en passioneert.

-Nooit een verrassende tactische vondst in de basis (maar ook niet na bv 20 min) met als ab-so-lu-te dieptepunt Rostov-thuis nov '16.
-Nooit een actieve wissel (die de tegenstander tactisch doet overrompelen), altijd reactief en dat is PSV onwaardig.
-Spelers worden niet/nauwelijks beter.
-Slappe hap-interviews/persconferenties met een duffe nietszeggende uitstraling en een surplus aan dooddoeners (parkeer de bus/balbezit 70%).
 
Een roepende in de woestijn op dit moment hier. Er moet flink wat water door de zee stromen voor het gros van het forum weer eens een positieve indruk van Cocu zal hebben. Mezelf incluis.

Je voelt aan alles, tenminste dat heb ik, dat Cocu eerder de boel afremt en lamlegt dan stimuleert en passioneert.

-Nooit een verrassende tactische vondst in de basis (maar ook niet na bv 20 min) met als ab-so-lu-te dieptepunt Rostov-thuis nov '16.
-Nooit een actieve wissel (die de tegenstander tactisch doet overrompelen), altijd reactief en dat is PSV onwaardig.
-Spelers worden niet/nauwelijks beter.
-Slappe hap-interviews/persconferenties met een duffe nietszeggende uitstraling en een surplus aan dooddoeners (parkeer de bus/balbezit 70%).

Ik vond het echt ongelooflijk en mateloos frustrerend dat hij, nadat iedereen duidelijk kon zien dat de tactiek waartoe hij gedwongen werd deze te hanteren de aanvallende spelers (en daarmee het schouwspel) zichtbaar goed deed, uiteindelijk in dezelfde wedstrijd nog weer teruggreep op zijn oude muffe faaltactiek waar hij het gehele afgelopen seizoen ook al niet succesvol mee was. De glans was er bijvoorbeeld bij Pereiro direct weer af toen hij weer naar rechts verbannen werd. Het werd weer achteruithollen en tegenhouden, en als iemand dat een tactisch goede zet vindt, dan denk ik: :FP:
Dan kan er geen twijfel meer over bestaan dat het inderdaad de coach is die de boel afremt en lamlegt.
 
Ook al zijn wij het niet altijd eens over spelers en speelwijze, Der Muzikant's commentaar vind ik toch altijd een genot om te lezen.

`I second that`. Niets kunnen zien, maar nu helemaal op de hoogte. Mooi.

Wat is er toch mis met Cocu. Schijnt een m intelligente vent te zijn.

 
`I second that`. Niets kunnen zien, maar nu helemaal op de hoogte. Mooi.

Wat is er toch mis met Cocu. Schijnt een m intelligente vent te zijn.

Wellicht een gebrek aan een kritische noot binnen de club? Spelersgroep bestaat uit brave jongens, Brands kan niks zeggen zonder zichzelf in gevaar te brengen en Gerbrands lijkt ook niet daad bij woord te voegen, als we het hebben over topsportklimaat.
 
Inderdaad, Hendrix vond ik verdedigend heel sterk spelen. Veder helemaal eens met cijfers Der Muzikant.

Ik vond Hendrix verdedigend helemaal niet goed spelen. Het enige was dat hij een excuus had, namelijk dat hij werd overlopen doordat Van Ginkel en Pereiro ook niet meeverdedigden. Ter illustratie, zie 05:02:


Hij is zijn directe tegenstander helemaal kwijt. Dat mag niet gebeuren, zeker niet als je voetballend al weinig toevoegt moet je verdedigend sterk zijn. Deze momentjes had hij vaker.
 
Ik vond Hendrix verdedigend helemaal niet goed spelen. Het enige was dat hij een excuus had, namelijk dat hij werd overlopen doordat Van Ginkel en Pereiro ook niet meeverdedigden. Ter illustratie, zie 05:02:


Hij is zijn directe tegenstander helemaal kwijt. Dat mag niet gebeuren, zeker niet als je voetballend al weinig toevoegt moet je verdedigend sterk zijn. Deze momentjes had hij vaker.

Tja, hij had ook goede momenten waarbij hij voorkwam dat AZ helemaal doorbrak. Beetje wisselvallig dus. Maar hij heeft een excuus inderdaad.
 
Ik vond Hendrix verdedigend helemaal niet goed spelen. Het enige was dat hij een excuus had, namelijk dat hij werd overlopen doordat Van Ginkel en Pereiro ook niet meeverdedigden. Ter illustratie, zie 05:02:


Hij is zijn directe tegenstander helemaal kwijt. Dat mag niet gebeuren, zeker niet als je voetballend al weinig toevoegt moet je verdedigend sterk zijn. Deze momentjes had hij vaker.

Hendrix moet ook gewoon op 8. Als hij wat hoger links staat op het middenveld kan hij de opbouw van de tegenstander verstoren en goed druk houden op de tegenstander. Tevens komt daar zijn grootste kracht het beste tot uiting, namelijk voorwaarts denken, wat hij in eerdere seizoenen al vaker heeft laten zien. Op iedere positie achter de middenlijn valt hij falikant door de mand, en krijg je van die balletjes breed en terug. Juist verdedigend is hij erg slecht.
 
Tja, hij had ook goede momenten waarbij hij voorkwam dat AZ helemaal doorbrak. Beetje wisselvallig dus. Maar hij heeft een excuus inderdaad.

Zo een moment afdoen met "Tja, hij had ook goede momenten" is precies waar ik me aan erger bij Hendrix. Voetballend voegt hij nauwelijks iets toe. Hij staat daar voor de verdedigende balans. En alsnog krijgt hij het voor elkaar om 2 à 3 keer een speler van dit amateuristische AZ helemaal uit het oog te verliezen. Dat is gewoon erg matig, zeker als het zijn directe tegenstander is.

Van Bommel en Guardado hadden daar op z'n tijd ook weleens een handje van (een man uit de rug laten lopen), ware het niet dat zij dit vaak zelf oplosten en zij daarnaast onmisbaar waren voor het elftal op andere vlakken. Hendrix heeft die andere kwaliteiten niet en staat er juist om dit soort dingen te voorkomen. Dan vind ik het een bijzonder zwak optreden, want laten we eerlijk zijn: met dit moment hadden Pereiro en Van Ginkel weinig te maken.
 
Hendrix moet ook gewoon op 8. Als hij wat hoger links staat op het middenveld kan hij de opbouw van de tegenstander verstoren en goed druk houden op de tegenstander. Tevens komt daar zijn grootste kracht het beste tot uiting, namelijk voorwaarts denken, wat hij in eerdere seizoenen al vaker heeft laten zien. Op iedere positie achter de middenlijn valt hij falikant door de mand, en krijg je van die balletjes breed en terug. Juist verdedigend is hij erg slecht.

Maar dat is het hele punt volgens mij. Wij verschillen hier van mening: ik vind namelijk dat hij aan de bal ontzettend matig is. Heeft geen goede pass, geen diepgang om voor de goal te komen, mist duelkracht en al helemaal het overzicht om op 8 te staan. Naast Guardado en Wijnaldum valt het niet zo op, dan kan je lekker meehobbelen. Maar met een niet verdedigende Pereiro en een zwakke Van Ginkel naast je is het hele andere koek. Dan moet jij minstens net zo goed zijn als de andere twee spelers, en dat is Hendrix aan de bal niet. En zoals je zegt, verdedigend ook niet. Dan blijft er weinig over.
 
Maar dat is het hele punt volgens mij. Wij verschillen hier van mening: ik vind namelijk dat hij aan de bal ontzettend matig is. Heeft geen goede pass, geen diepgang om voor de goal te komen, mist duelkracht en al helemaal het overzicht om op 8 te staan. Naast Guardado en Wijnaldum valt het niet zo op, dan kan je lekker meehobbelen. Maar met een niet verdedigende Pereiro en een zwakke Van Ginkel naast je is het hele andere koek. Dan moet jij minstens net zo goed zijn als de andere twee spelers, en dat is Hendrix aan de bal niet. En zoals je zegt, verdedigend ook niet. Dan blijft er weinig over.

Wij verschillen idd van mening hierover.(Y)
 
Maar dat is het hele punt volgens mij. Wij verschillen hier van mening: ik vind namelijk dat hij aan de bal ontzettend matig is. Heeft geen goede pass, geen diepgang om voor de goal te komen, mist duelkracht en al helemaal het overzicht om op 8 te staan. Naast Guardado en Wijnaldum valt het niet zo op, dan kan je lekker meehobbelen. Maar met een niet verdedigende Pereiro en een zwakke Van Ginkel naast je is het hele andere koek. Dan moet jij minstens net zo goed zijn als de andere twee spelers, en dat is Hendrix aan de bal niet. En zoals je zegt, verdedigend ook niet. Dan blijft er weinig over.

Om jullie tegemoet te komen: als PSV gewoon de tegenstander hoger opjaagt, komt Hendrix vanzelf hoger te staan, waardoor hij een snelle voorwaartse pass kan geven. Daar vind ik hem ook sterk in. Der Muzikant heeft dan weer gelijk dat hij niets brengt voor de goal.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan