PSV - Ajax | Zondag 29 oktober | Eindstand: 5-2

Status
Je kunt niet meer reageren.
.

Dus als iemand zegt dat het geen fopduik is vinden mensen dat het een fopduiker is? Logisch 🤔

dat vind jij. Dat wil niet zeggen dat dat niet mag. Ik vind gewoon dat dat moet kunnen.

En waarom mag dat dan niet? Achteraf staan scheidsrechters met spelers en coaches te praten. Niets raars aan.
Deze vragen reeds gesteld en al beantwoord hier boven.
 
Statistiek zonder verder wedstijdbeeld zegt geen klap. Concluderen dat PSV bv meer kaarten krijgt dan club x zegt bar weinig.
Zeker wel, naarmate de populatie (dus wedstrijden waarvan statistieken zijn) groot genoeg is zal de factor wedstrijdbeeld steeds minder zwaar wegen.
 
Zeker wel, naarmate de populatie (dus wedstrijden waarvan statistieken zijn) groot genoeg is zal de factor wedstrijdbeeld steeds minder zwaar wegen.
Hoeft niet. Een club die aanvallend speelt zal waarschijnlijk vaker bijvoorbeeld een pingel krijgen of meer vrije trappen rond de 16.
 
Hoeft niet. Een club die aanvallend speelt zal waarschijnlijk vaker bijvoorbeeld een pingel krijgen of meer vrije trappen rond de 16.
Allemaal niet relevant als de dataset groot genoeg is. Makkelie fluit PSV, Feyenoord en Ajax al jarenlang, in zowel de toppers als tegen de kleine tegenstanders. Een jaar zoals deze waarin Ajax minder aanvalt wordt dan ruimschoots gecompenseerd door 5 jaren daarvoor waarin er veel wordt aangevallen. Dat geldt ook andersom.

We praten over 163 duels waaruit ik conclusies trok. Je kunt uiteraard wel betwijfelen of die set groot genoeg is om die conclusies met enige mate van zekerheid te trekken. Je ziet bij Makkelie echter wel duidelijke verschillen ontstaan tussen PSV en Ajax. Ik denk niet dat de verklaring dat Ajax zoveel meer aanvallend voetbal speelt dan PSV daarvoor afdoende is.
 
Allemaal niet relevant als de dataset groot genoeg is. Makkelie fluit PSV, Feyenoord en Ajax al jarenlang, in zowel de toppers als tegen de kleine tegenstanders. Een jaar zoals deze waarin Ajax minder aanvalt wordt dan ruimschoots gecompenseerd door 5 jaren daarvoor waarin er veel wordt aangevallen. Dat geldt ook andersom.
Ajax is normaal gesproken een aanvallende ploeg. Psv op dit moment ook maar eigenlijk heb ik hiervoor nog nooit een aanvallend ingesteld psv gezien. Feyenoord onder Gio was ook niet super aanvallend. Slot probeert het dab weer wel. Dus ik zou deze statistieken dan allemaal moeten gaan vergelijken om te zien hoeveel Makkelie aan pingels kaarten en vrije trappen geeft bij aanvallende ploegen Ik ga dat niet doen dus als je dat wil weten moet je het ergens anders zoeken denk ik..
We praten over 163 duels waaruit ik conclusies trok. Je kunt uiteraard wel betwijfelen of die set groot genoeg is om die conclusies met enige mate van zekerheid te nemen. Je ziet bij Makkelie echter wel duidelijke verschillen ontstaan tussen PSV en Ajax. Ik denk niet dat de verklaring dat Ajax zoveel meer aanvallend voetbal speelt dan PSV daarvoor afdoende is.
Dat laatste moet je wel meenemen denk ik.
 
Ajax is normaal gesproken een aanvallende ploeg. Psv op dit moment ook maar eigenlijk heb ik hiervoor nog nooit een aanvallend ingesteld psv gezien. Feyenoord onder Gio was ook niet super aanvallend. Slot probeert het dab weer wel. Dus ik zou deze statistieken dan allemaal moeten gaan vergelijken om te zien hoeveel Makkelie aan pingels kaarten en vrije trappen geeft bij aanvallende ploegen Ik ga dat niet doen dus als je dat wil weten moet je het ergens anders zoeken denk ik..

Dat laatste moet je wel meenemen denk ik.
Ik ga dat natuurlijk ook niet uitzoeken maar ik denk dat je de waarde van de factor 'wedstrijd beeld of offensief voetbal' overschat in een redelijke dataset.

Ik geef je 2 voorbeelden waarom ik denk dat het statistische voordeel wat Ajax van hem krijgt niet toe te wijzen is hieraan:

PSV heeft van alle teams in Nederland waarvan Makkelie 20 wedstrijden of meer heeft gefloten het op een na meeste rode kaarten per wedstrijd ontvangen. Ook kwa penalty per wedstrijd bungelen we onderaan in de middenmoot. Je kunt stellen dat we sinds haar debuut van Makkelie in 2009 minder aanvallend gespeeld hebben dan Ajax maar niet dan de rest van Nederland.

Heeft Feyenoord dan ook sinds het debuut van Makkelie in 2009 zoveel meer aanvallend voetbal gespeeld dan PSV waardoor minder kaarten en meer penalties per wedstrijd voor hun te rechtvaardigen valt? Lijkt me ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dat natuurlijk ook niet uitzoeken maar ik denk dat je de waarde van de factor 'wedstrijd beeld of offensief voetbal' overschat in een redelijke dataset.
Ik ken de dataset niet. Maar een sport wedstrijd meten in data wil niet meteen zeggen dat data een graadmeter is.
Ik geef je 2 voorbeelden waarom ik denk dat het statistische voordeel wat Ajax van hem krijgt niet toe te wijzen is hieraan:

PSV heeft van alle teams in Nederland waarvan Makkelie 20 wedstrijden of meer heeft gefloten het op een na meeste rode kaarten per wedstrijd ontvangen. Ook kwa penalty oer wedstrijd bungelen we onderaan in de middenmoot.
Dan moet ik die momenten terugkijken en ze beoordelen. Misschien waren ze allemaal wel terecht.
Heeft Feyenoord dan ook sinds het debuut van Makkelie in 2009 zoveel meer aanvallend voetbal gespeeld dan PSV waardoor minder kaarten en meer penalties per wedstrijd voor hun te rechtvaardigen valt? Lijkt me niet.
Feijenoord 2009 tot nu heeft allerlei soorten voetbal gespeeld. Kun jij ze noemen?
 
Ja, prachtig en heel goed dat ze dit zo laten zien. Het draagt bij aan wat begrip voor de soms lastige beslissingen die de arbitrage moet nemen. Je ziet zo toch dat ze dat naar eer en geweten doen, iets waar ook hier door een enkeling wel eens aan wordt getwijfeld. 😉
Sowieso zou een wedstrijd scheidsrechter zijn voor sommige mensen geen kwaad kunnen. Dan merk je pas echt hoe sommige situaties lastig te beoordelen zijn.
 
Ik ga dat natuurlijk ook niet uitzoeken maar ik denk dat je de waarde van de factor 'wedstrijd beeld of offensief voetbal' overschat in een redelijke dataset.

Ik geef je 2 voorbeelden waarom ik denk dat het statistische voordeel wat Ajax van hem krijgt niet toe te wijzen is hieraan:

PSV heeft van alle teams in Nederland waarvan Makkelie 20 wedstrijden of meer heeft gefloten het op een na meeste rode kaarten per wedstrijd ontvangen. Ook kwa penalty per wedstrijd bungelen we onderaan in de middenmoot. Je kunt stellen dat we sinds haar debuut van Makkelie in 2009 minder aanvallend gespeeld hebben dan Ajax maar niet dan de rest van Nederland.

Heeft Feyenoord dan ook sinds het debuut van Makkelie in 2009 zoveel meer aanvallend voetbal gespeeld dan PSV waardoor minder kaarten en meer penalties per wedstrijd voor hun te rechtvaardigen valt? Lijkt me ook niet.
Maar wat zegt het dat PSV veel rode kaarten krijgt onder Makkelie als die kaarten allemaal terecht zijn? Zonder die context zegt zo'n statistiek helemaal niets.
 
Maar wat zegt het dat PSV veel rode kaarten krijgt onder Makkelie als die kaarten allemaal terecht zijn? Zonder die context zegt zo'n statistiek helemaal niets.
Terecht of onterecht is in het voetbal helaas nogal subjectief. Dat is juist het punt van discussie.

Indien dat absurde gemiddelde van kaarten en Penalties terecht zou zijn zou dat betekenen dat wanneer Makkelie fluit PSV meer overtredingen maakt die bestraft behoren te worden dan bij iedere andere scheidsrechter. Ik denk inderdaad dat alle selectiespelers bij PSV sinds 2008 allemaal een persoonlijke afkeur hebben tegen Makkelie, zich in die wedstrijden vaker misdragen waardoor PSV zo bizar veel meer kaarten krijgt van Makkelie t.o.v. andere scheidsrechters en t.o.v. andere Eredivisie clubs. Of zou misschien toch de voorkeur van 1 man, meneer Makkelie zelf, hierin een rol van betekenis spelen?

Ik beweer nergens dat hij bewust wedstrijden manipuleert, zie alleen wel gewoon een lichte voorkeur ontstaan in de data.
 
Laatst bewerkt:
Terecht of onterecht is in het voetbal helaas nogal subjectief. Dat is juist het punt van discussie.

Indien dat absurde gemiddelde van kaarten en Penalties terecht zou zijn zou dat betekenen dat wanneer Makkelie fluit PSV meer overtredingen maakt die bestraft behoren te worden dan bij iedere andere scheidsrechter. Ik denk inderdaad dat alle selectiespelers bij PSV sinds 2008 allemaal een persoonlijke afkeur hebben tegen Makkelie, zich in die wedstrijden vaker misdragen waardoor PSV zo bizar veel meer kaarten krijgt van Makkelie t.o.v. andere scheidsrechters en t.o.v. andere Eredivisie clubs. Of zou misschien toch de voorkeur van 1 man, meneer Makkelie zelf, hierin een rol van betekenis spelen?

Ik beweer nergens dat hij bewust wedstrijden manipuleert, zie alleen wel gewoon een lichte voorkeur ontstaan in de data.
Kan best zo zijn hoot. Pieter Vink was weer voor PSV.
 
Leuke korte analyse over de slag op het middenveld.
Hmm, ben het niet eens met die analyst; zou niet weten waarom dit nationaal niet vol te houden zou zijn. Zeker als we straks ook nog eens europees klaar zijn, dan heb je meer dan genoeg energie over om elke wedstrijd volle bak te spelen, dus ik vind het inderdaad maar vreemd klinken.
 
Inderdaad.
Ik begrijp hier die positieve reacties over neutraliteit gewoon niet. Het enige echt interessante is eruit gelaten. Veerman/Taylor is al uitgebreid op social media geweest, dus espn/knvb had het kunnen opzoeken voor in de docu.

-Ik vind het een heel raar gesprekje met Jan Siemerink na afloop van de wedstrijd. Hij geeft hier wel degelijk een subjectieve mening als objectieve waarnemer. Moet je gewoon laten.
-‘mooie goal Brobbey.’ Zo’n mooie goal was het toch helemaal niet, het is eerder een hart onder de riem.
-‘Hij liet zich vallen.’ Was misschien geen pingel, maar Baka liet zich níét vallen.

Wat ik me nu afvraag. Is dit filmpje van ESPN of van de KNVB?
Ik ben het hier wel een klein beetje met je eens. Ik zou het liefst naar het Rugby model gaan, waarin de scheids gewoon continue in het live-verslag te verstaan is. De mic zit gewoon gekoppeld aan de zendgemachtigden. Fantastisch inzicht in de beslissingsboom. Zullen de spelers wel iets netter moeten gaan worden in hun bewoordingen.

Allemaal niet relevant als de dataset groot genoeg is. Makkelie fluit PSV, Feyenoord en Ajax al jarenlang, in zowel de toppers als tegen de kleine tegenstanders. Een jaar zoals deze waarin Ajax minder aanvalt wordt dan ruimschoots gecompenseerd door 5 jaren daarvoor waarin er veel wordt aangevallen. Dat geldt ook andersom.

We praten over 163 duels waaruit ik conclusies trok. Je kunt uiteraard wel betwijfelen of die set groot genoeg is om die conclusies met enige mate van zekerheid te trekken. Je ziet bij Makkelie echter wel duidelijke verschillen ontstaan tussen PSV en Ajax. Ik denk niet dat de verklaring dat Ajax zoveel meer aanvallend voetbal speelt dan PSV daarvoor afdoende is.
Ik ga dat natuurlijk ook niet uitzoeken maar ik denk dat je de waarde van de factor 'wedstrijd beeld of offensief voetbal' overschat in een redelijke dataset.

Ik geef je 2 voorbeelden waarom ik denk dat het statistische voordeel wat Ajax van hem krijgt niet toe te wijzen is hieraan:

PSV heeft van alle teams in Nederland waarvan Makkelie 20 wedstrijden of meer heeft gefloten het op een na meeste rode kaarten per wedstrijd ontvangen. Ook kwa penalty per wedstrijd bungelen we onderaan in de middenmoot. Je kunt stellen dat we sinds haar debuut van Makkelie in 2009 minder aanvallend gespeeld hebben dan Ajax maar niet dan de rest van Nederland.

Heeft Feyenoord dan ook sinds het debuut van Makkelie in 2009 zoveel meer aanvallend voetbal gespeeld dan PSV waardoor minder kaarten en meer penalties per wedstrijd voor hun te rechtvaardigen valt? Lijkt me ook niet.
Terecht of onterecht is in het voetbal helaas nogal subjectief. Dat is juist het punt van discussie.

Indien dat absurde gemiddelde van kaarten en Penalties terecht zou zijn zou dat betekenen dat wanneer Makkelie fluit PSV meer overtredingen maakt die bestraft behoren te worden dan bij iedere andere scheidsrechter. Ik denk inderdaad dat alle selectiespelers bij PSV sinds 2008 allemaal een persoonlijke afkeur hebben tegen Makkelie, zich in die wedstrijden vaker misdragen waardoor PSV zo bizar veel meer kaarten krijgt van Makkelie t.o.v. andere scheidsrechters en t.o.v. andere Eredivisie clubs. Of zou misschien toch de voorkeur van 1 man, meneer Makkelie zelf, hierin een rol van betekenis spelen?

Ik beweer nergens dat hij bewust wedstrijden manipuleert, zie alleen wel gewoon een lichte voorkeur ontstaan in de data.
Geheel eens met de reacties van Humtoezje en 49euro.
Wonderbaarlijk dat dit filmpje ineens opduikt nadat er jaren gezwegen is door Zeist. Blijkbaar wisten ze het ook niet meer nadat de scheidsrechtersbaas verklaard had dat de stamp van een Ajacied op het been van PSVer Zahavi te weinig intensiteit had voor rood. :ROFL:

Wat kunnen we concluderen uit dit filmpje en enige reacties hierop?

1 Scheidsrechteren is heel erg moeilijk maar dat wisten we al. En veel gaat er goed.
2 We weten niet wie het heeft samengesteld maar wel dat het typische VAR moment van Taylor tegen Veerman ontbreekt en dat iemand als Bakayoko wordt vastgepakt meteen brult dat hij zich laat vallen.
Is het dezelfde stem die op andere momenten "geel, geel" roept? Is dat een ESPN stem of van een KNVB official?
3 Uit het- promotie?- filmpje blijkt niet de duidelijke voorkeur voor Ajax van de ESPN commentator die toch net als Makkelie ook volstrekt neutraal en objectief hoort te zijn.
Als het commentatoren niet lukt, kan iedere official dat dan wel onder alle omstandigheden?
4 Vreemd dat forummers die altijd om feiten roepen nu ineens geen waarde meer hechten aan statistieken.:ROFL:
5 Dat dus binnen EN buiten de KNVB mensen trachten recht te praten wat krom is.

En tenslotte is m.i. de enig juiste oplossing om het verloop zo eerlijk en transparant mogelijk te maken datgene wat PerfectPSV hierboven voorstelt;
Ga over op het Rugby model waarbij de arbitrage gewoon continue in het live- verslag te verstaan is. Voor iedereen hoorbaar.
De enige manier om duidelijk te maken dat alles zo eerlijk mogelijk verloopt.

Welk eerlijk mens kan daar nu in 's hemelsnaam iets op tegen hebben?
 
Laatst bewerkt:
Maar wat zegt het dat PSV veel rode kaarten krijgt onder Makkelie als die kaarten allemaal terecht zijn? Zonder die context zegt zo'n statistiek helemaal niets.
Die snap ik ook niet. Alleen de data is natuurlijk niet genoeg om daar een oordeel over te vellen
 
Hmm, ben het niet eens met die analyst; zou niet weten waarom dit nationaal niet vol te houden zou zijn. Zeker als we straks ook nog eens europees klaar zijn, dan heb je meer dan genoeg energie over om elke wedstrijd volle bak te spelen, dus ik vind het inderdaad maar vreemd klinken.
Het kan zomaar zijn dat we in een lager tournooi doorbekeren en straks pas in maart klaar zijn Europees..
 
En tenslotte is m.i. de enig juiste oplossing om het verloop zo eerlijk en transparant mogelijk te maken datgene wat PerfectPSV hierboven voorstelt;
Ga over op het Rugby model waarbij de arbitrage gewoon continue in het live- verslag te verstaan is. Voor iedereen hoorbaar.
De enige manier om duidelijk te maken dat alles zo eerlijk mogelijk verloopt.

Welk eerlijk mens kan daar nu in 's hemelsnaam iets op tegen hebben?
Weet je wat het probleem is? In theorie is dit natuurlijk de beste oplossing. Maar de praktijk is wel een heel ander verhaal. Een scheidsrechter is een mens. Ieder mens maakt fouten. Het probleem is bij een scheidsrechter, wanneer maakt hij of zij een fout? Dat is ondanks alle regels rond het mooie voetbalspel nog altijd een kwestie van interpretatie. Niet alleen voor de scheidsrechter, die geacht wordt de regels door en door te kennen, maar ook voor ons, de doorsnee fan. Nou hebben wij ook wel wat verstand van de regels, maar wij zien toch sneller dingen door een gekleurde bril, waardoor de scheidsrechter het bij beslissingen in ons nadeel al snel moet ontgelden. Dat is een vervelende zaak voor arbiters, maar ze weten daar over het algemeen prima mee om te gaan. Maar wat als het verder gaat? Neem het voorbeeld Anders Frisk, een gerespecteerde scheidsrechter in het eerste decennium van deze eeuw. Deze beste man werd na een foute beslissing zo gruwelijk bedreigd (met zijn familie erbij) dat hij zich genoodzaakt zag om de fluit aan de wilgen te hangen. Als je alle besluiten van een scheidsrechter openbaar maakt, vergroot je het risico dat iemand ergens een beslissing vindt waar die persoon het niet mee eens is en eventueel verhaal besluit te halen (wat in deze maatschappij toch al steeds meer gebeurt). Is dat echt de juiste oplossing?
 
Weet je wat het probleem is? In theorie is dit natuurlijk de beste oplossing. Maar de praktijk is wel een heel ander verhaal. Een scheidsrechter is een mens. Ieder mens maakt fouten. Het probleem is bij een scheidsrechter, wanneer maakt hij of zij een fout? Dat is ondanks alle regels rond het mooie voetbalspel nog altijd een kwestie van interpretatie. Niet alleen voor de scheidsrechter, die geacht wordt de regels door en door te kennen, maar ook voor ons, de doorsnee fan. Nou hebben wij ook wel wat verstand van de regels, maar wij zien toch sneller dingen door een gekleurde bril, waardoor de scheidsrechter het bij beslissingen in ons nadeel al snel moet ontgelden. Dat is een vervelende zaak voor arbiters, maar ze weten daar over het algemeen prima mee om te gaan. Maar wat als het verder gaat? Neem het voorbeeld Anders Frisk, een gerespecteerde scheidsrechter in het eerste decennium van deze eeuw. Deze beste man werd na een foute beslissing zo gruwelijk bedreigd (met zijn familie erbij) dat hij zich genoodzaakt zag om de fluit aan de wilgen te hangen. Als je alle besluiten van een scheidsrechter openbaar maakt, vergroot je het risico dat iemand ergens een beslissing vindt waar die persoon het niet mee eens is en eventueel verhaal besluit te halen (wat in deze maatschappij toch al steeds meer gebeurt). Is dat echt de juiste oplossing?
Oja, Frisk. Doet me denken aan Mourinho die zich weer eens als een Calimero gedroeg toen..
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan