Onderwijs

Kun jij bijvoorbeeld nog jagen op dieren, ze zelf vellen en klaarmaken om op te eten?

Ja en dat doe ik ook regelmatig. :grin:. Pech dat je net het verkeerde voorbeeld kiest.

En de banenmarkt zal gaan veranderen en de kennis wat in de hoofden zit bij de mensen ook. Maar dat is niet erg lijkt mij.

Het is normaal dat kennis verandert, maar we moeten er wel voor waken dat men de basiszaken niet meer weet. We zijn al jaren minder goed in lezen, schrijven, wiskunde, taalontwikkeling enzovoorts. Er gaat een moment komen dat dit gaat omslaan naar de verkeerde kant van de schaal doordat er aldoor maar meer technologie aangemaakt wordt.

Aan de ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat de AI ontwikkeld voor educatie begrensd wordt daar in. Die ontwikkelaars zijn namelijk weer véél slimmer dan de kinderen die er misbruik van willen maken.

Ik denk dat het eerder omgekeerd zal zijn. Docenten/ontwikkelaars lopen per definitie achter op de studenten qua technologie. In mijn tijd had ik een whizzkid in de klas zitten die via het netwerk de computer van de docent overnam in het IT lokaal en 2 girls one cup via de beamer op het scherm toverde... Dat soort stunts komen telkens terug.
 
Ja, je zou AI tekort doen als je het alleen een verbeterde zoekfunctie zou noemen. Het bevat zoveel meer.

Een aantal beroepen zal gaan verdwijnen (illustrator, muzikant van muzak (liftmuziek) en nog veel meer) en de meeste beroepen zullen flink gaan veranderen. De fysieke beroepen zullen vooralsnog blijven, hoewel dat op termijn ook vaak overgenomen kan worden door robots. Die zullen ook een flinke boost krijgen door AI.
En die beroepen zullen weer vervangen door mensen die prompts schrijven om de output te genereren, net als dat de tekenaars zijn vervangen door digitale tekenaars
 
Ja en dat doe ik ook regelmatig. :grin:. Pech dat je net het verkeerde voorbeeld kiest.
Haha, helaas. Maar ik denk dat je wel snapt wat ik ermee bedoel
Het is normaal dat kennis verandert, maar we moeten er wel voor waken dat men de basiszaken niet meer weet. We zijn al jaren minder goed in lezen, schrijven, wiskunde, taalontwikkeling enzovoorts. Er gaat een moment komen dat dit gaat omslaan naar de verkeerde kant van de schaal doordat er aldoor maar meer technologie aangemaakt wordt.
Er zijn wel meer dingen waar men voor moet waken. Maar dat heb je ook met ontwikkelingen als Google gehad. Ik denk dat dat wel goed komt en ik verwacht niet dat het ingezet gaat worden als "zeg het antwoord maar voor dan kunnen we verder" maar eerder de student naar een antwoord loodsen waar ze zelf op komen. Beetje hetzelfde als een docent doet. Het doel van AI is uiteindelijk dat het zich kan gedragen als een mens, dus dan is het ook mogelijk om bepaalde vormen van onderwijs toe te passen.
Ik denk dat het eerder omgekeerd zal zijn. Docenten/ontwikkelaars lopen per definitie achter op de studenten qua technologie. In mijn tijd had ik een whizzkid in de klas zitten die via het netwerk de computer van de docent overnam in het IT lokaal en 2 girls one cup via de beamer op het scherm toverde... Dat soort stunts komen telkens terug
Ik weet het niet hoor. Dat studenten vaak technischer zijn dan docenten ben ik het met je eens. Maar die whizzkids die vroeger anderen een hak zette zijn nu de ontwikkelaars en hebben zich i. De tussentijd ook enorm ontwikkeld
 
Een aantal beroepen zal gaan verdwijnen (illustrator, muzikant van muzak (liftmuziek) en nog veel meer) en de meeste beroepen zullen flink gaan veranderen. De fysieke beroepen zullen vooralsnog blijven, hoewel dat op termijn ook vaak overgenomen kan worden door robots. Die zullen ook een flinke boost krijgen door AI.


En juist gisteren is er door de WEF een prachtig artikel gepubliceerd hierover wat naar mijn idee de balans de andere kant op laat slaan. zeer interessant leesvoer.
 
Ik weet het niet hoor. Dat studenten vaak technischer zijn dan docenten ben ik het met je eens. Maar die whizzkids die vroeger anderen een hak zette zijn nu de ontwikkelaars en hebben zich i. De tussentijd ook enorm ontwikkeld

En de kinderen in de klas beginnen dus al met de dezelfde basis als de huidige ontwikkelaars. En je ziet regelmatig dat kinderen in het nieuws komen dat ze weer eens iets gehackt hebben. Was het niet het kind van Der Jaufe wat aan het vals spelen wat met de rekenvragen op de computer?
 
Daar ben ik het ook wel mee eens. De basis moet je snappen. Daarna is het van minder belang om alles uit je hoofd te doen.
Maar als je de basis leert, die vervolgens nooit meer toepast omdat het toch niet nodig is, dan ben je die basiskennis ook héél snel weer kwijt.
 

En juist gisteren is er door de WEF een prachtig artikel gepubliceerd hierover wat naar mijn idee de balans de andere kant op laat slaan. zeer interessant leesvoer.
Interessant verhaal (ik heb niet alle 300 pagina’s gelezen hoor). Uit de key findings haal ik dat er veel veranderingen gaan gebeuren en dat het van cruciaal belang is dat zowel bedrijven als mensen zich aan moeten kunnen passen. Daar zal hun succes van afhangen. Gelukkig is de mensheid heel flexibel, dus er zal wel een vorm voor gevonden worden. Analytisch en creatief denken is de beste skill om succesvol te zijn.
 
Waarom moet je het dan nog weten als je het toch niet meer nodig hebt?
Ik vind dat dus een zorgelijke ontwikkeling. Dat het niet meer hoeft wil niet zeggen dat je het niet moet kunnen.
Als je niet kunt rekenen, omdat de computers het toch wel voor je doen, dan hebben getallen voor jou geen betekenis meer. Het zijn gewoon wat tekens die je in een computer stopt en waar je andere tekens uitkrijgt. Hoe ga je dan ook je financiën kunnen regelen later? Ondanks dat je daar niet per se voor hoeft te hoofdrekenen, moet je wel begrijpen hoe het werkt. Je moet snappen dat als je 2000 euro op je bankrekening krijgt, al je uitgaven bij elkaar niet boven die 2000 komen. Als je dat soort principes niet snapt omdat je het nooit meer toepast, dan gaat dat gegarandeerd een keertje goed fout.
Ik vind dus dat je het wel nodig hebt, maar menigeen zal vinden van niet omdat je toch altijd een rekenmachine op zak hebt.
 
En de kinderen in de klas beginnen dus al met de dezelfde basis als de huidige ontwikkelaars. En je ziet regelmatig dat kinderen in het nieuws komen dat ze weer eens iets gehackt hebben. Was het niet het kind van Der Jaufe wat aan het vals spelen wat met de rekenvragen op de computer?
Taal, inderdaad. Blij datzijn middelbare school aardig wat traditioneel lesgeven kent.
 
Maar als je de basis leert, die vervolgens nooit meer toepast omdat het toch niet nodig is, dan ben je die basiskennis ook héél snel weer kwijt.
Zoals het voetballen op straat is verdwenen en men geen speler meer kan passeren en wanneer ze nu vallen meteen janken.
 
Ik vnd dat dus een zorgelijke ontwikkeling. Dat het niet meer hoeft wil niet zeggen dat je het niet moet kunnen.
Als je niet kunt rekenen, omdat de computers het toch wel voor je doen, dan hebben getallen voor jou geen betekenis meer. Het zijn gewoon wat tekens die je in een computer stopt en waar je andere tekens uitkrijgt. Hoe ga je dan ook je financiën kunnen regelen later? Ondanks dat je daar niet per se voor hoeft te hoofdrekenen, moet je wel begrijpen hoe het werkt. Je moet snappen dat als je 2000 euro op je bankrekening krijgt, al je uitgaven bij elkaar niet boven die 2000 komen. Als je dat soort principes niet snapt omdat je het nooit meer toepast, dan gaat dat gegarandeerd een keertje goed fout.
Hoezo? Ik ben slecht in rekenen maar run een eigen onderneming. Ik heb alles in excel gezet waar macro's het rekenwerk automatisch doen. Computer doet het werk voor me. Werkt al 15 jaar uitstekend hier.
 
Ja, je zou AI tekort doen als je het alleen een verbeterde zoekfunctie zou noemen. Het bevat zoveel meer.

Een aantal beroepen zal gaan verdwijnen (illustrator, muzikant van muzak (liftmuziek) en nog veel meer) en de meeste beroepen zullen flink gaan veranderen. De fysieke beroepen zullen vooralsnog blijven, hoewel dat op termijn ook vaak overgenomen kan worden door robots. Die zullen ook een flinke boost krijgen door AI.
Muzikant van muzak wat is dat?

Muzikanten en kunstenaars zullen niet al te snel verdwijnen want het lijkt me dat mensen altijd graag live naar andere mensen luisteren omdat dit meer charme heeft dan luisteren naar een robot. Je ziet al dat mensen weer een lp speler nemen of CDs terugkopen omdat het leuker is om een cd uit het rek te kiezen dan een nummertje uit je Spotify.
Hetzelfde voor Schilderijen en tekeningen, er zullen altijd mensen zijn die voor iets handgemaakts en authentieks gaan ook al kan de ai hetzelfde product leveren.
En anders vind ik het maar een sombere ontwikkeling. Dan lijkt het alsof je dus waardeloos geworden bent als je muzikant of kunstenaar bent.
 
Hoezo? Ik ben slecht in rekenen maar run een eigen onderneming. Ik heb alles in excel gezet waar macro's het rekenwerk automatisch doen. Computer doet het werk voor me. Werkt al 15 jaar uitstekend hier.

Dat is van een hele andere orde dan een sterkteberekening doen en geen idee hebben wat de getallen zeggen.
 
Muzikant van muzak wat is dat?

Muzikanten en kunstenaars zullen niet al te snel verdwijnen want het lijkt me dat mensen altijd graag live naar andere mensen luisteren omdat dit meer charme heeft dan luisteren naar een robot. Je ziet al dat mensen weer een lp speler nemen of CDs terugkopen omdat het leuker is om een cd uit het rek te kiezen dan een nummertje uit je Spotify.
Hetzelfde voor Schilderijen en tekeningen, er zullen altijd mensen zijn die voor iets handgemaakts en authentieks gaan ook al kan de ai hetzelfde product leveren.
En anders vind ik het maar een sombere ontwikkeling. Dan lijkt het alsof je dus waardeloos geworden bent als je muzikant of kunstenaar bent.
Muzak is lift- of restaurant muziek. Maar ook bijvoorbeeld makers van achtergrondmuziek, fotografen van stock foto’s.

 
Terug
Bovenaan Onderaan