Nederlands Elftal

Dat klopt - voor wie het wat kan schelen. Ik was aanvankelijk heel kritisch, maar tijdens de oefencampagne moest ik al mijn ongelijk erkennen, en zag ik de genialiteit van de koerswijziging van Van Gaal. Ach ja... 't Was in ieder geval eerder dan Gijp en De Snor...

En er komt beslist weer een goede lichting aan. Nederland is gewoon net te klein om altijd mee te draaien.

Zo is het. Ook in de zogenaamde gouden jaren 70 en 80 die hierboven geprezen wordt door Retro zat een vergelijkbaar hiaat, zoals we wellicht nu voor ogen staan. Begin jaren 80 was zo'n periode. Met spelers die Rico en ik in dit topic vanavond genoemd hebben, werd het ek van 84 en de wk's van 82 en 86 gemist. Het ek van 80 was al matig. Het zou zomaar kunnen dat er een parallel te trekken is met toen. Een onverwacht succes op het wk wordt gevolgd door een periode van 7 magere jaren.
 
Laatst bewerkt:
Je kon wel merken dat Sigthorsson les heeft gehad in Amsterdam, deed net alsof hij een rechtse directe van Mike Tyson op zijn kaak had gekregen.

Dat maakt niet uit.....in liefde en oorlog zijn alle middelen geschikt en toegestaan om het gewenste resultaat / doel te bereiken. Martins Indi moet gewoon zijn handen thuis houden en zijn land niet benadelen. Maar ja.....dom, dom, oliedom !(a)
 
Goed, al onze gedachten over Blind zijn waarheid geworden. Al word je als bondscoach wel in de steek gelaten door een snelle blessure van je sterspeler, een domme terechte rode kaarten en evenzeer een domme en terechte penalty.

Echter zijn opstelling, selectiebeleid en wisselbeleid leek nergens op. Gisteren had Nigel de Jong toch prima van pas gekomen, als invaller in plaats van Bruma. Dan bijv. Wijnaldum of Sneijder meer op de vleugel. Als je moet scoren, moet je natuurlijk nooit Huntelaar eruit halen. Dan had hij nog beter Narsingh weer kunnen wisselen. Was lullig geweest, maar dat is topsport. Tenslotten bij 0-1 wachten tot 10 minuten voor tijd en dan geen spits (bijv. je topscorer aller tijden) brengen, maar een onervaren vleugelspeler. Toen had hij Van der Wiel moeten wisselen en niet Wijnaldum, die er ook wel eens eentje inprikt.

Overigens verbaas ik me erover dat het Nederlands elftal ondanks de penibele situatie niet de drive heeft van IJsland. Onvoorstelbaar toch? Alleen bij Robben straalt de wil om te winnen er vanaf.
 
We hebben vanavond kunnen zien, dat als je bij PSG en Porto speelt, je niet beter bent dan wat wij in de eredivisie hebben lopen. Wij doen wel minachtend over onze eigen eredivisiespelers, maar ik hoop dat BMI en vd Wiel nooit meer in Oranje worden opgenomen. Als ik me goed herinner heeft hij Oranje al eens eerder met 10 man laten spelen. Dat moet maar eens afgelopen zijn. We hebben genoeg andere verdedigers die dat kunnen oplossen. Met 10 man, Memphis in de punt van de aanval zetten, waar hij volledig op een eiland staat is ook een blunder van de coach. We hebben weer alles tegen, Robben er uit, BMI rood, vd Wiel penalty, en dubieuze wissels van de coach. Alles overziend is het onze eigen schuld. Slimheid kennen deze spelers niet, waardoor ze domme fouten maken. Zo kom je nooit verder. En wij maar met die bal schuiven van links naar rechts en weer terug. Dat kost te veel tijd in zo'n belangrijke wedstrijd. Ijsland gooit die bal opportunistisch naar voren en scheppen veel meer gevaar. Hopelijk leren ze er iets van zodat het in Turkije beter zal gaan.


Tja van der Wiel he. Daar hoef je ook geen wonderen van te verwachten nee, die zit niet voor niks elke week op de bank bij PSG en heeft nog geen minuut gespeeld dit seizoen. Daar wilde ze eigenlijk vanaf omdat hij het niveau gewoon niet haalt. Vind dat zo'n waardeloze speler.
 
fail_helaas-blind.jpg
 
Dus. Ik was al sceptisch voor deze wedstrijd. Laten we zeggen dat het er niet beter op geworden is. Wat een wissels zeg, verder bedroevend spel en oliedomme acties van spelers. Niemand gaat dit Oranje redden, er is meer tijd nodig voor jonge spelers om te groeien. Zonder Robben gaan we ook echt niet in Turkije winnen en dan sta je gewoon 4e. Achter IJsland, Tsjechië en jawel Turkije.

Dan mag IJsland een gouden generatie hebben en Nederland misschien kwalitatief de zwakste selectie in 20 jaar, maar dat vind ik geen goed excuus.
 
Goed, al onze gedachten over Blind zijn waarheid geworden. Al word je als bondscoach wel in de steek gelaten door een snelle blessure van je sterspeler, een domme terechte rode kaarten en evenzeer een domme en terechte penalty.

Echter zijn opstelling, selectiebeleid en wisselbeleid leek nergens op. Gisteren had Nigel de Jong toch prima van pas gekomen, als invaller in plaats van Bruma. Dan bijv. Wijnaldum of Sneijder meer op de vleugel. Als je moet scoren, moet je natuurlijk nooit Huntelaar eruit halen. Dan had hij nog beter Narsingh weer kunnen wisselen. Was lullig geweest, maar dat is topsport. Tenslotten bij 0-1 wachten tot 10 minuten voor tijd en dan geen spits (bijv. je topscorer aller tijden) brengen, maar een onervaren vleugelspeler. Toen had hij Van der Wiel moeten wisselen en niet Wijnaldum, die er ook wel eens eentje inprikt.

Overigens verbaas ik me erover dat het Nederlands elftal ondanks de penibele situatie niet de drive heeft van IJsland. Onvoorstelbaar toch? Alleen bij Robben straalt de wil om te winnen er vanaf.
Ik wil het niet opnemen voor Blind maar je noemt een aantal bijzondere factoren die erg van invloed waren op de wedstrijd en zeg je tegelijk dat alles wat je dacht uit is gekomen... Ik denk dat als Robben niet geblesseerd was geraakt jouw verwachtingen tov Blind helemaal niet waren uitgekomen. Want wat je al zegt: de aanjager van het elftal en tegelijk ook je beste speler.
Ik was het alleen niet eens met de wissel Hunt-Bruma, dat was echt een blunder. Ik kon me voor de rest wel vinden in de opstelling. Zoveel smaken zijn er namelijk niet. Het niet selecteren van de Jong tegen IJsland van wie je moet winnen thuis, is niet echt vreemd. Niemand had dit scenario kunnen voorspellen. Je gaat er van uit dat je thuis gaat winnen van de semi profs van IJsland en kiest voor voetballende middenvelders .
 
Dus. Ik was al sceptisch voor deze wedstrijd. Laten we zeggen dat het er niet beter op geworden is. Wat een wissels zeg, verder bedroevend spel en oliedomme acties van spelers. Niemand gaat dit Oranje redden, er is meer tijd nodig voor jonge spelers om te groeien. Zonder Robben gaan we ook echt niet in Turkije winnen en dan sta je gewoon 4e. Achter IJsland, Tsjechië en jawel Turkije.

Dan mag IJsland een gouden generatie hebben en Nederland misschien kwalitatief de zwakste selectie in 20 jaar, maar dat vind ik geen goed excuus.
Volgens mij hoeven ze daar niet te winnen om 3e te kunnen blijven.
 
In het kort:

Niet aan Blind te wijten maar pech:
Blessure Robben
Rode kaart BMI

Zeker te wijten aan Blind:
Opstellen V/d Wiel
Wissel Huntelaar
Wissel Promes (waarom niet Luuk?)
Geen instructie aan spelers om eens wat meer risico te lopen i.p.v. achterin rondtikken (wat heb je te verliezen bij een 0-1 stand??)
 
Laatst bewerkt:
Eerste post van Retro in Adem Maher topic:


:D Jullie zouden een adviesbureau moeten beginnen gericht op mindreaders en mentalists. Jullie mogen mij als referentie gebruiken. Maar alle gekheid op een stokje, het is lang geleden dat er een PSV-gerelateerde happening zoveel kriebel bij mij teweeg brengt. Het zou toch gewoon ronduit te gek zijn als hij al deze maand in een PSV-shirt te bewonderen zou zijn, of niet? :)

:D

Om het oude paard maar weer eens van stal halen: Ajax dacht bij Sulejmani ook geen risico te lopen. Dat was ook zo'n toptalent die voor flink wat miljoenen weer doorverkocht zou worden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden van toptalenten die door het ijs zakten. Het is altijd afwachten hoe een speler zich manifesteert. Ik kan voor een deel in je betoog meegaan, maar aangezien PSV niet veel vet op de botten heeft, zou ik voor de veiligere optie gaan. Bovendien houdt PSV dan meer geld over voor de andere posities die nog versterkt moeten worden.

Laat dat oude paard maar op stal, want de vergelijking gaat totaal niet op. Sulejmani was absoluut geen talent van de proportie Maher. Iedereen had verwacht dat hij het veel beter zou doen, akkoord. Maar Maher is een speler die het niveau Barca, Real Madrid en Manchester United aankan. De enige vraag is alleen of hij tot de uitblinkers zal behoren bij die clubs.
 
Ik wil het niet opnemen voor Blind maar je noemt een aantal bijzondere factoren die erg van invloed waren op de wedstrijd en zeg je tegelijk dat alles wat je dacht uit is gekomen... Ik denk dat als Robben niet geblesseerd was geraakt jouw verwachtingen tov Blind helemaal niet waren uitgekomen. Want wat je al zegt: de aanjager van het elftal en tegelijk ook je beste speler.
Ik was het alleen niet eens met de wissel Hunt-Bruma, dat was echt een blunder. Ik kon me voor de rest wel vinden in de opstelling. Zoveel smaken zijn er namelijk niet. Het niet selecteren van de Jong tegen IJsland van wie je moet winnen thuis, is niet echt vreemd. Niemand had dit scenario kunnen voorspellen. Je gaat er van uit dat je thuis gaat winnen van de semi profs van IJsland en kiest voor voetballende middenvelders .

Hoho, ik was zo naïef om te denken dat Nederland wel zo gaan winnen van IJsland. Wat dat betreft ben ik gisteren dan ook negatief verrast. Mijn post is gewoon een stukje de koe in de kont kijken.
 
Hoho, ik was zo naïef om te denken dat Nederland wel zo gaan winnen van IJsland. Wat dat betreft ben ik gisteren dan ook negatief verrast. Mijn post is gewoon een stukje de koe in de kont kijken.

En hoe is het nu met die arme koe?:D
 
Blind als bondscoach...Terwijl we Koeman hadden kunnen hebben.
Ik vond het niks en ik vind het niks. Ik heb gisteren dan ook niet gekeken en ik geniet me kapot dat Blind op z'n bek is gegaan. :)
 
In het kort:

Niet aan Blind te wijten maar pech:
Blessure Robben
Rode kaart BMI

Zeker te wijten aan Blind:
Opstellen V/d Wiel
Wissel Huntelaar
Wissel Promes (waarom niet Luuk?)
Geen instructie aan spelers om eens wat meer risico te lopen i.p.v. achterin rondtikken (wat heb je te verliezen bij een 0-1 stand??)

Aanvulling: Aan Blind te wijten: het opstellen van BMI, die bij z'n eigen club ook zelden speelt
 
Het is beter voor Nederland als we ons niet kwalificeren. Die gifbeker wat al jaren tot de helft opgedronken is, moet nu maar eens leeg. De prestaties van Nederland op het WK dankzij het meesterwerk van van Gaal hebben heel wat onderliggende problemen verbloemd.
Niet kwalificeren betekent helemaal opnieuw beginnen, de KNVb trekt hopelijk zijn conclusies, er komt een nieuwe bondscoach en de problemen met het opleiden van de jeugd wat al jaren problematisch verloopt (wij leiden geen wereldtoppers meer op maar subtoppers a la Wijnaldum en Klaassen) worden misschien nu eens grondig aangepakt. Dit moet de clubs en de KNVB aan het denken zetten.
Begin bij de basis:
Achterin scouten op de echte kerels van pakweg 1,90. Voetballende backs oke, maar eerst kunnen verdedigen. Jongens met snelheid en fysieke kracht, de basisvoorwaarde voor het moderne voetbal. Alleen maar verdedigers a la Ron Vlaar en Jaap Stam voor centraal achterin.
Dynamische middenvelders met veel loopvermogen maar ook wel met veel techniek. Te moeilijk? Welnee!Waarom lukt het landen om ons heen wel om dat voor elkaar te krijgen maar ons niet? De basistechniek ontbreekt echt bij veel spelers: ballen die van hun voet springen, zachte balletjes naar elkaar toespelen, ballen achter iemand passen ipv net een paar meter voor hem zodat je snelheid in het spel krijgt. Dat zijn allemaal te kortkomingen die de clubs zich moeten aanrekenen.
Laat de jeugd die je als spits hebt gescout ook gewoon spitsen/buitenspelers blijven en ga hen niet steeds een linie naar achteren schuiven. Dan worden het verdedigers die niet kunnen verdedigen (Veltman, van Rhijn, Hendrix, Willems, van der Wiel). Het wordt gekozen voor de makkelijkste weg: als je als spits in de jeugd een paar tekortkomingen hebt dan ga jij lekker een of twee linies naar achteren spelen, ipv dat de trainers je blijven trainen tot je een goede spits wordt.
 
Het is beter voor Nederland als we ons niet kwalificeren. Die gifbeker wat al jaren tot de helft opgedronken is, moet nu maar eens leeg. De prestaties van Nederland op het WK dankzij het meesterwerk van van Gaal hebben heel wat onderliggende problemen verbloemd.
Niet kwalificeren betekent helemaal opnieuw beginnen, de KNVb trekt hopelijk zijn conclusies, er komt een nieuwe bondscoach en de problemen met het opleiden van de jeugd wat al jaren problematisch verloopt (wij leiden geen wereldtoppers meer op maar subtoppers a la Wijnaldum en Klaassen) worden misschien nu eens grondig aangepakt. Dit moet de clubs en de KNVB aan het denken zetten...

Ik vraag me af of hij het zou doen, maar als Nederland zich niet kwalificeert en Blind weg wordt gestuurd (dat moet ik ook nog maar zien), dan zou Koeman hopelijk nog steeds een optie zijn. Verder zijn er niet bijster veel kandidaten die ik geschikt acht.
 
Goh, had Marco zo uitgekeken naar het EK (je weet wel dat toernooi waar een WK een voorbereiding voor is) en dan gaat hij het EK missen.

Een lichtpuntje, naast het feit dat de KNVB de rekening krijgt gepresenteerd voor hun achterlijke strategie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan