Israël & Palestina

Waarom zou je in vredesnaam nee stemmen op 'Israël moet zich aan het VN-Kinderrechtenvedrag houden'?? Die vind ik echt de meest bizarre van allemaal.

Omdat je heel diep moeten buigen als christen voor de Joodse gemeenschap. Het uitverkoren volk. Ja ik klink heel cynisch en dat ben ik ook en nee dit is geen aanval op geloof, maar wel op de vrome christelijke partijen

Omdat je heel diep moeten buigen als christen voor de Joodse gemeenschap. Het uitverkoren volk. Ja ik klink heel cynisch en dat ben ik ook en nee dit is geen aanval op geloof, maar wel op de vrome christelijke partijen
Ja, knap cynisch en daarmee een zware karikatuur van de gemiddelde christen.

Ja, knap cynisch en daarmee een zware karikatuur van de gemiddelde christen.

Eens dat dat een karikatuur is.

Toch, als ik zie dat de kolommen van alle christelijke partijen vol staan met rode kruisjes, vraag ik me wel af hoe hun achterban (behoudens de sgp, toch gemiddeld christen zou ik verwachten) over de diverse issues denkt.
Wat deze partijen doen is blind achter Israël aanlopen. Als zelfs een vrij progressieve partij als de CU in dezelfde kolom staat als de meest (extreem)rechts conservatieve partijen, zet dat toch te denken waar dat blinde volgen op gestoeld is.

Los van alle stellingen, vinkjes en kruisjes. Maar is deze tabel niet een beetje wij van wc eend adviseren wc eend? Ik heb even bekeken waar ze voor staan en zeggen onafhankelijk te zijn maar zeggen ook dat het om de mensenrechten in Gaza te doen is. Je mag zelfs in euro’s bijdragen. Nogmaals niks over de stellingen hier maar over de integriteit van de stelling

Eens dat dat een karikatuur is.

Toch, als ik zie dat de kolommen van alle christelijke partijen vol staan met rode kruisjes, vraag ik me wel af hoe hun achterban (behoudens de sgp, toch gemiddeld christen zou ik verwachten) over de diverse issues denkt.
Wat deze partijen doen is blind achter Israël aanlopen. Als zelfs een vrij progressieve partij als de CU in dezelfde kolom staat als de meest (extreem)rechts conservatieve partijen, zet dat toch te denken waar dat blinde volgen op gestoeld is.
Zolang je niet de interne partijdiscussie kent is direct roepen dat men ergens blind achteraan loopt m.i. kortzichtig.

Dan ff verder over een aantal zaken. De SGP achterban is niet de gemiddelde christen, dat is de conservatieve rechter flank. Waarbij ik die partij er van verdenk dat het niet zozeer uit een pro Israëlhouding komt maar eerder een anti-Islamhouding, daarin vergelijkbaar met JA21 en PVV. Ook ttv WOII was de SGP niet echt pro Joods te noemen, sterker nog, de heer Kerste, namens de SGP in de 23 kamer is na WOII de toegang tot de 2e kamer ontzegt. Maar in 1946 vond de SGP het wel best om hem weer lijsttrekker te maken.

Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de precieze strekking van de moties waar tegengestemd is. Als ik dan bijvoorbeeld dit lees op die website "De ChristenUnie (CU) behoort tot de extreme anti-Palestijnse vleugel in de Tweede Kamer, en is daarin nog radicaler dan de VVD. De partij is voorstander van de kolonisatie van de Palestijnse Westelijke Jordaanoever en hangt een alternatieve werkelijkheid aan wat betreft de toepassing van internationaal recht op Israël."

Dergelijke teksten zijn verre van terug te lezen in het verkiezingsprogamma, daar staan teksten die deze stellingname juist ondermijnen, zoals deze " Als we het over die toekomst van Gaza hebben, is er wat ons betreft nog te veel onduidelijkheid. Er zijn door verschillende Israëlische politici extreme uitspraken gedaan, waarbinnen geen toekomst bestaat voor de Palestijnen. Voor onze fractie zijn dat onacceptabele uitspraken."

En bijvoorbeeld onderstaande link naar een motie samen met D66 laat ook zien dat het label 'extreem anti Palestijns' misschien niet helemaal klopt.

Voor verdere verdeeldheid binnen de CU zie bijvoorbeeld reactie van de eigen jeugdafdeling na de stemming rondom het arrestatiebevel van Netanyahu, en zie ook de stemverklaring van de CU zelf die net ff wat anders is dan een 'wij volgen blind Israël. (wat mij betreft hadden ze overigens wel voor moeten stemmen)..

Maar goed, de gemiddelde christen. Ik heb geen idee wat ik mij bij de gemiddelde christen moet voorstellen. Wat ik wel weet is dat ik in mijn eigen directe kring hele verschillende geluiden hoor van christenen. Van het benoemen van genocide tot 'de NOS is een spreekbuis van de moslims en dus hoor je hier de waarheid over Israël niet.

Los van alle stellingen, vinkjes en kruisjes. Maar is deze tabel niet een beetje wij van wc eend adviseren wc eend? Ik heb even bekeken waar ze voor staan en zeggen onafhankelijk te zijn maar zeggen ook dat het om de mensenrechten in Gaza te doen is. Je mag zelfs in euro’s bijdragen. Nogmaals niks over de stellingen hier maar over de integriteit van de stelling
Helemaal goed, heb jij een meer onafhankelijke? En zo niet: zie jij grote afwijkingen in dit schema?

Dergelijke teksten zijn verre van terug te lezen in het verkiezingsprogamma, daar staan teksten die deze stellingname juist ondermijnen, zoals deze " Als we het over die toekomst van Gaza hebben, is er wat ons betreft nog te veel onduidelijkheid. Er zijn door verschillende Israëlische politici extreme uitspraken gedaan, waarbinnen geen toekomst bestaat voor de Palestijnen. Voor onze fractie zijn dat onacceptabele uitspraken."

Ik lees alleen wat over Palestijnse christenen en dat Jeruzalem van Israël is.

Geen woord over de moslims.

and so the genocide continues....
Sommige acties van Israël kon ik eerder in de oorlog vanuit hun perspectief gezien nog wel volgen , maar ze zijn nu helemaal van het padje af. Het is bizar hoe Israël is afgegleden over de decennia heen. Ze hebben historisch gezien periodes gehad dat ze behoorlijk welwillend waren om tot een oplossing te komen en dat met name de Palestijnen dwars zaten. Maar inmiddels zijn ze net zo slecht als Hamas, 't enige verschil is dat Israël modernere wapens en apparatuur heeft. Ik heb lang het woord genocide niet willen gebruiken bij Israël, maar ze maken 't me steeds moeilijker...

Dat moet ik Hamas dan wel weer nageven; die komen er eerlijk voor uit dat ze genocide willen plegen.

Ze deugen allebei van geen kanten en de onschuldige burgers zijn er de dupe van. En het ergste is, ik zie geen licht meer aan 't einde van de tunnel. Er gaat daar nooit vrede komen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan