Met 11 punten ben je redelijk zeker van de eerstvolgende play-off.
Ik houd van cijfers die met voetbal te maken hebben. Statistiekenlijstjes, puntentellingen. Vandaar ook de coëfficiëntenlijstjes die ik afgelopen seizoenen (soms) gemaakt heb.

Zelf ben ik op dit moment nog niet helemaal vertrouwd met die nieuwe CL opzet. Maar bovenstaande berichtje van Krateos, is een leuke uitdaging voor als je hier ook van houdt:
- Wat is het hoogst aantal punten mogelijk waarmee een club niet doorgaat naar de play-off?
- Wat is het laagst aantal punten waarmee een club door kan gaan naar de volgende ronde?

Bonuspunten als iemand naast het theoretische antwoord ook de vraag met statistiek kan beantwoorden

Bij het verdwijnen van het puzzel topic, dan maar hier. Ook cijfers!

Ik houd van cijfers die met voetbal te maken hebben. Statistiekenlijstjes, puntentellingen. Vandaar ook de coëfficiëntenlijstjes die ik afgelopen seizoenen (soms) gemaakt heb.

Zelf ben ik op dit moment nog niet helemaal vertrouwd met die nieuwe CL opzet. Maar bovenstaande berichtje van Krateos, is een leuke uitdaging voor als je hier ook van houdt:
- Wat is het hoogst aantal punten mogelijk waarmee een club niet doorgaat naar de play-off?
- Wat is het laagst aantal punten waarmee een club door kan gaan naar de volgende ronde?

Bonuspunten als iemand naast het theoretische antwoord ook de vraag met statistiek kan beantwoorden

Bij het verdwijnen van het puzzel topic, dan maar hier. Ook cijfers!
Ff de definitie van niet doorgaan scherp zitten, stel de nr 9 verliest de playoff tweeluik met de nr 24. Is dan 9 uitgeschakeld en 24 door? Of reken je behalen play-off ronde als door?

Met dank aan Groningen toch een minder matig overzicht...

We beginnen met de gespeelde minuten in de competitie, geen enkele speler haalde de 3.060 minuten*

20250520 meeste minuten.png

De nummer 5 in de lijst, Guus Til, maakte al relatief weinig minuten als je kijkt naar de andere jaargangen. Flamingo mocht in 33 wedstrijden in de basis beginnen en viel in 1 wedstrijd in. Benitez begon 34 keer in de basis maar werd 1x in de rust gewisseld.

Boscagli en Luuk begonnen beiden 30x in de basis, Til zijn naam stond 'slechts' 24x op het blaadje. Wat dat betreft was er ook niet echt sprake van een vaste basis maar daar later meer over.

*in de sheets reken ik blessuretijd niet mee, invallen na 89e minuut wordt gerekend als invallen in 89e minuut

Laatst bewerkt:
Een nieuwe tabel en grafiek. De gebruikte spelers onderverdeeld naar aantal minuten. 4 groepen, 0-25% van de maximale tijd, 25% tot 50% etc. Hiermee krijgen we mogelijk iets meer inzicht of een trainer werkt met een vaste basis....

20250222 gespeelde minuten.png

Omdat dit eigenlijk lastig lezen is ook even een gestapelde staafdiagram waarmee e.e.a. sneller te zien is

20250222 gespeelde minuten grafiek.png

Natuurlijk hebben blessures invloed hierop, maar daar heeft elke trainer last van. Duidelijk is dat de basis dit seizoen minder vast was dan vorig seizoen, en het aantal spelers met weinig minuten een van de hoogste van afgelopen 14 jaar.

Nog even een tweede tabel, hierin is een extra groep opgenomen, spelers die in 34 wedstrijden 90 of minder minuten maakten.

20250222 gespeelde minuten grafiek (2).png

Hierbij e.e.a. ook absoluut weergegeven in plaats van percentages. Daarmee valt ook meteen beter op dat het aantal gebruikte spelers dit seizoen hoog ligt. Dat de grafiek na 19/20 gemiddeld hoger is dan daarvoor is logisch te verklaren uit het gegeven dat er nu 5 wissels (en de witte wissel) toegepast mogen worden.

Het kampioenschap van dit jaar is het kampioenschap met de minste spelers in de hoogste categorie (4). Het aantal spelers dat slechts een enkele keer minuten mocht maken bedraagt 8 en ligt daarmee gelijk aan '14/15 en net onder het 1e jaar Schmidt. Dat Schmidtjaar kende problemen met Covid waarmee 10 spelers in die categorie minder vreemd is.

Een nieuwe tabel en grafiek. De gebruikte spelers onderverdeeld naar aantal minuten. 4 groepen, 0-25% van de maximale tijd, 25% tot 50% etc. Hiermee krijgen we mogelijk iets meer inzicht of een trainer werkt met een vaste basis....

Bekijk bijlage 7508

Omdat dit eigenlijk lastig lezen is ook even een gestapelde staafdiagram waarmee e.e.a. sneller te zien is

Bekijk bijlage 7509

Natuurlijk hebben blessures invloed hierop, maar daar heeft elke trainer last van. Duidelijk is dat de basis dit seizoen minder vast was dan vorig seizoen, en het aantal spelers met weinig minuten een van de hoogste van afgelopen 14 jaar.
Mogelijkheid 5 wissels is pas officieel ingevoerd in 2020. Dan krijg je daarna meer spelers met weinig minuten.

Mogelijkheid 5 wissels is pas officieel ingevoerd in 2020. Dan krijg je daarna meer spelers met weinig minuten.
Staat in mijn 2e post ja. Zou m.i. niet veel invloed moeten hebben op het totaal van de bovenste twee groepen omdat een trainer toch veelal met een vaste basis wil werken.
VAste spelers veelvuldig in de 70e minuut wisselen laat ze niet onder 45 min gemiddeld zakken.

Zes in principe basisspelers met langdurige blessures (plus een mid-season departure) en n basisspeler die verlaat aansloot (Perisic) plus midseason noodgreep (Malacia) maakt dat lage percentage niet zo vreemd toch? Ik ben

Dest, Veerman, Pepi, Schouten, Lozano, Tillman. Voeg daar wmb Mauro bij.. een hoop had mits fit wel een “categorie” hoger behaald als het aan hun prestaties en Bosz lag.

Zes in principe basisspelers met langdurige blessures (plus een mid-season departure) en n basisspeler die verlaat aansloot (Perisic) plus midseason noodgreep (Malacia) maakt dat lage percentage niet zo vreemd toch? Ik ben

Dest, Veerman, Pepi, Schouten, Lozano, Tillman. Voeg daar wmb Mauro bij.. een hoop had mits fit wel een “categorie” hoger behaald als het aan hun prestaties en Bosz lag.
Saibari is ook nog tijd geblesseerd geweest.

Even het licht op Luuk, hoe maakt hij, als een van de beste koppers, zijn goals. Hierbij met de cijfers van afgelopen seizoen en het seizoen daarvoor.

luuk 23_24.png

luuk 24_25.png

Wat meteen opvalt is dat de kopgoals in ´23-´24 meer dan 1/3e van het totaal bedroeg, afgelopen seizoen minder dan een kwart.

Het aantal wedstrijden waarin Luuk scoorde nam af, van 18 naar 13. Maar minder sterk dan het aantal goals, 29 naar 14. Dit komt door de sterke afname van wedstrijden met 2 (of 3) goals van Luuk.

Even het licht op Luuk, hoe maakt hij, als een van de beste koppers, zijn goals. Hierbij met de cijfers van afgelopen seizoen en het seizoen daarvoor.

Bekijk bijlage 7519

Bekijk bijlage 7518

Wat meteen opvalt is dat de kopgoals in ´23-´24 meer dan 1/3e van het totaal bedroeg, afgelopen seizoen minder dan een kwart.

Het aantal wedstrijden waarin Luuk scoorde nam af, van 18 naar 13. Maar minder sterk dan het aantal goals, 29 naar 14. Dit komt door de sterke afname van wedstrijden met 2 (of 3) goals van Luuk.

Ook de aanvoer vanaf de vleugels leek te stagneren, wat eea kan verklaren.

Terug
Bovenaan Onderaan