Formule 1

P2 in het kampioenschap of gewoon een medaille in een willekeurige race?

Sainz en Leclerc wisselen zou betekenen dat Sainz een podiumplaats moest afstaan. Men snapt dat dat net even anders is. Daar zit ook een stukje prestige bij. Max had Perez in de strijd voor P2 in het algemeen klassement kunnen helpen door een voor hem weinig zeggende P6 af te staan. Dat is de consensus.
 
Ja, hij was weer redelijk snippy tegen GP ("are we clear" of iets in die trant). Wat dat betreft heb ik daar weer hetzelfde idee bij als wat ik vorige keer aangaf bij de mislukte pitstop. Het kan ook anders.

Ik heb geen idee of het waar is over Perez in Monaco. De bron tot dusver is volgens mij Coronel/van Haren. Als het klopt is het ook kwalijk. Wat mij betreft zelfs reden tot nader onderzoek. Toch neemt het niet het gevoel bij me weg dat Verstappen nog wel eea kan leren over teamplayer zijn.
Ik snap het wel. Als zoiets voor de race van zondag al meerdere keren besproken is in het team en je gaat dit dan toch vragen over de radio dan breng je Max bewust in een moeilijk parket en daar houdt ie niet van. Die zegt namelijk áltijd wat hij denkt en vindt. Neemt niet weg dat het uiteraard sympathieker was geweest om die plaats af te staan, maar wij kennen niet alle ins en outs dus 100% beoordelen is moeilijk.
 
Ik snap het wel. Als zoiets voor de race van zondag al meerdere keren besproken is in het team en je gaat dit dan toch vragen over de radio dan breng je Max bewust in een moeilijk parket en daar houdt ie niet van. Die zegt namelijk áltijd wat hij denkt en vindt. Neemt niet weg dat het uiteraard sympathieker was geweest om die plaats af te staan, maar wij kennen niet alle ins en outs dus 100% beoordelen is moeilijk.
En daarbij komt dat zowel Perez en Leclerc niet moeten miepen en zelf er voor moeten racen. Niet vragen aan iemand om in te laten halen, maar zelf vechten en racen voor je plek. En als je zelf moedwillig de auto stil zet voor de tunnel in Monaco en dit bekend is bij het team en als je dat ook nog bekend hebt moet je helemaal een toontje lager zingen.

Als Perez en Leclerc 2e willen worden strijden ze er maar voor in de laatste race. Ze hebben alleen de pech dat Russell, Hamilton, Sainz en Verstappen ze behoorlijk in weg zullen rijden. Hopelijk wordt het niet beslist, doordat iemand moedwillig de teamgenoot laat inhalen, maar wordt er echt voor gestreden. Anders krijg je weer zo'n beelden zoals toen Barichello voor de streep volledig van zijn gas ging, omdat Schumacher moest winnen. Schumacher won, een gênante podiumceremonie volgde en Barrichello was afwezig op de persconferentie. 'Ik kon niet gaan', onthult de Braziliaan. 'Ik was er letterlijk ziek van. Ik kotste van boosheid na de race.'

Of in 2018: Daar ging Valtteri Bottas' eerste Grand Prix-zege van 2018: de 'wingman' van Mercedes moest teamleider Lewis Hamilton halverwege de Grand Prix van Rusland langszij laten, omdat de Brit anders 'te kwetsbaar' voor Ferrari-rivaal Sebastian Vettel zou zijn. Toen Bottas kort voor de finishvlag werd gezwaaid vroeg of Mercedes de plaatsen nog weer terug zou wisselen, kreeg hij een ferme nee op het rekest. De Fin was slachtoffer geworden van een onvervalste teamorder, een regel waarbij het team rijder A boven rijder B stelt, ondanks dat rijder B wellicht sneller is.
 
En daarbij komt dat zowel Perez en Leclerc niet moeten miepen en zelf er voor moeten racen. Niet vragen aan iemand om in te laten halen, maar zelf vechten en racen voor je plek. En als je zelf moedwillig de auto stil zet voor de tunnel in Monaco en dit bekend is bij het team en als je dat ook nog bekend hebt moet je helemaal een toontje lager zingen.

Als Perez en Leclerc 2e willen worden strijden ze er maar voor in de laatste race. Ze hebben alleen de pech dat Russell, Hamilton, Sainz en Verstappen ze behoorlijk in weg zullen rijden. Hopelijk wordt het niet beslist, doordat iemand moedwillig de teamgenoot laat inhalen, maar wordt er echt voor gestreden. Anders krijg je weer zo'n beelden zoals toen Barichello voor de streep volledig van zijn gas ging, omdat Schumacher moest winnen. Schumacher won, een gênante podiumceremonie volgde en Barrichello was afwezig op de persconferentie. 'Ik kon niet gaan', onthult de Braziliaan. 'Ik was er letterlijk ziek van. Ik kotste van boosheid na de race.'

Of in 2018: Daar ging Valtteri Bottas' eerste Grand Prix-zege van 2018: de 'wingman' van Mercedes moest teamleider Lewis Hamilton halverwege de Grand Prix van Rusland langszij laten, omdat de Brit anders 'te kwetsbaar' voor Ferrari-rivaal Sebastian Vettel zou zijn. Toen Bottas kort voor de finishvlag werd gezwaaid vroeg of Mercedes de plaatsen nog weer terug zou wisselen, kreeg hij een ferme nee op het rekest. De Fin was slachtoffer geworden van een onvervalste teamorder, een regel waarbij het team rijder A boven rijder B stelt, ondanks dat rijder B wellicht sneller is.


Ben altijd onder de indruk van je F1 kennis. Dank je voor deze les weer!
 
315901331_5862136010530936_7227662110845991868_n.jpg


Politiek correct geneuzel. :cautious: Teamgenoten in de Formule 1 zijn geen vrienden . Het zijn rivalen.
 
315901331_5862136010530936_7227662110845991868_n.jpg


Politiek correct geneuzel. :cautious: Teamgenoten in de Formule 1 zijn geen vrienden . Het zijn rivalen.
En zo hoort het ook. Zo gaat het denk ik in elke sport. P. Max moet ook balen wanneer Mauro er straks weer in komt. Ricciardo zal er ook geen traan om laten wanneer Max of Sergio een been breekt zodat hij wat weekjes kan gaan racen. Normaal gedrag denk ik die je naar buiten toe niet uitspreekt.
 
Uitslag kwalificatie Grand Prix Abu Dhabi

1 Verstappen
2 Perez + 0.228
3 Leclerc +0.268
4 Sainz +0.418
5 Hamilton +0.684
6 Russell + 0.687
7 Norris +0.945
8 Ocon +1.006
9 Vettel +1.137
10 Ricciardo +1.221
 

Helmut Marko bevestigt terugkeer Daniel Ricciardo bij Red Bull

link

Daniel Ricciardo keert in 2023 terug bij Red Bull Racing. De Australiër wordt de ’derde coureur’ bij het topteam en zal het team ook op andere manieren vertegenwoordigen, bijvoorbeeld tijdens demoruns.
Red Bull-topman Helmut Marko heeft dat vrijdag in Abu Dhabi bevestigd tegenover de Duitse tak van Sky Sports. Bronnen bij het team melden dat de handtekeningen nog gezet moeten worden en er nog formaliteiten moeten worden afgewikkeld. Zodra dat is gebeurd, zal vermoedelijk een officiële aankondiging volgen. Ricciardo zal ook in de simulator werk verrichten voor de Formule 1-renstal. Met Liam Lawson heeft Red Bull al een reservecoureur in dienst, maar hij zal in 2023 ook actief zijn in de Japanse Super Formula en daardoor niet altijd beschikbaar zijn.
 
Hamilton moet de positie teruggeven aan Sainz, omdat hij de bocht afstak.
Sainz is nu 4e en Hamilton 5e.
 
Terug
Bovenaan Onderaan