Ergernissen

(even de discussie een andere wending geven)

De mens!

Voordat die de katten hebben uitgeroeid hebben ze dat al met zichzelf gedaan in deze laatste eeuw van de mens.
Ach, dat roepen ze al jaren. De wereld vergaat voor 2007 volgens Nostradamus. Nee, volgens de maya’s in 2012. Volgens de Jehova continu.
De mens zal zichzelf nog wel eens uitdunnen. Maar uitsterven, nee.
 
Ach, dat roepen ze al jaren. De wereld vergaat voor 2007 volgens Nostradamus. Nee, volgens de maya’s in 2012. Volgens de Jehova continu.
De mens zal zichzelf nog wel eens uitdunnen. Maar uitsterven, nee.

Als je uitgaat van de totale geschiedenis van de wereld, is het eigenlijk bijna onvermijdelijk dat er een tijd komt zonder de mens. Maar met een beetje geluk hebben we nog wel een paar miljoen jaar.
 
Voetbaldoelen waarbij de bal weer (keihard) het veld instuitert nadat gescoord is.

Een keeper hoort het net iets omhoog te moeten trekken met zijn hand, omdat hij anders met zijn voet op het net staat wanneer hij de bal onder zijn noppen het veld in schraapt. Zo hoort het.

En de achterkant hoort loodrecht naar beneden te hangen op behoorlijke afstand van de doellijn.
Te strak gespannen, schuine doelnetten: BAH.
 
Aangezien ik volgende maand afstudeer ben ik begonnen met solliciteren, maar pfff, wat een formeel en omslachting gedoe. Alleen al de clichés in de vacatureteksten, met als dieptepunt de vacatures die vermelden dat je 'geen 9-tot-5-mentaliteit’ moet hebben. :sick:
 
Aangezien ik volgende maand afstudeer ben ik begonnen met solliciteren, maar pfff, wat een formeel en omslachting gedoe. Alleen al de clichés in de vacatureteksten, met als dieptepunt de vacatures die vermelden dat je 'geen 9-tot-5-mentaliteit’ moet hebben. :sick:
Eigenlijk vreemd: in mijn beleving is dat bij heel veel bedrijven normaal?

Succes trouwens!
 
Scripties op de Hogeschool. Ik moet studeren alsof ik wetenschapper ga worden, op een "Hogere BEROEPSopleiding".
Fucking belachelijk.

Hogescholen die zich University of applied sciences noemen en hun studenten scripties laten schrijven.. (+1)
 
Scripties op de Hogeschool. Ik moet studeren alsof ik wetenschapper ga worden, op een "Hogere BEROEPSopleiding".
Fucking belachelijk.

Ik weet nu het verschil tussen een HBO 'scriptie' en een Master scriptie, en ik kan je verzekeren dat het een dag en nacht verschil is.

Aangezien ik volgende maand afstudeer ben ik begonnen met solliciteren, maar pfff, wat een formeel en omslachting gedoe. Alleen al de clichés in de vacatureteksten, met als dieptepunt de vacatures die vermelden dat je 'geen 9-tot-5-mentaliteit’ moet hebben. :sick:

In welke sector solliciteer je? En die teksten vooral niet te serieus nemen, kijk vooral of je een goed gevoeg krijgt bij de uitstraling van de site en de social media van het bedrijf. Dat verteld veel meer over het bedrijf dan de teksten.
 
Eigenlijk vreemd: in mijn beleving is dat bij heel veel bedrijven normaal?

Succes trouwens!

Bedankt! En ja, dat idee krijg ik ook. Ik verbaasde mij tijdens mijn stageperiode al over hoe het kantoorgebouw klokslag vijf uur leegstroomde (en ondertussen maar klagen over hoe druk ze wel niet zijn).

In welke sector solliciteer je? En die teksten vooral niet te serieus nemen, kijk vooral of je een goed gevoeg krijgt bij de uitstraling van de site en de social media van het bedrijf. Dat verteld veel meer over het bedrijf dan de teksten.

De financieel-economische sector. Maar bedankt voor de tip!
 
Code Oranje.
Het sputtert hier, en ergens in de verte hoor ik gerommel in de lucht.

Als het dan al eindelijk ergens Code Oranje is op een halve vierkante kilometer in het land, keert de verzekering niets uit.

Code Oranje en verzekeringen (ziektekosten en auto daargelaten) in het algemeen:
Een driewerf
BAH
BAH
BAH!
 
En ik ga nog even door.

Die dodelijke angstcultuur, dat voorzichtige, dat geloop op eieren, dat eeuwige omkijken naar de zwakste schakel, dat gehuil over de daden of uitspraken van een ander, die miljoenen doe-dit-doe-dat-bordjes langs de weg; het zorgt allemaal voor het indammen, neen het vermoorden, van fantasie en daadkracht.
BAH.

Ik ga een paar dagen naar Ameland.
Uiteraard met de boot.
Ik ga van apenland naar Ameland.
Hopelijk hebben ze genoeg zwemvesten aan boord...
BAH!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! En ja, dat idee krijg ik ook. Ik verbaasde mij tijdens mijn stageperiode al over hoe het kantoorgebouw klokslag vijf uur leegstroomde (en ondertussen maar klagen over hoe druk ze wel niet zijn).
Ik ben dan wel een beetje verbaasd. Heb zelf een bedrijfskundige achtergrond en heb bij meerdere bedrijven gewerkt en heb werkelijk nog nooit ergens mensen structureel om 5 uur zien vertrekken. De enige plaats waar ik dat zag was bij ambtenaren (om de hoek). Als je eerder naar huis gaat dan 18.30/19.00 vragen collega's of je een rustige dag hebt.
 
Ik ben dan wel een beetje verbaasd. Heb zelf een bedrijfskundige achtergrond en heb bij meerdere bedrijven gewerkt en heb werkelijk nog nooit ergens mensen structureel om 5 uur zien vertrekken. De enige plaats waar ik dat zag was bij ambtenaren (om de hoek). Als je eerder naar huis gaat dan 18.30/19.00 vragen collega's of je een rustige dag hebt.
Toch is dat ook vreemd. Geen idee hoe laat er dan begonnen wordt. Ik begon - zoals het hoort ;) - om 7 uur. Dan is 18.30 uur vrij laat. Eigenlijk word je maar voor 8 uur betaald. De baas vaart wel bij deze extra inzet. Overigens moet ik dus officieel tot 16 uur, maar ben ik ook nooit zo vroeg weg.
 
Ik ben dan wel een beetje verbaasd. Heb zelf een bedrijfskundige achtergrond en heb bij meerdere bedrijven gewerkt en heb werkelijk nog nooit ergens mensen structureel om 5 uur zien vertrekken. De enige plaats waar ik dat zag was bij ambtenaren (om de hoek). Als je eerder naar huis gaat dan 18.30/19.00 vragen collega's of je een rustige dag hebt.

Pfff, klinkt als structureel overwerk, volgens mij moet de baas dan meer personeel aannemen.
Bij ons is het flexibel, beginnen tussen 7:00 en 9:00, thuiswerken is ook gewoon mogelijk. En ja, er wordt wel overgewerkt, maar dat is incidenteel ipv structureel.
 
Pfff, klinkt als structureel overwerk, volgens mij moet de baas dan meer personeel aannemen.
Bij ons is het flexibel, beginnen tussen 7:00 en 9:00, thuiswerken is ook gewoon mogelijk. En ja, er wordt wel overgewerkt, maar dat is incidenteel ipv structureel.
Klopt, het is structureel overwerken. Dat is wat men verwacht en als je dat niet doet is de kans dat je contract verlengt wordt/opgezegd wordt erg groot. Dat is de "cultuur". En dan heb je nog geluk dat het geen groot advocaten kantoor of bank is (vooral Amerikaanse), dan zijn de uren helemaal idioot zonder dat daar extra overuren geld tegenover staat.
 
Klopt, het is structureel overwerken. Dat is wat men verwacht en als je dat niet doet is de kans dat je contract verlengt wordt/opgezegd wordt erg groot. Dat is de "cultuur". En dan heb je nog geluk dat het geen groot advocaten kantoor of bank is (vooral Amerikaanse), dan zijn de uren helemaal idioot zonder dat daar extra overuren geld tegenover staat.

Tja, de cultuur, hoor mijn schoonzus ook al roepen dat ze niet minder gaat werken als ze kinderen krijgt, als bedrijfsjurist schijnt dat onmogelijk te zijn. Gekke wereld als je het mij vraagt, al helemaal als je beseft dat t gros gratis overuren zijn.
 
Tja, de cultuur, hoor mijn schoonzus ook al roepen dat ze niet minder gaat werken als ze kinderen krijgt, als bedrijfsjurist schijnt dat onmogelijk te zijn. Gekke wereld als je het mij vraagt, al helemaal als je beseft dat t gros gratis overuren zijn.
Dat is de mentaliteit bij veel grote bedrijven. Wil je later meer kunnen verdienen, moet je eerst een aantal jaren uitgebuit worden. Het gros werkt er voor een paar jaar en vertrekt dan omdat ze het of niet aankunnen, minder willen werken, deze cultuur niet leuk vinden, betere work-life balans willen of omdat ze genoeg ervaring hebben dat ze elders een leukere baan kunnen krijgen. Wekervaring bij de "grote jongens" telt vaak dubbel bij het aannemen van mensen. Dus zelfs al werk je er 2 jaar en kunt geen carriere maken bij dit bedrijf, kleinere kantoren/ondernemingen willen je wel hebben omdat de relevante werkervaring gewoonweg hoog wordt ingeschat.

Kunt het ook als een investering in jezelf zien. Ik ken dan ook veel mensen (vrienden en familie) die begonnen bij grote bedrijven; aangetrokken door een redelijk salaris, image, status, grote verwachtingen, etc., die bijna allemaal na een paar jaar verkozen om elders te gaan werken (en allemaal een stuk gelukkiger zijn). Een aantal jaren extra hard werken en dan bij een kleinere onderneming een leukere baan nemen met minder idiote uren maar ook minder geld dan bij het grote bedrijf, maar wel een goed salaris omdat het wel een goede positie is.

Wat je ook veel ziet is dat veel van deze bedrijven een hele grote groep starters aanneemt (en boven marktwaarde betaald) en dan de helft er na een half jaar weer uitgooit, weer de helft een half jaar later en hetzelfde weer een jaar later. Het is een "Rat race". Maar mensen werken er graag, dus er blijven genoeg goed opgeleide mensen over om ieder jaar weer aan te nemen.

Mijn echtgenote werkte bij een Amerikaanse bank en werkte toen iedere dag tot 21.00/22.00. Met name Amerikaanse ondernemingen geven heel weinig om hun personeel.
 
Laatst bewerkt:
Gaat mij echt te ver. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat wanneer bovengemiddeld betaald wordt, dat er dan ook meer inzet verwacht wordt. Oftewel, je wordt al min of meer voor bijv. 45 uur in plaats van 40 uur betaald.
 
Ik ben dan wel een beetje verbaasd. Heb zelf een bedrijfskundige achtergrond en heb bij meerdere bedrijven gewerkt en heb werkelijk nog nooit ergens mensen structureel om 5 uur zien vertrekken. De enige plaats waar ik dat zag was bij ambtenaren (om de hoek). Als je eerder naar huis gaat dan 18.30/19.00 vragen collega's of je een rustige dag hebt.

Ik werk bij een Amerikaans bedrijf en kan doorgaans na 8 uur werken (op vrijdag 7) gewoon vertrekken hoor. In mijn geval is dat meestal van 8:00 uur tot 16:30 uur (half uur pauze). Uiteraard komt het voor dat je door drukte langer door moet, maar dan krijg ik wel overuren betaald.
Mijn Amerikaanse collega's hebben het dan inderdaad wel wat minder goed getroffen...
 
En ik ga nog even door.

Die dodelijke angstcultuur, dat voorzichtige, dat geloop op eieren, dat eeuwige omkijken naar de zwakste schakel, dat gehuil over de daden of uitspraken van een ander, die miljoenen doe-dit-doe-dat-bordjes langs de weg; het zorgt allemaal voor het indammen, neen het vermoorden, van fantasie en daadkracht.
BAH.

Ik ga een paar dagen naar Ameland.
Uiteraard met de boot.
Ik ga van apenland naar Ameland.
Hopelijk hebben ze genoeg zwemvesten aan boord...
BAH!
Zo'n hele tirade tegen de veiligheidscultuur en dan een pleidooi voor zoiets kleinburgerlijks als zwemvesten?:D
 
Terug
Bovenaan Onderaan