Wil niet het hele Pal/Isr topic over gaan doen😉, en met de redenering bedoel ik dat je iemand persoonlijk verantwoordelijk houdt voor wat er in z’n land gebeurt. Dan zou je ook niet moeten juichen voor Amerikaanse, Iraanse, Russische, Hongaarse etc etc spelers
Ik heb uitgelegd dat het niet zo is: iemand verantwoordlijk houden voor iets. Het nationale elftal van Israël houd ik niet verantwoordlijk voor vele illegale nederzettingen maar ik vind het toch heerlijk dat ze nooit iets voorstellen in het continent waarin ze acteren. Een land als Iran is een schurkenstaat voor eigen volk en niet voor de Pakistanis of de Turken. Ze doen niet aan landjepik en bij elke misstap worden ze op het matje geroepen sterker nog al sinds 20 jaar lopen er sancties tegen Iran. Toen een ander land in het MO aan landjepik wilde doen, kwam ze erg duur te staan en werd dat in de kiem gesmoord door de hele westerse wereld. Dat geldt ook voor een Hongarije, Urban is een schurk maar dat is hun binnenlandse politiek. Ze zijn geen machtig land waar anderen zich maar niet tegen durven uit te spreken. Dat geldt ook voor Rusland: bij alles wat ze doen staan de media te trappelen om het negatieve beeld te versterken
En nogmaals ik heb uitgelegd dat de sporter in kwestie hier niets aan kan doen.
En voor de duidelijkheid ook naar anderen die nu willen laten weten dat ze wel degelijk voor Zahavi gaan juichen etc: doe dat gewoon en ook vaak en altijd! Rationeel juich ik met je mee maar- en als jullie mijn post goed hadden gelezen dan had je catcall opgemerkt- emotioneel is dat iets anders voor mij. Ga aub niet proberen om die onderlaag aan emotie bij mij ter verantwoording te roepen.
 
En als iemands vrouw een hekel heeft aan alle zwarten, omdat zij ooit verkracht werd door een zwart iemand? Kun je dat ook gewoon zeggen? Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen iedere vorm van racisme en voor iedere vorm van nuance. Zolang het mes maar aan alle kanten snijdt.
Pfoe, probeer ik de boel hier in topic te krijgen ga je d'r nog dieper op in. Hoewel je leuke materie aansnijdt laat ik m rusten.
 
Ik ga heel eerlijk zijn over hoe ik er emotioneel gezien hier in sta. Sport en politiek moet je niet als een zien, zegt men altijd. Maar als Qatar een WK wil, dan wordt de sport wel ineens politiek en wat mij betreft ook zeer terecht!
Ik ben rationeel gezien blij met de komst van zo een klaarblijkelijk kwaliteitsspeler. Zijn afkomst doet me echter geen goed. Wanneer de IS een eigen staat zou hebben en die een speler zouden hebben die voor PSV speelt, zou ik er precies hetzelfde in staan. Niet dat de speler in kwestie er maar iets aan kan doen dat zijn (voor) ouders dit stukje geschiedenis voor hem hebben veroorzaakt, nee dat zeker niet. Het is een gevoel dat een laagje onder dat rationele blijheid zit. De stad waar Eran vandaan komt, Risjon Letsion (Zion dus) is een van de eerste nederzettingen van dat land, gesticht door de Russische immigranten die als eerste ooit 852m land hadden “bemachtigd”-God mag weten hoe....-financieel gesteund door de grootste zionistische familie in de wereld, de bankiersfamilie Rotschild.

Dat het niet bij die 852m is gebleven lijkt me duidelijk, het is nu een stad met 224.000 inwoners.

Voor velen zou dit verhaal klinken als een te ver gezocht iets en dat mag men ook denken. Ik geef alleen aan hoe een onderlaag van gevoelens die ik in principe niet zou willen uiten, zijn werking doet bij mij. Prima dat hij er komt maar mijn enthousiasme betreft alleen de veronderstelde doelpunten die hij voor PSV gaat maken. Dus puur zakelijk ondanks dat hij mij een aardige jongen lijkt zo op het eerste gezicht. Ik zal niet zo snel blij zijn voor hem persoonlijk en zijn aanhang in het land van herkomst. Zo wil ik ook altijd dat Israël heel snel er uit wordt geflikkerd in de kwalificatie fase voor een toernooi. En als straks die vlaggen te zien zijn in het Philips stadion, dan zet ik mijn TV gewoon uit of zorg ik er voor dat een mega vlag van Palestina het stadion wordt binnen gesmokkeld :maniac:

Hmm, in eerste instantie was ik vrij kritisch toen ik dit las. Het kwam op mij over dat je zijn afkomst (ras, if you will) als meeweging voor de persoon nam. Iets wat - zeker in deze tijd - bij mij veel weerstand opwekte.

Na nog een keer doorlezen, leek het mij meer om zijn nationaliteit te gaan, en dan vooral om de staat. De vergelijking met Duitsland ligt voor de hand, maar ik denk dat een vergelijking met China passender is. Stel nou dat PSV een Chinese speler zou halen (Lee 2.0 ?!?!? :star: ), zou ik dan comfortabel zijn met Chinese vlaggen e.d. in ons mooie Philips Stadion terwijl daar mensonterende praktijken worden uitgehaald op (een) specifiek(e) bevolkingsgroep(en)? (Zonder een directe vergelijking te willen maken met Israel en China in severity of wat dan ook, daar brand ik ff mijn handen niet aan. )

Ik hoop echter wel dat je vrij kunt kijken naar Zahavi, zonder bagage uit het verleden. Daarmee zeg ik niet dat je iets niet mag voelen, maar wel dat ik het je gun. Ik hoop ook zo te kijken naar een eventuele Chinese speler. Of noem een ander voorbeeld.
 
Ik ga heel eerlijk zijn over hoe ik er emotioneel gezien hier in sta. Sport en politiek moet je niet als een zien, zegt men altijd. Maar als Qatar een WK wil, dan wordt de sport wel ineens politiek en wat mij betreft ook zeer terecht!
Ik ben rationeel gezien blij met de komst van zo een klaarblijkelijk kwaliteitsspeler. Zijn afkomst doet me echter geen goed. Wanneer de IS een eigen staat zou hebben en die een speler zouden hebben die voor PSV speelt, zou ik er precies hetzelfde in staan. Niet dat de speler in kwestie er maar iets aan kan doen dat zijn (voor) ouders dit stukje geschiedenis voor hem hebben veroorzaakt, nee dat zeker niet. Het is een gevoel dat een laagje onder dat rationele blijheid zit. De stad waar Eran vandaan komt, Risjon Letsion (Zion dus) is een van de eerste nederzettingen van dat land, gesticht door de Russische immigranten die als eerste ooit 852m land hadden “bemachtigd”-God mag weten hoe....-financieel gesteund door de grootste zionistische familie in de wereld, de bankiersfamilie Rotschild.

Dat het niet bij die 852m is gebleven lijkt me duidelijk, het is nu een stad met 224.000 inwoners.

Voor velen zou dit verhaal klinken als een te ver gezocht iets en dat mag men ook denken. Ik geef alleen aan hoe een onderlaag van gevoelens die ik in principe niet zou willen uiten, zijn werking doet bij mij. Prima dat hij er komt maar mijn enthousiasme betreft alleen de veronderstelde doelpunten die hij voor PSV gaat maken. Dus puur zakelijk ondanks dat hij mij een aardige jongen lijkt zo op het eerste gezicht. Ik zal niet zo snel blij zijn voor hem persoonlijk en zijn aanhang in het land van herkomst. Zo wil ik ook altijd dat Israël heel snel er uit wordt geflikkerd in de kwalificatie fase voor een toernooi. En als straks die vlaggen te zien zijn in het Philips stadion, dan zet ik mijn TV gewoon uit of zorg ik er voor dat een mega vlag van Palestina het stadion wordt binnen gesmokkeld :maniac:

Tja... als het enigszins lukt, zou ik proberen om sport en politiek in dit geval gescheiden te houden
 
Omdat je het naar mijn weten niet bij het juiste eind hebt over de Rothschilds. Wellicht voorbarig maar die naam komt nu ineens overal in allerlei conspiracy theories voor en daar ben ik enorm allergisch voor geworden. De Rothschilds hebben voornamelijk gedoneerd aan landbouw, educatie en de zorg. De eerste immigraten kwamen niet via Rusland maar juist uit italie. En deze familie heeft toch al zeker meer dan 100 jaar daar niks meer te zeggen.
 
Omdat je het naar mijn weten niet bij het juiste eind hebt over de Rothschilds. Wellicht voorbarig maar die naam komt nu ineens overal in allerlei conspiracy theories voor en daar ben ik enorm allergisch voor geworden. De Rothschilds hebben voornamelijk gedoneerd aan landbouw, educatie en de zorg. De eerste immigraten kwamen niet via Rusland maar juist uit italie.
De info aangaande het stichten van deze plaats is vrij eenvoudig te fact-checken. Ik stel voor dat je dat eerst doet voordat je verder post.
 
De info aangaande het stichten van deze plaats is vrij eenvoudig te fact-checken. Ik stel voor dat je dat eerst doet voordat je verder post.

dit is wat Wikipedia zegt ik ben geen kenner maar volgens mij staat daar uitsluitend dat de Rothshields financieel hebben bijgedragen:

‘Zij werd in 1882 door tien pioniers uit Ruslandgesticht die het voor elkaar kregen 835 m2land te bemachtigen om er een dorp op te bouwen. Zij werden daarbij financieel bijgestaan door de bekende joodsebankiersfamilie Rothschild.

Edmond Rothschild was er mede verantwoordelijk voor dat er in 1887 begonnen werd met wijnbouw. Risjon Letsion staat tegenwoordig bekend vanwege de wijn die er wordt gemaakt door Carmel Mizrahi, Israëls grootste wijnbedrijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan