Columns en Artikelen

Het heeft in mijn optiek met veel meer te maken. Men kan door de niveau daling van het Nederlandse voetbal makkelijker doorstromen(Minder concurrentie en minder sterke tegenstanders) Het wordt dan te gemakkelijk. Daarnaast kiezen talenten vaal te snel voor het grote geld of worden ze naar een buitenlandse club gelokt waar ze vaak niet eens doorbreken. Clubs zouden eens een lijst in de kleedkamer moeten hangen van de veelbelovende spelers die ooit (te vroeg) zijn vertrokken en waar ze nu spelen. Ik denk dat menig talent zich achter de oren zal krabben.
 
Kom, begin jaren '80 was het ook een kansloze lichting. Die is er nu ook weer: een lading spelers die op hun best bij de Europese subtop mee kunnen. We zijn geen Duitsland of Brazilie, die altijd toppers afleveren. Na '88 hebben we een 20 jaar met de top mee kunnen doen. Die tijd is nu voorbij, de eerste 6-8 jaar wordt het niet veel.

Wat dat betreft is niet alleen het shirt retro :( :(. Waar wij in NL in tekort komen is in de fysieke duels, aangezien die hier niet worden getolereerd door de kNVB hoeven de spelers die hier ook niet meer aan te gaan. Zodra je over de grens gaat ben je de sjaak en zal je toch wat aan je voorkomen moeten doen.
 
Het heeft in mijn optiek met veel meer te maken. Men kan door de niveau daling van het Nederlandse voetbal makkelijker doorstromen(Minder concurrentie en minder sterke tegenstanders) Het wordt dan te gemakkelijk. Daarnaast kiezen talenten vaal te snel voor het grote geld of worden ze naar een buitenlandse club gelokt waar ze vaak niet eens doorbreken. Clubs zouden eens een lijst in de kleedkamer moeten hangen van de veelbelovende spelers die ooit (te vroeg) zijn vertrokken en waar ze nu spelen. Ik denk dat menig talent zich achter de oren zal krabben.

Of dat ze denken: dat gebeurt mij niet, ik ben zo goed...
Dat er meer focus op het fysieke mag komen, daar ben ik het absoluut mee eens. Linksom of rechtsom, er zijn nu te wei ig echte toppers in Oranje, en er komen er nog minder aan.
 
Misschien zijn de jeugdopleidingen verouderd, selecteren en trainen ze nog te veel op techniek, en te weinig op fysieke kracht.

Dat is inderdaad het probleem. Wij zijn in Nederland gegijzeld door het geleuter van dinosaurussen als Cruijff en van Hanegem, die vinden dat we het voetbal uit de jaren 70 moeten spelen. En het vervelende is dat ook PSV meedoet aan al dat geleuter over 4-3-3, driehoekjes en dominant spelen op balbezit.
 
Wat dat betreft is niet alleen het shirt retro :( :(. Waar wij in NL in tekort komen is in de fysieke duels, aangezien die hier niet worden getolereerd door de kNVB hoeven de spelers die hier ook niet meer aan te gaan. Zodra je over de grens gaat ben je de sjaak en zal je toch wat aan je voorkomen moeten doen.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in.
 
Dat is inderdaad het probleem. Wij zijn in Nederland gegijzeld door het geleuter van dinosaurussen als Cruijff en van Hanegem, die vinden dat we het voetbal uit de jaren 70 moeten spelen. En het vervelende is dat ook PSV meedoet aan al dat geleuter over 4-3-3, driehoekjes en dominant spelen op balbezit.
En je vond dat Frankrijk dat niet deed? Technisch goed spel? Of dat Duitsland, Brazilie, Spanje of zelfs Belgie enz.. dat niet doen, die driehoekjes? Volgens mij is dat juist wat wij altijd heel goed konden en die Duitsers niet maar sinds een aantal jaren zijn de rollen omgedraaid en dat is nu juist de kritiek op de nieuwe lichting en de spelwijze. Dus als dat de kritiek is geweest van Van Hanegem en Cruyff dan hebben zij dat erg goed gezien want Nederland moet je blijven vergelijken met zulke landen en niet met Roemenie ofzo.
 
En je vond dat Frankrijk dat niet deed? Technisch goed spel? Of dat Duitsland, Brazilie, Spanje of zelfs Belgie enz.. dat niet doen, die driehoekjes? Volgens mij is dat juist wat wij altijd heel goed konden en die Duitsers niet maar sinds een aantal jaren zijn de rollen omgedraaid en dat is nu juist de kritiek op de nieuwe lichting en de spelwijze. Dus als dat de kritiek is geweest van Van Hanegem en Cruyff dan hebben zij dat erg goed gezien want Nederland moet je blijven vergelijken met zulke landen en niet met Roemenie ofzo.

Geen van die landen speelt op balbezit, die spelen om doelpunten te scoren. In Nederland hoor je trainers zeggen, we hebben dominant gevoetbald, meer dan 75% balbezit, maar door pech/een oprisping van de tegenstander hebben we toch verloren. Balbezit is onbelangrijk, wat je met de bal doet is wat telt.
 
Overigens ziet Koeman het wel. Hij gaat gewoon 4-4-2 spelen nu Pelle er niet bij is, en zet Boetius op de bank. Dat zou Cocu ook eens moeten doen, zowel Matavz als Locadia voldoen niet. Speel maar gewoon met Depay / Ruiz voorin.
 
Geen van die landen speelt op balbezit, die spelen om doelpunten te scoren. In Nederland hoor je trainers zeggen, we hebben dominant gevoetbald, meer dan 75% balbezit, maar door pech/een oprisping van de tegenstander hebben we toch verloren. Balbezit is onbelangrijk, wat je met de bal doet is wat telt.

ach, dat is een discussie die je in Nederland niet zult winnen...

Hier zouden we wellicht prijzen winnen als voetbal een jury sport zou zijn...

Die mij maar een simpele 1-0 winst ipv een zinderende 3-3.... Ben 1 van de weinigen in het land merk ik vaak.....
 
Geen van die landen speelt op balbezit, die spelen om doelpunten te scoren. In Nederland hoor je trainers zeggen, we hebben dominant gevoetbald, meer dan 75% balbezit, maar door pech/een oprisping van de tegenstander hebben we toch verloren. Balbezit is onbelangrijk, wat je met de bal doet is wat telt.

Spanje, de wereld en Europees kampioen ook niet???? En Brazilie???? Zij kunnen dominant spelen omdat zij, zoals wij dat vroeger ook hadden, technisch zeer begaafde spelers hebben die dat kunnen. En wij daar op achteruit zijn geraakt. Zelfs Duitsland selecteert vanaf de jeugd nu ook alleen puur op techniek en snlheid, getuige spelers als Ozil, Gotze, Kroos enz... Het is wel eens anders geweest. Nederland speelde niet alleen dominant maakte ook gehakt van de tegenstanders, net als de bovengenoemde landen. Nu moeten we het doen met Clasie, de Jong, Sneijder (van nu) of De Guzman op het middenveld. Nou das toch weer een andere koek dan Iniesta, Fernandinho, Oscar, Xavi, Ozil, Gotze enz... Die spelen de tegenstander gewoon zoek.
Met deze spelers kan Oranje zelfs een ander soort spel niet goed uitvoeren, want het is kwalitatief gewoon minder dan zelfs de B-landen als Frankrijk.
 
Laatst bewerkt:
Overigens ziet Koeman het wel. Hij gaat gewoon 4-4-2 spelen nu Pelle er niet bij is, en zet Boetius op de bank. Dat zou Cocu ook eens moeten doen, zowel Matavz als Locadia voldoen niet. Speel maar gewoon met Depay / Ruiz voorin.

4-4-2 of 4-3-3.... je moet eerst goede spelers hebben. Daar begint het mee. Als je het met spelers als Promes of Boetius gaat spelen tegen Frankrijk dan maakt het niet uit welk systeem je toepast, je bent gewoon minder en je wordt op het middenveld zoek gespeeld door Nasri, Matuidi, Pogba enz...
 
Toevallig net nog een filmpje zitten kijken op PSV tv.

Ronald Koeman zegt letterlijk na de 1-1 in Utrecht: we hebben goed gespeeld.... (We geven wel het landskampioenschap weg, maar verder goed gespeeld.... Gelukkig kwam Vitesse toen nog!)

Zo'n uitspraak vind ik echt onbegrijpelijk....

Verder zag ik bij de goal van Utrecht Cocu naar de bal zwaaien met z'n arm... Wat als ie m tegen gehouden had, met rood eraf en penal/goal tegen??

Toch nog maar even ook de samenvatting van de wedstrijd erna gekeken (met tranen in ogen)
 
Toen viel het nét even goed. Een terugkerende topper, Bommel top en een drietal topspelers die doorbraken (Gomes, Alex, Park). Daarnaast nog een aantal spelers die heel bruikbaar waren. Het bovengenoemde elftal zou dik verliezen van PSV 2005.

Daar doelde ik op. Dat je even een de goede mix hebt. We hebben tegenwoordig of heel veel talent of heel veel ouwe lullen. De juiste balans maakt iedereen beter. Ik ben ervan overtuigd dat een speler als Maher eerder zijn niveau had opgepakt met Bommel en Strootman naast zich. Ik ben ervan overtuigd dat Bommel nog best even had doorgekund en dat hij een veel beter seizoen had gespeeld met 2 fatsoenlijke verdedigers achter hem. Kortom, het puzzeltje moet net even passen. Maar dat maakt vorm of kwaliteit soms ongrijpbaar. Onze talenten doen het redelijk tot goed dit jaar. Maar als je je sterkhouders komend seizoen alweer kwijtraakt, kun je weer opnieuw beginnen. Je moet net de mazzel hebben dat het een keer allemaal klopt.
 
Toch startte Schaars dit seizoen gewoon erg sterk. Ik denk dat hij veel beter speelt met Wijnaldum op het middenveld. Kan-ie zelf ook met meer diepgang spelen, omdat een speler met snelheid en loopvermogen zijn positie kan overnemen. Zijn enige opdracht lijkt nu te zijn om samen met Oscar de zaak dicht te houden, dat is ook zijn spel helemaal niet.
Met lopers als Hiljemark en Park naast hem, moet Schaars niets te klagen hebben. Hij begon goed maar ging de leider spelen. Wanneer je zelf steeds overlopen wordt, je man bij je weg loopt en je opbouwend ook weinig meer brengt, dan wordt het moeilijk om anderen te corrigeren. Topsport is keihard: presteer je niet dan is het respect weg. Schaars dacht even hier de rol van van Bommel of Strootman kon gaan overnemen. Dat je daar ook ontzettend veel voetbalkwaliteiten voor nodig hebt, kwam bij hem kennelijk niet op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan