Brexit

Ik merk dat ik te weinig weet over hoe de Britse verkiezingen werken, maar mijn initiële reactie is dat er geen nieuwe leider van de Conservatieven wordt gekozen, maar in feite een nieuwe leider van het land. Waarom geen nieuwe verkiezingen, gezien de impact? Voor een land als Schotland is het wrang dat in een gebied waar de Conservatieven zo weinig macht hebben, zo'n belangrijk punt als de Brexit, waar als ze als land tegen hebben gestemd, nu eigenlijk bepaald wordt door 9000 leden binnen hun grenzen. Dat ze niet de meerderheid bij elkaar kregen voor een "ja" op de vraag van onafhankelijkheid doet daar weinig aan af. Sowieso is de exacte werking van het VK en verplichtingen van Engeland, Wales, Schotland en Ierland naar elkaar me nou niet geheel duidelijk.
De leider van de conservatieven wordt automatisch premier, dus er is wel degelijk een nieuwe PM gekozen door een piepkleine onrepresentatieve minderheid. Nieuwe verkiezingen kunnen wettelijk alleen maar als de PM dat wil en het Lagerhuis daar in meerderheid mee instemt. En die meerderheid is er hoogstwaarschijnlijk niet op dit moment. Er is een motie ingediend om die meerderheid te testen morgenochtend, maar die kan niet ter stemming worden gebracht, omdat de Speaker dat niet wil. Kortom, taking back controll, maar in het Britse systeem hebben dus 2 individuen, de PM en de Speaker enorm veel macht, en het parlement dus in feite heel weinig te verttellen.

Een andere mogelijkheid is een motie van wantrouwen, en die gaat er voor 31 october zeker weer komen, maar ook daarvoor heb je weer een parlementaire meerderheid nodig, en moeten dus alle Labour leden voor de motie stemmen en in principe op dit moment nog 5 Tories. Op het moment van een no-deal Brexit zijn die 5 Tories er zeker, maar er zullen ook een aantal Labour parlementsleden zijn die voor no-deal stemmen, of zich van stemming onthouden. Het is nog wat onzeker hoe groot die groep is, maar dat zouden er wel eens een stuk of 20-30 kunnen zijn. In dat geval moeten er dus 20-30 Tories zijn die tegen hun eigen regering stemmen. Ook dat is zeker niet onmogelijk, zeker als je ziet wie BoJo in z'n kabinet opneemt vanavond. Kortom, nog veel spektakel en vuurwerk.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet eigenlijk niet hoe het in Nederland zit als Rutte opstapt. Worden er dan nieuwe verkiezingen uitgeschreven of wordt De Jonge of jonkvrouw Ollongren dan premier?
In Nederland is dat dus aan de 2e kamer, zoals dat hoort. Hoogstwaarschijnlijk zal ik dat geval de nieuwe VVD partijleider, die PSVer met die baard, kan even niet op z'n naam komen, premier worden.
 
Ik weet eigenlijk niet hoe het in Nederland zit als Rutte opstapt. Worden er dan nieuwe verkiezingen uitgeschreven of wordt De Jonge of jonkvrouw Ollongren dan premier?
Geen idee. Maar door de coalitiepolitiek is de kans op extreme scenarios hier al minder. Komt er een gek aan de macht dan valt hoogstwaarschijnlijk het kabinet.
 
:ROFL:
VK-remainie-.png


https://speld.nl/2019/07/24/johnson...krijk-op-in-twee-delen-remainie-en-leaveland/
 
Het blijft toch een van mijn favoriete programma's: Last Week Tonight met John Oliver. Dit keer met een hilarische en volgens mij erg rake en verontrustende analyse van Boris Johnson.

 
Laatst bewerkt:
Het blijft toch een van mijn favoriete programma's: Last Week Tonight met John Oliver. Dit keer met een hilarische en volgens mij erg rake en verontrustende analyse van Boris Johnson.

Een briljante aanname dat Johnsons hobby van busmodellen maken bedacht is om zijn busleugen in Google naar onderen te krijgen.
 
Ik denk dat bijna iedereen hier denkt dat Brexit een slecht plan is. Is er uberhaubt iemand hier die denkt dat dit een goed plan is?
 
Ik denk dat bijna iedereen hier denkt dat Brexit een slecht plan is. Is er uberhaubt iemand hier die denkt dat dit een goed plan is?
Op hele lange termijn kan het misschien een goed plan zijn. Alleen voordat je daar bent help je het land wel ff de vernieling in.
Daarbij, in meerdere landen is de valuta deels afhankelijk van wat de pond doet. O.a. Zuid Afrika gaat ook een tik krijgen bij de Brexit, en daar is het allemaal al niet zo stabiel.
 
Op hele lange termijn kan het misschien een goed plan zijn. Alleen voordat je daar bent help je het land wel ff de vernieling in.
Daarbij, in meerdere landen is de valuta deels afhankelijk van wat de pond doet. O.a. Zuid Afrika gaat ook een tik krijgen bij de Brexit, en daar is het allemaal al niet zo stabiel.
Hoe zie je een Brexit als een mogelijk positief plan op de lange termijn?

Ik vraag dit zonder waarde/veroordeel oordeel. Ook ik zie wel enkele voordelen, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen in mijn optiek (noch korte termijn, noch lange termijn). Ben benieuwd hoe jij er over denkt.
 
Ik ben niet heel erg op de hoogte. Maar Brexit is toch gewoon puur populisme? Wij willen alles zelf bepalen en geen bemoeienis uit Brussel. Wij, het grote Verenigd Koninkrijk, redt zichzelf wel. En dat scheelt dan ook nog eens veel asielzoekers. Terwijl daar volgens mij al eeuwen lang mensen uit alle windstreken (want veel koloniën) immigreren.
 
Ik ben niet heel erg op de hoogte. Maar Brexit is toch gewoon puur populisme? Wij willen alles zelf bepalen en geen bemoeienis uit Brussel. Wij, het grote Verenigd Koninkrijk, redt zichzelf wel. En dat scheelt dan ook nog eens veel asielzoekers. Terwijl daar volgens mij al eeuwen lang mensen uit alle windstreken (want veel koloniën) immigreren.

Eigenlijk wel fraai. Enorm trots op hun British Empire, maar vervolgens boos als er mensen hun kant op komen.
En dat “wij maken de regels”, dat klopt, maar die producten komen, als ze niet aan de EU-regels voldoen ook de EU niet meer in. :unsure:
 
Hoe zie je een Brexit als een mogelijk positief plan op de lange termijn?

Ik vraag dit zonder waarde/veroordeel oordeel. Ook ik zie wel enkele voordelen, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen in mijn optiek (noch korte termijn, noch lange termijn). Ben benieuwd hoe jij er over denkt.
Meer zeggenschap, minder gevoelig voor invloeden van buitenaf. Minder gevoelig voor geklier binnen de EU. (zoals t gedoe met Italië en Spanje waar aardig wat geld in gestopt is) Of dit opweegt tegen de nadelen durf ik ook niet te zeggen.
 
Meer zeggenschap, minder gevoelig voor invloeden van buitenaf. Minder gevoelig voor geklier binnen de EU. (zoals t gedoe met Italië en Spanje waar aardig wat geld in gestopt is) Of dit opweegt tegen de nadelen durf ik ook niet te zeggen.
De britten hebben niet meegedaan met het stoppen van geld in Italie en Spanje. Dat is lekker opgeheost door Duitsland, met een beetje hulp van Nederland, Oostenrijk en Finland.
 
De britten hebben niet meegedaan met het stoppen van geld in Italie en Spanje. Dat is lekker opgeheost door Duitsland, met een beetje hulp van Nederland, Oostenrijk en Finland.


De Britten deden sowieso maar half mee. Cherry-picking all over. Heel irritant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan