Binnenlandse Politiek

Peter de Groot (VVD): 'Ziet mevrouw Beckerman (SP) niet dat wij gewoon fundamenteel verschillend aankijken tegen een gezonde woningmarkt, als het gaat wat daar in moet zitten. Want u kiest ervoor om een volledig door de staat gefinancierde woningmarkt te creëren zodat iedereen een plekje heeft. En daar kiest de VVD niet voor, we kiezen voor een goede middenweg, bescherming voor huurders maar ook dat het te betalen valt.'

Ben ik nu heel gek als ik vind dat dit de insteek zou moeten zijn? Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar bij partijen als de VVD en BBB mis ik gewoon volledig dat ze dit een probleem vinden. Laat dat maar eens de insteek worden, dat iedereen een plekje heeft. En dan kan je verschillen van mening over hoe dat moet gebeuren, maar laat ze er in ieder geval naar toe willen werken. Ik vind rechts echt totaal visieloos aanmodderen.
Dat ook al 20 jaar trouwens..
 
  • Leuk
Reactions: Bas
Door eerder de stap te maken naar een andere woning zodat je niet meer zo vast geroest zit. Daarom is het gewoon te laat en zal je dus 10 tot 20 jaar moeten wachten om dit probleem natuurlijk op te lossen.
Kunt natuurlijk moeilijk mensen dwingen om elke 10 jaar te verhuizen. En hoe ouder, hoe minder flexibel.
 
Vandaag was er een debat over een komend wetsvoorstel om de huurprijzen onder controle te krijgen.
Twee partijen die zogenaamd bestaanszekerheid belangrijk vinden gaan tegenstemmen. De Bbb en de Pvv die er weer een immigratiedebat van probeerden te maken door opnieuw te claimen dat vooral de asielzoekers de huurprijzen onder druk zetten. Terwijl dit niet over sociale huur ging waar asielzoekers uiteindelijk in terecht komen. De Sp komt dit trouwens goed uit. Die gingen vol op het orgel. Natuurlijk heeft de Pvv de sociale agenda van de Sp overgenomen in de loop der jaren. Die gaan ongetwijfeld profiteren van de straks teleurgestelde proteststemmers. Die toon werd vandaag wel goed hoorbaar..
 
Laatst bewerkt:
Wat een hardvochtig beleid waar zoals gewoonlijk niemand verantwoordelijk voor gehouden wordt…:braak:

 
Absoluut! Maar zo rechts ben ik eerlijk is eerlijk ook niet hoor. Ik erger me kapot aan de VVD die eerst Volkshuisvesting opheft en dan nu een kerkelijklijke preek gaat houden dat "er echt wel wat moet gebeuren op de woningmarkt".

Als je terugkijkt is er onder VVD leiderschap enorm veel kapot gemaakt.
En idd elke keer zetten ze zichzelf vooraan om met oplossingen te komen die geen oplossing zijn, maar hooguit een vorm van pappen en nathouden.

En toch mogen ze weer klaar staan om nog meer kapot te maken met de nieuwe vrinden van de PVV.
 
Maar de verhuurder heeft toch geen gratis woning? Het is juist logisch dat het duurder is. Als koper heb je de kosten, maar als verhuurder logisch gezien dezelfde kosten, vermeerderd met duurdere reparaties en onderhoud, beheer en mutaties. 1 maand per jaar leegstand is al meer dan 8% verlies. En in tegenstelling tot de koper moet er ook winst worden gemaakt, want waarom zou je anders die moeite doen?
Maar je hoeft je aankoopkosten niet binnen 30 jaar af te betalen, wat een bezitter wel moet doen. Een huis staat er min of meer voor de eeuwigheid.
Maar wat mij dan toch opvalt, is dat Nederlanders gemiddeld per persoon meer woonoppervlakte hebben vergeleken met andere vergelijkbare landen, terwijl Nederland veel dichter bevolkt is. Om even met cijfertjes te komen (CBS):

Nederlanders zitter op 53 m2 gemiddeld, terwijl Duiters (47 m2), Britten (44 m2), Vlamingen (wordt beiden 47 en 43 m2 gerappporteerd) beduidend minder woonruimte hebben. Blijft toch opvallend.
53m2 :eek: Dat vind ik een bizar hoog gemiddelde. K heb iets meer ruimte dan Der Jaufe, maar vooral omdat ik een kind minder heb. Maar goed, het zal vooral liggen aan de verhouding gezinnen vs. alleenstaanden en stellen.
Precies. Vroeger werd je ergens vanaf je 75e in een bejaardenhok gestopt. Top voor de doorstroom, maar vaak was het onnodig. Mijn vader, 91, woont nog op zichzelf. Moet zich wel de trap ophijsen en het is wachten tot hij een keer naar beneden lazert. Maar goed, de oude baas doet het nog. Er zijn veel schrijnende gevallen waarbij thuis wonen geen optie meer is, maar die mensen kunnen praktisch nergens meer heen. Lang leve de privatisering en het liberale beleid van Rutte.
Was juist mijn ideaalbeeld. Als ik oud word, met mijn vrienden in het bejaardenhuis zitten: klaverjassen, drankje, de verzorging een pets op de billen geven ;)
Thuis wonen zou juist aangemoedigd moeten worden, door wat subsiedies of ander voordeel tegenover te stellen en mensen te stimuleren. Aangezien de mens in west-europa het een schande vind om thuis te blijven wonen, moet het dus anders beloont worden + heb je minder druk op de woningmarkt. Ik was tot mijn 35ste thuis, genoeg cash verdient en gespaard en toen uit huis gegaan met een prima startkapitaal. In landen langs het middellandse zee is het normaal dat je tot je 40ste of tot je dood thuis woont, hier werd ik 35 jaar lang krom aangekeken met wtf doe jij thuis nog? Daarna was het hij zal wel een crimineel zijn, anders kan die nooit zo iets leuks kopen/inrichten, kromme samenleving maar ook hilarisch
Veel mensen hebben tegen die tijd al gezin. Ook wel leuk: een beetje jonge ouders, een gezonde voor de vrouw. Om dan met een gezin bij je ouders te wonen, lijkt me ook een hele opgave. Nog afgezien van de benodigde ruimte.
 
Maar je hoeft je aankoopkosten niet binnen 30 jaar af te betalen, wat een bezitter wel moet doen. Een huis staat er min of meer voor de eeuwigheid.

In Zwitserland betaalt niemand z'n huis af. Fiscaal niet gunstig. Zodra onze kinderen ons huis erven, kunnen ze vrolijk verder gaan met hyptheek betalen.
 
In Zwitserland betaalt niemand z'n huis af. Fiscaal niet gunstig. Zodra onze kinderen ons huis erven, kunnen ze vrolijk verder gaan met hyptheek betalen.
Maar goed, de eigen inbreng om een huis te kopen is ongeveer de prijs van een woning in Nederland. Als je een goedkopere woning vindt. Onlangs op SRF (de Zwitserse NOS) een eengezinswoning in Zürich heeft een gemiddelde prijs van 5 miljoen. Dan moet je wel een hoge pief in de Farma zijn om die gemiddeld 20% eigenkapitaal in te brengen. ;)
 
Maar goed, de eigen inbreng om een huis te kopen is ongeveer de prijs van een woning in Nederland. Als je een goedkopere woning vindt. Onlangs op SRF (de Zwitserse NOS) een eengezinswoning in Zürich heeft een gemiddelde prijs van 5 miljoen. Dan moet je wel een hoge pief in de Farma zijn om die gemiddeld 20% eigenkapitaal in te brengen. ;)

Ja, dat red ik helaas niet.
 
Als een politicus zegt dat de Nederlander weer op 1 moet, is het dan niet vreemd dat ie halverwege de formatie (als we al zo ver zijn) de tafel verlaat om op een of ander internationaal congres te spreken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan