Binnenlandse Politiek

Het kan prima dat ij februari een tegenvaller van 2 miljard bekend wordt gemaakt en de maatregelen. Dat hoeft niet te wachten tot de nota of prinsjesdag. Dat zijn alleen maar de verantwoordingsmomenten.
Vanuit het Kabinet: ja. Ik sprak juist mijn waardering uit richting de Kamer, die het heft in eigen handen neemt. Het eerstvolgende moment dat de Kamer keuzemogelijkheden heeft is met de voorjaarsnota.
Voor mij heeft Klaver het toch een beetje verbruid toen hij op Tiktok (een platform vol kinderen) andere politici belachelijk ging maken met gebaren en een liedje.
Dit staat ver af van het goede voorbeeld dat hij zou moeten tonen als leider van een land.
Ik heb het filmpje niet gezien, dus ik weet niet hoe dat eruit zag. Maar als iedereen gecanceld wordt op 1 filmpje, dan denk ik dat we weinig politici overhouden.

Denk daar eens op door. Dan zijn er dus minstens een paar honderd mensen die samen een geheim hebben bewaard over maanlanding. En geen van die paar honderd mensen is ooit uit de school geklapt. En dat terwijl je er schatrijk mee kan worden.

Ik denk dat iedereen wel een paar ervaringen heeft met geheimen die een paar mensen weten, en die dus niet geheim bleven.

Nee, dat de maanlanding niet echt is, is echt klinklare onzin, waarover je als weldenkend mens niet anders kunt denken.

En door te doen alsof dat ook best een gangbare mening is, ga je een gevaarlijk pad op.

Verder wel eens dat je over bepaalde dingen anders kunt denken, en niet meteen afgemaakt hoeft te worden.

Heb je ook zeker gelijk in hoor. Daarom ga ik het ook niet ontkennen. Maar soms is het leuk om toch te denken dat dit soort "lichte" dingen als de maanlanding een hoax zijn. Vind het soms wel leuk om een beetje op te gaan in dat soort theorieën en mysteries, ook al wint de logische kant van het verhaal het altijd.

Zou Omzigt weten dat een deel van de middelbare scholen een deel van de lessen ook in het Engels aanbied. En als hij dat weet, denkt hij dan ook dat daar automatisch alleen studenten uit het buitenland bij die lessen aanwezig zijn?

Daarbij, zou Omzigt zich beseffen dat het spreken van Engels voor hoger opgeleiden best handig is tov Nederlands wat maar door een heel klein deel van de wereld gesproken wordt?

Laatst bewerkt:

Zou Omzigt weten dat een deel van de middelbare scholen een deel van de lessen ook in het Engels aanbied. En als hij dat weet, denkt hij dan ook dat daar automatisch alleen studenten uit het buitenland bij die lessen aanwezig zijn?

Daarbij, zou Omzigt zich beseffen dat het spreken van Engels voor hoger opgeleiden best handig is tof van Nederlands wat maar door een heel klein deel van de wereld gesproken wordt?
Klopt, als je een rem wilt op buitenlandse studenten dan zijn daar nuttigere barrières voor op te werpen. In mijn opleiding worden veel gespecialieerde colleges gegeven door wetenschappers die zelf op hoog niveau onderzoek deden in t veld. En een deel daarvan is niet Nederlands en kan veel beter in t Engels college geven. Daarnaast zijn boeken bij veel kleinere studies in t Engels van betere kwaliteit en vertalingen zelden voorhanden. Dit plan geeft m.i. n hoop problemen met de organisatie van het lesprogramma met in mijn ogen grote nadelen voor t niveau waarop Nederlandse studenten onderwijs krijgen als t voert tot minder aanstellingen voor internationale wetenschappers aan universiteiten en keus uit veel minder of sterker verouderd wetenschappelijk up-to-date lesmateriaal. (Iig voor beta wetenschapstudies)

Daarbij, zou Omzigt zich beseffen dat het spreken van Engels voor hoger opgeleiden best handig is tov Nederlands wat maar door een heel klein deel van de wereld gesproken wordt?
Wat een onzin.

Deze kan in het bakje 'iedere dag het volkslied zingen' van het CDA.

Ja, of Omzigt heeft PVV-corvee.

Mwoah, dan zou het gaan over asielimmigratie, waar het overigens in het interview ook over ging. Te veel buitenlandse studenten op Nederlandse universiteiten vind ik ook een probleem, niet dat ik iets heb tegen buitenlandse studenten, mijn vriendin is er ook een, maar er is gewoon een enorm woningtekort onder studenten. Veel problemen in dit land hangen met de woningnood samen, als dat nou eerst eens grondig aangepakt wordt dan los je al veel problemen op lijkt me, en dan kunnen universiteiten gewoon in het Engels blijven onderwijzen.

Mwoah, dan zou het gaan over asielimmigratie, waar het overigens in het interview ook over ging. Te veel buitenlandse studenten op Nederlandse universiteiten vind ik ook een probleem, niet dat ik iets heb tegen buitenlandse studenten, mijn vriendin is er ook een, maar er is gewoon een enorm woningtekort onder studenten. Veel problemen in dit land hangen met de woningnood samen, als dat nou eerst eens grondig aangepakt wordt dan los je al veel problemen op lijkt me, en dan kunnen universiteiten gewoon in het Engels blijven onderwijzen.
Och, uiteindelijk gaat het hier ook om 'de buitenlander' die de Nederlander in de weg zit. Alleen dan verpakt in een mooi academisch jasje.
En inderdaad, woningtekort onder studenten ga je niet oplossen met het weren van de buitenlandse studenten btw. Dat heeft meer met het algemeen verziekt zijn van de huizenmarkt te maken.

btw, zelfs al zouden we (hoe kortzichtig in mijn ogen dan ook) kiezen voor het volledig weren van de buitenlandse student, dan nog heeft onderwijs geven in het Engels gewoon nut.

Niet helemaal mee eens. Ik doe zelf aardwetenschappen, en in mijn richting, de fysische geografie, gaan veel studenten later bij Nederlandse advies bureau's dan wel (lokale) overheden werken waar ze bijna allemaal Nederlands praten en schrijven. Dus het ligt echt aan in welk vakgebied je terecht komt.

Ten tweede, ik denk wel dat dit een goede maatregel kan zijn tegen te veel internationals. Masters zijn verplicht in het Engels, daar kun je dus niks aan doen, maar beachelors kun je gewoon in het Nederlands geven. Een Nederlandse beachelor betekent nog steeds dat de meeste boeken in het Engels zijn, dat docenten Engels kunnen spreken, en dat scriptie in het Engels kan geschreven worden. Alleen verminder je hiermee wel het aantal internationals. En dat is nodig wat er zijn te weinig lokalen om iedereen les te geven, en te weinig kamers om iedeteen te huisvesten.

Niet helemaal mee eens. Ik doe zelf aardwetenschappen, en in mijn richting, de fysische geografie, gaan veel studenten later bij Nederlandse advies bureau's dan wel (lokale) overheden werken waar ze bijna allemaal Nederlands praten en schrijven. Dus het ligt echt aan in welk vakgebied je terecht komt.

Ten tweede, ik denk wel dat dit een goede maatregel kan zijn tegen te veel internationals. Masters zijn verplicht in het Engels, daar kun je dus niks aan doen, maar beachelors kun je gewoon in het Nederlands geven. Een Nederlandse beachelor betekent nog steeds dat de meeste boeken in het Engels zijn, dat docenten Engels kunnen spreken, en dat scriptie in het Engels kan geschreven worden. Alleen verminder je hiermee wel het aantal internationals. En dat is nodig wat er zijn te weinig lokalen om iedereen les te geven, en te weinig kamers om iedeteen te huisvesten.
Engels volledig bannen is geen maatregel tegen teveel internationals, dat is een maatregel tegen alle internationals. Wil je een maatregel tegen teveel internationals dan zal Omzigt echt met andere voorstellen moeten komen.

Zullen verder maar niet oprakelen waar Omzigt zelf allemaal gestudeerd heeft...

Engels volledig bannen is geen maatregel tegen teveel internationals, dat is een maatregel tegen alle internationals. Wil je een maatregel tegen teveel internationals dan zal Omzigt echt met andere voorstellen moeten komen.

Zullen verder maar niet oprakelen waar Omzigt zelf allemaal gestudeerd heeft...
Maar hij wil toch niet het Engels volledig verbannen? En ik heb het daar ook niet in mijn post over. Bijna alles kun je nog in het Engels doen bij een Nederlandse beachelor, maar alleen moet je wel Nederlands kunnen, wat veel internationals afschrikt.

Och, uiteindelijk gaat het hier ook om 'de buitenlander' die de Nederlander in de weg zit. Alleen dan verpakt in een mooi academisch jasje.
En inderdaad, woningtekort onder studenten ga je niet oplossen met het weren van de buitenlandse studenten btw. Dat heeft meer met het algemeen verziekt zijn van de huizenmarkt te maken.

btw, zelfs al zouden we (hoe kortzichtig in mijn ogen dan ook) kiezen voor het volledig weren van de buitenlandse student, dan nog heeft onderwijs geven in het Engels gewoon nut.

Dat laatste klopt maar Omtzigt's doel van de maatregel was volgens mij voornamelijk het weren van buitenlandse studenten. Het woningtekort onder studenten pak je echt wel voor een flink gedeelte aan met het, hopelijk tijdelijk, weren van buitenlandse studenten. Maar er zal zeker meer beschikbaar moeten komen.

Toch denk ik dat dit voornamelijk loze verkiezingsretoriek is en dat dit een van de eerste plannen is die meteen in de prullenbak gaat, internationale studenten hebben natuurlijk bij lange na niet zo'n slechte reputatie als asielimmigranten. Die laatste groep is waar het voornamelijk over zal gaan, zeker als er uiteindelijk een rechtse meerderheid in de 2e kamer komt. Verder zou ik bijvoorbeeld al het afschaffen van de belastingvoordelen voor internationale werknemers al een hele mooie stap vinden voor het eerlijker maken van de woningmarkt, naast natuurlijk bouwen, bouwen en nog eens bouwen.

Maar is de oplossing voor deze problemen het weten van buitenlandse studenten? Of zit de oplossing in andere zaken, zoals het aanpakken van de woning crisis, het oplossen van het lerarentekort en vernieuwen in de branche?

Er valt namelijk veel te zeggen voor buitenlandse studenten. Even buiten het geld wat het oplevert zal het ook voor een verbinding met Nederland opleveren. In een steeds globaliserende wereld zal het veel waard zijn als opgeleide mensen hun weg naar en in Nederland kunnen vinden en andersom.

Dat even buiten dat de Nederlandse studenten veel kunnen hebben aan een goede beheersing van Engels.

Ik ben er nog niet uit. Met al die engelstalige opleidingen, leiden we voornamelijk de bevolking van andere landen op, mn China. En de universtiteiten kosten een klap belastinggeld. Terwijl het economisch veel handiger is om de Nederlandse bevolking op te leiden. Dan heeft de belastingbetaler ook nog wat rendement of z'n investeringen.

Je hebt natuurlijk ook best wel een punt dat engels de wereldtaal voor handel en academia is.

Wellicht wel colleges in het engels, maar een heel beperkt aantal buitenlandse studenten toelaten op de unis? Dat wil zeggen uiteraard van buiten de EU, want EU studenten weigeren kan niet, en heb ik okk niet zo veel problemen mee.

Terug
Bovenaan Onderaan